Abigor Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Er det ikke bare å avvise alle? Endret 4. mai av Abigor
xlarge Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai nirolo skrev (15 timer siden): Ja, gjorde det da GDPR-reglene tredde i kraft for en del år siden. Hvis du vil plage dem maksimalt så kan du be om utlevering i henhold til GDPR, og så be om sletting i henhold til GDPR. Så kan du gjenta prosessen et par mnd senere og verifisere at de ikke har data lenger tilbke enn forrige sletting, osv Kan være at de ikke vil ha deg som kunde når du har gjort det noen ganger da. Morsomt. Takk for god innføring i tokens mv. På pc kan VPN som kan endre ip daglig kanskje ha noe for seg, men det har noen ulemper. Konklusjonen er nå at jeg ikke betaler Aftenpostens ekstragebyr og ser om jeg påvirkes før jeg gjør noe.
xlarge Skrevet onsdag kl 12:19 Forfatter Skrevet onsdag kl 12:19 (endret) Jeg så at Aftenposten ble sterkt kritisert i Dagsnytt 18 i går kveld (5.mai) av Datatilsynet. Løsningen til Aftenposten er ikke akseptaberl iht. personvernverglene og det kommer snart(?) vedtak i EU mot slike løsninger. I tillegg så er det tema bl.a. i Nettavisen om at de store medieselskapene sitter på gjerdet og ser på om Aftenposten lykkes. Alle taper annonseinntekter til sosiale media og mediehusene presser sterkt på politikerne for å få både bevilgninger og mere frihet. Nå bør alle være obs og passe på personvern og stå i mot mediehusene. Jeg håper på flere tråder og debatter om dette tema. Endret onsdag kl 12:20 av xlarge
sedsberg Skrevet onsdag kl 12:25 Skrevet onsdag kl 12:25 Det er vel ingen som har sagt at personvern skal være gratis? Det er ikke som om det er en menneskerettighet eller noe.
xlarge Skrevet onsdag kl 12:47 Forfatter Skrevet onsdag kl 12:47 (endret) sedsberg skrev (22 minutter siden): Det er vel ingen som har sagt at personvern skal være gratis? Det er ikke som om det er en menneskerettighet eller noe. Jeg anbefaler å inn på Nrk1 og se på Dagsnytt 18 fra 5.mai. Hele saken er høyest tvilsom. Endret onsdag kl 12:47 av xlarge
xlarge Skrevet onsdag kl 14:00 Forfatter Skrevet onsdag kl 14:00 Abigor skrev (På 4.5.2026 den 21.27): Er det ikke bare å avvise alle? Nei, holder ikke, se tidligere i tråden.
arne22 Skrevet fredag kl 06:47 Skrevet fredag kl 06:47 (endret) On 5/6/2026 at 8:25 PM, sedsberg said: Det er vel ingen som har sagt at personvern skal være gratis? Det er ikke som om det er en menneskerettighet eller noe. Jo, det er jo faktisk slik som det er. Det er jo ikke slik at Lov om personopplysninger bare gjelder i de tilfeller der kunden har betalt for at loven skal gjelde. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38 On 5/5/2026 at 3:27 AM, Abigor said: Er det ikke bare å avvise alle? Interessant observasjon du gjorde. Man kan også avvise "alle cookies fra alle nettsider" via nettleser extensions. Ikke helt sikkert at dette vil fungere helt i forhold til Schibsted sine og for trafikk på tvers av deres websider, på grunn av at dette kanskje ikke blir detektert som "3'dje parts cookies" når man nevigerer mellom Schibsted sine nettsider, ettersom det kanskje blir detektert som "samme utgiver". (Er usikker på dette.) Noen coocies må faktisk fungere, for at nettsidene skal fungere, for eksempel de somhar med pålogging å gjøre. Tidligere så nar det snakk om at Google ville slutte å støtte 3 part coockies, men det ser ut som at de har ombestemt seg. https://www.jentis.com/blog/google-will-not-deprecate-third-party-cookies Edit: Crome har jo også en instilling for 3'parts cookies. chrome://settings/cookies (copy paste til adresselinjen) Har sjekket litt på om innhold i fra for eksempel finn.no på nettstedet aftenposten.no vil være å betrakte som 3'parts cookies. Det ser faktisk ut som at det er tilfellet. (Korriger meg gjerne.) https://privacysandbox.google.com/cookies/basics/third-party-cookies Endret fredag kl 07:40 av arne22 1
nirolo Skrevet fredag kl 09:05 Skrevet fredag kl 09:05 Man kan ikke blokkere autentiseringstokenet uten å miste pålogging. Du må gjerne nekte nettleseren din å sende inn dette tokenet, men da er du ikke pålogget lenger... Hvordan Schibsted gjør sporing av aktivitet vet jeg ikke, men de kan basere det på autentiseringstokenet og hvilke url'er du går inn på - da kan du ikke hindre det. Hvis de gjør det via javascript, så kan dette antagelig blokkeres.
arne22 Skrevet fredag kl 14:17 Skrevet fredag kl 14:17 (endret) 5 hours ago, nirolo said: Hvordan Schibsted gjør sporing av aktivitet vet jeg ikke, men de kan basere det på autentiseringstokenet og hvilke url'er du går inn på - da kan du ikke hindre det. Hvis de gjør det via javascript, så kan dette antagelig blokkeres. Nei, du kan ikke hindre at de sporer vha 1'te part cookies, dvs hvordan du beveger deg på deres eget nettsted, dvs innenfor deres eget domenenavn. Men det kan se ut som at dersom du disabler "3'dje parts cookies" i nettleser så stanser du sporing ut over dette, og mellom nettsteder. Du kan nok blokkere for alle cookes også, men ulempen med det, det er jo at du ikke får logget deg på noen steder. Samme følger av "slett alle cookies", da er man logget ut av "alt". (Hvis det ikke gjøres unntak.) Endret fredag kl 14:19 av arne22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå