Gå til innhold

Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To kvinnelige tv2 journalister gjorde lydopptak av en Frp-rådgiver torsdag kveld på et utested i Oslo. Hva de gjorde der og hvorfor de gjorde lydopptak kan man egentlig bare spekulere i...

Man hører på lydopptaket at Frp-Hårek er full. Og kommer med noen utvilsomt ganske drøye uttalelser om pakistanere i Norge. 

Men hvis Frp'ere selv i fylla, skal forventes å komme med noe politisk korrekt vås, så hadde det jo ikke vært Frp. Det er jo derfor Frp er Norges største parti. De har dette "krydderet", denne "x-faktoren" som mange liker. 

Uten litt smårasisme innimellom, så blir Frp egentlig bare en kjedelig kopi av Høyres økonomiske politkk på speed. Enda mer skattelette til de aller rikeste...Vin og sprit og pengespill til barna osv...Bare fattige bør betale skatt...

Litt av sjarmen med Frp er jo denne rasismen. Er mediene for strenge med Sylvi og Frp nå? 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fazam skrev (8 minutter siden):

Er det noen som synes at rasisme er sjarmerende? Joda, velgerne til FRP.

Det er jo litt det samme som når  Nordmenn later som vi syns det er helt flott og fint at jenter fra muslimske land må gå med hijab. Fordi det er deres "kultur" og sånn. Vi skjønner jo at det handler om å undertrykke kvinner. Men sier det ikke høyt for å være grei. Og vi syns det er spennende og sjarmerende med nye kulturer og sånt

På samme måte kan man se Frp'ere som Hårek kanskje? En litt slags sjarmerende smårasisme som gjør Frp til Frp? 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Kan love deg at det ikke kun er FrP politikere og velgere som uttaler seg om innvandrere - særlig de mest problematiske - i uformelle settinger med alkohol innabords.

Nå var det ikke snakk om å uttale seg om innvandrere. Det gjør alle partier. Hold deg til saken.

• Liker 6
Skrevet (endret)

For å kalle noen rasist må man først spørre vedkommende om troen på at menneskeheten deles inn i raser, noe  den ikke gjør. Neste gang noen påpeker rasisme, spør om de tror at menneskeheten deles inn i biologiske raser?

Det er flaut at media holder liv i slike sosiale konstrukt i vår tid. Man skulle tro at det ikke fantes bøker  eller Internett.  At informasjon og kunnskap har gått tapt.

Det er ikke å påpeke at det er dårlig oppførsel jeg reagerer på, men å presse noen til å si at det er rasisisme.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (8 minutter siden):

For å kalle noen rasist må man først spørre vedkommende om troen på at menneskeheten deles inn i raser, noe  den ikke gjør.

Det er flaut at media holder liv i slike sosiale konstrukt i vår tid. Man skulle tro at det ikke fantes bøker  eller Internett.  At informasjon og kunnskap har gått tapt.

Mulig du har rett i det. Men uttalelsen ble vel oppfattet som stigmatiserende for pakistanere hvertfall. 

Skrevet

Man oppnår ikke stort av å snakke nedatende om andre. Kanskje bekreftelse fra likesinnede, men hva er det  egentlig verdt.

• Liker 4
Skrevet (endret)
BadCat skrev (10 minutter siden):

Man oppnår ikke stort av å snakke nedatende om andre. Kanskje bekreftelse fra likesinnede, men hva er det  egentlig verdt.

For Frp sin del nærmer det seg å være verdt snart 30 prosent av velgerne i Norge. 

Det er grenser for hvor lenge man kan fortelle det norske folk at all slags kulturer, enten de steiner, henger eller brenner kvinner og homofile.....er akkurat like bra som norsk kultur. Mange tror ikke på det lenger rett og slett. Med god grunn. 

Endret av DetteErBareMinMening
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Bra artiet tar avstand fra uttalelsene. For å gjenta meg selv fra en annen tråd;

Jeg har ikke hørt det skjulte opptaket, men jeg registrerer at flere som hevder å ha hørt det sier han var åpenbart overstadig beruset og ute av stand til å gjøre skikkelig rede for seg, noe som ikke høres helt usannsynlig ut gitt at han uttaler seg så dumt til journalister han (normalt sett) måtte forstå ville ønske en sak. 

Så fremstår det for meg som det ikke bare er "fyllerør" men at promillen gjør fremleggelsen av reelle meninger usmakelig. Essensen jeg sitter igjen med er at han er bekymret for at etnisk norske utgjør en stadig mindre andel av befolkningen, mens grupper som økonomisk (og jeg antar etter hans syn sosialt/kulturelt) bidrar negativt øker svært hurtig. Dette legger han tilsynelatende frem på en idiotisk måte, der han bruker ord og vendinger som klart kan tolkes svært rasistisk. 

Så tror jeg TV2 her drar den for langt når de (slik jeg leser det) overtolker ham når de trekker inn "konspirasjonsteorier" og "eugenikk", som jeg ikke klarer å se at det er rimelig å tolke inn i det han sier. Jeg er også usikker på hva jeg mener om å stille noen til ansvar for (tolkninger av) det de sier i en uformell setting, overstadig beruset med skjult opptak. På den ene siden kan det være riktig å "avsløre" noen med forferdelige meninger. På den andre risikerer man å utnytte og ødelegge mennesker i en sårbar situasjon. 

Med forbehold om at jeg ikke har hørt opptaket og kan ha gått glipp av ting. 

Endret av herzeleid
  • Liker 6
Skrevet
BadCat skrev (4 timer siden):

For å kalle noen rasist må man først spørre vedkommende om troen på at menneskeheten deles inn i raser

Du kan ikke spørre og tro at du får ærlige svar. Det er derfor man ofte dømmer ord og handling.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
herzeleid skrev (24 minutter siden):

Bra artiet tar avstand fra uttalelsene. For å gjenta meg selv fra en annen tråd;

Jeg har ikke hørt det skjulte opptaket, men jeg registrerer at flere som hevder å ha hørt det sier han var åpenbart overstadig beruset og ute av stand til å gjøre skikkelig rede for seg, noe som ikke høres helt usannsynlig ut gitt at han uttaler seg så dumt til journalister han (normalt sett) måtte forstå ville ønske en sak. 

Så fremstår det for meg som det ikke bare er "fyllerør" men at promillen gjør fremleggelsen av reelle meninger usmakelig. Essensen jeg sitter igjen med er at han er bekymret for at etnisk norske utgjør en stadig mindre andel av befolkningen, mens grupper som økonomisk (og jeg antar etter hans syn sosialt/kulturelt) bidrar negativt øker svært hurtig. Dette legger han tilsynelatende frem på en idiotisk måte, der han bruker ord og vendinger som klart kan tolkes svært rasistisk. 

Så tror jeg TV2 her drar den for langt når de (slik jeg leser det) overtolker ham når de trekker inn "konspirasjonsteorier" og "eugenikk", som jeg ikke klarer å se at det er rimelig å tolke inn i det han sier. Jeg er også usikker på hva jeg mener om å stille noen til ansvar for (tolkninger av) det de sier i en uformell setting, overstadig beruset med skjult opptak. På den ene siden kan det være riktig å "avsløre" noen med forferdelige meninger. På den andre risikerer man å utnytte og ødelegge mennesker i en sårbar situasjon. 

Med forbehold om at jeg ikke har hørt opptaket og kan ha gått glipp av ting. 

Frp har åpenbart en del medlemmer med alkoholproblemer.

Det er en årelang tradisjon i det partiet at man drikker seg sydens og sier eller gjør noe dumt. Alle journalister vet dette og de drar på "fisketur" når partiet arrangerer møter.  Det er som å fiske pale når havet koker..du kan liksom ikke unngå fangst

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
herzeleid skrev (31 minutter siden):

Nei, det er nok av disse som unnskylder seg med at de var beruset. Like lite som at vold og overgrep er greit siden de hadde drukket for mye. Dette begynner å bli malen for FRP. De er for feige til å si det de egentlig mener.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Dette er jo typisk logikk i fra den gjengen. 

Frustrert over innvandrere og problemer der, som er mye bygget på rasisme og utenforskap. Så de 'løser' det med å pøse på mer, som åpenbart øker problemene...

At de er størst på målingene gang etter gang er direkte flaut.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

At de er størst på målingene gang etter gang er direkte flaut

Ville ikke kalle det flaut. De treffer tydeligvis en nerve hos svært mange velgere. Gjerne velgere som tidligere assosierte seg med Ap. Jeg har sett flere hoppe fra nevnte parti til frp velger fordi de føler de ikke blir hørt eller sett lenger.

Ap er blitt et EU parti hvilket ikke treffer godt hos mange tidligere Ap velgere. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Ville ikke kalle det flaut.

Er det ikke flaut at det finnes tilhengere av Donald Trump?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (16 minutter siden):

Ville ikke kalle det flaut. De treffer tydeligvis en nerve hos svært mange velgere. Gjerne velgere som tidligere assosierte seg med Ap. Jeg har sett flere hoppe fra nevnte parti til frp velger fordi de føler de ikke blir hørt eller sett lenger.

Ap er blitt et EU parti hvilket ikke treffer godt hos mange tidligere Ap velgere. 

Hvorfor drar du inn AP? Denne saken omhandler FRP og deres rasistiske medlemmer. Eller, i all hovedsak ett medlem. Men, etterhvert begynner det å bli ganske åpenbart at det er en del av 'kulturen' innad i partiet og blant velgerne. Eller 'Politikk' som Carl i hagen kaller det... 

Jo, det er skam flaut. For meg/min mening. Men åpenbart ikke for opp til hver 3 nordmann. De elsker å være på nivå med Trumpistan, 40 talls Tyskland, Israel osv. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Hvorfor drar du inn AP? Denne saken omhandler FRP og deres rasistiske medlemmer. Eller, i all hovedsak ett medlem. Men, etterhvert begynner det å bli ganske åpenbart at det er en del av 'kulturen' innad i partiet og blant velgerne. Eller 'Politikk' som Carl i hagen kaller det... 

Jo, det er skam flaut. For meg/min mening. Men åpenbart ikke for opp til hver 3 nordmann. De elsker å være på nivå med Trumpistan, 40 talls Tyskland, Israel osv. 

Jeg drar inn Ap fordi det er blant denne gruppe velgere Frp henter sine nye velgere. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
6 hours ago, BadCat said:

For å kalle noen rasist må man først spørre vedkommende om troen på at menneskeheten deles inn i raser

Det blir litt som å tro at man kan veksle inn pengesedler i gull hos Norges Bank. Avleggs.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...