Gå til innhold

Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tronhjem skrev (På 6.5.2026 den 9.55):

Forstår du virkelig ikke at når du vekter nytteverdien av grupper (av mennesker) etter hvor "økonomisk lønnsomme" de er i samfunnsregnskapet, så inndeler du befolkningen i plussmennesker og minusmennesker?

Vi deler det inn i nordmenn og ikke-nordmenn. Norge sitt ansvar er overfor nordmenn, ikke alle andre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (9 timer siden):

Det har jo i ca 15 år, kanskje lengre, vært en trend å gjøre somalier synonymt med seksualforbryter.

Javel?

  • Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Vi håndterer det helt fint. Vi har utfordringer med integrering som alle andre, men Norge scorer høyest i verden på de fleste positive parametre. 

At vi klarer å håndtere situasjonen og kapasiteten nå såpass bra selv med rundt 100.000 ukrainere inn på kort tid i tillegg til normal innvandring (som dog er på et lavt nivå historisk nå) sier mye om et godt samfunn og system.

Ukrainerne kommer fra et land som ikke er på andre siden av kloden, og de fleste er her midlertidig.

Det er noe annet å masseimportere fremmedkulturelle fra den andre siden av kloden. Det har ikke gått bra i det hele tatt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Matteo skrev (14 timer siden):

Det må gå an å føre en streng og realistisk politikk uten at det bikker over i ren personfokusert stigmatisering.

Det er fullt mulig 😊

  • Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

De fleste fikk med seg kritikken mot TV2 metoder.
Men ikke alle.

Var det nå venstresiden igjen?

  • Liker 1
Skrevet

Må si tidene utvikler seg. Fra fullstendig benektelse av rasisme til at det verste man kan bli kalt er rasist til at "rasisme tross alt har litt sjarm og utgjør partiets krydder" og til at rasisme rett og slett er folk som egentlig er lei av forfeilet politikk. Hadde jeg ikke visste bedre hadde jeg vel lurt på hva enden på denne visa ville bli.

Det er for øvrig ingen statistikere som bruker ordet minusvarianter om individer. Men det er påpekt at begrepet er blitt brukt feilaktig for å beskrive tall som ligger under eller over et gjennomsnitt. Å kalle mennesker for minusvarianter var det nazistene som gjorde. Det er ikke noe å diskutere eller normalisere.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Ole-Br skrev (8 timer siden):

Hadde jeg ikke visste bedre hadde jeg vel lurt på hva enden på denne visa ville bli.

Tja, man kan jo se hvordan det gikk i USA... En grei pekepinn der.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
22 hours ago, KarvaBlad said:

Begrepet «minusvarianter» om mennesker finnes på Regjeringens egen hjemmeside. Se slide 4. Dette er et helt legitimt begrep når man snakker om statistikk. Støre gikk i fistel og sa det var rasistisk. Hvorfor er det samme begrepet da brukt på en url som har regjeringen i seg?

https://www.regjeringen.no/contentassets/5c65bd0c29a944d28bed6d5c1b57a421/presentasjon_holmoy.pdf

 

 

1.jpg


Gratulerer. Smarteste bruker på Diskusjon.no.

Du er så smart at du sikkert fikk 6`er blank på skolen du.

Du har funnet ut at Støre var statsminister i 2016.

Hvem var finansminister med den konstitusjonelle ansvaret her? Sigbjørn Johnsen? Kristin Halvorsen? Karl Eirik Schjøtt-Pedersen???

image.png.e8182881bd2108b3d0baadba98f6aa20.png

 

Endret av Filmvenn
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (15 timer siden):

haha! ja "spot on" om du politisk sett er nærmere Steigan (som også var der).

Ja. Han begynner jo foredraget sitt med å si at Pål Steigan nettopp har oppsummert hele presentasjonen hans for han. Forteller sitt i seg selv.

F.eks mener han at regimet i Iran ikke kan slås i krig fordi de har en befolkning på 92 millioner.Han er altså ikke klar over at 85%+ av folket hater eget regime. Det mangler politisk vilje i vesten, antagelig inkludert i USA fordi krigen ikke er så populær, til å gå inn med bakkestyrker og gjøre det som skal til for å befri folket fra terrorregimet. Som åpenbart ville vært en veldig omfattende militær operasjon. At Iran har en stor befolkning er altså ikke grunnen. Terrenget er jo en bedre forklaring han kommer med, men med politisk vilje ville ikke det vært noe stort hinder for moderne militære til vesten det heller. Vi befrir ikke folket i Iran fra regimet fordi vi tenker Afghanistan/Irak og ikke har vilje til å gjøre det som skal til. Punktum.

Men det er åpenbart spørsmål om tid når det ryker siden det blir mer og mer upopulært for hvert tiår og de som hjelper til med å holde dem ved makten som Russland svekkes.

Ellers sier han mye rart inkludert en tynt begrunnet konspirasjonsteori, det er løsrevne påstander om alt mulig uten at det følger en rød tråd. "Israel liker å krige i andre land, ikke at krigen kommer til eget land". Vel, det gjelder faktisk alle. Det er mye tryggere for oss nordmenn å hjelpe Ukraina til å vinne krigen i Ukraina heller enn å kjempe mot russere i Norge. Burde være åpenbart. Selv hvis vi hadde sendt soldater til Ukraina til frontlinjen ville jo det vært sant. Det er mye mer behagelig å krige i et annet land enn at bombene begynner å komme inn i ditt land. For alle, også israelere. Hva i alle dager beviser det? Idiotutsagn.

Han har en twitter-melding fra Trump som jeg er enig med han i at kan tolkes som en trussel om bruk av atomvåpen. Men jeg ville kanskje lagt til at det aller meste av det som legges ut fra denne X-kontoen ikke kan tas alvorlig fra før av. Ei heller denne gangen viste det seg.

Han nevner et kupp i 1953, men har altså ikke et ord om 1979 og alt det fryktelige regimet har påført befolkningen i tiårene etterpå. Ikke et ord. wtf? 

Det hele minner om noe tilfeldig men cherrypicket rask en VGS elev har skrapet sammen kvelden før han skal holde en presentasjon for klassen, ikke akkurat professornivå (selv om han har professortittel på et helt annet faglig område bør man jo kunne forvente mer)

Som oppsummering var dette svakt. Jeg klarer ikke å se, ut fra det du skriver, at han har tatt voldsomt feil. 

Ta Irans størrelse. Selv om bare 15% kan sies å aktivt støtte regimet, hva viser erfaringen fra Irak og Afghanistan oss om hvordan dette tallet endrer seg om landet blir invadert av vestlige styrker? Kommer det fortsatt til å være 15% når en måned har gått?

Om vi heller ser på vg-artikkelen så ser hovedpoenget hans ut til å være at et liten og svak aktør kan påføre en mektig fiende betydelig smerte, nok til at de endrer oppførselen sin. At det å provosere Israel til å gjøre Gaza om til parkeringsplass ikke var smart er en helt annen sak(Et av poengene hans i følge vg-artikkelen)

  • Liker 5
Skrevet
37 minutes ago, Filmvenn said:


Gratulerer. Smarteste bruker på Diskusjon.no.

Du er så smart at du sikkert fikk 6`er blank på skolen du.

Du har funnet ut at Støre var statsminister i 2016.

Hvem var finansminister med den konstitusjonelle ansvaret her? Sigbjørn Johnsen? Kristin Halvorsen? Karl Eirik Schjøtt-Pedersen???

image.png.e8182881bd2108b3d0baadba98f6aa20.png

 

Hva er dette for et sykt svar? 

Begrepet er brukt av SSB og det er opplagt det samme begrepet som Hansen mente når han sa "målbart minusvarianter"

Her er forklaringen fra SSB:

 

Quote

– Jeg har nok brukt uttrykket «statsfinansiell minusvariant» flere ganger når jeg har presentert våre beregninger av hvor mye gjennomsnittspersoner bidrar til offentlige inntekter og utgifter i løpet av livet. Disse beregningene viser at også nordmenn er statsfinansielle «minusvarianter» i den forstand at deres bidrag til totale skatter ikke dekker det de alt i alt mottar fra det offentlige


Så, da kan du og alle andre slutte med denne konspirasjonsteorien om at han snakket utifra rasehygiene.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
KarvaBlad skrev (23 timer siden):

Begrepet «minusvarianter» om mennesker finnes på Regjeringens egen hjemmeside. Se slide 4. Dette er et helt legitimt begrep når man snakker om statistikk. Støre gikk i fistel og sa det var rasistisk. Hvorfor er det samme begrepet da brukt på en url som har regjeringen i seg?

https://www.regjeringen.no/contentassets/5c65bd0c29a944d28bed6d5c1b57a421/presentasjon_holmoy.pdf

 

 

1.jpg

Interessant funn. Det styrker jo inntrykket av at dette ikke handler om eller er relatert til eugenikk og lignende, men en observasjon av statistikk og konsekvenser som kom veldig dumt ut i fylla.

  • Liker 6
Skrevet
herzeleid skrev (Akkurat nå):

Interessant funn. Det styrker jo inntrykket av at dette ikke handler om eller er relatert til eugenikk og lignende, men en observasjon av statistikk og konsekvenser som kom veldig dumt ut i fylla.

Eller, fyren er dønn rassist men prøvde seg på å låne et faguttrykk fra et annet fagfelt så han kunne bable i vei med rassismen sin uten å bli avslørt. 

God plan men alkohol.. 🤪

  • Liker 6
Skrevet

Synes eigentleg at det er strengt å både ekskludere Hansen frå partiet og gi han sparken. Greit nok at uttalingane var uakseptable, men arbeidsrettsleg så er det svakt grunnlag for avskjed med umiddelbar virkning om det ikkje føreligg ein historikk som ikkje offentlegheita kjenner til.
No er det nok god grunn til å tru at Hansen har inngått ein form for avtale med Frp om å slutte i jobben, men om han hadde gått til sak mot Frp for usakleg avskjed så hadde han nok hatt ei god sak.

Det at verken Listhaug eller andre i Frp gjekk ut og fordømte uttalingane som uakseptable før 2 dagar etterpå viser vel til at uttalingane ikkje utgjorde eit så openbart brot på Frp sin politikk og verdigrunnlag?
Eg skjønner behovet for å avklare dette som ei personalsak, men det å ekskludere eller suspandere medlemsskapet i Frp kunne vært gjort umiddelbart med eit enkelt vedtak. Frp sine vedtekter fastsetter at ekskludering kan gjerast av sentralstyret med 2/3 fleirtal, og kan brukast som sanksjon ovanfor medlem som har brutt partiets program, vedtekter, retningslinjer, eller handla på ein måte som er eigna til å skade partiets omdømme.
Akkurat arbeidsforholdet er i ei særstilling på grunn av vernet mot usakleg oppseiing.

Skrevet (endret)
Ole-Br skrev (10 timer siden):

Må si tidene utvikler seg. Fra fullstendig benektelse av rasisme til at det verste man kan bli kalt er rasist til at "rasisme tross alt har litt sjarm og utgjør partiets krydder" og til at rasisme rett og slett er folk som egentlig er lei av forfeilet politikk. Hadde jeg ikke visste bedre hadde jeg vel lurt på hva enden på denne visa ville bli.

Det er for øvrig ingen statistikere som bruker ordet minusvarianter om individer. Men det er påpekt at begrepet er blitt brukt feilaktig for å beskrive tall som ligger under eller over et gjennomsnitt. Å kalle mennesker for minusvarianter var det nazistene som gjorde. Det er ikke noe å diskutere eller normalisere.

Palestinere og libanesere går under akkurat denne betegnelsen for rasister. En rasisme som FRP (og KRF) forsvarer i sin nesegruse beundring av Israel.

Endret av Fazam
  • Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Radon Måling said:

Så, da kan du og alle andre slutte med denne konspirasjonsteorien om at han snakket utifra rasehygiene.

Nei. Så fortsett å grin. 

Hårek Hansen har allerede bevist seg å være rasistisk andre steder.

image.png.cac3b76f8fb162f0d93d315bc0579b15.png

 

Det å forsøke å selge det som han leste en rapport fra SSB eller har knyttet til seg samme språket - som var veldig mye kritisert for nettopp denne språkbruken - det holder ikke mål. Du kan selge det til noen andre, men ikke til meg.

Det er også klart at han mener dette. Man får ikke ekstreme tanker som dette bare fordi man drikker.

Endret av Filmvenn
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (50 minutter siden):

Eller, fyren er dønn rassist men prøvde seg på å låne et faguttrykk fra et annet fagfelt så han kunne bable i vei med rassismen sin uten å bli avslørt. 

God plan men alkohol.. 🤪

Er jo ikke nødvendigvis uttrykket minusvarianter i seg selv som er problemet, men sammenhengen med at disse han kalte minusvarianter helst ikke bør få barn mens "vellykkede hvite mennesker" bør få barn. Rasisme handler alltid om kontekst.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet (endret)
1 hour ago, Snikpellik said:

han har ikke sagt noe om Utøya selv eller brukt dette som noen unnskyldning, og nå forsøker du å bruke det at han blir hetset mot ham. 

Om du ikke fikk det med deg, så siterte jeg Subara som sa:

Quote

Gaute Skjervø var på Utøya

Jeg visste ikke at jeg satt å diskuterte med Skjervø selv her inne, så da får du ha meg unnskyldt.

Men at du er en som går god for slik pressejournulastikk som vi ser her bør vel ikke komme som noen bombe i hodet på noen, samtidig mener du vel også at professoren som kalte Hamas terrorangrepet for det vakreste øyeblikket i historien bør få beholde jobben?

Du kan gjerne svare på sistnevnte så vet vi jo hvor du står.

Endret av Orix
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...