Fatninja Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/sprangningar-och-skjutningar/Offisiell statistikk (Brå / Polisen) Dette er utført av minusindivider. 3
Markiii Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Tronhjem skrev (På 6.5.2026 den 9.55): Forstår du virkelig ikke at når du vekter nytteverdien av grupper (av mennesker) etter hvor "økonomisk lønnsomme" de er i samfunnsregnskapet, så inndeler du befolkningen i plussmennesker og minusmennesker? Vi deler det inn i nordmenn og ikke-nordmenn. Norge sitt ansvar er overfor nordmenn, ikke alle andre. 4 1 1
Markiii Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai AtterEnBruker skrev (9 timer siden): Det har jo i ca 15 år, kanskje lengre, vært en trend å gjøre somalier synonymt med seksualforbryter. Javel? 1
Markiii Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Snikpellik skrev (1 time siden): Vi håndterer det helt fint. Vi har utfordringer med integrering som alle andre, men Norge scorer høyest i verden på de fleste positive parametre. At vi klarer å håndtere situasjonen og kapasiteten nå såpass bra selv med rundt 100.000 ukrainere inn på kort tid i tillegg til normal innvandring (som dog er på et lavt nivå historisk nå) sier mye om et godt samfunn og system. Ukrainerne kommer fra et land som ikke er på andre siden av kloden, og de fleste er her midlertidig. Det er noe annet å masseimportere fremmedkulturelle fra den andre siden av kloden. Det har ikke gått bra i det hele tatt. 5 2 1
leticia Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Matteo skrev (14 timer siden): Det må gå an å føre en streng og realistisk politikk uten at det bikker over i ren personfokusert stigmatisering. Det er fullt mulig 😊 1
Fazam Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Neptun1 skrev (2 timer siden): De fleste fikk med seg kritikken mot TV2 metoder. Men ikke alle. Var det nå venstresiden igjen? 1
Populært innlegg Orix Skrevet 7. mai Populært innlegg Skrevet 7. mai (endret) 2 hours ago, Subara said: Svarer på denne fra i går, selv om den er klippet ut i fra sammenhengen. Gaute Skjervø var på Utøya og har kjent på kroppen hva rasisme kan føre til i ytterste konsekvens. Det er altså ikke bare et kort, men selvopplevd. https://www.vg.no/nyheter/i/j034AA/abubakar-hussain-jeg-nekter-aa-la-barna-mine-vokse-opp-og-tro-at-de-er-mindre-verdt «Sorry, du er fortsatt ikke en av oss» Hvordan det føles å få høre at man er mindre verdt enn andre nordmenn, når man er født og oppvokst i Norge. Men nå har altså Hansen fått sparken. Han la seg ut for hogg på en bar hvor det er vanlig at journalister ferdes, hva jeg har fått med meg - som kan vitne om dårlig dømmekraft( hvis han selv er klar over at han blir snakkesalig i fylla). Med fare for å gi FrP dårlig omdømme. Da kan han ikke ha en så høy og viktig stilling i partiet, dvs. å være rådgiver for neste generasjons politikere. Listhaug vet hva hun gjør. Alt dette her blir rett å slett for dumt. At denne Abubakar skal ha tatt seg så nær av hva en fyr har sagt dritings på en bar midt på natta i skjult opptak kjøper jeg rett å slett ikke. Men nå vet vi jo at nyhetsredaktøren i TV2 har dømmekraft som en dritings kattunge da hun er tidligere elskerinne til Arfan Bhatti. At Skjervø var på Utøya er ingen unnskyldning for at han i et hvert debattprogram han er i står med rabiat munndiare og spyr ut konstant løgn om ikke minst FrP og veiver med rasismekortet, fyren er totalt useriøs, faktisk enda værre en Trædal, og det er ganske godt gjort. AQNT8e1nHdpCy37NqFIjIrJSC1lTg5wrnsFrKiZMkLLYcG4qiqTmkIo7IZtfwy3_YYHUxDx9rwcyMi195CFNCnts3mQLqoVVIgs8AvFQ38_87Q.mp4 Endret 7. mai av Orix 6 3 1
Ole-Br Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Må si tidene utvikler seg. Fra fullstendig benektelse av rasisme til at det verste man kan bli kalt er rasist til at "rasisme tross alt har litt sjarm og utgjør partiets krydder" og til at rasisme rett og slett er folk som egentlig er lei av forfeilet politikk. Hadde jeg ikke visste bedre hadde jeg vel lurt på hva enden på denne visa ville bli. Det er for øvrig ingen statistikere som bruker ordet minusvarianter om individer. Men det er påpekt at begrepet er blitt brukt feilaktig for å beskrive tall som ligger under eller over et gjennomsnitt. Å kalle mennesker for minusvarianter var det nazistene som gjorde. Det er ikke noe å diskutere eller normalisere. 4 2
Hanhijnn Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Ole-Br skrev (8 timer siden): Hadde jeg ikke visste bedre hadde jeg vel lurt på hva enden på denne visa ville bli. Tja, man kan jo se hvordan det gikk i USA... En grei pekepinn der. 4 2
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 8. mai Populært innlegg Skrevet 8. mai (endret) Orix skrev (10 timer siden): At Skjervø var på Utøya er ingen unnskyldning for at han i et hvert debattprogram han er i står med rabiat munndiare og spyr ut konstant løgn om ikke minst FrP og veiver med rasismekortet, fyren er totalt useriøs, faktisk enda værre en Trædal, og det er ganske godt gjort. AQNT8e1nHdpCy37NqFIjIrJSC1lTg5wrnsFrKiZMkLLYcG4qiqTmkIo7IZtfwy3_YYHUxDx9rwcyMi195CFNCnts3mQLqoVVIgs8AvFQ38_87Q.mp4 10.43 MB · 0 Nedlastninger Jeg så Debatten. Han påpekte der at det fremdeles finnes en ukultur rundt dette i Frp, og at det fremdeles finnes rasistiske holdninger blant enkelte i partiet. Han er langt fra den eneste som har satt fingeren på dette, og det er vanskelig å argumentere mot ham på det. Det er dessverre fakta, noe vi har sett ytterligere bevis på den siste uka. Personer som for eksempel Per-Willy Amundsen er jo fremdeles også aktiv høyt oppe i partiet. Skjervø har ikke kalt Frp et rasistisk parti eller kalt Frp-velgere for rasister, slik noen her hevder. Hetsen og truslene mot både Skjervø og Velle er tragisk og kommentaren din "At Skjervø var på Utøya er ingen unnskyldning" er en ekkel stråmann å komme med. Ingen har brukt det som noen unnskyldning, Skjervø er blitt hetset fordi han var på Utøya, han har ikke sagt noe om Utøya selv eller brukt dette som noen unnskyldning, og nå forsøker du å bruke det at han blir hetset mot ham. Endret 8. mai av Snikpellik 8 2
Filmvenn Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) 22 hours ago, KarvaBlad said: Begrepet «minusvarianter» om mennesker finnes på Regjeringens egen hjemmeside. Se slide 4. Dette er et helt legitimt begrep når man snakker om statistikk. Støre gikk i fistel og sa det var rasistisk. Hvorfor er det samme begrepet da brukt på en url som har regjeringen i seg? https://www.regjeringen.no/contentassets/5c65bd0c29a944d28bed6d5c1b57a421/presentasjon_holmoy.pdf Gratulerer. Smarteste bruker på Diskusjon.no. Du er så smart at du sikkert fikk 6`er blank på skolen du. Du har funnet ut at Støre var statsminister i 2016. Hvem var finansminister med den konstitusjonelle ansvaret her? Sigbjørn Johnsen? Kristin Halvorsen? Karl Eirik Schjøtt-Pedersen??? Endret 8. mai av Filmvenn 2 1
Kahuna Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai DukeNukem3d skrev (15 timer siden): haha! ja "spot on" om du politisk sett er nærmere Steigan (som også var der). Ja. Han begynner jo foredraget sitt med å si at Pål Steigan nettopp har oppsummert hele presentasjonen hans for han. Forteller sitt i seg selv. F.eks mener han at regimet i Iran ikke kan slås i krig fordi de har en befolkning på 92 millioner.Han er altså ikke klar over at 85%+ av folket hater eget regime. Det mangler politisk vilje i vesten, antagelig inkludert i USA fordi krigen ikke er så populær, til å gå inn med bakkestyrker og gjøre det som skal til for å befri folket fra terrorregimet. Som åpenbart ville vært en veldig omfattende militær operasjon. At Iran har en stor befolkning er altså ikke grunnen. Terrenget er jo en bedre forklaring han kommer med, men med politisk vilje ville ikke det vært noe stort hinder for moderne militære til vesten det heller. Vi befrir ikke folket i Iran fra regimet fordi vi tenker Afghanistan/Irak og ikke har vilje til å gjøre det som skal til. Punktum. Men det er åpenbart spørsmål om tid når det ryker siden det blir mer og mer upopulært for hvert tiår og de som hjelper til med å holde dem ved makten som Russland svekkes. Ellers sier han mye rart inkludert en tynt begrunnet konspirasjonsteori, det er løsrevne påstander om alt mulig uten at det følger en rød tråd. "Israel liker å krige i andre land, ikke at krigen kommer til eget land". Vel, det gjelder faktisk alle. Det er mye tryggere for oss nordmenn å hjelpe Ukraina til å vinne krigen i Ukraina heller enn å kjempe mot russere i Norge. Burde være åpenbart. Selv hvis vi hadde sendt soldater til Ukraina til frontlinjen ville jo det vært sant. Det er mye mer behagelig å krige i et annet land enn at bombene begynner å komme inn i ditt land. For alle, også israelere. Hva i alle dager beviser det? Idiotutsagn. Han har en twitter-melding fra Trump som jeg er enig med han i at kan tolkes som en trussel om bruk av atomvåpen. Men jeg ville kanskje lagt til at det aller meste av det som legges ut fra denne X-kontoen ikke kan tas alvorlig fra før av. Ei heller denne gangen viste det seg. Han nevner et kupp i 1953, men har altså ikke et ord om 1979 og alt det fryktelige regimet har påført befolkningen i tiårene etterpå. Ikke et ord. wtf? Det hele minner om noe tilfeldig men cherrypicket rask en VGS elev har skrapet sammen kvelden før han skal holde en presentasjon for klassen, ikke akkurat professornivå (selv om han har professortittel på et helt annet faglig område bør man jo kunne forvente mer) Som oppsummering var dette svakt. Jeg klarer ikke å se, ut fra det du skriver, at han har tatt voldsomt feil. Ta Irans størrelse. Selv om bare 15% kan sies å aktivt støtte regimet, hva viser erfaringen fra Irak og Afghanistan oss om hvordan dette tallet endrer seg om landet blir invadert av vestlige styrker? Kommer det fortsatt til å være 15% når en måned har gått? Om vi heller ser på vg-artikkelen så ser hovedpoenget hans ut til å være at et liten og svak aktør kan påføre en mektig fiende betydelig smerte, nok til at de endrer oppførselen sin. At det å provosere Israel til å gjøre Gaza om til parkeringsplass ikke var smart er en helt annen sak(Et av poengene hans i følge vg-artikkelen) 5
Radon Måling Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai 37 minutes ago, Filmvenn said: Gratulerer. Smarteste bruker på Diskusjon.no. Du er så smart at du sikkert fikk 6`er blank på skolen du. Du har funnet ut at Støre var statsminister i 2016. Hvem var finansminister med den konstitusjonelle ansvaret her? Sigbjørn Johnsen? Kristin Halvorsen? Karl Eirik Schjøtt-Pedersen??? Hva er dette for et sykt svar? Begrepet er brukt av SSB og det er opplagt det samme begrepet som Hansen mente når han sa "målbart minusvarianter" Her er forklaringen fra SSB: Quote – Jeg har nok brukt uttrykket «statsfinansiell minusvariant» flere ganger når jeg har presentert våre beregninger av hvor mye gjennomsnittspersoner bidrar til offentlige inntekter og utgifter i løpet av livet. Disse beregningene viser at også nordmenn er statsfinansielle «minusvarianter» i den forstand at deres bidrag til totale skatter ikke dekker det de alt i alt mottar fra det offentlige Så, da kan du og alle andre slutte med denne konspirasjonsteorien om at han snakket utifra rasehygiene. 6 1
herzeleid Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai KarvaBlad skrev (23 timer siden): Begrepet «minusvarianter» om mennesker finnes på Regjeringens egen hjemmeside. Se slide 4. Dette er et helt legitimt begrep når man snakker om statistikk. Støre gikk i fistel og sa det var rasistisk. Hvorfor er det samme begrepet da brukt på en url som har regjeringen i seg? https://www.regjeringen.no/contentassets/5c65bd0c29a944d28bed6d5c1b57a421/presentasjon_holmoy.pdf Interessant funn. Det styrker jo inntrykket av at dette ikke handler om eller er relatert til eugenikk og lignende, men en observasjon av statistikk og konsekvenser som kom veldig dumt ut i fylla. 6
Kahuna Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai herzeleid skrev (Akkurat nå): Interessant funn. Det styrker jo inntrykket av at dette ikke handler om eller er relatert til eugenikk og lignende, men en observasjon av statistikk og konsekvenser som kom veldig dumt ut i fylla. Eller, fyren er dønn rassist men prøvde seg på å låne et faguttrykk fra et annet fagfelt så han kunne bable i vei med rassismen sin uten å bli avslørt. God plan men alkohol.. 🤪 6
The Avatar Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Synes eigentleg at det er strengt å både ekskludere Hansen frå partiet og gi han sparken. Greit nok at uttalingane var uakseptable, men arbeidsrettsleg så er det svakt grunnlag for avskjed med umiddelbar virkning om det ikkje føreligg ein historikk som ikkje offentlegheita kjenner til. No er det nok god grunn til å tru at Hansen har inngått ein form for avtale med Frp om å slutte i jobben, men om han hadde gått til sak mot Frp for usakleg avskjed så hadde han nok hatt ei god sak. Det at verken Listhaug eller andre i Frp gjekk ut og fordømte uttalingane som uakseptable før 2 dagar etterpå viser vel til at uttalingane ikkje utgjorde eit så openbart brot på Frp sin politikk og verdigrunnlag? Eg skjønner behovet for å avklare dette som ei personalsak, men det å ekskludere eller suspandere medlemsskapet i Frp kunne vært gjort umiddelbart med eit enkelt vedtak. Frp sine vedtekter fastsetter at ekskludering kan gjerast av sentralstyret med 2/3 fleirtal, og kan brukast som sanksjon ovanfor medlem som har brutt partiets program, vedtekter, retningslinjer, eller handla på ein måte som er eigna til å skade partiets omdømme. Akkurat arbeidsforholdet er i ei særstilling på grunn av vernet mot usakleg oppseiing.
Fazam Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Ole-Br skrev (10 timer siden): Må si tidene utvikler seg. Fra fullstendig benektelse av rasisme til at det verste man kan bli kalt er rasist til at "rasisme tross alt har litt sjarm og utgjør partiets krydder" og til at rasisme rett og slett er folk som egentlig er lei av forfeilet politikk. Hadde jeg ikke visste bedre hadde jeg vel lurt på hva enden på denne visa ville bli. Det er for øvrig ingen statistikere som bruker ordet minusvarianter om individer. Men det er påpekt at begrepet er blitt brukt feilaktig for å beskrive tall som ligger under eller over et gjennomsnitt. Å kalle mennesker for minusvarianter var det nazistene som gjorde. Det er ikke noe å diskutere eller normalisere. Palestinere og libanesere går under akkurat denne betegnelsen for rasister. En rasisme som FRP (og KRF) forsvarer i sin nesegruse beundring av Israel. Endret 8. mai av Fazam 3
Filmvenn Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) 10 minutes ago, Radon Måling said: Så, da kan du og alle andre slutte med denne konspirasjonsteorien om at han snakket utifra rasehygiene. Nei. Så fortsett å grin. Hårek Hansen har allerede bevist seg å være rasistisk andre steder. Det å forsøke å selge det som han leste en rapport fra SSB eller har knyttet til seg samme språket - som var veldig mye kritisert for nettopp denne språkbruken - det holder ikke mål. Du kan selge det til noen andre, men ikke til meg. Det er også klart at han mener dette. Man får ikke ekstreme tanker som dette bare fordi man drikker. Endret 8. mai av Filmvenn 8 1
Snikpellik Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Kahuna skrev (50 minutter siden): Eller, fyren er dønn rassist men prøvde seg på å låne et faguttrykk fra et annet fagfelt så han kunne bable i vei med rassismen sin uten å bli avslørt. God plan men alkohol.. 🤪 Er jo ikke nødvendigvis uttrykket minusvarianter i seg selv som er problemet, men sammenhengen med at disse han kalte minusvarianter helst ikke bør få barn mens "vellykkede hvite mennesker" bør få barn. Rasisme handler alltid om kontekst. Endret 8. mai av Snikpellik 1 6
Orix Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) 1 hour ago, Snikpellik said: han har ikke sagt noe om Utøya selv eller brukt dette som noen unnskyldning, og nå forsøker du å bruke det at han blir hetset mot ham. Om du ikke fikk det med deg, så siterte jeg Subara som sa: Quote Gaute Skjervø var på Utøya Jeg visste ikke at jeg satt å diskuterte med Skjervø selv her inne, så da får du ha meg unnskyldt. Men at du er en som går god for slik pressejournulastikk som vi ser her bør vel ikke komme som noen bombe i hodet på noen, samtidig mener du vel også at professoren som kalte Hamas terrorangrepet for det vakreste øyeblikket i historien bør få beholde jobben? Du kan gjerne svare på sistnevnte så vet vi jo hvor du står. Endret 8. mai av Orix 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå