Gå til innhold

Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duncan skrev (15 timer siden):

Hander ikke om oss vs. de andre for de fleste av oss. Det handler om fakta rundt hva det faktisk koster oss i økte skatter og avgifter å fore et system som ikke er økonomisk bærekraftig over tid. 

Og det systemet er neoliberalistisk "trickle down economics", der vi bare skal overlate alt til "det frie markedet".

Som vi har sett de siste 40 år, men spesielt i nyere tid, så er det systemet ikke økonomisk bærekraftig for oss. Kun Epstein-klassen.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 hours ago, Orix said:

denne såkalte rasismen i Norge

Spesiell uttalelse i en tråd som handler om noe som til og med FrP aksepterer er en rasistisk ytring

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Abigor skrev (17 timer siden):

Hva er dette begrepet "minusvariant" og hvor kommer det fra? Googlet og fant bare det som var nytt nå. Høres ut som et gammelt uttrykk fra 100 år gamle raseteorier.

Dette har blitt besvar tidligere i tråden, men for å gjenta meg selv:

Dette er et uttrykk som brukes innenfor statistikk, særlig i vitenskapelige publikasjoner, men lite brukt på "det åpne internettet".
Mulig uttrykket egentlig kommer fra engelsk, for jeg har funnet mest bruk av det i engelskspråklige artikler.

Men det brukes også her i Norge, og faktisk i en presentasjon fra SSB som ligger under regjeringen.no innenfor dette temaet!:
https://www.regjeringen.no/contentassets/5c65bd0c29a944d28bed6d5c1b57a421/presentasjon_holmoy.pdf
"Norskfødte
• R0 hvis minst en av foreldrene er ikke-innvandrer
• R1 hvis 2 innvandrerforeldre, mor fra Vestlige land
• R2 hvis 2 innvandrerforeldre, mor fra EU-Øst Europa
• R3 hvis 2 innvandrerforeldre, mor fra resten av verden
• Store regioner => mindre forskjeller i gjennomsnittsatferd enn om vi ser på statsfinansielle pluss- eller minusvarianter"

Det blir ganske absurd å knytte det til eugenikk/rasehygiene, når dette også brukes av personer fra SSB.

PS: 
Som vanlig, vær skeptisk til enkle svar fra KI da de primært bruker aviser og sosiale medier.
Som denne saken har vist er ikke journalister særlig godt bevandret i akademisk ordbruk (samt at de elsker å tolke alt i verste mening for å skape en skandale.)

Edit:
PPS: Her er en sak som helt korrekt har overskriften "Nordmenn flest er statsfinansielle minusvarianter."
https://prosa.no/artikler/aktuelt/trenger-velferdsstaten-flere-barn

Det har jo vært flere artikler om dette temaet i det siste, så ikke rart at dette dukker opp på nytt som tema. De fleste av oss tar mer av kaka enn vi tilfører, særlig kvinner og noen innvandrergrupper. Det er statistikken. 

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
f767if76t skrev (10 timer siden):

Infact med meningsmåling vedrørende denne typen bruk av skjulte lydopptak som akseptabelt i journalistikken;

Helt meningsløs undersøkelse. I stedet for å spørre folk hva de synes om lov X og Y så bør de spørre folk om de vet hva loven sier.

"Synes du det er akseptabelt å kjøre uten setebelte og tekste meldinger mens du kjører?"

Akkurat like meningsløst spørsmål.

Lydopptak av denne typen er lov. Punktum!

• Hjerte 3
Skrevet
14 hours ago, DukeNukem3d said:

Jeg har mine tvil. Fordi dette er en fremprovosert sak av TV2. Nordmenn flest forstår at vi alle kan si dumme ting en sen kveld på en pub og at vi alle ville fått problemer hvis vi hadde blitt tatt opp på bånd i hemmelighet i våre dårligste øyeblikk.

Hva er fremprovosert her? TV2 stilte noen spørsmål, og Hårek svarte som en idiot.

Dersom du ikke klarer å la være å presentere tullete raseteorier i fylla så bør du enten være ærlig på at du tror på det, eller så bør du slutte å drikke.

Fylla gir deg ikke nye holdninger. Den bare fjerner filtre du har ellers. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Radon Måling skrev (16 timer siden):

Akkurat like forutsigbart som når du sitter å bagatelliserer høyforræderi fra flere sentrale AP-ministre i Epstein-tråden mener du?

Ja det er kanskje riktig

Den typen argumentasjon er ganske stygg. Du er på ABB og fjordman-nivå. det plasserer deg politisk et godt styke til høyre for FrP, just saying..

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Helt meningsløs undersøkelse. I stedet for å spørre folk hva de synes om lov X og Y så bør de spørre folk om de vet hva loven sier.

"Synes du det er akseptabelt å kjøre uten setebelte og tekste meldinger mens du kjører?"

Akkurat like meningsløst spørsmål.

Lydopptak av denne typen er lov. Punktum!

Så det er meningsløst å spørre hva folk synes om gjeldende lover? Skal vi avskaffe demokratiet også da, siden det er meningsløst at folk skal få velge personer som skal lage disse lovene?

Jeg er generelt helt for at man opplyser folk og i større grad diskuterer om hva som er gjeldende lovverk. Da ville kanskje også flere se hvor uklart og til dels ulogisk mye av lovverket vårt er.
Men har ikke så mye tro på dette i dagens polariserte og svært forenklede debattklima. At man drar opp både Trædal og Skjærvø i "debatten" er bare trist...

(F.eks. kunne jeg tenke meg en god offentlig debatt hvor grensene for brudd på paragraf 185 går. Særlig denne loven virker å være særdeles ullen og hvor det for menigmann er vanskelig å si hva som er lov og ikke.
Det har vært noe debatt om dette, men lite i de større mediene, og mest i mer akademiske kretser. Her er et innlegg om problemstilling rundt kvinners vern opp mot loven: https://www.forskning.no/hatefulle-ytringer-juridiske-fag-kjonn-og-samfunn/hvorfor-straffes-ikke-hatprat-rettet-mot-kvinner/2630209 )

Skrevet
Markiii skrev (14 timer siden):

Juge-Jonas-videoene? Lyver ikke Støre en god del da?

Egentlig ikke..

Men det er som sagt en greie på høyresiden å hevde det. Jo lenger ut mot høyre du beveger deg jo vanligere er det. Dessverre er FrP til en viss grad i ferd med å adoptere denne måte å argumentere på. I sin tale til landsmøtet nylig beskyldte Listhaug Støre for løgn flere ganger. 'Løgnen' var at Støre/Ap tok seg den frekkheten å tolke Frp sitt program. At Listhaug tar helt vanlig politisk argumentasjon og prøver å degradere det til løgner er ikke et godt tegn.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Finner det veldig ironisk at partiet så kjent for å juge skal være de folka som kalle Støre for løgner.

Ja, alle politikere juger, mer eller mindre.

Men basisen til dagens FRP ligger på løgn. Mustafa-brevet er en del av fundamentet til hvordan FRP beveget seg i en retning der de ikke bryr seg om fakta eller sannhet når de snakker om innvandring. De skal bare ha rett.

Innvandring gjør ingenting bra. Selv ikke skatten. Selv ikke de skattepengene vi taper på at vi kaster ut innvandrere som jobber i Norge med jobber dessverre vanlige nordmenn ikke tar, som FRP vil også ha ut.

Har FRP gått rundt på et norsk sykehus? Sett hvem som sørger for at ting går rundt? Det er ikke Ola Johannesen. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Egentlig ikke..

Men det er som sagt en greie på høyresiden å hevde det. Jo lenger ut mot høyre du beveger deg jo vanligere er det. Dessverre er FrP til en viss grad i ferd med å adoptere denne måte å argumentere på. I sin tale til landsmøtet nylig beskyldte Listhaug Støre for løgn flere ganger. 'Løgnen' var at Støre/Ap tok seg den frekkheten å tolke Frp sitt program. At Listhaug tar helt vanlig politisk argumentasjon og prøver å degradere det til løgner er ikke et godt tegn.

Er ikke så glade i at folk kaller andre løgnere, eller sette andre typer merkelapper på folk, fremfor å diskutere sak og _intensjonen_ bak utsagn, så isolert sett bra hvis man prøver å slå ned på dette.
Men samtidig har jo Listhaug i lang tid selv blitt kalt løgner (og mange andre verre ting), så å kritisere dette blir fort å kaste stein i glasshus... 

Men hvis dette fører til at det blir mindre bruk av slike utsagn ville ingenting være bedre. Men jeg tviler dessverre på dette. Mer og mer tyder på at det er mer og mer greit å slenge slike kommentarer så lenge det er "ens egen side" som bruker slike utsagn om "motstanderen". Noen av de verste på dette blir jo stadig dyttet frem i det offentlige ordskiftet, ref min kommentar om gårsdagens "Debatten" over.

Når det er sagt, synes jeg at Støre++ i det siste har gått langt i å "tolke" andre partier, og ikke bare FrP, men også Høyre.
Noe av dette har de heldigvis beklaget i etterkant:
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/68f27808457fe54ed6969254/astrup-bra-at-store-og-vestre-beklager

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Rhabagatz said:

Spesiell uttalelse i en tråd som handler om noe som til og med FrP aksepterer er en rasistisk ytring

Nice forsøk på gaslighting 😘

• Liker 2
Skrevet
Duncan skrev (16 timer siden):

Hander ikke om oss vs. de andre for de fleste av oss. Det handler om fakta rundt hva det faktisk koster oss i økte skatter og avgifter å fore et system som ikke er økonomisk bærekraftig over tid. 

Forstår du virkelig ikke at når du vekter nytteverdien av grupper (av mennesker) etter hvor "økonomisk lønnsomme" de er i samfunnsregnskapet, så inndeler du befolkningen i plussmennesker og minusmennesker? 

Dessuten fortsetter du å kverne på det oppdiktede løgnaktige premisset om at: "Vi må stanse innvandringen fordi Norge kan ikke ta imot hele verden". 

Jeg gjentar: Dette er en falsk påstand. Dette har aldri vært aktuelt i norsk politikk. Norsk innvandringspolitikk siden 1975 har konsekvent blitt ført etter prinsippet: "Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen".  

Hvilke fakta er det du mener som underbygger din påstand: "hva det faktisk koster oss i økte skatter og avgifter å fore et system som ikke er økonomisk bærekraftig over tid".

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
49 minutes ago, Kahuna said:

Den typen argumentasjon er ganske stygg. Du er på ABB og fjordman-nivå. det plasserer deg politisk et godt styke til høyre for FrP, just saying..

Du Kahuna. Dette er jo helt latterlig lesning. Hva er greia?

Er det bare at du innser at du har brukt opp "rasist/nazist/fascist" - så avanserer du bare til å hive ut "ABB" som svar på innlegg du ikke liker?

Har du noensinne vurdert å argumentere? istedenfor å kaste sånne dumme merkelapper vilt rundt?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Tronhjem skrev (9 minutter siden):

Jeg gjentar: Dette er en falsk påstand. Dette har aldri vært aktuelt i norsk politikk. Norsk innvandringspolitikk siden 1975 har konsekvent blitt ført etter prinsippet: "Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen"

Selvsagt har du rett i dette, men Norge er ett knøttlite land og selv om vi svømmer (midlertidig) i oljepenger til tross for MDG så mangler vi resurser over hele fjøla. Vi kan konstatere at det er ikke utdannede lærere og leger vi hjelper, det er folk som krever enorme resurser. Vi tar i mot langt mer enn vi kan tilby å hjelpe, vi vokser for fort, noe som tross alt er bestemt av folkets representanter. Reduser innvandringen til et antall som kan læres til å fungere godt i landet og alle er fornøyd!

Orix skrev (20 minutter siden):

Nice forsøk på gaslighting 😘

FrP og ledelsen godtar beklageligvis begrepet rasist(isk ytring) og det er fordi de aksepterer et innarbeidet uttrykk, men vær obs, heller ikke omhandlede medlem hadde sagt dette i edru tilstand. Ja, folk blir idioter i fylla og bruker to streker under det idiotiske de sier uten å tenke et sekund, tenke er midlertidig ute av funksjon når du er full.
Forby alkohol og medisiner er et alternativ for å få folk til å bruke hodet når de snakker.. Tenk deg at jeg skulle komme og prate med deg når du er full eller uten kontakt med hjernen din, og samtidig ta opp det som sies som om det skulle gjelde hele landet?
Beklager at jeg bare måtte si noe, les gjerne hva jeg sa tidligere i tråden, dette er storm i vannglasset som tråden heter.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, Hanhijnn said:

Beklager, min feil. Jeg trodde at du var en halvveis saklig debattant.

Beklager å stikke hull i bortforklaringsteorien din, det var ikke særlig vanskelig.

• Liker 2
Skrevet
Radon Måling skrev (1 minutt siden):

Du Kahuna. Dette er jo helt latterlig lesning. Hva er greia?

Er det bare at du innser at du har brukt opp "rasist/nazist/fascist" - så avanserer du bare til å hive ut "ABB" som svar på innlegg du ikke liker?

Har du noensinne vurdert å argumentere? istedenfor å kaste sånne dumme merkelapper vilt rundt?

Har du vurdert å bruke litt mindre ekstreme argumenter? Å slenge ut 'høyforrederi' høres *ikke* bra ut. Om du ikke liker den båsen det plasserer deg i burde du kanskje spare det uttrykket til det faktisk kan forsvares.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Woff skrev (3 minutter siden):

Selvsagt har du rett i dette, men Norge er ett knøttlite land og selv om vi svømmer (midlertidig) i oljepenger til tross for MDG

Til tross for Carl Ivar Hagen mener du vel, det var han som i sin tid foreslo å selge oljerettighetene på norsk sokkel til hell. :p 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Filmvenn skrev (52 minutter siden):

Finner det veldig ironisk at partiet så kjent for å juge skal være de folka som kalle Støre for løgner.

"På seg selv kjenner man andre", heter det vel. Beskriver denne situasjonen godt.

• Liker 2
Skrevet
14 minutes ago, Kahuna said:

Har du vurdert å bruke litt mindre ekstreme argumenter? Å slenge ut 'høyforrederi' høres *ikke* bra ut. Om du ikke liker den båsen det plasserer deg i burde du kanskje spare det uttrykket til det faktisk kan forsvares.

Det jeg påpekte var at DU var inne i Epstein-tråden og bagatelliserte. Blant annet ytret du at "dette har ingenting med AP" å gjøre, og prøvde å skyve Mette-Marit foran, som om det var sammenlignbart overhode. 

Det er ingenting å gå fullstendig apeshit for. Det står dokumentert svartt på hvitt ennå.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tronhjem skrev (45 minutter siden):

Dessuten fortsetter du å kverne på det oppdiktede løgnaktige premisset om at: "Vi må stanse innvandringen fordi Norge kan ikke ta imot hele verden". 

Jeg gjentar: Dette er en falsk påstand. Dette har aldri vært aktuelt i norsk politikk. Norsk innvandringspolitikk siden 1975 har konsekvent blitt ført etter prinsippet: "Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen".  

Du har helt rett i at fri innvandring ikke er aktiv norsk politikk, men det toucher likevel innom kjernen i Asylparadokset som har skapt store problemer i Europa og som vi bør gjøre noe med. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...