mursinn Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Heisann gamere og ai spillutviklere Jeg kan ikke kode. Eller — jeg kan ikke kode på den "ordentlige" måten. Men jeg har laget en haug med småspill ved å bare skrive hva jeg vil ha, omtrent som man skriver en bok. Det er det folk kaller vibe coding nå. Tanken med tråden: vi som lager spill på denne måten samles og deler hva som funker. Ikke noe gatekeeping, ikke noe "lær deg C++ først". Bare folk som vil lage ting. Slik gjør jeg det selv: Jeg har en liten batfil som åpner Godot og VSCode med Claude på én gang. Klikk én gang, og jeg er i gang med å skrive hva spillet skal være. Det er som å åpne et tomt Word-dokument og begynne å fortelle. For nettleserspill kjører jeg Three.js for 3D og Phaser 4 for 2D, begge med TypeScript og Vite. Jeg har laget mine egne prompt-boostere inni webappen min, Spectapor Studio — tenk på dem som maler eller skrivetips før du forteller AI-en hva du vil ha. Det kuleste jeg har laget er noe jeg kaller Bilde-DNA. Du laster opp et bilde, og systemet leser ut stemningen, fargene, motivet — og bruker det som utgangspunkt for et spill. Et bilde er fullt av historier, og det viser seg at AI-en klarer å plukke dem ut. Spillene mine ligger på itch Søk på : spectapor så finner dere meg. Drømmen på sikt er Steam, men ett steg av gangen. Det jeg lurer på, og håper dere har svar på: Hvordan får man folk til å faktisk spille spillene? Itch er hyggelig, men det er stille der. Hvor poster dere? TikTok? Reddit? Hvor er folk som vil prøve nye småspill i 2026? Hva gjør dere når AI-en går tom for tokens? Jeg har testet litt lokalt med Ollama som backup, men er nysgjerrig på hva andre kjører. Og det viktigste: hvordan får man et vibe-coded spill til å føles som ditt? Det er lett å lage noe som funker teknisk, men som mangler sjel. Hva er triksene deres? Hva jeg håper tråden blir: Et sted der vi deler oppsettene våre, viser frem spill, gir hverandre feedback, og kanskje etter hvert flytter sammen til en Discord. Team Spectapor :dance: Vibe coding er ikke juks. Det er bare en ny måte å skrive på. Du er fortsatt forfatteren — du må ha smaken, tålmodigheten og viljen til å pusse på det til det blir bra. Men terskelen for å begynne er nede på gulvet nå, og det betyr at vi som bare er hobbyister faktisk kan gi ut spill, ikke bare drømme om dem. :thumbsup: Slipper tråden løs. Kom med oppsett, feilskjær, prompt-triks og spillinker. :wub: — Marius / Spectapor Studio Endret 4. mai av mursinn
mursinn Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai Vi kan starte fra scratch her : https://discord.gg/d2bHwv5F
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå