Gå til innhold

Bærbar pc går mega tregt

Anbefalte innlegg

Skrevet
vidor skrev (1 minutt siden):

Du bare installerer Linux over Windows. Eller legger det ved siden av og kjører begge deler hvor du kan velge når du starter maskinen.

Teknisk sett formatterer du bare disken din, eventuelt nedskalerer Windows-partisjonen og lager en ny partisjon til Linux.

Sikkert masse på YouTube sin viser dette teknisk.

Når jeg har brukt masse gb, tror det var 100 gb av 105 gb. Er det plass å laste linux? hvor mye plass tar Linux OS i maskinen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Mykesider said:

Det står den har 16gb ram, holder det ikke? du mener kjøpe mer ram, og plassere 16gb ram i maskinen i tillegg?

Nei, ikke noe RAM-kjøp. Legge inn Linux og bare ha maskinen slik den er og kjøpe ny Asus-maskin

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Mykesider said:

Når jeg har brukt masse gb, tror det var 100 gb av 105 gb. Er det plass å laste linux? hvor mye plass tar Linux OS i maskinen?

Hvis du rydder plass burde det holde. Du snakket om såpass mye GB som var overflødig at det er nok i massevis.

Alternativt kan du legge Linux på en USB minnepinne og bare kjøre det derfra. Koster nesten ingenting og du trenger ikke røre Windows-installasjonen din.

Edit: En sånn liten tass koster 99 Kr og de sender deg den fraktfritt.

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/tilbehor/ekstern-lagring/minnepenn/sandisk-ultra-fit-32gb-usb-3-1/1002879.11012/

Endret av vidor
Skrevet (endret)
vidor skrev (43 minutter siden):

Hvis du rydder plass burde det holde. Du snakket om såpass mye GB som var overflødig at det er nok i massevis.

Alternativt kan du legge Linux på en USB minnepinne og bare kjøre det derfra. Koster nesten ingenting og du trenger ikke røre Windows-installasjonen din.

Edit: En sånn liten tass koster 99 Kr og de sender deg den fraktfritt.

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/tilbehor/ekstern-lagring/minnepenn/sandisk-ultra-fit-32gb-usb-3-1/1002879.11012/

når jeg sjekket i går, så klarte jeg ikke å definere hva som tok så mye plass i pc, og jeg kan ikke slette noe som jeg ikke vet hva er og må om de må være der for at pc skal fungere. 

Men uansett nå må jeg vel gå for å kjøpe ny laptop. 

Har du kjennskap til i pad pro? jeg trenger det også, for å ha tegne programmene.

Forresten kan man ha alle programmene som finnes i ipad i en mac laptop eller pc? da mener jeg at jeg kan bruke fingrene på skjerm til å gjøre forskjellige oppgaver. 

Endret av Mykesider
Skrevet (endret)

Det er et innebygd program i Windows for å slette gamle oppdateringer og andre midlertidige filer. På engelsk heter det Disk Cleanup. På norsk heter det vel Diskopprydningsverktøy eller noe.

diskcleanup.png.cb854f2a81b387f308ae28ae0979c30c.png

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Alternativer:

1. Kjøpe en ny/brukt Windows maskin med minst 16GB RAM. Der er f.eks den ASUS Vivobook X1504 i7-1355U som ble linket til til kr 4995 et godt kjøp.

2. Kjøpe en ny Chromebook med minst 8GB RAM. Der ser f.eks denne på Elkjøp til kr 2995 grei ut: Acer Chromebook Plus 514 i3-N355/8/512/14"

3. Bruke den du har som den er. Her er det en fordel å bruke Linux.

4. Bruke den du har, men oppgradere med en 8GB brikke slik at det blir 12GB RAM. Her er det da også mulig å bruke Windows 11.

Om Linux:

Om du skal installere Linux så kan en dele disken slik at en har både Windows og Linux. Men siden disken er såpass liten, så blir det veldig liten plass. Og uansett ville jeg anbefalt å la Linux installasjonen slette disken og bruke hele. Alternativt kan Linux ligge på USB-minnepinne.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
16 minutes ago, Mykesider said:

når jeg sjekket i går, så klarte jeg ikke å definere hva som tok så mye plass i pc, og jeg kan ikke slette noe som jeg ikke vet hva er og må om de må være der for at pc skal fungere. 

Som sagt, bare bruk USB til Linux så slipper du hele problemstillingen.

Men uansett nå må jeg vel gå for å kjøpe ny laptop. 

Har du kjennskap til i pad pro? jeg trenger det også, for å ha tegne programmene. 

Asus-maskinen er veldig nedsatt i pris, så den er mye for pengene og en laptop jeg selv kunne brukt som over snittet IT-person.

Jeg bruker iPad. iPad Pro er litt mer beregnet på de som trenger mer ytelse, som f.eks til tegning som du sier. Ipad Pro fungerer fint med Apple Pen 2. Ikke noe spesielt du må tenke på når du kjøper dette.

Forresten kan man ha alle programmene som finnes i ipad i en mac laptop eller pc? da mener jeg at jeg kan bruke fingrene på skjerm til å gjøre forskjellige oppgaver. 

iPad/iPhone er like Mac, men de har sine egne programmer. Finnes programmene begge steder er det fordi dem som utvikler dem har valgt å legge inn jobb for å gjøre det, for det skjer ikke automatisk. Apple skiller på touch og mus og virker ikke som de vil blande slikt for å holde produktene "rene".

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Det er et innebygd program i Windows for å slette gamle oppdateringer og andre midlertidige filer. På engelsk heter det Disk Cleanup. På norsk heter det vel Diskopprydningsverktøy eller noe.

diskcleanup.png.cb854f2a81b387f308ae28ae0979c30c.png

Jeg haket av alle, og frigjør nå 2,23 gb

Skrevet
Fatninja skrev (13 timer siden):

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/acer-chromebook-314-cel4128gb-14-barbar-pc/910407 

Her.  Denne koster rett under 2000 kroner akkurat nå.  Mer enn kraftig nok til ditt bruk @Mykesider og du kan ha den uten alle de forbannede oppdateringene og idiotiske forandringene og sikkerhetshullene til windows 11.

ja, du sier noe om dette med oppdateringer. 

Hvis man ikke ønsker microsoft, så chromebook være et godt valg. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutes ago, Mykesider said:

Jeg haket av alle, og frigjør nå 2,23 gb

Husk å også sjekke "clean up system files" hvis du ikke har gjort det.

diskcleanup2.png.2a6de549d16e9cf3b14949875dba0c3c.png

Skrevet
7 hours ago, Mykesider said:

har du eksempel og anbefaling til ipad pro med keyboard? Jeg trenger det til tegneprogrammer. Jeg har forstått at det kun er pro-utgaven som har den?

Tegning og tegneprogrammer vet jeg dessverre lite om.  Jeg tegner som en 5 åring.  Men det jeg vet er at Ipad pro er dyrt.  Ihvertfall nytt.  Hovedfordelen med Ipad pro (snakker ikke om tegning, har som sagt ikke peiling), er større skjerm.  Det er en veldig stor fordel om man f.eks skal lese noter.   Prosessorene i nye Ipad pro er sånn type m5, det er fullstendig overkill til de aller fleste oppgaver.  Ipadder som har mobilprosessorer er mer enn bra nok til nesten alt og ihvertfall tekstbehandling og youtube.

Skrevet
Svein M skrev (1 time siden):

Alternativer:

1. Kjøpe en ny/brukt Windows maskin med minst 16GB RAM. Der er f.eks den ASUS Vivobook X1504 i7-1355U som ble linket til til kr 4995 et godt kjøp.

2. Kjøpe en ny Chromebook med minst 8GB RAM. Der ser f.eks denne på Elkjøp til kr 2995 grei ut: Acer Chromebook Plus 514 i3-N355/8/512/14"

3. Bruke den du har som den er. Her er det en fordel å bruke Linux.

4. Bruke den du har, men oppgradere med en 8GB brikke slik at det blir 12GB RAM. Her er det da også mulig å bruke Windows 11.

Om Linux:

Om du skal installere Linux så kan en dele disken slik at en har både Windows og Linux. Men siden disken er såpass liten, så blir det veldig liten plass. Og uansett ville jeg anbefalt å la Linux installasjonen slette disken og bruke hele. Alternativt kan Linux ligge på USB-minnepinne.

Jeg vurderer nummer 2. de har den inne i elkjøp 35 minutter fra jeg bor. 

Hva vil jeg savne om jeg ikke har microsoft. Hva er det jeg ikke tenker over når jeg bruker laptop og har microsoft, og vil innse jeg ikke har microsoft når jeg kjøper chromebook laptop?

Skrevet
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Husk å også sjekke "clean up system files" hvis du ikke har gjort det.

diskcleanup2.png.2a6de549d16e9cf3b14949875dba0c3c.png

ja, jeg har sjekket før jeg ryddet. 

Jeg ser du ikke haket av direct x. Er den nødvendig å ha i laptop?

Skrevet (endret)
Mykesider skrev (11 minutter siden):

ja, du sier noe om dette med oppdateringer. 

Hvis man ikke ønsker microsoft, så chromebook være et godt valg. 

Jeg installerte Linux Mint på den gamle Lenovo Laptop som jeg tror hadde ca like mye Ram som din. Vi skulle gi den som gave til Filippinene fordi Windows slutter å fungere/få oppgradering på den fordi den er for gammel.

Resultatet med Linux? Lynkjapp data etterpå...

Jeg fikk hjelp av AI mtp prosessen, med å laste ned og legge en Iso fil på et minnekort.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Fatninja skrev (3 minutter siden):

Tegning og tegneprogrammer vet jeg dessverre lite om.  Jeg tegner som en 5 åring.  Men det jeg vet er at Ipad pro er dyrt.  Ihvertfall nytt.  Hovedfordelen med Ipad pro (snakker ikke om tegning, har som sagt ikke peiling), er større skjerm.  Det er en veldig stor fordel om man f.eks skal lese noter.   Prosessorene i nye Ipad pro er sånn type m5, det er fullstendig overkill til de aller fleste oppgaver.  Ipadder som har mobilprosessorer er mer enn bra nok til nesten alt og ihvertfall tekstbehandling og youtube.

er største skjerm på ipad pro 14"?

Skrevet
1 minute ago, Mykesider said:

ja, jeg har sjekket før jeg ryddet. 

Jeg ser du ikke haket av direct x. Er den nødvendig å ha i laptop?

Hvis du ikke spiller så kan du slette cache-filene. Men selve DirectX er en ganske sentral del av Windows.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Jeg installerte Linux Mint på den gamle Lenovo Laptop som jeg tror hadde ca like mye Ram som din. Vi skulle gi den som gave til Filippinene fordi Windows slutter å fungere/få oppgradering på den fordi den er for gammel.

Resultatet med Linux? Lynkjapp data etterpå...

Fantastisk! Det forteller meg at linux er kvalitet. 

Skrevet
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke spiller så kan du slette cache-filene. Men selve DirectX er en ganske sentral del av Windows.

rart den var der da, jeg spiller kun i lichess.com

Skrevet
Mykesider skrev (Akkurat nå):

Fantastisk! Det forteller meg at linux er kvalitet. 

Dessuten er det gratis, og kommer fortsatt oppdateringer, kanskje i all framtid...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...