xlarge Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Fikk epost fra Aftenposten nå og lurer på om deres gebyrbegrunnelse er i strid med EU-regler osv. Jeg synes argumentene er rene vissvass. Fra og med 27. mai 2026 oppdaterer vi abonnementsvilkårene våre med blant annet nye alternativer knyttet til personlig tilpassede annonser. På våre nettsteder, vil du bli bedt om å ta stilling til om du vil samtykke til bruk av data som brukes for å vise deg personlig tilpassede annonser. Det redaksjonelle innholdet er det samme uansett valg. Ved begge valg vil du se annonser, men deler du data, vil annonsene være mindre generelle og mer relevante for deg. Eksempler på data du deler er hvilke artikler du har lest eller hvilke videoer du har sett. Om du ikke ønsker å dele data som gir deg personlig tilpassede annonser, må du i stedet betale en liten sum. For abonnenter er denne summen 39 kroner i måneden. Da vil du kunne bruke nettstedene våre som før, men annonsene du ser vil ikke være personlig tilpasset deg basert på aktiviteten din på disse nettstedene. Nettstedene dette gjelder på er Aftenposten, VG, E24, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende, MinMote, Pent og Tek. Hvorfor gjør vi denne endringen? Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å gi deg tilgang på fri, uavhengig journalistikk. For å sikre en bærekraftig medieøkonomi er vi helt avhengig av deg som abonnent, men også av våre annonsører. Bakgrunnen for innføringen av Schibsted annonsevalg er at kravene til samtykke til deling av data tolkes og håndheves stadig strengere. Vi trenger derfor en modell som respekterer regelverket, som bidrar til å sikre finansieringen av uavhengig journalistikk ved at annonsørene får bedre effekt av annonsene sine og som gir deg en bedre brukeropplevelse gjennom mer relevante annonser. Endringene vi innfører styrker annonseøkonomien vår, og gjør det mulig å utvikle journalistikken vi tilbyr deg også fremover. Redaktørstyrte medier som Aftenposten gir tilgang til informasjon som er ettergått, dokumentert og satt i sammenheng. De er en viktig del av et levende demokrati, der vi kan orientere oss i nyhetsbildet og ta informerte valg med utgangspunkt i felles sannheter. Les mer om hvorfor vi gjør endringene her. Takk for at du abonnerer på Aftenposten! Oppdaterte abonnementsvilkår finner du her. Du kan når som helst håndtere ditt abonnement på Min side. Med vennlig hilsen, Aftenposten
Jalla21 Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Du vil betale minst mulig for nyheter, og mediaselskapene ønsker samtidig å tjeneste mest mulig til enhver tid.
PosteMonopolet Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai (endret) Det kalles "drittifisering". NRK.no er eneste brukbare norske nettavis nå mens resten ser ut til å synge på sitt siste vers. https://www.nrk.no/norge/derfor-er-det-nesten-umulig-a-forlate-sosiale-medier-1.17802467 Endret 2. mai av PosteMonopolet 3
xlarge Skrevet 2. mai Forfatter Skrevet 2. mai Hvis jeg blokkerer cookies kan de allikevel bruke min historikk?
nirolo Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Når du er pålogget så sender du med et token i alle requests til dem. De har da mulighet til å vite hva du ser på og vise tilpasset reklame. 1
Satan666 Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Sjekket prisene på Aftenposten-abonnement nå, og de skal visst ha over 10 000.- kroner i året hvis man vil ha papiravisen levert hjem. Vil man ha A-magasinet i samme slengen, så blir den totale årsprisen snaue 17 000.- kroner. Det vil jeg kategorisere som luksus.
arne22 Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai (endret) 14 hours ago, PosteMonopolet said: Det kalles "drittifisering". NRK.no er eneste brukbare norske nettavis nå mens resten ser ut til å synge på sitt siste vers. Der fant vi omsider en grunn til å opprettholde NRK. Det var den ene norske radio og TV kanalen, og så ble det til den ene norske nettavisen. 12 hours ago, xlarge said: Hvis jeg blokkerer cookies kan de allikevel bruke min historikk? Hvis mange nok sier opp sitt abbonnenemt og begrunner hvorfor, så kan man nok få til en endring. Hvis det lønner seg å kjøre uten personlig tilpassede annonser, så vil jo det være et bra valg for de som produserer nettavisene. Man kan bare gjennomføre "personlig tilpassede annonser" så lenge som kundene lar være å si opp abbonementet. Rent datateknisk så går det jo an å blokkere alle annonser. Dette kan gjøres på forskjellig måte, enten ved at man blokkerer selve framvisningen av annonsene, eller at man bruker en "datateknisk innretning" som fjerner anonseinnholdet i nettrafikken. Testet ut disse mulighetene, for å se hvordan det fungerte, men fant faktisk ut at jeg faktisk savnet annonsene. Websidene ble på et vis litt "tomme" uten dem. Så det er vel slik med annonser som med alt annet, at det er noe som heter "for mye" og "for lite" og så har man vel den varianten på midten, som heter "passe og greit nok". Hvis man tracker trafikken min og legger opp personlig tilpassede annonser, da synes jeg nok at det lett går over mot "litt frekt og innpåslitent". Man kan jo i all enkelhet la være å ha et abonnement med innlogging, det vil jo hjelpe en del, men hvorfor er det nå finn.no leverer en rekke gratistjenester og hva oppnår man med det? Endret 3. mai av arne22
xlarge Skrevet 3. mai Forfatter Skrevet 3. mai nirolo skrev (11 timer siden): Når du er pålogget så sender du med et token i alle requests til dem. De har da mulighet til å vite hva du ser på og vise tilpasset reklame. Takk for denne info. Nær på å gi opp, men oppdager at Ghostery faktisk gjør omtrent det samme som Norton antitrack bl.a. fjerner nevnte token iflg. deres sider. (Stopper all skjult kommunikasjon). Vanskelig å kontrollere at det er riktig. I så fall er gratis bedre enn betalt ab.
xlarge Skrevet 3. mai Forfatter Skrevet 3. mai Hei arne22. Takk for bred vurdering. Men jeg mangler og ønsker meg kommentarer om Aftenpostens løsning med betaling for å slippe er iht. EU's personvernregime. Blir som om en må betale for å slippe uadressert reklame i postkassen. 1
Woff Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai xlarge skrev (20 timer siden): Takk for at du abonnerer på Aftenposten! PosteMonopolet skrev (19 timer siden): mens resten ser ut til å synge på sitt siste vers. Satan666 skrev (11 timer siden): så blir den totale årsprisen snaue 17 000.- kroner. Dette er punkter som leder en vei, mediet dømmer seg selv til en tidligere død. Å betale din vekt i tusenlapper for å bli pådyttet reklame er neppe du eller noen andre tjent med eller interessert i. Jeg sa opp lokalavisa for mange år siden, har prøvd en måned for kr 1,- men det er det jeg er villig til å betale for reklamen, ikke mer! De har sikkert sitt på det tørre når det gjelder lover og EU regler men det betyr enkelt og greit at du må vurdere om du VIL betale eller gi de en tilbakemelding i form av å si opp!
xlarge Skrevet 3. mai Forfatter Skrevet 3. mai (endret) Nesten samtidig med at Aftenposten vil ha penger for å stoppe spredning av mine interesser osv. fikk jeg tilbud fra Norton Antitrack. Nå har jeg sjekket Norton Antitrack mot Ghostery og faktisk ser det ut til at Ghostery kan stoppe alle token/kommunikasjon også utover reklame. Så mye gjør ikke Norton Antitrack skal man tro internasjonale analyser og sammenligninger. Da Ghostery er gratis og Norton ikke, er valget lett. Når jeg har begge på er det ingenting å gjøre for Norton Antitrack. Men bruker en ipad eller iphone er Ghostery bare for de som bruker firefox på sin enhet. (Jeg har brukt det i flere år). Litt spennende å se om Aftenposten har flere ess i ermet, dvs. løsninger om Ghostery o.a. ikke fanger opp. Mht. EU og personregler er jeg fortsatt litt tvilende og kanskje burde det spørsmålet være stillt i en annen gruppe. Endret 3. mai av xlarge
nirolo Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Jeg vet ikke hvordan Aftenposten har implementert denne trackingen, men påloggingtokenet kan du ikke blokkere uten å sperre deg selv ute fra løsningen. Hvis det er det de bruker, så får du ikke hindret dem i å tracke deg og vise spesifikke annonser. Blokkere annonser kan du antagelig uansett, men de samler inn masse info om deg da. 1
nomore Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Å avslå cookies løser ikke problemet. Det er bare samtykke til å lagre ikke-essensielle cookies på maskinen din. Nødvendige cookies for å levere tjenesten kan de lagre uavhengig av dette. Og problemet her er at tjenesten trenger ikke nødvendigvis cookies for å lage en profil på deg, lagre opplysninger om deg og evnt selge disse videre. Så det vil uansett ikke løse problemet å kjøpe et produkt som skal hindre uønskede cookies. 1
xlarge Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai nomore skrev (2 timer siden): Å avslå cookies løser ikke problemet. Det er bare samtykke til å lagre ikke-essensielle cookies på maskinen din. Nødvendige cookies for å levere tjenesten kan de lagre uavhengig av dette. Og problemet her er at tjenesten trenger ikke nødvendigvis cookies for å lage en profil på deg, lagre opplysninger om deg og evnt selge disse videre. Så det vil uansett ikke løse problemet å kjøpe et produkt som skal hindre uønskede cookies. https://www.geeksforgeeks.org/javascript/cookie-based-authentication-vs-token-based-authentication/ https://thinhdanggroup.github.io/token-vs-cookies/ Jeg ser for meg at tokens for Aftenposten (og tilknyttede som finn) bygges opp med atskillig mere info enn standard security tokens. Spørsmålet er hvilke data? Kan vi få vite hvilke (JSON Web Tokens standard eller utvidede)? Da det ser ut til at tokens lagres på brukeren bør det være mulig å slette dem også. Hvis det er slik at tokens kan inneholde minst like mye, ofte mere enn cookies er vel cookies nærmest søppel. Kan nevne at jeg kan telle på en hånd cookies jeg ikke sletter automatisk, noe jeg har gjort i over 15 år.
nomore Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai xlarge skrev (22 minutter siden): https://www.geeksforgeeks.org/javascript/cookie-based-authentication-vs-token-based-authentication/ https://thinhdanggroup.github.io/token-vs-cookies/ Jeg ser for meg at tokens for Aftenposten (og tilknyttede som finn) bygges opp med atskillig mere info enn standard security tokens. Spørsmålet er hvilke data? Kan vi få vite hvilke (JSON Web Tokens standard eller utvidede)? Da det ser ut til at tokens lagres på brukeren bør det være mulig å slette dem også. Hvis det er slik at tokens kan inneholde minst like mye, ofte mere enn cookies er vel cookies nærmest søppel. Kan nevne at jeg kan telle på en hånd cookies jeg ikke sletter automatisk, noe jeg har gjort i over 15 år. Men hva som lagres i cookies/tokens er uansett ikke så veldig relevant ettersom de sitter på adskillig mer informasjon om deg i backend, og det er jo denne dataen de selger videre. Med mindre du betaler de. Og ja, i tråd med GDPR så skal du kunne be om utlevering av informasjon de har lagret på deg. 1
xlarge Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai (endret) nomore skrev (3 timer siden): Men hva som lagres i cookies/tokens er uansett ikke så veldig relevant ettersom de sitter på adskillig mer informasjon om deg i backend, og det er jo denne dataen de selger videre. Med mindre du betaler de. Og ja, i tråd med GDPR så skal du kunne be om utlevering av informasjon de har lagret på deg. Supert. Tusen takk. Men som det fremgår i nevnte lenker så lagres tokens primært hos brukeren, dvs. meg og får jeg slettet det så er de sjakk matt, kanskje. Er det noen som har bedt om utlevering av slik info iht. GDPR? Endret 4. mai av xlarge
nomore Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai xlarge skrev (1 time siden): Supert. Tusen takk. Men som det fremgår i nevnte lenker så lagres tokens primært hos brukeren, dvs. meg og får jeg slettet det så er de sjakk matt, kanskje. Er det noen som har bedt om utlevering av slik info iht. GDPR? Du må gjerne slette token de lagrer hos deg, men da er du i praksis heller ikke pålogget lenger. Og da er vel poenget borte?
xlarge Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai nomore skrev (37 minutter siden): Du må gjerne slette token de lagrer hos deg, men da er du i praksis heller ikke pålogget lenger. Og da er vel poenget borte? En datamaskin er full av skrotfiler. Jeg har jobbet mye med det helt fra "Kill Microsoft" sine dager. Få er klar over hvor mange eksemplarer av historikk som faktisk finnes og det som f.eks. firefox kan slette for deg etterlater minst 2 andre sett av history. Jeg har flere spesialprogrammer som gjør jobben og senest i dag rapporterte de over 29000 skjulte filer. (Cashe, History File, Typed urls,Temp folders, Recent lnks,Recycle bin, Strays, Searches, User data, Clipboard, DOMstore, osv.) Sikkert riktig at jeg logger ut hvis jeg sletter tokens, men da må ihvertfall Aftenposten lagre tokens info selv og ikke bare hos bruker (meg). Og ny token hver gang jeg logger inn hos dem. I nevnte lenker gjøres det et stort nummer av at websteder slipper å lager infoen sentralt. Det motsatte vil koste.
nirolo Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Jeg tror du missforstår. Hvis du går til finn.no (jeg har ikke bruker hos aftenposten, så jeg får ikke sjekket der), så vil du se en cookie du sender med hver request som heter id-jwt - det er påloggingstokenet. Du kan kopiere verdien inn på https://www.jwt.io/ og se hva det inneholder, det er ikke så veldi mye interessant, men det inneholder din bruker-id. Det gjør at de vet hvem du er og det gir det muligheten til å være pålogget. Bruker-id'en er lik på tvers av sesjoner og kan brukes til å lage en profil om deg og samle opplysninger. Hvis du blokkerer dette tokenet så mister du pålogging. Så det er dumt når du må være pålogget. Og så lenge du sender det inn så kan de spore deg. Det hjelper ikke hva du sletter lokalt eller av andre cookies, de kan ha sporing på serversiden uansett. Jeg vil ikke tro at de lagrer en profil av deg hos deg, de lager den enten serverside eller så sender de jevnlig info via et javascript om hva du trykker på etc. Hvis de gjør det siste så kan du antagelig blokkere det. Jeg tror du overvurderer kostnaden med at de lagrer info hos seg, de bruker neppe hver bruker sin pc som lagringsmedium for å spare penger på diskplass. 1 1
nirolo Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai xlarge skrev (6 timer siden): Er det noen som har bedt om utlevering av slik info iht. GDPR? Ja, gjorde det da GDPR-reglene tredde i kraft for en del år siden. Hvis du vil plage dem maksimalt så kan du be om utlevering i henhold til GDPR, og så be om sletting i henhold til GDPR. Så kan du gjenta prosessen et par mnd senere og verifisere at de ikke har data lenger tilbke enn forrige sletting, osv Kan være at de ikke vil ha deg som kunde når du har gjort det noen ganger da. 1 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå