trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Sukk 😞 Enda en tråd hvor noen bruker bibelen for å bevise seg selv og sitt innhold. Deltar for tiden i noen diskusjoner på FB hvor kristne gjør sitt beste for å bevise syndefloden og Noahs ark. Noen artige innslag der som går på blant annet hvor stor den måtte være (faktisk større enn enn vi kan bygge skip av tre i dag), hvor mange dyr som var med på den og hvordan f.eks isbjørner og pingviner kom seg til åstedet? Noen her vet det sikkert og kan forklare hvordan det skjedde? Ellers setter jeg som vanlig noen spørsmålstegn ved hvor "god" denne guden er, i motsetning til f.eks. islam? De fleste av sitatene under er ekte og finnes faktisk i GT, men allikevel finnes det kristne som hevder at kristendommen er mye bedre enn alle andre religioner og bortsnakker denne ondskapen? Er det sånn at GT ikke gjelder lenger forresten? 3
Jobs Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni RootShell skrev (21 minutter siden): På tide å våkne no? Det er vel heller du som må våkne ,bevisene er og finne for de som søker ,ref Matteus 7.7.8 for ikke og snakke om profetiene .
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jobs skrev (1 minutt siden): Det er vel heller du som må våkne ,bevisene er og finne for de som søker ,ref Matteus 7.7.8 for ikke og snakke om profetiene . Igjen, sirkelargumentasjon. Du kan ikke bruke en bok for å bevise sitt eget innhold. 6
Jobs Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni trn100 skrev (12 minutter siden): Ellers setter jeg som vanlig noen spørsmålstegn ved hvor "god" denne guden er, i motsetning til f.eks. islam? De fleste av sitatene under er ekte og finnes faktisk i GT, men allikevel finnes det kristne som hevder at kristendommen er mye bedre enn alle andre religioner og bortsnakker denne ondskapen? Hva var det Jesus gjorde da ? Han ofret seg selv for at vi skulle gå fri .
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jobs skrev (Akkurat nå): Hva var det Jesus gjorde da ? Han ofret seg selv for at vi skulle gå fri . I følge den boken du bruker som bevis på hans eksistens? Men la oss ta et enkelt spørsmål om syndefloden: Hvordan kom f.eks. isbjørner seg til Arken? Noen påstår at det var gud som flyttet de til byggeplassen, hva tror du?
Jobs Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni trn100 skrev (1 minutt siden): Men la oss ta et enkelt spørsmål om syndefloden: Hvordan kom f.eks. isbjørner seg til Arken? Noen påstår at det var gud som flyttet de til byggeplassen, hva tror du? De trengte nok ikke og ta med Isbjørnen da isen flyter ,så den klarte seg nok helt bra. 1
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Jobs skrev (4 minutter siden): De trengte nok ikke og ta med Isbjørnen da isen flyter ,så den klarte seg nok helt bra. Og du synes ikke det er underlig at disse merkelige dyrene ingen noensinne i midtøsten hadde sett eller hørt om på den tiden ikke er nevnt i bibelen? Vi kjenner til ca. 2,6 millioner arter på jorden i dag. Hvor stor tror du Arken måtte være for å få plass til alle? (Selv om mange av de var er små) Pingviner lever på fastlandet i Antarktis forresten... Endret 15. juni av trn100 2
Vokteren Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jobs skrev (6 minutter siden): Hva var det Jesus gjorde da ? Han ofret seg selv for at vi skulle gå fri . Det er hele tiden noen som ofrer livet for andre, uten at de blir kanonisert. Et menneskeliv var dessuten mindre verdt for et par tusen år siden enn i dag. At dette skal være religionens grunnstein, blir bare uproposjonalt og opphypet. 2
RootShell Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni 🤣🤣 Omtrent som å argumentere mot en mann 60år - med 3 i promille og søvnunderskudd. Heilt absurd.
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni RootShell skrev (Akkurat nå): 🤣🤣 Omtrent som å argumentere mot en mann 60år - med 3 i promille og søvnunderskudd. Heilt absurd. Omtrent som folk som taler vitenskapen midt i mot og mener at jorden er flat mener du? ;-)
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni RootShell skrev (6 minutter siden): 🤣🤣 Omtrent som å argumentere mot en mann 60år - med 3 i promille og søvnunderskudd. Heilt absurd. Og hvorfor skriver du sånt? Gikk du tom for seriøse argumenter? 😉 2
Capitan Fracassa Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Jobs skrev (28 minutter siden): Hva var det Jesus gjorde da ? Han ofret seg selv for at vi skulle gå fri . Om man antar at dette er sant (noe det ikke finnes bevis for), hva mener du vi gikk fri fra pga. offeret? I følge Bibelen var jo det vi fikk mulighet for å gå fri fra, Guds urettferdige og grusomme påfunn om å straffe oss med evig pine for noe vi ikke har gjort. Og Jesus ofret seg jo ikke egentlig. Han var bare borte i ett og et halvt døgn i følge Bibelen. Endret 15. juni av Capitan Fracassa 3
Jobs Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden): Og Jesus ofret seg jo ikke egentlig. Han var bare borte i ett og et halvt døgn i følge Bibelen. Han ble pisket,hånet og Korsfestet til døden,og før Han døde,sa Han,det er fullbragt Men det geniale er Han sto opp igjen og åpnet veien inn til himmelen for de som tror.
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jobs skrev (1 minutt siden): Han ble pisket,hånet og Korsfestet til døden,og før Han døde,sa Han,det er fullbragt Men det geniale er Han sto opp igjen og åpnet veien inn til himmelen for de som tror. I følge bibelen eller dokumenterbare kilder? 1
Jobs Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni trn100 skrev (7 minutter siden): I følge bibelen eller dokumenterbare kilder? Fra Google AI. Det er umulig å oppgi et nøyaktig tall på hvor mange enkeltpersoner som skrev ned at Jesus ble korsfestet. Historikere anslår imidlertid at det finnes minst 14 uavhengige, skriftlige kilder fra det første århundret og tidlig andre århundre (både kristne og ikke-kristne) som bekrefter hendelsen. [1] Her er de mest sentrale kildene: De bibelske kildene: De fire evangeliene (Matteus, Markus, Lukas og Johannes) og apostelen Paulus sine brev. [1] Ikke-kristne historikere: Romerske og jødiske historikere skrev også om korsfestelsen for å dokumentere hendelser i Romerriket. De mest kjente er: Flavius Josefus: Jødisk historiker som skrev om Jesus og hans henrettelse under Pontius Pilatus rundt år 93 e.Kr. Tacitus: Romersk historiker som i år 116 e.Kr. skrev at Kristus (Jesus) ble henrettet under keiser Tiberius og stattholder Pontius Pilatus. [1, 2] Andre referanser: Den babylonske Talmud (jødiske rabbinerskrift) og forfattere som Mara bar Serapion og Plinius den yngre omtaler også hendelsen. [1, 2, 3] Dette gjør Jesu korsfestelse til en av de best dokumenterte hendelsene i antikken. [1] Vil du vite mer om hva de ulike historikerne skrev, eller hva som er spesielt med de ikke-kristne kildene? [1, 2]
RootShell Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni trn100 skrev (20 minutter siden): Og hvorfor skriver du sånt? Gikk du tom for seriøse argumenter? 😉 Fordi det er slik det oppleves for meg? Jobs skrev (2 minutter siden): Fra Google AI. (...) Historikere anslår imidlertid at det finnes minst 14 uavhengige, skriftlige kilder AI ja, det er jo blitt en sannhet. Men 14 uavhengige skriftlige kilder - fra en tidsepoke der knapt eit uavhengig og fritt menneske kunne lese, og endå færre kunne skrive? Ringer ingen bjeller? 1
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jobs skrev (8 minutter siden): Fra Google AI. Det er umulig å oppgi et nøyaktig tall på hvor mange enkeltpersoner som skrev ned at Jesus ble korsfestet. Historikere anslår imidlertid at det finnes minst 14 uavhengige, skriftlige kilder fra det første århundret og tidlig andre århundre (både kristne og ikke-kristne) som bekrefter hendelsen. [1] Her er de mest sentrale kildene: De bibelske kildene: De fire evangeliene (Matteus, Markus, Lukas og Johannes) og apostelen Paulus sine brev. [1] Ikke-kristne historikere: Romerske og jødiske historikere skrev også om korsfestelsen for å dokumentere hendelser i Romerriket. De mest kjente er: Flavius Josefus: Jødisk historiker som skrev om Jesus og hans henrettelse under Pontius Pilatus rundt år 93 e.Kr. Tacitus: Romersk historiker som i år 116 e.Kr. skrev at Kristus (Jesus) ble henrettet under keiser Tiberius og stattholder Pontius Pilatus. [1, 2] Andre referanser: Den babylonske Talmud (jødiske rabbinerskrift) og forfattere som Mara bar Serapion og Plinius den yngre omtaler også hendelsen. [1, 2, 3] Dette gjør Jesu korsfestelse til en av de best dokumenterte hendelsene i antikken. [1] Vil du vite mer om hva de ulike historikerne skrev, eller hva som er spesielt med de ikke-kristne kildene? [1, 2] Kan ikke se noe her som dokumenterer annet en at det fantes en mann som het Jesus? At han var guds sønn står det det da ingen ting om? 1
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) RootShell skrev (17 minutter siden): Fordi det er slik det oppleves for meg? Beklager det på dine vegne! Neste gang du legger ut sånt personlig sprøyt så tenk litt over hva det gjør med respekten for andre kristne... Det bekrefter i alle fall mitt syn på religiøse personer. Endret 15. juni av trn100
RootShell Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni trn100 skrev (11 minutter siden): Beklager det på dine vegne! Neste gang du legger ut sånt personlig sprøyt så tenk litt over hva det gjør med respekten for andre kristne... Det bekrefter i alle mitt syn på religiøse personer. Ingen respekt eller medlidenhet for nokon religiøse herfra. Eg er ikkje kristen, eg er heller ikkje ateist. Eg er allergisk. 2
trn100 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni RootShell skrev (1 minutt siden): Ingen respekt eller medlidenhet for nokon religiøse herfra. Eg er ikkje kristen, eg er heller ikkje ateist. Eg er allergisk. Vet ikke riktig hva jeg er jeg heller, men i alle fall IKKE kristen. Er nok derfor jeg blir så uglesett i flat jord foruemene også 😉 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå