Gjest fe0ef...a8a Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Hei! Har jobbet som håndverker i flere år, uten firmalbil i større firma. Har mye verktøy som må hentes på lageret vår, eller kjører rundt med dette i privat bil. Andre som har det sånn? Blir dere kompensert på noe vis? De i firmaet som har firmabil, betaler jo hverken drivstoff, bompenger, slitasje/vedlikehold og har mulighet til å bruke bilen «fritt» inntil x-antall kilometer i mnd. Er dette bare noe man må finne seg i? Anonymous poster hash: fe0ef...a8a
Woff Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Gjest fe0ef...a8a skrev (20 minutter siden): Er dette bare noe man må finne seg i? På ingen måte, her har DU sviktet. Du har en arbeidsavtale som du bør sjekke nøye.. Har du ikke firmabil så skal bruk av egen bil kompenseres etter gjeldende satser SELVSAGT! Jeg begynte i et firma og kjøpte meg ny varebil for å få gjort jobben, men jeg fikk jo betalt for den, det ble fort for dyrt og jeg fikk firmabil! Stå på kravene! (Og hvorfor må du poste anonymt?) 1
The Avatar Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai På dette området er de avtalefriheit, det vil likevel være heilt naturleg å kreve kompensasjon for å stille privatbilen til disposisjon for arbeidsgiver. Merk likevel at denne kompensasjonen kan fint være innbakt i lønna. Typisk vil mange legge til grunn statens satsar for bilgodtgjersle. Denne avtalen har i tillegg til fastsatte summar per kilometer, også tillegg som det å ta med seg utstyr. Partane står sjølvsagt fritt til å avtale andre vilkår, men det er ganske standard å legge statens satsar til grunn ettersom den avtalen blir oppdatert kvart år. I tillegg finnes det ein offentleg særavtale SGS 1001 Reiseregulativet, som fastsetter andre forhold rundt reise. Som til dømes eit eige punkt om at arbeidstakar kan få kompensasjon på inntil 17 000 kr per år for å jamnleg bruke privatbil i tenesten. Dette i tillegg til kilometersatsen. Også denne avtalen er det forholdsvis vanlig at bedrifter speiler og bruker direkte framfor å framforhandle eigne avtalar. Fyrste steg er i alle tilfeller å lese arbeidsavtalen din, for å sjekke opp kva du eventuelt har inngått avtale om. 1
Salvesen. Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Gjest fe0ef...a8a skrev (1 time siden): Hei! Har jobbet som håndverker i flere år, uten firmalbil i større firma. Har mye verktøy som må hentes på lageret vår, eller kjører rundt med dette i privat bil. Andre som har det sånn? Blir dere kompensert på noe vis? De i firmaet som har firmabil, betaler jo hverken drivstoff, bompenger, slitasje/vedlikehold og har mulighet til å bruke bilen «fritt» inntil x-antall kilometer i mnd. Er dette bare noe man må finne seg i? Anonymous poster hash: fe0ef...a8a Såklart skal man ikke finne seg i dette. For det første skal du skrive reiseregning på kjøring med privatbil. I tillegg bør du be om kompensasjon for slitasje av bilen pga verktøy/last. I tillegg bør du skrive timer/overtid på tid du evt bruker utover dagen for å hente verktøy/last, samt ekstra rengjøring av bil pga denne lasten. Gi beskjed til nærmeste leder om det over og vipps så er det nok arbeidsbil på vei til deg også.. Men husk at bruk av bil privat kan føre til skattelegging på deg privat. Her må du sjekke gjeldende regler(jeg har ikke oversikt da jeg ikke jobber i denne bransjen).
Engelhorn Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Vanligvis så får man kilometergodtgjørelse regnet fra arbeidsplassens besøksadresse. Men vanskelig arbeidsgiver kan da kreve at kjøreturen må være av art som firma ellers skulle dekt for. Dvs kjøring av materiell og verktøy. Pendling til og fra jobb er i teorien ikke noe firma trenger å betale godtgjørelse for. Med mindre man henter andre kolleger. Grunnet fare for innbrudd i privat bil vet jeg at mange av prinsipp nekter å kjøre rundt med dette i. Når du ikke har bil dekt av arbeidsgiver starter dagen din fra arbeidsplassens kontor/bygning, ikke ute hos kunde eller prosjekt. Dvs du skal da være DER klokken 07 eller 08 avhengig av arbeidstiden i virksomheten. Og dagen skal være avsluttet sånn at du kan være tilbake der igjen klokken 15 eller 16. Tid utover dette er overtid. Dette er argumenter du kan bruke hvis de nekter å tilby bil til deg. Og i verste fall bli veldig flink på å gjennomføre hver dag. Salvesen. skrev (33 minutter siden): Men husk at bruk av bil privat kan føre til skattelegging på deg privat. Her må du sjekke gjeldende regler(jeg har ikke oversikt da jeg ikke jobber i denne bransjen). Forskjellig fra virksomhet til virksomhet. Noen arbeidsgivere nekter ansatte å bruke bil privat, mens andre har helt fri slipp. Får man kjøre bilen privat må man passe på å skrive det på skattekortet. 3,40 kroner per kilometer per kilometer du kjører. Eksempel på 10.000 km kjøring i året: 10.000 km * 3,40 kr = 34.000 kr. Dette regnes som økning i lønnen din. Og du skatter av dette. La oss si du skatter 30%. Etter 30% skattetrekk koster denne kjøringen ca 10.000 kroner. Dvs 1 krone per kilometer kjørt.
The Avatar Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Engelhorn skrev (19 timer siden): Forskjellig fra virksomhet til virksomhet. Noen arbeidsgivere nekter ansatte å bruke bil privat, mens andre har helt fri slipp. Praktiseringa er nok ulik. Men regelverket tilseier at privat bruk av firmabil skal skattleggast som naturalyting basert på bilens listepris. Unntaket er sporadisk bruk som vanlegvis blir vurdert utifrå maks 10 dagar eller 1000 km per år. Det skal ikkje veldig mykje til før at Skatteetaten reknar bruken som privatbruk, det kan i prinsippet være så lite som at du svinger innom ein dagligvarebutikk på veg til eller frå arbeidsstedet. For å kunne "bevise sin uskuld" så vil det derfor være hensiktsmessig å føre kilomter på skattekortet slik at du kan vise ovanfor Skatteetaten at du har skatta av fordelen du har hatt med å kunne gjere private gjeremål med yrkesbilen. Sannsynlegheita for at Skatteetaten står og noterer bilskilt utanfor ein daglegvarebutikk i lunsjen er relativt liten, men om dei gjer det så er det ofte vanskeleg å argumentere seg ut av ein skatteplikt sidan Skatteetaten har eit prinsipp om å kreve inn skatt dersom du kan ha hatt ein skattemessig fordel, noko som igjen medfører at det ofte er du må bevise at du ikkje har brukt yrkesbilen privat. Forskjellen på yrkesbil og firmabil er at ein yrkesbil som arbeidsgivar betalar for og skal utelykkande brukast til ting som er jobbrelatert, medan ein firmabil er ein bil som du som tilsett har lov til å bruke privat. Denne private fordelen skal du då skatte for. Ofte vil det være slik at ein yrkesbil er ein varebil med firmaets logo, medan ein firmabil kan være ein umerka bil som erstattar behovet for privatbil. Den store fallgruva er likevel på firmabilar som berre skal brukast i jobbsamanheng, men som Skatteetaten hevdar blir brukt privat. Slik bruk er såpass utbredt at det er nesten rekna som vanleg, til dømes ved at folk leverer barn i barnehagen i snekkerbilen på veg til jobb. Dette er køyring som du i teorien skal skatte for for sjølv om det er ein omveg på berre nokre få hundre meter, men det er veldig mange som ikkje innrapporterer slik småærend. Slike ærend er det nok også ganske vanleg at folk utfører utan å ha inngått avtale med arbeidsgiver om slik bruk, dette gjeld kanskje særleg når ein bruker firmabilen for å køyre ein stad for å kjøpe lunsj då dette er å rekne som eit privat ærend. Det er derfor at stadig fleire arbeidsplassar gjer det slik at ein ikkje får ta med seg yrkesbilen heim, og i staden praktiserer ei ordning der ein må møte opp på arbeidsplassen og hente bilen der, dette minimerer muligheita for at den tilsette kan bruke bilen til slike private stikkturar.
barfoo Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) 22 hours ago, Engelhorn said: Eksempel på 10.000 km kjøring i året: 10.000 km * 3,40 kr = 34.000 kr. Dette regnes som økning i lønnen din. Og du skatter av dette. La oss si du skatter 30%. Etter 30% skattetrekk koster denne kjøringen ca 10.000 kroner. Dvs 1 krone per kilometer kjørt. Nei. 3,50 er skattefri del. Dvs. du skatter ikkje av det. Du skatter av det over 3,50. Dvs. at med statens satser på 5,30 vil du få utbetalt 53000,- og skatte av 18000,- i ditt eksempel. https://www.skatteetaten.no/satser/bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/ Det over er feil ift. det @Engelhorn skreiv ved nærare ettersyn. Du må skatte av privat bruk; tolka det som kjøregodtgjersle... Endret 6. mai av barfoo
Gjest 7f71d...a39 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Garantert noe som mangler her for å få hele bildet. Men skal sies, er du service håndverker så lurer jeg på hvor hodet ditt er. Håndverkere som jobber utelukkende bygg trenger ikke firmabiler i de fleste tilfeller. Skal du få kompensasjon for kjøring iht til lover og regler når du bruker privatbil? Absolutt. Men som alltid, sjekk kontrakten din, de fleste håndverkere har fleksibel arbeidsplass, du må jobbe på bygg 2 uker før det anses som arbeidsplassen din ( standard kontrakt ) Jeg vet om håndverkere som kjører privatbil/går/sykler til jobb hver dag ettersom byggefeltet er 5 minutter fra hjemmet til fots, og de har vært der i 4-5 år, sjelden de flytter seg langt mellom hver byggeplass. De ønsker heller ikke firmabiler da, det skal sies.. De trenger heller ikke hente verktøy på kontoret som du opplyser om. Obs, ikke glem at du skatter av fordelen med firmabil når du vil bruke den privat. Jeg gikk fra et selskap som hadde firmabiler til 300k i verdi, til et annet hvor bilene kostet 900k. Det er ikke alltid du kan velge fritt hvilke biler man tar inn. Anonymous poster hash: 7f71d...a39
Engelhorn Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai barfoo skrev (2 timer siden): Nei. 3,50 er skattefri del. Dvs. du skatter ikkje av det. Du skatter av det over 3,50. Dvs. at med statens satser på 5,30 vil du få utbetalt 53000,- og skatte av 18000,- i ditt eksempel. https://www.skatteetaten.no/satser/bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/ 3,50kr legges til som lønn per kilometer på min lønnslipp for de kilometer jeg loggfører som privat kjøring. Da må jeg dobbeltsjekke at de fører dette tillegget riktig.
barfoo Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 8 minutes ago, Engelhorn said: 3,50kr legges til som lønn per kilometer på min lønnslipp for de kilometer jeg loggfører som privat kjøring. Da må jeg dobbeltsjekke at de fører dette tillegget riktig. Aaaah - beklager, misforsto deg
Engelhorn Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai barfoo skrev (20 minutter siden): Aaaah - beklager, misforsto deg Men slik jeg tolker teksten i lenken din, så skal jeg vel egentlig skatte av 1.8 kr / km, og ikke 3,5 kr / km. Sitat "Statens sats for kjøregodtgjørelse" som du finner i Statens reiseregulativ er 5,30 kroner per kilometer. Differansen mellom de to satsene betyr i praksis at du skatter av de siste 1,80 kronene du får betalt per kilometer.
barfoo Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 14 minutes ago, Engelhorn said: Men slik jeg tolker teksten i lenken din, så skal jeg vel egentlig skatte av 1.8 kr / km, og ikke 3,5 kr / km. Nei, vi snakker om to ulike ting - om arbeidsgiver betaler deg for å kjøre privatbil skal du kun betale for det som er over 3,50 per kilometer. Beklager misforståelsen!
Engelhorn Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Nei jeg disponerer arbeidsgivers bil, og skatter for kilometer.
AndersT2 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Gjest 7f71d...a39 skrev (2 timer siden): Garantert noe som mangler her for å få hele bildet. Men skal sies, er du service håndverker så lurer jeg på hvor hodet ditt er. Håndverkere som jobber utelukkende bygg trenger ikke firmabiler i de fleste tilfeller. Skal du få kompensasjon for kjøring iht til lover og regler når du bruker privatbil? Absolutt. Anonymous poster hash: 7f71d...a39 Det er riktig. De som jobber på bygg har normalt ikke behov for dedikert firmabil. Og hvordan de kommer seg til arbeidsplassen er normalt ikke vårt problem. Er arbeidsplassen lenger unna enn normalt, 15 min fra kontoret, så får de kompensert. Hvis man må kjøre verktøyet fra en arbeids plass til en annen, spesielt hvis det er firmaet sitt verktøy, så skal man kompenseres for det, med både kilometer og verktøy tillegg for å ha ekstra i bilen. De samme hvis man har med seg en annen person fra jobben. Kjører man service med egen privat bil, og vil at firmaet skal skaffe dedikert bil til dette, så må man snakke med sjefen. Eventuelt be de kjøre ut verktøy og utstyr til hver jobb, så kommer det bil veldig fort.
AndersT2 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Engelhorn skrev (4 minutter siden): Nei jeg disponerer arbeidsgivers bil, og skatter for kilometer. De hos oss som har firmabil, skatter kun av kilometerne som de bruke privat. Alt i arbeid skatter de ikke av. De har elektronisk kjørebok, og setter hver tur til ordre eller privat. Enkelte er ikke flinke til å gjøre dette, og da går alt til privat, da alt som ikke settes til ordre, går som privat kjøring. Det var ett par som ikke skjønte dette, og fikk seg en overraskelse når de måtte skatte av 3-4000 km på en måned.
sedsberg Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Selv da jeg gikk på "sossen" og brukte privat bil på diverse utplasseringsjobber/tiltak så fikk jeg kompensasjon for bilbruken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå