Gjest af6c6...9e4 Skrevet 29. april Skrevet 29. april Jeg sendte inn søknad på dagpenger fra NAV for ett par mnd. siden i forbindelse med redusert arbeidstid, og NAV etterspurte dokumentasjon fra samtlige arbeidsgivere om hvorfor jeg har redusert arbeidstid. Jeg har 3 arbeidsgivere, jeg kaller dem A, B og C for enkelthetens skyld. Den totale arbeidstiden min ut over alle 3 er redusert med minst 50% i tilfelle noen lurer. Arbeidsgiver A sendte inn dette etter kort tid, NAV godtok denne. Arbeidsgiver B trengte ikke å sende inn dokumentasjon da jeg har jobbet like mye / mer der enn tidligere, igjen så godtok NAV dette som forklaring. Arbeidsgiver C derimot mente det var feil av de å dokumentere hvorfor jeg har redusert arbeidstid og jeg skrev dette til NAV og tenkte ikke noe mer på det. For kontekst så opererer arb. giver C på en måte der de spør om du er ledig eventuelt så kan du selv skrive i en kalender at du er ledig da og da. (Det står for øvrig 8 timer pr. mnd. arbeidstid i kontrakten, dette blir viktig senere.) I starten så var de veldig på å spørre om jeg kunne jobbe, men det krasjet alltid med jobb A og B og tilslutt så ga de opp å spørre og jeg var opptatt med å jobbe hos A og B så jeg spurte heller aldri om flere oppdrag hos C. Det eneste jeg har jobbet for C er en gang i fjor i ca. 12 timer, noe jeg nevnte til NAV også. 13. april så sender NAV meg ett nytt skriv der de igjen krever dokumentasjon fra arb. giver C innen 27. april, ellers ville jeg sannsynligvis få avslag på søknaden, noe som gjør at jeg må søke på nytt og går glipp av pengene fra januar og februar. Jeg sender så en epost til C om at nå MÅ de sende inn dokumentasjon innen 27. april og jeg får svar at dette er sendt til hovedkontoret deres, så jeg tenkte at alt var i orden. Spol frem til i dag så får jeg melding av sjefen: "Hei NN, er det noe link til NAV vi skal svare på, eller hvordan ønsker de uttale fra oss." Jeg vet jeg burde mast på de, men nå som jeg kommer til å miste en del tusen i tapt arbeidsinntekt, kan jeg gå til sak mot arbeidsgiver C og få dekket tapet (minus det jeg har fått av NAV i sosialstønad.)? Anonymous poster hash: af6c6...9e4
Gjest af6c6...9e4 Skrevet 29. april Skrevet 29. april Glemte å nevne at NAV i skrivet sitt sier at jeg har arbeidsplikt på 8 timer i mnd. å lurer på hvorfor jeg ikke har jobbet der i 8 timer pr. mnd., hva vil dette ha å si for en eventuell utbetaling? Anonymous poster hash: af6c6...9e4
Rawls Skrevet 29. april Skrevet 29. april Gjest af6c6...9e4 skrev (4 timer siden): Jeg sendte inn søknad på dagpenger fra NAV for ett par mnd. siden i forbindelse med redusert arbeidstid, og NAV etterspurte dokumentasjon fra samtlige arbeidsgivere om hvorfor jeg har redusert arbeidstid. Jeg har 3 arbeidsgivere, jeg kaller dem A, B og C for enkelthetens skyld. Den totale arbeidstiden min ut over alle 3 er redusert med minst 50% i tilfelle noen lurer. Arbeidsgiver A sendte inn dette etter kort tid, NAV godtok denne. Arbeidsgiver B trengte ikke å sende inn dokumentasjon da jeg har jobbet like mye / mer der enn tidligere, igjen så godtok NAV dette som forklaring. Arbeidsgiver C derimot mente det var feil av de å dokumentere hvorfor jeg har redusert arbeidstid og jeg skrev dette til NAV og tenkte ikke noe mer på det. For kontekst så opererer arb. giver C på en måte der de spør om du er ledig eventuelt så kan du selv skrive i en kalender at du er ledig da og da. (Det står for øvrig 8 timer pr. mnd. arbeidstid i kontrakten, dette blir viktig senere.) I starten så var de veldig på å spørre om jeg kunne jobbe, men det krasjet alltid med jobb A og B og tilslutt så ga de opp å spørre og jeg var opptatt med å jobbe hos A og B så jeg spurte heller aldri om flere oppdrag hos C. Det eneste jeg har jobbet for C er en gang i fjor i ca. 12 timer, noe jeg nevnte til NAV også. 13. april så sender NAV meg ett nytt skriv der de igjen krever dokumentasjon fra arb. giver C innen 27. april, ellers ville jeg sannsynligvis få avslag på søknaden, noe som gjør at jeg må søke på nytt og går glipp av pengene fra januar og februar. Jeg sender så en epost til C om at nå MÅ de sende inn dokumentasjon innen 27. april og jeg får svar at dette er sendt til hovedkontoret deres, så jeg tenkte at alt var i orden. Spol frem til i dag så får jeg melding av sjefen: "Hei NN, er det noe link til NAV vi skal svare på, eller hvordan ønsker de uttale fra oss." Jeg vet jeg burde mast på de, men nå som jeg kommer til å miste en del tusen i tapt arbeidsinntekt, kan jeg gå til sak mot arbeidsgiver C og få dekket tapet (minus det jeg har fått av NAV i sosialstønad.)? Anonymous poster hash: af6c6...9e4 Hvis du får avslag på søknaden på grunn av manglende dokumentasjon så får du ytterligere seks uker på å sende inn dokumentasjonen, uten at du taper penger. Jeg vil likevel anbefale deg å sende et inn innen mandag eller be om utsatt frist, sånn at du sipper å vente så lenge. Hvis du usikker på hva de skal bekrefte så kan du be fylle ut dette skjemaet: https://www.nav.no/fyllut/nav040803?sub=paper Gjest af6c6...9e4 skrev (4 timer siden): Glemte å nevne at NAV i skrivet sitt sier at jeg har arbeidsplikt på 8 timer i mnd. å lurer på hvorfor jeg ikke har jobbet der i 8 timer pr. mnd., hva vil dette ha å si for en eventuell utbetaling? Anonymous poster hash: af6c6...9e4 Hvis du har en arbeidsavtale som sier at du minimum skal jobbe 8 timer per måned så har du som hovedregel krav på at du får 8 timer i lønn i måneden og det skal som hovedregel føres på meldekortet. Da vil du få trekk i dagpengene. Dette er uavhengig av om du faktisk arbeider 8 timer eller mottar lønn. Hvis verken du eller arbeidsgiver har sagt opp denne arbeidsavtalen så kan det hende at du kan kreve at arbeidsgiveren din gir deg vakter. Det vil hvertfall være naturlig at du sier ifra at du er arbeidsledig og at du ønsker vakter. Ikke si opp denne arbeidsavtalen selv, mens du er arbeidsledig fordi da risikerer du å miste dagpenger i 18 uker. Det er et litt forskjell på arbeidsavtaler. Hvis arbeidsavtaler sier at arbeidstiden skal gjennomsnittsberegnes over en 52 ukers periode, så er det ikke sikkert du kan kreve vakter på en stund. Er det et bemanningsbyrå du er ansatt hos så pleier Nav å anse disse kontraktene som tilkalling, selv om man på papiret har krav på lønn.
Gjest af6c6...9e4 Skrevet 29. april Skrevet 29. april Rawls skrev (2 timer siden): Hvis du får avslag på søknaden på grunn av manglende dokumentasjon så får du ytterligere seks uker på å sende inn dokumentasjonen, uten at du taper penger. Jeg vil likevel anbefale deg å sende et inn innen mandag eller be om utsatt frist, sånn at du sipper å vente så lenge. Hvis du usikker på hva de skal bekrefte så kan du be fylle ut dette skjemaet: https://www.nav.no/fyllut/nav040803?sub=paper Hvis du har en arbeidsavtale som sier at du minimum skal jobbe 8 timer per måned så har du som hovedregel krav på at du får 8 timer i lønn i måneden og det skal som hovedregel føres på meldekortet. Da vil du få trekk i dagpengene. Dette er uavhengig av om du faktisk arbeider 8 timer eller mottar lønn. Hvis verken du eller arbeidsgiver har sagt opp denne arbeidsavtalen så kan det hende at du kan kreve at arbeidsgiveren din gir deg vakter. Det vil hvertfall være naturlig at du sier ifra at du er arbeidsledig og at du ønsker vakter. Ikke si opp denne arbeidsavtalen selv, mens du er arbeidsledig fordi da risikerer du å miste dagpenger i 18 uker. Det er et litt forskjell på arbeidsavtaler. Hvis arbeidsavtaler sier at arbeidstiden skal gjennomsnittsberegnes over en 52 ukers periode, så er det ikke sikkert du kan kreve vakter på en stund. Er det et bemanningsbyrå du er ansatt hos så pleier Nav å anse disse kontraktene som tilkalling, selv om man på papiret har krav på lønn. Så jeg kan miste dagpengene i 18 uker selv om jeg har en annen jobb? Dagpengene skal dekke for redusert arbeidstid i jobb A, så jeg mister retten på dette hvis jeg sier opp jobb C? Vil det da eventuelt være gunstig for meg å be om ny kontrakt med 0 timer fast i måneden? Hvis jeg har krav på 8 timer lønn, kan dette tilbakedateres eller kan jeg kun kreve 8 timer lønn fremover hvis jeg ikke får noen vakter? Jobb C er ett vaktselskap og jeg er ansatt som vekter der, hvis det har noe å si. Anonymous poster hash: af6c6...9e4
Rawls Skrevet 30. april Skrevet 30. april Gjest af6c6...9e4 skrev (22 timer siden): Så jeg kan miste dagpengene i 18 uker selv om jeg har en annen jobb? Dagpengene skal dekke for redusert arbeidstid i jobb A, så jeg mister retten på dette hvis jeg sier opp jobb C? Vil det da eventuelt være gunstig for meg å be om ny kontrakt med 0 timer fast i måneden? Ja det stemmer. Det er forventet at du skal ta ethvert arbeid du har mulighet til og hvis du sier opp jobben så sier du til arbeidsgiver at du ikke er villig til å ta flere vakter. Selvfølgelig hvis du får tilbud om to vakter som er på samme tidspunkt så er det helt innenfor å si at du prioriterer arbeidsgiver B over C (spesielt hvis B er en større stilling). I teorien så kan man se for seg at alle vakter hos arbeidsgiver C kolliderer med vaktene hos arbeidsgiver B og da vil det være naturlig å si opp stillingen hos C, men med mindre dette er veldig åpenbart så ville jeg ikke tatt sjansen på det. Du blir også straffet hvis du ber om gå ned til en tilkallingsstilling fordi da sier du fra deg retten til å motta 8 timer arbeid i måneden. Det er en stor sjanse for at Nav kommer til å ignorere at du har krav på lønn hos arbeidsgiver C og at du kun må føre de timene du faktisk jobber på meldekortet. Hvis du får innvilget dagpenger så bør du likevel lese vedtaket (dette vil stå under overskriften "Begrunnelse") og eventuelle meldinger fra Nav nøye i tilfelle du får beskjed om hvordan du skal føre timer. Gjest af6c6...9e4 skrev (På 29.4.2026 den 21.56): Hvis jeg har krav på 8 timer lønn, kan dette tilbakedateres eller kan jeg kun kreve 8 timer lønn fremover hvis jeg ikke får noen vakter? Jobb C er ett vaktselskap og jeg er ansatt som vekter der, hvis det har noe å si. Anonymous poster hash: af6c6...9e4 Jeg vil tippe at du kun kan kreve dette fremover, fordi du har tidligere takket nei til vakter og hvis du ikke har bedt om flere vakter etterpå så er det naturlig for arbeidsgiver å tenke at du ikke ønsker flere vakter. Her ville jeg tenkt at det naturlige er å si ifra til arbeidsgiver at du kan ta på deg flere vakter.
Gjest af6c6...9e4 Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Oppdatering: Fikk endelig arbeidsgiver til å sende dokumentasjon til NAV og har fått innvilget dagpenger med 18 ukers sanksjon fra og med søkedato, fordi jeg prioriterte arbeidsgiver A (bemanningsbyrå) og B, NAV mener jeg burde prioritert arbeidsgiver C som er den høyeste faste stillingen. Men, NAV krever også at jeg fører timene jeg har hos arbeidsgiver C, så jeg får stille meg disponibel til vakter fremover, greit nok. Det jeg er litt usikker på er kravet til antall timer jeg skal føre, i kontrakten så står det følgende: "Arbeidstiden er ca. 8 timer per måned, men kan variere per vakt og på månedlig basis." Betyr det at jeg alltid skal føre 8 timer pr. måned med mindre jeg jobber mer, eller kan de bety at jeg må føre mer i perioder der det ville vært normalt at jeg jobbet mer enn 8 timer pr. mnd, f.eks hvis arbeidsgiver tilbyr meg oppdrag tilsvarende 16 timer og jeg takker nei fordi det krasjer med noen annet, skal jeg da føre 16 timer på meldekortet? Hva om jeg setter meg disponibel til jobb og ikke får noen vakter, skal jeg fortsatt føre 8 timer / mnd.? Anonymous poster hash: af6c6...9e4
Rawls Skrevet onsdag kl 17:18 Skrevet onsdag kl 17:18 Gjest af6c6...9e4 skrev (På 5.5.2026 den 16.04): Det jeg er litt usikker på er kravet til antall timer jeg skal føre, i kontrakten så står det følgende: "Arbeidstiden er ca. 8 timer per måned, men kan variere per vakt og på månedlig basis." Betyr det at jeg alltid skal føre 8 timer pr. måned med mindre jeg jobber mer, eller kan de bety at jeg må føre mer i perioder der det ville vært normalt at jeg jobbet mer enn 8 timer pr. mnd, f.eks hvis arbeidsgiver tilbyr meg oppdrag tilsvarende 16 timer og jeg takker nei fordi det krasjer med noen annet, skal jeg da føre 16 timer på meldekortet? Hva om jeg setter meg disponibel til jobb og ikke får noen vakter, skal jeg fortsatt føre 8 timer / mnd.? Hvis du jobber 8 timer eller mer hos arbeidsgiver C så skal du føre det du jobber. Hvis du jobber mindre enn 8 timer så skal du ideelt sett føre 8 timer på meldekortene i tillegg til det du jobber for andre arbeidsgivere. Utfordringen er at det er ikke åpenbart hvordan du skal føre de 8 timene, siden man kan føre disse timene på forskjellige måter. Hvis du har fått beskjed om å føre 8 timer per måned og hvordan du skal føre det så er det bare å følge den beskjeden. Hvis du kun har fått beskjed om å føre de timene du faktisk arbeider så bør du føre de timene du arbeider, selv om du jobber mindre enn 8 timer i måneden. Dersom du takker nei til ekstra vakter så trenger du ikke å føre dette som timer (antar her at du har jobbet de 8 timene). Hvis det krasjer med annen jobb så er det ikke noe å tenke på det, siden dette anses som rimelig grunn. Dersom du takker nei til vakter uten rimelig grunn så skal man motta ytterligere 18 eller 26 uker med sanksjon,
Gjest af6c6...9e4 Skrevet torsdag kl 07:33 Skrevet torsdag kl 07:33 NAV skrev svart på hvitt at jeg skal føre minimum 8 timer jobb på arbeidsgiver C, selv om jeg ikke jobber 8 timer, men ikke noe om hvordan jeg skal føre de, får vel bare ta en vilkårlig dag og sette 8 timer på den, vet ikke helt hvordan NAV skal kontrollere om jeg faktisk fører timene, da jeg jobber varierende antall timer hver mnd. hos arb. giver B. Da har jeg ett oppfølgingsspørsmål: Hvis NAV gir meg ytterlige sanksjon, går det utover eventuell sosialstønad også, eller kun dagpenger? For ordens skyld; jeg har nå sagt til arb. giver C at jeg kan jobbe noen helger fast fremover så nå har de ingen grunn til å ikke gi meg oppdrag. Anonymous poster hash: af6c6...9e4
Gjest 0ebd7...9a5 Skrevet torsdag kl 19:52 Skrevet torsdag kl 19:52 Alt nav ber deg om å gjøre muntlig må du få skriftlig. Logg inn og send de en melding med spørsmål. Er du uenig i det de skriver så send en klage på whatever vedtak de fatter/har fattet. Massevis av surrehoder i NAV. Jeg har klagd på flere vedtak. Noen har jeg fått medhold i, andre ikke. Men det koster ikke deg en krone å klage. Det koster skattebetalerne masse penger, men det er jo de som har indirekte stemt frem dette systemet så jeg har ikke sympati med dem. Du trenger heller ikke begrunne klagen din. Bare skriv hva du er uenig i. Så kan du skrive som begrunnelse at du klager fordi Venus stod i stjernetegnet til Orion når du stod opp i dag eller whatever. Klageinstansen vil gjennomgå saken uansett. Lykke til 😉 Anonymous poster hash: 0ebd7...9a5
Rawls Skrevet fredag kl 14:35 Skrevet fredag kl 14:35 Gjest af6c6...9e4 skrev (På 7.5.2026 den 9.33): NAV skrev svart på hvitt at jeg skal føre minimum 8 timer jobb på arbeidsgiver C, selv om jeg ikke jobber 8 timer, men ikke noe om hvordan jeg skal føre de, får vel bare ta en vilkårlig dag og sette 8 timer på den, vet ikke helt hvordan NAV skal kontrollere om jeg faktisk fører timene, da jeg jobber varierende antall timer hver mnd. hos arb. giver B. Da har jeg ett oppfølgingsspørsmål: Hvis NAV gir meg ytterlige sanksjon, går det utover eventuell sosialstønad også, eller kun dagpenger? For ordens skyld; jeg har nå sagt til arb. giver C at jeg kan jobbe noen helger fast fremover så nå har de ingen grunn til å ikke gi meg oppdrag. Anonymous poster hash: af6c6...9e4 Jeg tenker du bør sende melding til Nav for å spørre hvordan de tenker at du skal føre meldekortene, fordi det er ikke helt åpenbart. Jeg kan hvertfall se for meg minst 2 forskjellige måter å gjøre det på og de har forskjellige fordeler og ulemper. En vanlig måte å føre meldekortene er å gjennomsnittsberegne timene, for eksempel ved å føre 2 timer per uke de første 4 ukene i måneden. Utfordringen her er at det er veldig lett å føre for mye timer. Hvis du for eksempel ikke jobber noe hos arbeidsgiver C denne måneden ville det vært mest rimelig å føre 2 timer per uke i uke 19, 20, 21 og 22. Men man kan jo se for seg at du får en 8 timers vakt den 30. mai og hvis du da fører 8 timer på melekort uke 21-22 og samtidig har ført 2 timer per uke i uke 19 og uke 20, så har du ført 12 timer til sammen selv om du kun får betalt for 8 timer. En annen måte er å føre alle resterende timene på siste dag i måneden. For eksempel hvis du kun jobber 3 timer den 9.mai så kan du føre 3 timer den dagen + 5 timer den 31.mai. Utfordringen her er at hvis du jobber hos andre arbeidsgivere så kan du hende at du ikke får utbetalt dagpenger fordi du ifølge meldekortene ikke har redusert arbeidstid med minst 50%. Dette kan løses i ettertid med å korrigere meldekort, selv om det fører til unødvendig merarbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå