Gå til innhold

Tråden om Harry Hole-serien på Netflix

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er litt overrasket over hvor mye jeg likte Harry Hole. Ikke fordi Snømannen på film var en så elendig, men det er at serien klarer å bli denne miksen av Luther og Peaky Blinders.

Liker castingen med både Tobias Santlemann og Joel Kinnaman. Men også overrasket over hvordan serien klarer å vise forskjellige sider fra begge disse to karakterene. Har sett alle episodene, og er kanskje tross for en knotete slutt er jeg overrasket over hvor engasjerende det var for meg som er litt anti nordic noir. Dette føles litt mer rockete og sånt på en god måte, samtidig som det er tøffere og voldeligere enn jeg trodde det kom til å bli.

Ikke grensesprengende, men absolutt underholdende. Så elsker jeg å se Oslo på film, enten der under brua på Schous Plass, eller legevakta på Aker (?). 

EDIT: Jeg så den på anmelderkopier. Premiere 26. mars på Netflix.

Endret av Filmvenn
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 hours ago, Filmvenn said:

Jeg er litt overrasket over hvor mye jeg likte Harry Hole. Ikke fordi Snømannen på film var en så elendig, men det er at serien klarer å bli denne miksen av Luther og Peaky Blinders.

Liker castingen med både Tobias Santlemann og Joel Kinnaman. Men også overrasket over hvordan serien klarer å vise forskjellige sider fra begge disse to karakterene. Har sett alle episodene, og er kanskje tross for en knotete slutt er jeg overrasket over hvor engasjerende det var for meg som er litt anti nordic noir. Dette føles litt mer rockete og sånt på en god måte, samtidig som det er tøffere og voldeligere enn jeg trodde det kom til å bli.

Ikke grensesprengende, men absolutt underholdende. Så elsker jeg å se Oslo på film, enten der under brua på Schous Plass, eller legevakta på Aker (?). 

EDIT: Jeg så den på anmelderkopier. Premiere 26. mars på Netflix.

Godt å høre. Kan det sies å være Oslos svar på Varg Veum? Ser fram til denne serien. Liker Santelmann, så dette må bli en fulltreffer for meg. :)

Er svak for "serier" som dette. Varg Veum, Beck, etc. 

Skrevet

For de som liker Jo Nesbø så har Netflix begynt med episoder fra dette "universet" den 26. Mars.

Har bare sett trailer foreløpig, men virker god gjennomarbeidet i forhold hva som er vist at action.

Skrevet
vidor skrev (1 time siden):

For de som liker Jo Nesbø så har Netflix begynt med episoder fra dette "universet" den 26. Mars.

Har bare sett trailer foreløpig, men virker god gjennomarbeidet i forhold hva som er vist at action.

@Filmvenn har alt postet en kommentar over. :) 

Jeg har sett to episoder hittil og liker den. Virker som et nivå opp i forhold til mange andre norske produksjoner. Mørk og voldelig. Selvsagt med alle kjente norske skuespillere involvert i en eller annen rolle. Venter bare på at Kristoffer Joner dukker opp - så er galleriet komplett. :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)
vidor skrev (2 timer siden):

Jo Nesbø: Harry Hole. Har sett ganske mange episoder allerede. Må si jeg tror at boka er bedre - som jeg ikke har lest - på grunnlag av en som er helt hekta. Ellers et godt forsøk, hele terningskast 5 hos NRK. Mitt førsteinntrykk - vil prøve å ligne amerikansk action via bilkjøring og søppel som flyter i gatene/uteliggere. Slum på feil steder i Oslo-sentrum, hvis det er viktig at den skal være derfra. Men kanskje jeg bare ikke har oppdaget teltene under bruene våre (som feks. i Paris)?

Blod fra pistolskudd på nært hold og fundering rundt døde- og halvdøde kropper.

Mange dyktige, stjerneskuespillere i større og mindre roller. Tobias Santelmann i hovedrollen er kanskje litt for pen/glatt av utseende? Mener dette i kontrast til feks. Kristoffer Joner, som spiller venn og taxisjåfør med "piller som hjelper mot alt" . Hvordan ville han vært i hovedrollen? Antagelig ikke billedskjønn- eller muskuløs nok for Netflix.

Leser nå at Santelmann nesten ble forkastet. Jeg tror ikke helt på han som alkoholmisbruker og en person som ikke takler livet. En jeg tror på i tillegg til Joner, som dessverre også har en liten rolle, er Ane Dahl Torp. Fantastisk! Dessuten, Ingrid Bolsøe Berdal skuffer ikke som action-kvinne. Anders Danielsen Lie kler det meste. Gjesteskuespiller svenske Ellen Helinder har karakter. Svenske Joel Kinnaman er også dyktig.

Fordi forfatteren er god, er manuset/mysteriet bra, tenker jeg. Det er bla. to mordere her, selv om de leter etter en. Røde, stjerneformede diamanter spiller en sentral rolle (djeveldyrking?). Men det blir dessverre ikke så magisk på skjerm. 

https://www.nrk.no/filmpolitiet/anmeldelse_-paskekrim-pa-tv-2026-1.17800282 Den leker med nordisk noir, står det her. Det er tøft, hardkokt, humørfylt og passe korny.

Endret av Subara
Skrevet
1 hour ago, Subara said:

Jo Nesbø: Harry Hole. Har sett ganske mange episoder allerede. Må si jeg tror at boka er bedre - som jeg ikke har lest - på grunnlag av en som er helt hekta.

De fleste som har lest boka bak filmer/serier blir som regel litt skuffet fordi det man har skapt i fantasien er bedre. Som regel er det derfor ikke å nå til sin egen «produksjon». Har ikke lest noen av bøkene så jeg går inn i dette «blankt».

• Liker 4
Skrevet

Harry hole, var veldig godt å se en serie som ikke er amerikansk hvertfall. Var litt rar suppe, litt mørk, litt påskekrim, og plutselig kommer alt frem. Det føltes som de brøt en linje med å gjøre det slik. 

Skuespilleren til harry hole var bra

• Liker 1
Skrevet

Som bokleser gjør det vondt med en del karakterer som er svensker og dansker i serien men forstår hvorfor de gjør det.

Ikke helt ferdig enda men de 6 første var bra. Koser oss.

Syns de får godt frem essensen i holes indre demoner. Bare litt synd at man ikke har kunnet lage en sesong med Harry før det bikker for han. De kunne valgt noen gode bøker før alkoholen tar han og alt begynner å rakne.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 3/28/2026 at 2:34 PM, Subara said:

Jo Nesbø: Harry Hole. Har sett ganske mange episoder allerede. Må si jeg tror at boka er bedre - som jeg ikke har lest - på grunnlag av en som er helt hekta. Ellers et godt forsøk, hele terningskast 5 hos NRK. Mitt førsteinntrykk - vil prøve å ligne amerikansk action via bilkjøring og søppel som flyter i gatene/uteliggere. Slum på feil steder i Oslo-sentrum, hvis det er viktig at den skal være derfra. Men kanskje jeg bare ikke har oppdaget teltene under bruene våre (som feks. i Paris)?

Blod fra pistolskudd på nært hold og fundering rundt døde- og halvdøde kropper.

Mange dyktige, stjerneskuespillere i større og mindre roller. Tobias Santelmann i hovedrollen er kanskje litt for pen/glatt av utseende? Mener dette i kontrast til feks. Kristoffer Joner, som spiller venn og taxisjåfør med "piller som hjelper mot alt" . Hvordan ville han vært i hovedrollen? Antagelig ikke billedskjønn- eller muskuløs nok for Netflix.

Leser nå at Santelmann nesten ble forkastet. Jeg tror ikke helt på han som alkoholmisbruker og en person som ikke takler livet. En jeg tror på i tillegg til Joner, som dessverre også har en liten rolle, er Ane Dahl Torp. Fantastisk! Dessuten, Ingrid Bolsøe Berdal skuffer ikke som action-kvinne. Anders Danielsen Lie kler det meste. Gjesteskuespiller svenske Ellen Helinder har karakter. Svenske Joel Kinnaman er også dyktig.

Fordi forfatteren er god, er manuset/mysteriet bra, tenker jeg. Det er bla. to mordere her, selv om de leter etter en. Røde, stjerneformede diamanter spiller en sentral rolle (djeveldyrking?). Men det blir dessverre ikke så magisk på skjerm. 

https://www.nrk.no/filmpolitiet/anmeldelse_-paskekrim-pa-tv-2026-1.17800282 Den leker med nordisk noir, står det her. Det er tøft, hardkokt, humørfylt og passe korny.

Fikk nesten sett hele første episoden på toget i dag. Må si den ikke klaffa helt hos meg umiddelbart.

Jeg kjenner meg igjen det du skriver om bilkjøringen og gettoen og slikt. Det blir bare dumt. Synes det også er unødvendig, siden dette kan enkelt gjøres mye bedre, men da er kanskje ikke bakgrunnen slik de vil ha det? Det blir litt sånn hotel cæsar realisme.

• Liker 1
Skrevet
DukeRichelieu skrev (På 28.3.2026 den 13.30):

Venter bare på at Kristoffer Joner dukker opp - så er galleriet komplett. :) 

Og jaggu dukket han ikke opp også. I tillegg til flere andre norske skuespillere. Er det i det hele tatt noen norske skuespillere som ikke har vært med i denne produksjonen? :) 

Ferdig med serien og likte den godt. 

Ingen stor serie, men god nok underholdningsverdi for min del. Ser gjerne flere sesonger om de kommer. 

Har ikke lest bøkene og har heller ingen planer om det. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenkte at de kunne nesten hatt en sesong satt før historien her. Se litt mer den første perioden hvor Harry og Tom Waaler jobbet sammen. De kunne jo i grunn hatt første episode som en sesongfinale også.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ser at miljøbeskrivelsene blir diskutert i sosiale medier og i Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/pBQ3LG/i-harry-hole-serien-paa-netflix-flommer-oslo-over-av-soeppel-det-ser-ikke-saann-ut-sier-ruskengeneral 

Norges hovedstad fremstår ekstremt skitten på Netflix. Men gjør det noe? Miljøet skal være dystopisk og ikke beskrive Oslo i dag.

Tenker at 9 episoder er ambisiøst, og de skal romme mye. Antagelig nødvendig for å være tro mot handlingen i boka? Nesbø selv er serieskaperen. Synes slutten er god action, og hovedpersonene viser et enda større følelsesspekter. Gode enkeltprestasjoner fra skuespillere vi kjenner til i fra før, men vi rekker ikke å bli kjent med dem (så da kunne det holdt seg mer i bakgrunnen?).

Kjærestens sønn blir kidnappet, men likevel finner de tilbake til hverandre. Ville det ha skjedd i virkeligheten? Men det er fiksjon. Antagelig har jeg sett for mange true-crime serier i det siste. Synes ellers det er forskjell på å lese om en avkappet finger og å se den på film.

Satsningen har gitt Santelmann nye muligheter. Gratulerer!

https://www.vg.no/rampelys/i/XMMnvx/tobias-santelmann-faar-rolle-i-the-white-lotus

• Liker 2
Skrevet

Den virker bra så langt, sett 3-4 episoder. Fins det virkelig bare 20-30 norske skuespillere? Folk som Kittelsen og Tjelta begynner å bli resirkulert i det uendelige. Så er det vel halve Exit-crewet også. 

• Liker 1
Skrevet
Filmvenn skrev (7 timer siden):

Jeg tenkte at de kunne nesten hatt en sesong satt før historien her. Se litt mer den første perioden hvor Harry og Tom Waaler jobbet sammen. De kunne jo i grunn hatt første episode som en sesongfinale også.

Helt enig. Savner karakter oppbyggingen til hole. Hvorfor det bikker over etc. Det er mange faktorer.

Og perioden før han blir alkoholisert viser jo også litt hvorfor han får lov å fortsette selv med problemene

Eg er forøvrig ikke enig i kommentarene om at Tobias Santelmann ikke passer som hole. Han ser faktisk akkurat ut som eg forestilte med hole når eg leste bøkene. Han er egentlig ingen fyllik. Han har egentlig kontroll på drikkingen men velger å drikke. Av forskjellige årsaker.

I senere bøker går det jo enda verre.

De der gjeng scenene var helt krise. En gjeng med fjortiser på 125 kubikkerene sine og han svenske gangsteren var fullstendig ubrukelig. Heeeelt latterlig usannsynlige. 

All in all. En serie eg kommer til å se sesong 2 av. Og hadde hatt enda mindre ting å klage på om eg ikke hadde lest bøkene. Er ikke enige i mange av valgene de har tatt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Likte Harry Hole greit nok. Har aldri lest en Harry Hole-bok, så jeg kjenner ikke til hvordan overgangen er, men slipper også å sammenligne (motsatt av One Piece som fungerer bra, men hvor jeg ender opp med å sammenligne litt for mye med mangaen). Synes at 9 episoder var litt for langt, de kunne forklart det mye mer effektivt. En del av side/underhistoriene hjelper ikke så mye; forstår hva poenget med gjengkrigen er, men den løses ikke så bra, og den tenåringsmotorsykkelgjengen vs. den andre gir lite mening og er lite troverdig .

Litt satt ut av alle cameoene/smårollene i serien - drar jo deg litt ut av å plutselig se Atle Antonsen, Helge Jordal, Henriette Steenstrup, Linn Skåber m.fl. 

• Liker 2
Skrevet
Tomeito skrev (4 minutter siden):

Litt satt ut av alle cameoene/smårollene i serien - drar jo deg litt ut av å plutselig se Atle Antonsen, Helge Jordal, Henriette Steenstrup, Linn Skåber m.fl. 

Du glemte Thomas Seltzer og Bjørn Sundquist.

Henriette S. og Linn S. har jeg gått glipp av. Mulig jeg sov da. :) 

Det ble litt Lykkeland vibes når Per Kjerstad spurte Pia Tjelta ut på en drink...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Binget Harry Hole-serien i dag siden det tross alt er starten på Påsken for de av oss om har jobbet denne uken.

Likte den, men følte slutten ble noe konstruert og urealistisk - den ble litt krampaktig "her skal vi snu alt på hodet". Den mørke noir-stilen synes jeg passet bra - denne Oslo-versjonen ser jeg gjerne mer av.

Største problemet var stemmen til Hole - den var vanskelig å ta på alvor. Dette er første gang jeg hører Harry Hole og alt jeg kunne tenke på var Fausas Svein Soot fra Jul i Blodfjell.
Jeg vet ikke om Fausa baserte stemmen sin på en tidligere versjon av Hole for Blodfjell? Som sagt, ikke fått med meg noe filmatisert om Harry Hole før - men om det ikke finnes en tidligere versjon så fremsto jo dette nærmest som en ren kopi av Fausas Soot-versjon.

Endret av Zork
  • Liker 2
Skrevet

Mangler Sven Nordin :) Skulle skrive Ingar Gimle også men søkte det opp først, han er faktisk med i 1 episode. Så det meste av norges skuespillerbransje er involvert. Litt trist at miljøet er såpass lite, de som kan det blir resirkulert til det uendelige.

• Liker 2
Skrevet

Hva skal de gjøre i en evt sesong 2, når de har brukt så mange? Da blir det vel Aksel Hennie og Sven Nordin? Eller går mange om igjen fra bok til bok så mange av de samme kan brukes flere ganger?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...