Mykesider Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april Gouldfan skrev (1 minutt siden): Dessuten er det gratis, og kommer fortsatt oppdateringer, kanskje i all framtid... i grunn hvis jeg kjøper laptop med microsoft, da kan jeg laste ned linux umiddelbart. Å bruke den? Kan man laste ned linux i chromebook?
Fatninja Skrevet 21. april Skrevet 21. april 1 minute ago, Gouldfan said: Dessuten er det gratis, og kommer fortsatt oppdateringer, kanskje i all framtid... Personlig får jeg hetta av å ikke ha en backup pc, ihvertfall om jeg skal gjøre noe sånt, men det er nå meg da.
Fatninja Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) 10 minutes ago, Mykesider said: i grunn hvis jeg kjøper laptop med microsoft, da kan jeg laste ned linux umiddelbart. Å bruke den? Kan man laste ned linux i chromebook? Jeg tror for å vær ærlig at det er lettere å få linux til å virke på en gammel windows PC enn det er å få det til å virke på en Chromebook. Rent teknisk sett så er forresten ChromeOS linux, med Chrome desktop som kjører på toppen. Linux er ikke et operativsystem i tradisjonell forstand. Det er mer som å sammenligne med en motor. En motor er ikke en bil og du får ikke til å kjøre med bare en motor. Du trenger hjul, ratt, bensintank, rør fra bensintanken til motoren med mere. Dette er grunnen til at det fins nærmest uendelig antall linux distribusjoner. Dette er forskjellige konfigurasjoner med linux motoren. Endret 21. april av Fatninja 1
Mykesider Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april Fatninja skrev (13 timer siden): https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/acer-chromebook-plus-514-i3-n355851214ips/945758 Her er en Chromebook til 3000 da. Den har 8 gb minne og fullstendig overkill på harddisken 500 gb. 4 gb minne er nok til mye dersom programvaren er bra. Windows 11 er ikke bra. Chromeos er en av de mest lettvektede operativsystemene tilgjengelig og det er laget for folk som er lite interest i data. Jeg kunne alltids anbefalt en eller annen linux versjon, men de er ikke for "gæmliser" og folk som ikke evner å sette seg inn i IT. Selv bruker jeg alt mulig rart. Linux, mac, chromeos på alt mulig rart av hardware. Jeg hadde en raspberry pi 3b som min "daily driver" i 3 år. Hovedsaklig fordi jeg hater viftestøy og den var helt stille. Den var bra nok til det meste den. Jeg husker ikke hvor mye ram den hadde, men det var ikke mye. (Jeg hadde mer kraftig maskinvare, men brukte den til nettbank, tekstbehandling, youtube, med mere.) Så lenge man har noe annet enn en spin disk, så trenger man ikke all verden av ram. med chromebooks, da unngår man viftestøy?
Mykesider Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april vortex skrev (12 timer siden): Windows? Eller ChromeOS? Det er jo som å velge mellom pest eller kolera, satt på spissen. Siden trådstarter er kjent med windows hadde jeg ville gått for det. Begge OS har like mye dritt bakt inn, det ene kanskje verre en den andre bruker du verken windows eller chromeos?
Mykesider Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april Fatninja skrev (12 timer siden): Heftig mye for pengene ja. Kunne kankjse solgt komponentene for mer enn det pcn koster. Windows 11 er jævlig irriterende og dårlig. Det kan gjøres bra, men i likhet til linux krever det noen som har interesse og tålmodighet til å sette den opp riktig. Hadde jeg skulle satt opp denne pcn for en med uhm... mindre begavelser innen IT, så ville jeg puttet chromeos på den. Men igjen, det krever at man har tålmodighet til å faktisk installere chromeos på den. Derfor er det bedre å bare betale for en med chromeos pre installert. hva irriterer deg med windows 11? å ha 8 gb minne er det raskt nok? jeg finner vel ut når jeg kjøper en sånn.
Gouldfan Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) Mykesider skrev (1 time siden): i grunn hvis jeg kjøper laptop med microsoft, da kan jeg laste ned linux umiddelbart. Å bruke den? Kan man laste ned linux i chromebook? Om du kjøper ny med aktiv Windows og feks minst 16gb Ram så behøver du ikke Linux. Men på gamle Laptop med 4gb Ram etc så er Linux mye bedre, fordi det er mer effektivt og lynkjapp på små laptop med lite Ram. Jeg synes Linux er enklere å bruke enn Windows, den minner litt mer om macOS på MacBook.. og det er pent grensesnitt, og gratis og enkelt å bruke. Kjøper du Windows eller Chromebook med ok Ram, kan du like gjerne kjøre med Windows eller ChromeOS. Men om du vil spare penger og bruke gamle Laptop, så er det nesten som du får en ny Laptop... Fordi Linus Mint er bra på Laptop med lite Ram. Windows og Dataprodusenter selger egentlig Laptops til 4-5000kr med lite minne som ikke fungerer bra på Windows. Dette er for å melke/lure penger av de som ikke har råd til å kjøpe dyrere laptop. Burde være en lov mot dette egentlig. Men du har Linux Mint da, som er lynkjapp på lite Ram.. Jeg tror Chromebook og Apple MacBook har høyere etikk når det gjelder slikt.. Dvs de selger produkter som virker bra med det systemprogram de bruker... Endret 21. april av Gouldfan
Svein M Skrevet 21. april Skrevet 21. april Mykesider skrev (50 minutter siden): i grunn hvis jeg kjøper laptop med microsoft, da kan jeg laste ned linux umiddelbart. Å bruke den? Kan man laste ned linux i chromebook? Generelt så er det gode muligheter for at en Windows PC med intel eller AMD prosessor kan brukes for Linux. For Chromebook er det generelt vanskelig å installere Linux. Det er derimot noen muligheter å kjøre Linux i et opplegg der, men ikke noe jeg ville satset på.
Svein M Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) For Chromebooks er opplegget at en bruker nettleseren (Google Chrome) til å kjøre online apper som f.eks Google Documents. Så det er et helt annet opplegg enn Windows og Linux der en installerer programmer (f.eks en Office pakke) lokalt på maskinen. På en annen side så kan Chromebook også bruke Android apper. https://komputer.no/datamaskin/barbar-pc/chromebook/her-er-tre-gode-grunner-til-a-kjope-en-chromebook-og-noen-grunner-til-a-la-vare Endret 21. april av Svein M 1
Gouldfan Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) Mykesider skrev (5 timer siden): hva irriterer deg med windows 11? å ha 8 gb minne er det raskt nok? jeg finner vel ut når jeg kjøper en sånn. Du bør sikte på minst 16gb, prøv om du finner en kampanje som passer ditt budsjett. Da er du litt mer framtidssikret også, så den sannsynligvis klarer neste Windows også. Endret 21. april av Gouldfan 1
Gouldfan Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) Fatninja skrev (1 time siden): Personlig får jeg hetta av å ikke ha en backup pc, ihvertfall om jeg skal gjøre noe sånt, men det er nå meg da. Det var en gave til familie i utlandet som sagt, men jeg lekte litt med og testet program, nettsurfing og film og musikk, Vlc, Spotify og youtube osv, og testet Word support og skriver og sånt med den først... Hva mente du egentlig? Om noe ryker, eller blir stjålet, så bruker jeg Garanti, eller forsikring. Om det ikke er gyldig, så kjøper jeg nytt på salg med avbetaling om jeg ikke har sparepenger.. akkurat som jeg gjør med mobil. Endret 21. april av Gouldfan
vidor Skrevet 21. april Skrevet 21. april Denne kan være verdt å lese om du vil gå for Linux og den du har. https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=467669 personlig ville lagt Chromebook på hylla og heller kjøpt 4GB til til Ideapad i tillegg til å bare legge Linux på den.
Mykesider Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april Jeg ser på chromebook og vivobook. Hva er egentlig forskjellen?
Gouldfan Skrevet 21. april Skrevet 21. april vidor skrev (1 minutt siden): Denne kan være verdt å lese om du vil gå for Linux og den du har. https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=467669 personlig ville lagt Chromebook på hylla og heller kjøpt 4GB til til Ideapad i tillegg til å bare legge Linux på den. Tror dette er et godt forslag, det er penger å spare iallefall. 1
Gouldfan Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) Mykesider skrev (14 minutter siden): Jeg ser på chromebook og vivobook. Hva er egentlig forskjellen? Vivobook er ikke det Windows? Jo.. Chromebook kjører ChromeOS. Bare legger til at det tar litt tid å lære seg et nytt systemprogram, om du har Android mobil, så ligner det nok litt.. jeg har aldri hatt en Chromebook, så jeg aner ikke, men har hatt masse Android. Det er viktig å påpeke at ikke alle programmer støttes av ulike systemprogram. mye støttes, men mye ikke også. Så er viktig å vite hva slags bruk du har planlagt. Windows og macOS støtter det meste, samt Chromebook.. Det meste man trenger, Linux støtter ikke så mye, men du klarer deg til lett bruk. Nettleser, Youtube og Spotify, Vlc osv, og skriveprogram som støtter Word dokumenter etc. Skal du kjøre Tidal eller Andre ting feks Netflix osv så må det gjøres i nettleseren. Endret 21. april av Gouldfan 1
Svein M Skrevet 21. april Skrevet 21. april Om en bare bruker nettleser og Google Documents så er Chromebook fin. Men en går glipp av å kunne kjøre mange forskjellge programmer som er mulig på Windows (og Linux). https://www.seniornett.no/chromebook-istedenfor-windows/ 1
Mykesider Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april Svein M skrev (5 minutter siden): Om en bare bruker nettleser og Google Documents så er Chromebook fin. Men en går glipp av å kunne kjøre mange forskjellge programmer som er mulig på Windows (og Linux). https://www.seniornett.no/chromebook-istedenfor-windows/ God beskrivelse i teksten det.
Gouldfan Skrevet 21. april Skrevet 21. april Mykesider skrev (18 minutter siden): Jeg ser på chromebook og vivobook. Hva er egentlig forskjellen? Tegneprogram som du er interessert i vil sannsynligvis være enklere på vivobook med Windows, og passer best til alle apper og programmer.... Du kommer til å merke et sykt stort løft om du klarer å fikse en med 16gb og grei prosessor. Data starter på få sekunder, uten problemer, bare prøv å søke på Windows update om du ikke har brukt den på en stund. Det med Linux var et forslag om du vil beholde den gamle, men da taper du mye program kompabilitet.... Om du har råd og klarer å få den Vivobook til en ok pris, så synes jeg det er fornuftig. Du kan uansett laste ned Linux Mint på den gamle, og enten ha den som backup eller selge den videre. 1
Mykesider Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april Gouldfan skrev (14 minutter siden): Tegneprogram som du er interessert i vil sannsynligvis være enklere på vivobook med Windows, og passer best til alle apper og programmer.... Du kommer til å merke et sykt stort løft om du klarer å fikse en med 16gb og grei prosessor. Data starter på få sekunder, uten problemer, bare prøv å søke på Windows update om du ikke har brukt den på en stund. Det med Linux var et forslag om du vil beholde den gamle, men da taper du mye program kompabilitet.... Om du har råd og klarer å få den Vivobook til en ok pris, så synes jeg det er fornuftig. Du kan uansett laste ned Linux Mint på den gamle, og enten ha den som backup eller selge den videre. Jeg har sett på ipad pro som har unike tegneprogrammer som kan gjøre med fingre og skjerm. Og kan bruke penn. Jeg forstår 16 gb vil være bra. Men i chromebook vil 128 gb harddisk holde?
Mykesider Skrevet 21. april Forfatter Skrevet 21. april 12 mnd google ai pro. Har noen brukt det? er det på samme nivå som chatgtp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå