Gå til innhold

Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet
KarvaBlad skrev (38 minutter siden):

Det var sagt i fylla på en pub, og så tatt opp med skjult mikrofon. Sprøtt at Hårek ikke klarte å pakke det inn i poltitisk korrekt ordvalg, gitt. Uredelig journalistikk, for å si det mildt. Er det så veldig langt fra sannheten, det Hårek sa?

Det er ikke sprøere enn at Hårek er skikkelig rassist men at han vanligvis ikke eksponerer det så tydelig som han gjorde her. Alkoholen endret ikke holdningene hans, den bare hjalp til å eksponere det. Opptakene ble ikke startet helt tilfeldig, de ble startet fordi Hårek allerede var godt i gang med å si hårreisende ting og journalisten(e) ante at her kom det mer.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
KarvaBlad skrev (35 minutter siden):

det så veldig langt fra sannheten, det Hårek sa?

Du virker så fornuftig i diskusjonen at jeg svarer deg litt. Selv jeg blir fort tatt for rasist / nazist men det er så langt fra sannheten som mulig. Hadde jeg hatt en prat i fylla så kunne du plukke opp mye rart, men nei, det er en uheldig virkning av alkohol på hjerneceller som, hvis dere skal være seriøse heller burde føre til et totalforbud for bruk av alkohol og alle medikamenter som tuller med hodet ditt!
Temaet er om dette er en storm i et vannglass og det mener jeg det er. Uheldig prat i fylla, noe de aller fleste fort ville dumme seg ut med et bedøvet hode. Det er menneskelig å feile!
(Grunnen til at jeg er nazist er jo at jeg har brukt en nazi-ring på ene fingeren i 40 år KUN fordi det er et norsk flagg i emalje på sølv faktisk!) 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ekstremt å se hvordan 'frp'erene' bort snakker disse holdningene med å peke på dårlig journalistikk, "fylla har skylda", andre helt irrelevante politiske innspill som at AP lyver før valg osv. 

Hvorfor gjør de det? Kan en anta at det henger i hop med at de deler samme syn som den som sa disse tingene? Jeg tenker at det er plausibelt og det er skummelt å se... Norge har virkelig ett høyre ekstremt problem, og det virker å være voksende. Jeg personlig er i alle fall mye reddere for dette enn "feil slått innvandring" eller hva en skal kalle redselen i denne saken.. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Uttalelsene vekker sterke reaksjoner hos mange med minoritetsbakgrunn i Norge, som absolutt ikke opplever seg selv som minusvarianter.

Frp-rådgiver Hårek Hansen omtalte pakistanere som «minusvarianter» og foreslo at de burde få færre barn.

Hvem andre brukte eugenikk og raseteori, og hvorfor er det galt. Det er visst nødvendig å stille dette spørsmålet i 2026.

Informasjonsplakat fra utstillingen Livets under i Berlin i 1935: «Slik vil det gå hvis mindreverdige får fire barn, og høyverdige får to.» https://no.wikipedia.org/wiki/Nazistisk_eugenikk

Spoiler

Bundesarchiv_Bild_102-16748_Ausstellung__Wunder_des_Lebens_.jpg.cf88f83b2e86b5324138f1114152e2fc.jpg

Når vi blir gamle og svake, er det stor sjanse for å bli pleiet av minusvariantene på sykehjemmene, vasket foran og bak. Da er de bra nok. Minusvarianter kan utarte seg videre til å bli alle som ikke yter nok i samfunnet, hvordan man ser på feks. psykisk utviklingshemmede, psykiske helseproblemer, og hva som kan skje hvis feil person kommer til makten. Det kan bli et kaldere samfunn med lite empati. Plutselig har man selv vært uheldig, og ingen vil hjelpe.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Subara skrev (2 minutter siden):

Når vi blir gamle og svake, er det stor sjanse for å bli pleiet av minusvariantene på sykehjemmene

Jeg aksepterer ikke ordet som du refererte til, men noe @Salvesen. ikke helt har fått med seg er jo at 'problemet' med voksene import av andre folk (uansett 'rase') er at jeg og mange jeg kjenner er redde! Jeg er blitt voksen, og før låste vi aldri dører.. Jeg har jobbet i sikkerhetsbransjen og selv sett hva de som er importert gjør.. 
Jeg har vært mye på sykehus og leger / tannleger og har nå innført et eget påbud om at de jeg skal behandles av er født og oppvokst her i landet.
Det jeg synes var gøy med uttalelsen til Anne Holt er jo at hun i mine øyne er en nordmann god som både jeg og alle som kan oppføre seg og som kan å snakke norsk.
Gruppa pakistanere som FrP i sin tid hadde stemplet som uegnet for Norge er jo for det meste flotte folk, og jeg ønsker de velkomne som nordmenn fordi de har blitt født i landet her, de har lært seg skikk og bruk og de snakker norsk.
Altså er jeg ikke helt der å innrømme at det er så veldig mye rasisme i landet, de som ikke liker utviklingen med å hente så mye nye folk blir fortsatt misforstått og er kanskje selv skyld i det, men jeg ville absolutt foretrukket å kunne være trygg i mitt eget hjem, og kunne kommunisere med helsevesenet når jeg må ha hjelp!
Og; dette begynner å koste mer enn det smaker, Norge er tross alt et lite land, spredt beboelse og begrensede inntektsmuligheter.. Og skatteseddelen er jo et bevis der..

Storm i vannglasset som er nevnt er nok mer rett enn galt, fyren KAN være rasehater men at han sa mye idiotisk i fylla er fasit, og dere vil sikkert ikke forby alkohol og andre medikamenter som gjør noe med hodet på folk?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Woff skrev (2 minutter siden):

Jeg aksepterer ikke ordet som du refererte til, men noe @Salvesen. ikke helt har fått med seg er jo at 'problemet' med voksene import av andre folk (uansett 'rase') er at jeg og mange jeg kjenner er redde! Jeg er blitt voksen, og før låste vi aldri dører.. Jeg har jobbet i sikkerhetsbransjen og selv sett hva de som er importert gjør.. 
Jeg har vært mye på sykehus og leger / tannleger og har nå innført et eget påbud om at de jeg skal behandles av er født og oppvokst her i landet.
Det jeg synes var gøy med uttalelsen til Anne Holt er jo at hun i mine øyne er en nordmann god som både jeg og alle som kan oppføre seg og som kan å snakke norsk.
Gruppa pakistanere som FrP i sin tid hadde stemplet som uegnet for Norge er jo for det meste flotte folk, og jeg ønsker de velkomne som nordmenn fordi de har blitt født i landet her, de har lært seg skikk og bruk og de snakker norsk.
Altså er jeg ikke helt der å innrømme at det er så veldig mye rasisme i landet, de som ikke liker utviklingen med å hente så mye nye folk blir fortsatt misforstått og er kanskje selv skyld i det, men jeg ville absolutt foretrukket å kunne være trygg i mitt eget hjem, og kunne kommunisere med helsevesenet når jeg må ha hjelp!
Og; dette begynner å koste mer enn det smaker, Norge er tross alt et lite land, spredt beboelse og begrensede inntektsmuligheter.. Og skatteseddelen er jo et bevis der..

Storm i vannglasset som er nevnt er nok mer rett enn galt, fyren KAN være rasehater men at han sa mye idiotisk i fylla er fasit, og dere vil sikkert ikke forby alkohol og andre medikamenter som gjør noe med hodet på folk?

Og du tror at det personen denne saken handler om hjelper på det problemet eller skaper problemet? Hvordan hjelper dette tenker du? 

EDIT: Jeg kan også faktisk føle på redsel. Men min redsel er ikke styrt av rase, men faktisk opplevelser. Som feks høyre ekstremisme. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

hjelper på det problemet eller skaper problemet

Les litt nøyere hva jeg skriver, jeg er enig i at denne personen ikke burde si det han sa, hans holdninger har ikke noe i offentligheten å gjøre og jeg unnskylder fyren med fylla.
Jeg tror at nesten alle forbinder frykten vi opplever med at det hentes for mange for fort. Jeg er enig i at rase ikke har noe med dette å gjøre og det er ikke særegent problem for høyresiden. De fleste takler ikke at dette skjer så fort og koster så mye.
Vi er et knøttlite land som har fått for mye penger mellom hendene grunnet olja. Vi må snart forstå at vi kan ikke hente opp olje og ta oss av alle problemene folk i resten av verden har, til det så blir vi for små!

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Woff skrev (19 minutter siden):

jeg aksepterer ikke ordet som du refererte til

Enig i det, jeg måtte tenke meg litt om før jeg skrev det.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Subara skrev (3 minutter siden):

jeg måtte tenke meg litt om før jeg skrev det

Veldig bra, jeg håper ikke det ordet har utspring fra FrP eller ytre høyre, det er nok et ord skapt for situasjonen vi alle opplever. Jeg tror fortsatt så godt om folk at dette med 'rase' bør vi heve oss over, aksepter at folk er folk!
Men vi må jo akseptere at politikere ønsker at vi skal vokse over evne. Pengene mangler, vi kan ikke lære hver eneste som kommer alt om lover, regler, språk og det det fører med seg av utgifter som du og jeg MÅ betale mye av.

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Skrevet
Woff skrev (16 minutter siden):

Les litt nøyere hva jeg skriver, jeg er enig i at denne personen ikke burde si det han sa, hans holdninger har ikke noe i offentligheten å gjøre og jeg unnskylder fyren med fylla.
Jeg tror at nesten alle forbinder frykten vi opplever med at det hentes for mange for fort. Jeg er enig i at rase ikke har noe med dette å gjøre og det er ikke særegent problem for høyresiden. De fleste takler ikke at dette skjer så fort og koster så mye.
Vi er et knøttlite land som har fått for mye penger mellom hendene grunnet olja. Vi må snart forstå at vi kan ikke hente opp olje og ta oss av alle problemene folk i resten av verden har, til det så blir vi for små!

Du unnskylder det med fylla, men det du ikke innser er at selv om slik rasisme spres i fylla så øker det hvordan de opplever rasisme og det igjen fører til uheldige ting som kriminalitet som du selv er redd for.. Altså unnskylder du noe som skaper en frykt du har. Ikke bra. 

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Woff said:

Veldig bra, jeg håper ikke det ordet har utspring fra FrP eller ytre høyre, det er nok et ord skapt for situasjonen vi alle opplever. Jeg tror fortsatt så godt om folk at dette med 'rase' bør vi heve oss over, aksepter at folk er folk!

For ikke snakke om at rase i denne konteksten er fullstendig uvitenskapelig pseudo-babbel.
Det er ikke ment som et angrep på deg for å fremdeles bruke benevnelsen som merkelig nok fremdeles er helt gjengs i USA, men rase, dersom du mener den tradisjonelle inndelingen vi kjenner fra vitenskapelig raseteori, er ikke noe vi trenger heve oss over, for den har ingen legitimitet, det er ikke engang noe å heve seg over, den kan bare avvises som frenologi.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Altså unnskylder du noe som skaper en frykt du har. Ikke bra. 

Ja gjør jeg det? Er du enig i å forby alkohol og medikamenter? Jeg er ikke her for å krangle om detaljer, jeg har sagt meg enig i at virkelig rasisme finnes og dette selvsagt kan være en sånn sak, og jeg har forklart mye om hvorfor dette skjer.
Rasisme som sagt bør vi heve oss over og la det koke ned til det som er problemet, det koster for mye for fort. Jada, Norge har pengene, her er alle med på å dra lasset.

Skrevet
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

For ikke snakke om at rase i denne konteksten er fullstendig uvitenskapelig pseudo-babbel.

Og der er vi vel alle helt enige? Rase er en unnskyldning, folk i landet vårt vet bedre tror nå jeg!

Skrevet
Woff skrev (2 minutter siden):

Ja gjør jeg det? Er du enig i å forby alkohol og medikamenter? Jeg er ikke her for å krangle om detaljer, jeg har sagt meg enig i at virkelig rasisme finnes og dette selvsagt kan være en sånn sak, og jeg har forklart mye om hvorfor dette skjer.
Rasisme som sagt bør vi heve oss over og la det koke ned til det som er problemet, det koster for mye for fort. Jada, Norge har pengene, her er alle med på å dra lasset.

Nei jeg er ikke enig i det, hvor får du det i fra? 

Poenget mitt er at rasisme fører til problemer med innvandring og kriminalitet. Altså bør en på ingen måte "forsvare" slik oppførsel med å peke på problemer med innvandring da de direkte fører til disse problemene. 

Om en holder seg unna rasisme blir innvandringen bedre.. Utenforskap er stygge greier og fører til masse problemer. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Just now, Woff said:

Og der er vi vel alle helt enige? Rase er en unnskyldning, folk i landet vårt vet bedre tror nå jeg!

Jeg antar det, det er vel både de som vet bedre og de som vet verre langs et spektrum

Det er helt sikkert pedantisk, men jeg tenker ikke at vi hever oss over frenologi, vi avviser det siden det ikke har noen vitenskapelig forankring.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Nei jeg er ikke enig i det, hvor får du det i fra? 

Poenget mitt er at rasisme fører til problemer med innvandring og kriminalitet. Altså bør en på ingen måte "forsvare" slik oppførsel med å peke på problemer med innvandring da de direkte fører til disse problemene. 

Om en holder seg unna rasisme blir innvandringen bedre.. Utenforskap er stygge greier og fører til masse problemer. 

Du er flink til å skape problemer for å fortsette en diskusjon.. 
Jeg er jo der at jeg ikke aksepterer rasisme (selv om det kan forekomme), jeg mener at innvandringen nå har blitt et problem som landet ikke takler. Det være seg venstre eller høyre, vi vokser for fort for lommeboka. DET er problemet.
Jeg er heldigvis for gammel til å lage problemer, jeg har funnet roen og bare håper å få lov til å leve så lenge hodet fungerer!

Jeg har svart under temaet i tråden her:
Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?
Og ja, jeg vet at det er en storm som Sylvi overreagerer på da hun plutselig er statsministerkandidat.
Jeg, i likhet med deg aksepterer neppe grunnlaget for rasisme i det hele tatt, verken begrepet eller handlingene.

Endret av Woff
Skrevet
Woff skrev (Akkurat nå):

Du er flink til å skape problemer for å fortsette en diskusjon.. 
Jeg er jo der at jeg ikke aksepterer rasisme (selv om det kan forekomme), jeg mener at innvandringen nå har blitt et problem som landet ikke takler. Det være seg venstre eller høyre, vi vokser for fort for lommeboka. DET er problemet.
Jeg er heldigvis for gammel til å lage problemer, jeg har funnet roen og bare håper å få lov til å leve så lenge hodet fungerer!

Skape problemer? Det er velkjent at rasisme fører til kriminalitet.. Som du er redd for. 

Det var du som sa at du " unnskylder fyren med fylla". Jeg pekte bare på at du ved å gjøre det skaper problemer for deg selv, siden du er redd for konsekvensene av rasisme som du unnskylder. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, Salvesen. said:

Skape problemer? Det er velkjent at rasisme fører til kriminalitet.. Som du er redd for. 

Det var du som sa at du " unnskylder fyren med fylla". Jeg pekte bare på at du ved å gjøre det skaper problemer for deg selv, siden du er redd for konsekvensene av rasisme som du unnskylder. 

Rasisme som i hatefulle ytringer og handlinger ER kriminelt.

Så det blir litt vanskelig å forstå hva du mener med "fører til kriminalitet"?

• Hjerte 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Og 'here we go again'.. Jeg personlig (som ikke har noe med diskusjonen å gjøre) er redd for nye landsmenn som ikke kan språket og heller ikke takler å følge lover og regler vi alle skal leve etter.
Jeg har prøvd å forklare deg at rasisme er en uting, bruke begrepet blir feil. Men under påvirkning av alkohol kan vi si mye dumt. Min far, beklageligvis død nå var alkohol misbruker og selv den herlige mannen sa mye dumt i fylla, det er ikke til å unngå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...