Subara Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Woff skrev (19 minutter siden): FrP og ledelsen godtar beklageligvis begrepet rasist(isk ytring) og det er fordi de aksepterer et innarbeidet uttrykk, men vær obs, heller ikke omhandlede medlem hadde sagt dette i edru tilstand. Ja, folk blir idioter i fylla og bruker to streker under det idiotiske de sier uten å tenke et sekund, tenke er midlertidig ute av funksjon når du er full. Problemet er at Hansen har sagt ting av samme type før, kanskje til og med utenfor fylla, som nevnt tidligere i tråden (finner ikke tilbake). Og med slike holdninger/måte å omtale andre mennesker på, jobber han som rådgiver for unge politikere. Da vil man ikke få bukt med ukultur i partiet. En nødvendig anledning til selvrefleksjon i Fremskrittspartiet Uttalelsene om «minusvarianter» og Vestens undergang illustrerer et bredere problem i partiet. Før Sylvi Listhaug forstår hvordan problemet oppstår, vil det ikke forsvinne. 5
Woff Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Subara skrev (4 minutter siden): Da vil man ikke få bukt med ukultur i partiet. Du har selvsagt rett, det er en liten tid siden jeg satte mine bein i FrP lokalt, grunnene var mange. At Sylvi måtte ut med sin reaksjon var jo hovedsakelig hensynet til folket ellers (les stemmer!). Hvis fyren er en rasist, (noe jeg heller tror at han mener innvandring) så har han ikke noe i politikken å gjøre, ferdig med det! 😊 1
Woff Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Subara skrev (8 minutter siden): Uttalelsene om «minusvarianter» og Vestens undergang illustrerer et bredere problem i partiet. Før Sylvi Listhaug forstår hvordan problemet oppstår, vil det ikke forsvinne. Det har jeg kommentert bra fra før i tråden, se til Europa, vi klarer ikke å hjelpe resten av verden. FrP hadde LITT rett i Carl I. og de har fortsatt rett, men de bruker feil begreper og tar ikke ballen men personen.. Det bunner ned til at dette koster mer enn Kari og Ola har råd til, for det er til slutt hver enkelt som må betale for alt. (Der vi ikke er tilstrekkelige så henter de ankomne pengene på sin måte)!
Filmvenn Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 5 minutes ago, Woff said: Hvis fyren er en rasist, (noe jeg heller tror at han mener innvandring) så har han ikke noe i politikken å gjøre, ferdig med det! 😊 Nei. Basert på alle kommentarene hans, så virker Hårek Hansen som en rasist. Og med tanke på at han stengte FB-kontoen sin for innsyn med en gang, så begynner jeg å lure på om han har hatt flere kommentarer som det han sa til TV2, eller FB-kommentaren her for 10 år siden. Han stiller til og med spørsmål til hvorvidt det å tegne en svensk-iraner som ape er rasistisk. 8 1
The Avatar Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Filmvenn skrev (2 timer siden): Ingenting med lydopptaket bryter med det etiske. Her dokumenteres det rasismen som kommer fra en mann med en viktig stilling i et av norges største partier. Det hadde vært mye verre om TV2 holdt tilbake lydklippet for å være chummy med FRP og kanskje Simen Velle. Spesielt når en av de sentrale journalistene i saken er en tidligere FPU-mann, som er gift med en mann fra FRP sitt viktigste samarbeidsparti. Det er i høgste grad rom for å diskutere etikken i å ta skjult opptak. At det er 100% lovleg å ta opptak i samtale ein sølv er ein del av, medfører ikkje at handlinga er etisk. Etikk favner breidt, men eit av temaene i etikken er vurdering av korleis ein bør opptre opp mot eit større formål. Det er blant anna ikkje gitt at det er etisk å både ta og publisere eit skjult opptak, når journalisten kunne tatt notatar i staden for. Det etiske spørsmålet blir då meir om etikken tilseier at journalistar bør ta kontinuerleg opptak i det skjulte i tilfelle dei fanger opp noko som er nyheitsverdig? Det er også eit stort etisk spørsmål om spontane uttalingar frå ein rusa person skal tas like alvorleg som uttalingar som kjem i eit planlagt intervju, tale, osv. Journalist-etisk så er det også grunn til å vurdere om slike skjulte opptak er ein hensiktsmessig måte å bedrive journalistikk på. For om dette fører til at politikarar og liknande ikkje vil snakke med journalistar utan at det er eit planlagt intervju med sitatsjekk, så vil det føre til at journalistane får mindre tilgang til opplysningar. Nokre gongar er det nødvendig med skjulte opptak for å få opplysningar som blir fortalt bak lukkede dører, men det bør ikkje bli så vanleg at journalistar blir nekta tilgang. 5
Kahuna Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Radon Måling skrev (40 minutter siden): Det jeg påpekte var at DU var inne i Epstein-tråden og bagatelliserte. Blant annet ytret du at "dette har ingenting med AP" å gjøre, og prøvde å skyve Mette-Marit foran, som om det var sammenlignbart overhode. Det er ingenting å gå fullstendig apeshit for. Det står dokumentert svartt på hvitt ennå. Hva har det med denne tråden å gjøre? Ta det der om du føler det bør kommenteres. Å dra det inn hit er bare usaklig. 4 1
Filmvenn Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 18 minutes ago, The Avatar said: Det er også eit stort etisk spørsmål om spontane uttalingar frå ein rusa person skal tas like alvorleg som uttalingar som kjem i eit planlagt intervju, tale, osv. Men har det så mye å si? Hårek Hansen har skrevet og sagt ting som dette edru også. Vi har et FB-innlegg par innlegg ovenfor som viser dette. 6 1
leticia Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Duncan skrev (15 timer siden): Min holdning er at vi ikke har ubegrenset med midler, vi må prioritere hva de brukes på. Vi kunne hatt gratis tannlege i dette landet om vi kunne kuttet 7 milliarder i kostnader til sosialklienter som ikke er født i Norge. Vi kunne også hatt det samme om f.eks ikke SP og deres nye venner på politisk høyreside hadde gått inn for avgiftskutt på bensin og diesel. Når det gjelder tannlege så handler det nok mest om vilje, eller mangel på. Vi har ikke ubegrensede midler, som du sier, og uenigheten om hvem og hva vi skal bruke dem på, samt hvem / hvor vi skal hente pengene inn fra er årsaken til politisk uenighet mellom partiene. (og folk). Jeg er enig i at vi kanskje bruker for mye penger på innvandring og generelt sløser mye i offentlig sektor. Men det er ganske stor forskjell på å mene at det blir brukt for mye penger på innvandring, det å være innvandringskritisk, og det å komme med dehumaniserende / rasistiske uttalelser om folk på grunnlag av deres etnisitet eller landbakgrunn. 3
Populært innlegg Red Frostraven Skrevet 6. mai Populært innlegg Skrevet 6. mai Bare for å gjøre det klart, nok en gang, så er ikke 'minusvarianter' et ord som brukes om kvinner, ukrainere eller andre grupper i samfunnet som i snitt går i minus for staten -- men i rasehygiene, mennesker man mener ikke bør få barn på grunn av deres rase. Om noen befinner seg i et miljø hvor 'minusvarianter' brukes ofte nok til at det er normalisert og del av måten de beskriver folk på, så er det noe alvorlig galt med kulturen i gruppen deres -- og/eller kildene de bruker til å forstå politikk. 8 4
Neptun1 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Red Frostraven skrev (5 timer siden): Bare for å gjøre det klart, nok en gang, så er ikke 'minusvarianter' et ord som brukes om kvinner, ukrainere eller andre grupper i samfunnet som i snitt går i minus for staten -- men i rasehygiene, mennesker man mener ikke bør få barn på grunn av deres rase. Om noen befinner seg i et miljø hvor 'minusvarianter' brukes ofte nok til at det er normalisert og del av måten de beskriver folk på, så er det noe alvorlig galt med kulturen i gruppen deres -- og/eller kildene de bruker til å forstå politikk. Hva man lærer. Venstresiden er tydeligvis langt mer opplyst enn meg om rasehygiene. Har aldri hørt om begrepet før nå faktisk. Men for å ettergå uttalelsene litt.. Er det usant at nordmenn føder for lite barn (likhet med de fleste europeere)? Er det usant at pakistanere (eller somaliere, syrere m.fl) har lavere yrkesdeltagelse og i snitt går i minus? Er det usant at de er overrepresentert i kriminalstatistikkene (spes. vold)? Er det usant at de i liten grad er villig til å integrere seg i våre vestlige verdier som bl.a. omfatter ytringsfrihet, likestilling og seksuell frihet? Er det usant at like barn leker best - og at vi derfor foretrekker å bo blant nordmenn o.a. med samme kultur og verdier? Hvis nei på flere av disse, er det urimelig at man helst ønsker flere norske barn fremfor masse innvandrere, gjenforeninger og barn av fremmedkulturelle fra andre verdensdeler som dessuten i liten grad viser vilje til å integrere seg, som nevnt? Endret 6. mai av Neptun1 3 3
Duncan Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai leticia skrev (2 timer siden): Vi kunne også hatt det samme om f.eks ikke SP og deres nye venner på politisk høyreside hadde gått inn for avgiftskutt på bensin og diesel. Når det gjelder tannlege så handler det nok mest om vilje, eller mangel på. Vi har ikke ubegrensede midler, som du sier, og uenigheten om hvem og hva vi skal bruke dem på, samt hvem / hvor vi skal hente pengene inn fra er årsaken til politisk uenighet mellom partiene. (og folk). Jeg er enig i at vi kanskje bruker for mye penger på innvandring og generelt sløser mye i offentlig sektor. Men det er ganske stor forskjell på å mene at det blir brukt for mye penger på innvandring, det å være innvandringskritisk, og det å komme med dehumaniserende / rasistiske uttalelser om folk på grunnlag av deres etnisitet eller landbakgrunn. Nettopp, og slike holdninger er det ikke rom for. Det er bra de har tatt tak i det. 3
Duncan Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Tronhjem skrev (4 timer siden): Forstår du virkelig ikke at når du vekter nytteverdien av grupper (av mennesker) etter hvor "økonomisk lønnsomme" de er i samfunnsregnskapet, så inndeler du befolkningen i plussmennesker og minusmennesker? Dessuten fortsetter du å kverne på det oppdiktede løgnaktige premisset om at: "Vi må stanse innvandringen fordi Norge kan ikke ta imot hele verden". Jeg gjentar: Dette er en falsk påstand. Dette har aldri vært aktuelt i norsk politikk. Norsk innvandringspolitikk siden 1975 har konsekvent blitt ført etter prinsippet: "Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen". Hvilke fakta er det du mener som underbygger din påstand: "hva det faktisk koster oss i økte skatter og avgifter å fore et system som ikke er økonomisk bærekraftig over tid". Det er bare å lese Finansavisens artikler om innvandringsregnskapet. 1
Woff Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Filmvenn skrev (4 timer siden): Men har det så mye å si? Hårek Hansen har skrevet og sagt ting som dette edru også. Veldig greit, da bør han absolutt ut av partiet hvis de skal bevare stemmetallet de har. Jeg kjenner ikke fyren og jeg forsvarer absolutt at vi henter mer enn vi kan hjelpe, være seg økonomisk, helsemessig eller bare å ta vare på de som de fortjener. Men at dette koster for hver eneste skattebetaler i landet er det neppe noen på forumet her som tviler på hvis de har noe mellom øra! (Legg forøvrig merke til at Trump mangler håndkledet når han skal tørke begge ørene samtidig under en tale! 😎)
HF- Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Neptun1 skrev (3 timer siden): Hva man lærer. Venstresiden er tydelgvis langt mer opplyst enn meg om rasehygiene. Har aldri hørt om begrepet før nå faktisk. Men for å forsøkte å analysere uttalelsene litt.. Er det usant at nordmenn føder for lite barn ( ilkhet med de fleste europeere)? Er det usant at pakistanere (eller somaliere, syrere) har lavere yrkesdeltagelse og i snitt går i minus? Er det usant at de er overrepresentert i kriminalstatistikkene (spes. vold)? Er det usant at de i liten grad er villig til å integrere seg i våre vestlige verdier som bl.a. omfatter ytringsfrihet, likestilling og seksuell frihet? Er det usant at like barn leker best - og at vi derfor foretrekker å bo blant andre nordmenn o.a. med samme kultur og verdier? Hvis ja på flere av disse, er det urimelig at man helst ønsker flere norske barn fremfor masse innvandrere, gjenforeninger og barn av fremmedkulturelle fra andre verdensdeler som dessuten i liten grad viser vilje til å integrere seg, som nevnt? Å påpeike åpenbare ting er visst rasisme Endret 6. mai av HF- 3 3
Cyrio Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai HF- skrev (8 minutter siden): Å påpeike åpenbare ting er visst rasisme Den er lagret.. Litt interessant at det kun er nordmenn uten innvandrerbakgrunn som har sunket i antall lovbrudd.. (i tillegg til at de lå lavest i utgangspunktet) Nå er jo spørsmålet, hvorfor synker kriminaliteten hos alle andre..? Det kan jo ikke være rasisme, for vi har jo brukt masse tid, penger og energi på holdningskampanjer og greier.
Woff Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Cyrio skrev (22 minutter siden): for vi har jo brukt masse tid, penger og energi på holdningskampanjer og greier Men vi har ikke brukt på langt nær nok til at dette skulle få lov å fungere! Det er etter min rasistiske mening hovedproblemet, vi ønsker alt for mange velkomne til landet uten at pengene er der til å ta de i mot! Og der svikter nesten hele Europa også, folkene kommer inn i et land som ikke vil stå for regninga! Vi vokser som sagt fortere enn vi klarer å tilpasse de som kommer, noe som kanskje var bedre når de omtalte 'pakkisene' kom, faktisk dyktige flinke folk, men kanskje vi da var nærmere å klare å integrere folkene? Og, de som kommer nå er sikkert bra folk mange av de, men de kan ikke bli bra når de kommer hit og ikke får tilstrekkelig hjelp til å fungere i Norge! (Ja, jeg har vært høyt nok i FrP selv om noen kaller oss alle rasister!) Endret 6. mai av Woff
Cyrio Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Woff skrev (1 time siden): Men vi har ikke brukt på langt nær nok til at dette skulle få lov å fungere! Det er etter min rasistiske mening hovedproblemet, vi ønsker alt for mange velkomne til landet uten at pengene er der til å ta de i mot! Og der svikter nesten hele Europa også, folkene kommer inn i et land som ikke vil stå for regninga! Vi vokser som sagt fortere enn vi klarer å tilpasse de som kommer, noe som kanskje var bedre når de omtalte 'pakkisene' kom, faktisk dyktige flinke folk, men kanskje vi da var nærmere å klare å integrere folkene? Og, de som kommer nå er sikkert bra folk mange av de, men de kan ikke bli bra når de kommer hit og ikke får tilstrekkelig hjelp til å fungere i Norge! (Ja, jeg har vært høyt nok i FrP selv om noen kaller oss alle rasister!) Hva mener du med at vi ikke har brukt på langt nær nok penger? Vi har jo brukt tonnevis av penger. Jeg var lat, så spurte ChatGPT som mener at vi brukte 34.2 milliarder kroner av statsbudsjettet i 2025 på innvandring og integrering.. Til sammenligning var Oslo Kommune sitt budsjett på (visstnok) 90-95 milliarder samme år. Altså snakker vi om kostnader tilsvarende å drifte 1/3 av hovedstaden vår... Det burde være nok penger til å fortelle at kriminalitet ikke er lov. Samtidig er jeg enig, innvandring er bra det, men som du også er inne på så må man jo integrere. Nå viser jo bildet ovenfor en veldig dårlig trend, de som allerede var ekstremt over-representert på krim-statistikken har jo bare blitt enda værre. (Samtlige nevnte grupper med unntak av etnisk norske...) Da er det fascinerende å lese om SV som står frem i VG og kaller det "umenneskelig" at vi strammer inn på familiegjenforeninger slik KRF sikret flertall for i dag. Symbolpolitikk kommer til å være det som kjører både Norge og Europa generelt helt ned i rennesteinsgrøfta.. Endret 6. mai av Cyrio
KalleKanin Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) Red Frostraven skrev (6 timer siden): Bare for å gjøre det klart, nok en gang, så er ikke 'minusvarianter' et ord som brukes om kvinner, ukrainere eller andre grupper i samfunnet som i snitt går i minus for staten -- men i rasehygiene, mennesker man mener ikke bør få barn på grunn av deres rase. Om noen befinner seg i et miljø hvor 'minusvarianter' brukes ofte nok til at det er normalisert og del av måten de beskriver folk på, så er det noe alvorlig galt med kulturen i gruppen deres -- og/eller kildene de bruker til å forstå politikk. Det brukes om nordmenn...: "Nordmenn flest er statsfinansielle minusvarianter." https://prosa.no/artikler/aktuelt/trenger-velferdsstaten-flere-barn (I tillegg til at det har vært brukt om mange andre grupper og ting....) Endret 6. mai av KalleKanin 1
AtterEnBruker Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) HF- skrev (2 timer siden): Å påpeike åpenbare ting er visst rasisme Tar den grafen sikte til hvor mye politiet prioriterer patruljeringer og kontroll i hvilke distrikter? og hvor mange av de siktede som er ufør, uten arbeid, utdanning, osv? Endret 6. mai av AtterEnBruker 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå