Cervinus Skrevet onsdag kl 19:12 Skrevet onsdag kl 19:12 (endret) On 5/4/2026 at 10:02 PM, paatur said: Skal være glad du får gratis penger av staten og vi har et sosialt system som tar vare på dere som ikke kan jobbe. At du betaler skatt som alle oss andre er en selvfølge Vi betaler i dag skatt på nesten alt vi gjør – inntekt, eiendom, forbruk, avgifter og gebyrer. Likevel får vi høre at det aldri er nok. Jeg mener at skatt på inntekt, kombinert med noen få avgifter og moms samt over 500 milliarder fra oljefondet hvert år (3%), er mer enn nok til å finansiere helsevesen, utdanning, politi, forsvar og redningstjeneste. I dag bor mange uføretrygda i "sjuskete" kommunale leiligheter - ofte alene og ensomme. Det finnes et bedre og mer sosialt alternativ: større fellessentre eller idrettshaller der man er garantert tak over hodet, og der alle bidrar etter evne – vakthold, kursing, vask og renhold. Kvinner og barnefamilier har egne bygg og områder. Midler fra tipping går ikke til kultur, men til å finansiere slike sentre i alle tettsteder med over 5 000 innbyggere. Næringslivet forventes å bidra økonomisk (sponse), og til gjengjeld får de bedre rammevilkår for å starte og drive virksomhet. Alle som trenger det får plass innen 72 timer, og man kan flytte ut og inn etter behov. Man får én telefon og 500 kroner i måneden til toalettsaker, mens klær kommer fra frivillige. NAV reduseres fra dagens rundt 22 000 ansatte til for eksempel 200 (pengene her går rett til slike senter - bare det er over 20 milliarder i lønn og vi frigjør hender til f.eks. sykepleiere/helsearbeidere som det er mangel på, midler fra Norsk tipping: 8 milliarder, fra kulturbudsjettet: 10 milliarder, og så legge ned NRK da får man også 8 milliarder der, kanskje kutte litt i innvandring og bistand også...) Uføre er det ikke noe som heter lenger - redusert arbeidsevne kan man forsikre seg mot privat, men alle skal uannsett redusert arbeidsevne eller ikke ha lov til å jobbe og tjene så mye de bare klarer. Frivillige organisasjoner bidrar typisk også. (Halverer man bistand/innvandring har man nok til mat også). Ingen må heller gi fra seg alt de eier for å få hjelp – i motsetning til dagens ordninger for sosialstønad. Trenger man helsehjelp, får man det gratis. Og sykepleiere/hjemmehjelpen slipper å bruke mer tid i bil enn på pasienter fordi folk bor spredt over store områder. PS! beregninger her er kun basert på grov regning og forslag fra ChatGPT: sitat ChatGPT: «Hvis staten bruker 40 milliarder og vi legger til 30 milliarder fra innvandringstiltak og litt bistand, sitter vi med rundt 80 milliarder. Det er nok til å gi tak over hodet til alle uføre og sosialhjelpsmottakere i store fellessentre – selv med mat inkludert, hvis frivillighet og næringsliv bidrar med 10 milliarder.» Endret onsdag kl 19:52 av Cervinus 1 1
FrihetensRegn Skrevet onsdag kl 21:21 Skrevet onsdag kl 21:21 Skattesystemet i Norge er opp ned og skaper tapere - vi belønner de som tar på seg gjeld, mens de som er gjeldsfrie straffes. Vi straffer de som gjøre gode investeringer mens de som taper penger belønnes. Å være gjeldsfri burde gitt et saftig skattefradrag, og å gjøre gode investeringer og realisere de burde være skattefritt istedenfor å straffes med 37,5% skatt slik det er i dag. Ikke rart grundere ønsker seg til Sveits. 1 1
Herr Brun Skrevet torsdag kl 08:09 Skrevet torsdag kl 08:09 obygda skrev (16 timer siden): Så du sier at man kan akseptere et urettferdig skattesystem når det rammer så få? Jeg vil aldri akseptere urettferdighet uansett hvor få det rammer. Det er ikke urettferdig at du får mindre incentiv til å jobbe. Jeg er enig i at urettferdighet må bekjempes uansett hvor få det rammer. Men dette er ikke urettferdighet. Det kan argumenteres med at det er suboptimalt, fordi du jobber mindre enn du kunne. Men vi kan ikke tilpasse skattesystemet for å være optimalt for alle sære enkeltcase. Rettferdig, helst. Optimalt, nei. Og beskatningen av deg er helt rettferdig. 1
Herr Brun Skrevet torsdag kl 08:13 Skrevet torsdag kl 08:13 obygda skrev (15 timer siden): Ok. Så da mener du det er greit at jeg slutter å jobbe og melder meg arbeidsledig og får arbeidsledighetstrygd? Jeg vil jo klare meg fint og det å FÅ penger av staten vil jo i det minste gi en følelse av rettferdighet. Mitt liv vil ikke endre seg som arbeidsledig. Jeg vil få mer fri og kunne gjøre mer av mine hobbier som er å være ute i naturen. Og det fine med det hele er jo at jeg får penger av staten. Du får ikke arbeidsledighetstrygd om du ikke er reell jobbsøker. "Jeg vil ikke jobbe fordi jeg må betale for mye i skatt" er ikke grunn til ikke å jobbe. For min del må du gjerne slutte å jobbe, men premissene for spørsmålet ditt er feil. 3
obygda Skrevet torsdag kl 08:45 Skrevet torsdag kl 08:45 Herr Brun skrev (29 minutter siden): Du får ikke arbeidsledighetstrygd om du ikke er reell jobbsøker. "Jeg vil ikke jobbe fordi jeg må betale for mye i skatt" er ikke grunn til ikke å jobbe. For min del må du gjerne slutte å jobbe, men premissene for spørsmålet ditt er feil. Selvfølgelig får jeg arbeidsledighetstrygd. Er bare å sende søknader og være med på opplegget til NAV. Null stress det der..og å unngå å få jobb er latterlig enkelt.
obygda Skrevet torsdag kl 08:47 Skrevet torsdag kl 08:47 Herr Brun skrev (37 minutter siden): Det er ikke urettferdig at du får mindre incentiv til å jobbe. Jeg er enig i at urettferdighet må bekjempes uansett hvor få det rammer. Men dette er ikke urettferdighet. Det kan argumenteres med at det er suboptimalt, fordi du jobber mindre enn du kunne. Men vi kan ikke tilpasse skattesystemet for å være optimalt for alle sære enkeltcase. Rettferdig, helst. Optimalt, nei. Og beskatningen av deg er helt rettferdig. Skatt skal vel ikke påvirke adferd? Avgifter derimot. Skatt bør være verdinøytralt. Det er det ikke i dag.
Herr Brun Skrevet torsdag kl 09:31 Skrevet torsdag kl 09:31 obygda skrev (43 minutter siden): Skatt skal vel ikke påvirke adferd? Avgifter derimot. Skatt bør være verdinøytralt. Det er det ikke i dag. Skatt påvirker atferd jo. Det er ikke (nødvendigvis) formålet, men det er en effekt. 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 09:44 Skrevet torsdag kl 09:44 FrihetensRegn skrev (12 timer siden): Skattesystemet i Norge er opp ned og skaper tapere - vi belønner de som tar på seg gjeld, mens de som er gjeldsfrie straffes. Vi straffer de som gjøre gode investeringer mens de som taper penger belønnes. Å være gjeldsfri burde gitt et saftig skattefradrag, og å gjøre gode investeringer og realisere de burde være skattefritt istedenfor å straffes med 37,5% skatt slik det er i dag. Ikke rart grundere ønsker seg til Sveits. Hva prater du om? Å være gjeldfri betyr at du ikke investerer. Å ta opp gjeld betyr at du investerer penger i feks bolig som skaper arbeid, som skaper inntekt og som igjen skaper skatt. Det er ett enkelt system. Å sitte med penger på lønnskonto som er nevnt av en person tidligere er ikke produktivt. Det ønsker en ikke i samfunnet. Å gjøre investeringer i selskap er skattefritt. Men å hente det ut i form av utbytte og sette på lønnskonto er skattet... Det hele handler om å oppfordre til produktivitet. 2
sedsberg Skrevet torsdag kl 10:00 Skrevet torsdag kl 10:00 1 hour ago, obygda said: Selvfølgelig får jeg arbeidsledighetstrygd. Er bare å sende søknader og være med på opplegget til NAV. Null stress det der..og å unngå å få jobb er latterlig enkelt. Er du arbeidsfør får du dagpenger eller evt. AAP for en viss periode. Etter det er det sosialstønad og denne blir behovsprøvd. Har du penger selv da får du 0,-. Har ikke penger men verdier i biler, eiendom etc. så må du selge. 3
Gazer75 Skrevet torsdag kl 15:09 Skrevet torsdag kl 15:09 obygda skrev (6 timer siden): Selvfølgelig får jeg arbeidsledighetstrygd. Er bare å sende søknader og være med på opplegget til NAV. Null stress det der..og å unngå å få jobb er latterlig enkelt. Om du har sagt opp jobben går det 18 veker før du får dagpengar. Du må vere registrert som jobbsøkjar. Takkar ein nei til relevant jobb utan rimeleg grunn vil ein miste dagpengar i 18 veker.
Cervinus Skrevet torsdag kl 19:52 Skrevet torsdag kl 19:52 (endret) 10 hours ago, Salvesen. said: Å gjøre investeringer i selskap er skattefritt. Men å hente det ut i form av utbytte og sette på lønnskonto er skattet... Det hele handler om å oppfordre til produktivitet. Men hvorfor i h'** skal man investere i næringsliv/på børsen når man må skatte av utbytte (her tenker jeg på de som kjøper aksjer - ikke de som jobber i bedriften). Utbytteskatten her var 0% i 2004. Dagens regjering har økt skatten to år på rad fra et allerede skyhøyt nivå 32% til 38% - renter f.eks. er det bare 22% skatt på, kryptofortjeneste kun 22% på, å bygge på huset og selge med fortjeneste kun 22% på (har man bodd der siste året 0%) - det er tydelig at alt som har med næringsliv/bedrifter motarbeides av regjeringen og andre folk som kun har misunnelse som levesnor. (Merk at regjeringsmedlemmer og som oftes finansjournalister, som igjen politisk får pressestøtte fra dagens regjering, ikke har lov å eie aksjer - ser ut som den enste aktivaklassen de øker skattene på og ikke sier noe imot er skatten de selv ikke blir rammet av - utbytteskatten... - korrupsjon er et ord som slår meg her... "Knus kapitalismen, ropte Volda-rektor Eirik Søvik som slutthilsen til 100 journalist- og mediestudenter før han oppfordret til kritikk av Sveits-flyktninger. https://www.finansavisen.no/karriere/2024/06/16/8143197/knus-kapitalismen" Dagens regjering tar bort "alle gulrøtter" for å innvestere i norsk næringsliv. For å få med saueflokken kaller de det skattehull - for da er det ingen kritisk tenking lenger. F.eks. investerer Sverige 14 ganger mer enn Norge i tidligfase-selskap: Svenskene investerer 14 ganger mer enn Norge Endret torsdag kl 20:13 av Cervinus 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 19:57 Skrevet torsdag kl 19:57 (endret) Cervinus skrev (5 minutter siden): Men hvorfor i h'** skal man investere i næringsliv/på børsen når man må skatte av utbytte (her tenker jeg på de som kjøper aksjer - ikke de som jobber i bedriften). Utbytteskatten her var 0% i 2004. Dagens regjering har økt skatten to år på rad fra et allerede skyhøyt nivå 32% til 38% - renter f.eks. er det bare 22% skatt på, kryptofortjeneste kun 22% på, å bygge på huset og selge med fortjeneste kun 22% på (har man bodd der siste året 0%) - det er tydelig at alt som har med næringsliv/bedrifter motarbeides av regjeringen og andre folk som kun har misunnelse som levesnor. Dagens regjering tar bort "alle gulrøtter" for å innvestere i norsk næringsliv. For å få med saueflokkenn kaller de det skattehull - for da er det ingen kritisk tenking lenger. F.eks. investerer Sverige 14 ganger mer enn Norge i tidligfase-selskap: Svenskene investerer 14 ganger mer enn Norge Det går helt fint an å investere i næringsliv/børs og andre ting uten å ta ut utbytte/betale skatt. En bruker fritaksmetoden Med dette kan en investere pengene sine om og om igjen uten å betale noe som helst(med begrensninger såklart). Jeg har selv gjort dette, med penger i holdingselskap kunne jeg flytte rundt på eierandeler i selskap, ta ut gevinst og bruke de på andre selskap osv om og om igjen. Men, når jeg ønsker å hente gevinsten ut for å bruke privat betalte jeg utbytte. Tenker det er en svært god deal jeg. Skattesmellen jeg har i år betaler jeg med glede(forøvrig også med nytt utbytte som jeg igjen må betale smell på neste år, sånn går dagan). Endret torsdag kl 19:58 av Salvesen. 1 2
Cervinus Skrevet torsdag kl 20:05 Skrevet torsdag kl 20:05 (endret) 20 minutes ago, Salvesen. said: Jeg har selv gjort dette, med penger i holdingselskap kunne jeg flytte rundt på eierandeler i selskap, ta ut gevinst og bruke de på andre selskap osv om og om igjen. Du ser ikke problemet - men om du i 2004 investerte 2 millioner i aksjer, fremfor enn større bolig, ville du ved salg i dag betale 38% skatt på fortjenesten (den var 0% når du investerte). Vennen din som heller brukte 2 millioner ekstra på bolig ville betale 0% skatt på fortjenesten om han bodde i boligen og solgte i dag. Det er ingen god deal når det stadig blir mindre igjen for hvert år etterhvert som de røde øker skatten år etter år (spesielt for aktivaklasser som ikke rammer dem selv) Endret torsdag kl 20:18 av Cervinus 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 20:18 Skrevet torsdag kl 20:18 Cervinus skrev (10 minutter siden): Du ser ikke problemet - men om du i 2004 investerte 2 millioner i aksjer, fremfor enn større bolig, ville du ved salg i dag betale 38% skatt på fortjenesten (den var 0% når du investerte). Vennen din som heller brukte 2 millioner ekstra på bolig ville betale 0% skatt på fortjenesten om han bodde i boligen og solgte i dag. Det er ingen god deal når det stadig blir mindre igjen for hvert år etterhvert som de røde økter skatten år etter år. Vell, du kan gjøre begge deler. Noe jeg har gjort. Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Å forvente at en kan leke aksjemegler uten å betale skatt for det er pretensiøst. Det som er fint er at jeg kan ha denne meningen, og om du og likesinnede "vinner" så får jeg bare mer penger, i en allerede god situasjon. Det er vinn vinn.. Men om dere "taper" er jeg også veldig fornøyd, som sagt. Jeg kommer til å ta utbytte i år også. 2
Cervinus Skrevet torsdag kl 20:22 Skrevet torsdag kl 20:22 1 minute ago, Salvesen. said: Vell, du kan gjøre begge deler. Noe jeg har gjort. Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Å forvente at en kan leke aksjemegler uten å betale skatt for det er pretensiøst. Det er greit, men den burde i det minste være lik som andre aktivaklasser - 22% - og nei, at noen kan ta ut lønn gjelder ikke som argument/"vi må tette skattehull" - de som er ansatte i firmaet kan få beholde skatten (selv om jeg også er imot det). 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 20:27 Skrevet torsdag kl 20:27 Cervinus skrev (2 minutter siden): Det er greit, men den burde i det minste være lik som andre aktivaklasser - 22% - og nei, at noen kan ta ut lønn gjelder ikke som argument/"vi må tette skattehull" - de som er ansatte i firmaet kan få beholde skatten (selv om jeg også er imot det). Det er den, en betaler 22% selskapsskatt på utbyttet, så betaler en 38%ish privat skatt på utbyttet. Jeg er også ansatt i selskapet mitt og tar ut lønn, betaler 14,1% aga på det og så privat skatt på lønnen igjen. Absolutt ingenting å klage på. Men, om dere absolutt skal fjerne skatten så blir det bare mer til meg.. Bare synd for samfunnet som må lappe hullene med enten dårligere tjenester eller hente penger andre plasser osv. 2
obygda Skrevet fredag kl 04:18 Skrevet fredag kl 04:18 Gazer75 skrev (12 timer siden): Om du har sagt opp jobben går det 18 veker før du får dagpengar. Du må vere registrert som jobbsøkjar. Takkar ein nei til relevant jobb utan rimeleg grunn vil ein miste dagpengar i 18 veker. Alt dette er kjent. Jeg er godt orientert selv om jeg ikke velger å utøve en rasjonell økonomisk agering med skatteplanlegging slik flertallet med formue gjør; fordi de ser at de i praksis vil tape mye på å ikke forsøke å skjerme formue fra beskatning. Det er på en måte mitt privilegium ved å ikke være så opptatt av økonomisk vinning å kunne påpeke hva jeg mener er åpenbare feil med skattesystemet. Og jeg har råd til å slutte å jobbe for deretter be om penger fra NAV gjennom arbeidsledighetstrygd. Jeg vil da få min skatt betydelig redusert. Jeg kan også kjøpe meg en vesentlig dyrere eiendom her på landet hvor jeg bor og cashe den inn UTEN å ta opp gjeld. Så starte med å forvalte egen formue. Da kan jeg sitte med flott bolig,gå NED i skatt og i en periode FÅ penger fra det offentlige. Mao tilpasser jeg meg skattesystemet og får ned min skattebyrde og går OPP i levestandard selv om jeg totalt sett får mindre penger inn. Så lenge mitt behov for løpende inntekt dekkes vil jeg ikke berøres mhp min livsførsel. Og jeg har jo blitt rik fordi jeg bruker lite..så da kan jeg faktisk leve godt på mindre også og slippe å se mer enn 50% av lønnen forsvinne i skatt. Den eneste som vil tape på dette er faktisk staten..Og da er vi ved poenget.. at staten har skatteregler som kan treffe så feil at man føler det eneste fornuftige er å hoppe av arbeidslivet og isteden forsøke å forvalte egne verdier..og i en periode også hente penger fra NAV som en slags startkapital på et nytt liv.
Herr Brun Skrevet fredag kl 07:14 Skrevet fredag kl 07:14 obygda skrev (2 timer siden): Alt dette er kjent. Jeg er godt orientert selv om jeg ikke velger å utøve en rasjonell økonomisk agering med skatteplanlegging slik flertallet med formue gjør; fordi de ser at de i praksis vil tape mye på å ikke forsøke å skjerme formue fra beskatning. Det er på en måte mitt privilegium ved å ikke være så opptatt av økonomisk vinning å kunne påpeke hva jeg mener er åpenbare feil med skattesystemet. Og jeg har råd til å slutte å jobbe for deretter be om penger fra NAV gjennom arbeidsledighetstrygd. Jeg vil da få min skatt betydelig redusert. Jeg kan også kjøpe meg en vesentlig dyrere eiendom her på landet hvor jeg bor og cashe den inn UTEN å ta opp gjeld. Så starte med å forvalte egen formue. Da kan jeg sitte med flott bolig,gå NED i skatt og i en periode FÅ penger fra det offentlige. Mao tilpasser jeg meg skattesystemet og får ned min skattebyrde og går OPP i levestandard selv om jeg totalt sett får mindre penger inn. Så lenge mitt behov for løpende inntekt dekkes vil jeg ikke berøres mhp min livsførsel. Og jeg har jo blitt rik fordi jeg bruker lite..så da kan jeg faktisk leve godt på mindre også og slippe å se mer enn 50% av lønnen forsvinne i skatt. Den eneste som vil tape på dette er faktisk staten..Og da er vi ved poenget.. at staten har skatteregler som kan treffe så feil at man føler det eneste fornuftige er å hoppe av arbeidslivet og isteden forsøke å forvalte egne verdier..og i en periode også hente penger fra NAV som en slags startkapital på et nytt liv. For at det du skriver her om å få arbeidsledighetstrygd skal stemme så må du begå straffbar trygdesvindel. Skal du først gjøre deg til kriminell så kan du jo like gjerne gjøre mer lønnsomme ting, så blir eksempelet ditt enda mer outrert. 1 1
obygda Skrevet fredag kl 12:14 Skrevet fredag kl 12:14 Herr Brun skrev (4 timer siden): For at det du skriver her om å få arbeidsledighetstrygd skal stemme så må du begå straffbar trygdesvindel. Skal du først gjøre deg til kriminell så kan du jo like gjerne gjøre mer lønnsomme ting, så blir eksempelet ditt enda mer outrert. Nei. Dette er ikke svindel. Jeg velger bare å si opp en godt betalt jobb og melder meg arbeidsledig. Poenget er IKKE å gjøre noe lønnsomt,men å få ned andel skatt til under 50% og få "tilbakebetalt" noe tidligere skatt ved å IKKE jobbe en periode. Ikke sikkert jeg er så attraktiv på arbeidsmarkedet heller i min alder selv om min nåværende arbeidsgiver gjør alt hva den kan for å beholde meg. Jeg sier jo at skatten virker demotiverende for å jobbe. Sånn ville nok flere følt det om mer enn 50% av lønnen forsvinner i skatt. For å unngå det kan jeg kjøpe en stor dyr villa isteden for en enkel bolig jeg har nå,eller rett og slett forbruke mer. Ingen av disse alternativene frister meg..og tanken på at staten skal pushe meg til å gjøre skattegrep er kvalmende. Venstresiden tror ALLE mennesker vil ha mer..men sånn er det jo ikke. Om jeg har lønn på 500.000 eller 2 milloner vil ikke påvirke mitt daglige liv overhodet fordi jeg uansett ikke bruker mer enn det en person med 500.000 i inntekt forbruker. Jeg er sikker på at det også finnes mange der ute som ikke blir noe lykkeligere om de får mer penger..Penger ER nemlig ikke alt,men å gi fra seg MER enn 50% i skatt gjør jo at man føler seg som slave. Og DET gjør en ulykkelig. Poenget mitt er jo at staten IKKE skal TVINGE meg til å forvalte formue ved f.eks å skjule den i egen eiendom eller aksjer for å unngå å havne i en 50% eller mer skatteposisjon. Jeg vil at staten skal respektere ulike måter å leve sitt liv på og ikke komme å ta oppsparte midler om man velger å sylte ned i banken vs eiendom. Når staten ikke respekterer det så kan jeg jo på lovlig vis "straffe" staten ved å si opp jobben min..og be om støtte til å lete etter en ny jobb. Ingen kan hindre meg i det. Absolutt ingen. Staten vil jo tape på det fordi mitt bidrag til fellesskapet vil gå ned.
kremt Skrevet fredag kl 13:19 Skrevet fredag kl 13:19 Med den inntekten og formuen du hevder å ha skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du ikke slutter å jobbe og investerer det du har. Lever fint på dette. Mange fond gir 10-15 % i året. 10 mill plassert har du lett en mill årlig du kan bruke nærmest uten å jobbe en time for det. Kjøp større bolig gjerne med 1 eller 2 utleiedeler, kanskje hybler. Fort 15-20 tusen skattefritt per måned. Du kan reglene. Du vet hvordan samfunnet fungerer. Likevel gjør du ingenting med det. Er du for avhengig av det dagligdagse stresset på jobben samt miljøet og det sosiale der? Det ER ikke lett å bryte ut og klare seg selv. Men det er fullt mulig. Skolesystemet lærer oss kun en ting: Å jobbe for penger. Hele livet. Mange har et ekstremt fokus på jobben sin og er opptatt av å lykkes og prestere. Det er mange som tjener på at du jobber. Din arbeidsgiver, arbeidsgivers kunde, staten, fagforening, kommune. Selv sitter du igjen med en brøkdel av din verdiskapning. Hvorfor jobbe til ingen nytte? Møtt flere som jobbet til over 70, spurte hvorfor. De trengte noe å gjøre, tiden ble lang. De hadde overdreven tro på egne ferdigheter og følte seg uerstattelig. De tenker ikke på at plutselig er livet over når man har blitt såpass gammel. Man bør aldri overspille den hånden man sitter på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå