Gå til innhold

Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet
WiiBoy skrev (26 minutter siden):

Så når jeg avslutter med;

så konkluderer du med;

Jeg tror du enten troller eller så tolker du informasjon veldig annerledes enn det jeg gjør.. 

Jeg troller aldri. Synes du bør stoppe å tolke ytringer på den måten du gjør. Det er ikke greit å slenge et slør av mistenksomhet opp mot personer du ikke kjenner. Jeg er imot rasisme i alle former. Det er forkastelig og om du gidder å se etter mine tidligere innlegg der jeg f.eks går hardt ut mot Israel og påpeker at staten er en apartheid stat så burde du innse at du kaster dritt i feil retning. Men jeg ser jo at noen ikke klarer å oppre nøytralt og objektivt og har alt for store problemer med å holde følelser under kontroll. 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så sykt hvordan ballen spilles mot journalistene. Joda, de har kanskje ikke rent mel i posen og en må gjerne ta det opp i rett instans. Men ha fokus på denne syke personen som refererer til nazi ord og uttrykk om mennesker.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Det er så sykt hvordan ballen spilles mot journalistene. Joda, de har kanskje ikke rent mel i posen og en må gjerne ta det opp i rett instans. Men ha fokus på denne syke personen som refererer til nazi ord og uttrykk om mennesker.

Man må kunne sparke begge veier. Begge fortjener et skikkelig ballespark.

Skrevet
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Enig - men de som tjener på dette er jo Frp. Journalistene fremstår jo som nyttige idioter i etterkant.

• Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Ja var nettopp det jeg sa? Spill gjerne begge veier men ha rett fokus. Ikke prøv å gjem nazismen med å lage en masse saker om journalistene. 

Forøvrig synes jeg de har gjort en samfunnsnyttig jobb, selv om det gjerne er presseskikk feil.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Forøvrig synes jeg de har gjort en samfunnsnyttig jobb, selv om det gjerne er presseskikk feil.

Samfunnsnyttig på hvilken måte? Alle vet jo at Frp tiltrekker seg folk som er imot innvandring, har rasistiske holdninger osv..Det betyr ikke at alle frp'ere er rasistiske eller deler samme meninger og holdninger. Men av dagens partier som kan havne i regjering i fremtiden står jo Frp frem som det partiet mange vil velge som er kritisk til innvandring. Nå fikk de plutselig servert gratis medieomtale. Tror ikke dette skremmer de som stemmer på frp av andre grunner heller. Når alt har lagt seg og ingen tiltale eller dom for hatefulle ytringer er kommet - så fremstår jo journalisten som en nyttig idiot for Frp. 

• Liker 2
Skrevet
Kahuna skrev (7 timer siden):

Nei det gjorde de ikke men det har blitt en greie på høyresiden å hevde det. Noen har gått så langt at de har forsøkt å få valget erklært ugyldig på grunn av det. Vi ser dessuten masse stygg retorikk i kommentarfeltene om dette. 

Joda - Støre og AP løy. Du kan hyle og skrike om at det bare var valgflesk om gratis ferjer og fradrag på studiegjeld osv..men saken viste jo at de gikk aktivt ut i valgkampen og lovte dette - selv etter at de selv hadde laget budsjett der de IKKE tok dette med sa de offentlig at de stod for disse lovnadene - som de da valgte å fjerne. Da er det jo løgn. Jeg kommer aldri til å stemme Ap etter den valgkampen...aldri. Løgnere vil jeg rett og slett ikke ha noe med å gjøre

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Samfunnsnyttig på hvilken måte? Alle vet jo at Frp tiltrekker seg folk som er imot innvandring, har rasistiske holdninger osv..Det betyr ikke at alle frp'ere er rasistiske eller deler samme meninger og holdninger. Men av dagens partier som kan havne i regjering i fremtiden står jo Frp frem som det partiet mange vil velge som er kritisk til innvandring. Nå fikk de plutselig servert gratis medieomtale. Tror ikke dette skremmer de som stemmer på frp av andre grunner heller. Når alt har lagt seg og ingen tiltale eller dom for hatefulle ytringer er kommet - så fremstår jo journalisten som en nyttig idiot for Frp. 

Det finnes rasister som stemmer på samtlige partier, alle partier mottar stemmer fra personer med rasistiske holdninger. 

Det er ikke et rent Frp fenomen.

• Liker 2
Skrevet
Duncan skrev (Akkurat nå):

Det finnes rasister som stemmer på samtlige partier, alle partier mottar stemmer fra personer med rasistiske holdninger. 

Det er ikke et rent Frp fenomen.

Det er nok helt rett. Det er fordommer og styggedom mot mange mennesker og grupperinger der ute dessverre.

Jeg liker ikke dette - uansett hvem det rammer...

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Hvilken instans? Bryter lydopptakene med god presseskikk? Norsk lov? Eller er det bare et spill for å skyte budbringeren?

• Liker 2
Skrevet
MrL skrev (1 time siden):

Hvis du mener AP har en tåpelig historikk med de sakene, og FrP  har så mye "grums" du "mener" så må du jo gjerne finne ut hvor mange FrP politikere som er domfelt for rasisme ift. til hvor mange AP politikere som er dømt for overgrep? Rasisme i Norge er ulovlig, enkelt og greit - og har høy prioritet hos Politiet.

Nei, jeg sier ikke de har en tåpelig historikk med de sakene, jeg sier det er en tåpelig sammenligning. Ingen partier er for overgrep eller voldtekt. Listen du kom med var helt tilbake til tidlig 2000. En enkelt overgrepssak er for mye, men det er enkeltpersoner i alle partier som gjør kjipe ting, som ikke kan lastes partiet. Jeg synes heller ikke at Frp automatisk kan lastes for det denne rådgiveren sier, men historisk sett så er det et stempel partiet har hatt på seg i alle år.

Du finner ingen partier som sier voldtekt er ok, men du finner mange innvandringskritiske i Frp. Det gjør det mer problematisk fordi at innvandrinskritikk som kan være legitimt blir blir blandet med rasisme, som er helt uholdbart. Når noen i partiet kommer med slike uttalelser er det ikke storm i et vannglass, det er meget alvorlig og viktig for partiet å ta tak i.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Alle har fordommer,men de fleste forsvinner når man blir litt mer kjent. Og måten du svarte meg på hadde en tone av at her hadde du fordommer mot folk som tok tak i dette og påpekte at dette problemet går begge veier.

Alle grupper har fordommer mot andre grupper men alle grupper ikke har like mye makt til å utføre diskriminering mot den andre.  Hvis det finnes flere hvite arbeidsgivere med fordommer mot pakistanere enn pakistanske arbeidsgivere med fordommer mot hvite så er det vanskeligere for folk med pakistanske navn til å søke jobb enn med hvite navn. Det fører til et ufortjent fordel oss med hvite navn har som de med pakistansk navn ikke har og en ulikhet i hvor skadelige fordommene pakistanerne og hvite er for de som søker jobb 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvilken instans? Bryter lydopptakene med god presseskikk? Norsk lov? Eller er det bare et spill for å skyte budbringeren?

Kanskje litt dårlig formulert av meg, send det inn til den instansen innsender mener er relevant for 'bruddet' og la de håndtere det. Trenger ikke ørten artikler om dette. Det er bare avsporing for den virkelige saken som er viktig å dra frem og vise STERK avstand fra. 

• Liker 5
Skrevet
lømmel skrev (24 minutter siden):

Nei, jeg sier ikke de har en tåpelig historikk med de sakene, jeg sier det er en tåpelig sammenligning. Ingen partier er for overgrep eller voldtekt. Listen du kom med var helt tilbake til tidlig 2000. En enkelt overgrepssak er for mye, men det er enkeltpersoner i alle partier som gjør kjipe ting, som ikke kan lastes partiet. Jeg synes heller ikke at Frp automatisk kan lastes for det denne rådgiveren sier, men historisk sett så er det et stempel partiet har hatt på seg i alle år.

Du finner ingen partier som sier voldtekt er ok, men du finner mange innvandringskritiske i Frp. Det gjør det mer problematisk fordi at innvandrinskritikk som kan være legitimt blir blir blandet med rasisme, som er helt uholdbart. Når noen i partiet kommer med slike uttalelser er det ikke storm i et vannglass, det er meget alvorlig og viktig for partiet å ta tak i.

Du sier at FrP har et stempel på seg, men et stempel er ikke fakta. Det er ofte en venstevidd mening på hva rasisme er, som nærmest stempler alt innvandringskritikk som rasisme uannsett.

Hvis man ser på faktiske domfellelser, er det ingenting som tilsier at FrP-ere har noen mer rasismedommer på seg en det Ap har begått voldteker. Snarere tvert om langt mindre. Du kan selv finne listen på antall rasismedommer i FrP tilbake til år 2000, eller bare personalsaker. 

Du må gjerne si det er en latterlig sammenligning, men jeg er sikker på at rasismesakene i FrP utgjør et mikroskopisk antall ift. til medlemmer på lik linje med AP sine voldteker. Det er et mikroskopisk antall saker som skjer, er noe dere blåser opp for alt det er verdt for å kalle partiet rasistisk. 

• Liker 2
Skrevet
jjkoggan skrev (19 minutter siden):

Alle grupper har fordommer mot andre grupper men alle grupper ikke har like mye makt til å utføre diskriminering mot den andre.

Det er rett. Noen har mer makt enn andre. Det er derimot store forskjeller på dette verden over. I Norge er man ofte ganske så likestilt - også gjennom rettsapparatet. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Det er bare avsporing for den virkelige saken som er viktig å dra frem og vise STERK avstand fra. 

Helt enig. Jeg ville bare sette en stopper for den avsporingen med et krav om dokumentasjon som ikke er mulig å legge fram. Lydopptak bryter ikke med god presseskikk og heller ikke med norsk lov. Sånn - da kan vi gå tilbake til den egentlige diskusjonen: Rasisme.

Legg forøvrig godt merke til hvem som prøver å unnvike selve saken ved å trekke fram avsporinger. (blant annet trådstarter).

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Joda - Støre og AP løy. Du kan hyle og skrike om at det bare var valgflesk om gratis ferjer og fradrag på studiegjeld osv..men saken viste jo at de gikk aktivt ut i valgkampen og lovte dette - selv etter at de selv hadde laget budsjett der de IKKE tok dette med sa de offentlig at de stod for disse lovnadene - som de da valgte å fjerne. Da er det jo løgn. Jeg kommer aldri til å stemme Ap etter den valgkampen...aldri. Løgnere vil jeg rett og slett ikke ha noe med å gjøre

Av ting man bør kritisere politiske partier for, og det er mye på alle partier, så er jo ferge saken noe man heller bør rose enn rise AP for.

Her ble de kraftig kritisert, de gikk gjennom hva som var sagt og gjort, så beklaget de og endret budsjettet for å være i tråd med løftene.

Hele saken skulle vært håndtert annerledes fra start, men at det ender med en innrømmelse og at de rettet opp er bra.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
WiiBoy skrev (6 minutter siden):

Av ting man bør kritisere politiske partier for, og det er mye på alle partier, så er jo ferge saken noe man heller bør rose enn rise AP for.

Her ble de kraftig kritisert, de gikk gjennom hva som var sagt og gjort, så beklaget de og endret budsjettet for å være i tråd med løftene.

Hele saken skulle vært håndtert annerledes fra start, men at det ender med en innrømmelse og at de rettet opp er bra.

De ble presset til dette. Tvungen tilståelse når bevisene var så enorme er ikke noe man skal roses for.

• Liker 2
Skrevet (endret)
obygda skrev (21 minutter siden):

Det er rett. Noen har mer makt enn andre. Det er derimot store forskjeller på dette verden over. I Norge er man ofte ganske så likestilt - også gjennom rettsapparatet. 

Jeg snakker mest om sosial makt.  Sosial makt til å bestemme hva som er normalt for eksempel. Er det mer normalt å bli en hvit stortingsrepresentant?  Antidiskriminering lover hjelper lite med fordommer folk ikke vet de har. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...