squaddie Skrevet 16. april Forfatter Skrevet 16. april 6 hours ago, Fatninja said: Her er fra Claude, jeg gikk tom for daglige meldinger, så det er det jeg fikk til så langt: .evtx is a Windows Event Log binary format. I'll parse it with Python. Ran 15 commands Ran 15 commands Here's a full breakdown of what the event log reveals. This system (DESKTOP-P7D1IU4, Gigabyte Z690 GAMING X DDR4) has several serious problems: 🔴 Critical: Multiple BSODs (Blue Screens of Death) Stop 0x00000101 — CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT CPU core #19 stopped responding to clock interrupts. This typically means an overclocking instability, failing CPU, or a bad BIOS/firmware setting. Parameters confirm core timeout: (0xa, 0x0, 0xffffcc80137c2180, 0x13) A minidump was saved: C:\WINDOWS\Minidump\012726-10968-01.dmp Stop 0x00000044 — MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS A disk/storage driver tried to complete the same I/O request twice, pointing to a faulty or buggy storage driver affecting \Device\HarddiskVolume3 (your 😄 system drive). Stop 0x00000052 (related to NTFS/filesystem) Also involving \Device\HarddiskVolume3. 🔴 Critical: NTFS Filesystem Corruption NTFS corruption events appeared across three drives: G: drive — by far the worst, with ~168 events including a confirmed Bad FRS (File Record Segment) — the Master File Table has a corrupted file record at reference 0x1000000000000. The system logged: "The Master File Table contains a corrupted file record. The name of the file is unable to determine." F: drive — 5 events H: drive — 2 events This is real, on-disk corruption. Files on G: may already be lost or unreadable. 🟠 Serious: 150 HAL (Hardware Abstraction Layer) Events An unusually high 150 firmware-level hardware events were logged. These are linked to: BIOS firmware F24 (most events) and F33 (newer, after a BIOS update) Status tagged as "Under Observation - More Data Needed" — Windows detected hardware behavior anomalies but couldn't conclusively categorize them yet 10 WHEABootErrorCount entries (hardware errors detected at boot) 4 WHEA (Windows Hardware Error Architecture) events — these are actual CPU/chipset/PCIe hardware fault reports 🟡 Audio Controller Failures 156 occurrences of "Audio Controller initialization failed." from the PaeDSPUSB provider — a USB audio device is repeatedly failing to initialize. Likely a faulty USB audio adapter or driver conflict. What to Do Immediately: Back up G: drive right now — it has active MFT corruption Run chkdsk G: /f /r (and F:, H:) from an elevated command prompt or recovery mode For the BSODs: 3. If you're overclocking (XMP/EXPO RAM profile, CPU OC), disable it — the 0x101 CLOCK_WATCHDOG is a classic overclock instability sign 4. Update to the latest BIOS (looks like you went from F24 → F33, which is good — stay current) 5. Run Windows Memory Diagnostic or MemTest86 — bad RAM can cause all of these symptoms simultaneously For the storage driver crash: 6. Check for storage controller driver updates (Intel RST or AMD SATA drivers) 7. Run CrystalDiskInfo to check S.M.A.R.T. health on all drives 3 hours ago, vortex said: Følg instruksjonene som Fatninja postet fra AI sammendraget Siden du kjørte memtest i 7-8 timer kan muligens det ikke være nok? Som du kan se av AI analysen så har du feil med flere ting på systemet, men det som peker seg ut er SSD feil, prøv med en eldre SATA SSD, plukk ut alle de andre, gjør en fresh install på den gamle du setter inn 2 hours ago, Thor. said: Kan også være BSOD og avbrudd som har laget alle feilene i filsystemet. Men den MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS burde undersøkes nærmere hvis den er gjentakende. Jeg hadde kanskje sett på CPU feilene. Er det gjort endringer i BIOS kan det være lurt å nullstille denne slik at eventuell overklokking/turbo blir tilbakestilt. Anbefaler å laste ned kritiske drivere fra hovedkortets nedlastings-side. TS har ikke sagt hvilket hovedkort men fra loggen så er det kanskje Gigabyte Z690 GAMING X DDR4. Hvis det stemmer, last ned følgende drivere og installer: Intel INF installation Versjon: 10.1.19198.8339 Intel Serial I/O driver Versjon: 30.100.2221.20 Intel Management Engine Firmware Versjon: 2232.71.59.0 https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z690-GAMING-X-DDR4-rev-10/support Kan også være aktuelt å undersøke om det er en windows oppdatering som er årsaken hvis problemene oppstod plutselig. Hvor lenge får du brukt PC-en før den krasjer/ikke responderer? 1 hour ago, sedsberg said: 12700K har en bug i microkoden fra fabrikk. Sørg for å oppdatere til siste BIOS-versjon. Det er også mye problemer med varme på disse. Samt at hvis du har kjørt veldig lenge på gammel BIOS-versjon kan CPU-en ha blitt degradert pga. nevnte problemer. Problemet er størst på 13- og 14-gen men er også tilstede på 12-gen. Har du sjekket temperatur på CPU? Ingen kjerner som skiller seg nevneverdig ut? Denne CPU-en har store problemer med varmeoverføring til kjøler. Så nesten uansett hvor god kjøler du har så kan du få alt for høye temperaturer. Det er laget en egen festebrakett til disse CPU-ene nettopp pga. dette. Den originale bøyer CPU så det ikke blir kontakt midt på CPU, hvor den blir varmest. Temperatur kan du sjekke med å kjøre Prime95 torture-test med "small FFTs". Det kan hende at når jeg satt sammen PC'en i 2022 at jeg tuklet noe med BIOS ang. overklokking... Jeg kommer dog ikke på om jeg gjorde det eller om jeg skulle gjøre det... Jeg nevnte dog i OP at jeg fjernet XMP, siden det var med RAM å gjøre, og den hadde jeg PÅ tidligere, men kanskje jeg skulle resettet hele BIOS først? Betyr dette at den da går til fabrikkinnstillinger og at jeg må reinstalle nyeste BIOS på nytt, eller? Det er riktig at jeg har Gigabyte Z690 Gaming X DDR4, Rev1.0 hovedkort. Jeg har ikke lastet ned de nevnte Intel-driverne, så jeg skal ta å gjøre det nå. Det kan vel neppe være noe feil med RAM siden jeg kjørte Memtest på både de gamle og de nye brikkene, og jeg fant en notis på tlf hvor jeg hadde skrevet 10t 29m på memtest, som viste 0 feil/errors, på begge RAM-brikkene for både de gamle og nye brikkene. Jeg har for øvrig også forsøkt å bytte sporplass for brikkene, til ingen nytte. Det med å installere Win11 på en SATA-disk skal jeg ta å prøve ut, ja. Jeg har et par stk. liggende her. Når jeg installer Win11 på nytt, hvordan unngår/stopper jeg Win11 fra å installere drivere og Win Update automatisk..? Hvor lenge jeg får brukt PC'en er svært tilfeldig, faktisk. Jeg kan noen ganger få bruke PC'en en hel dag uten at den krasjer. Men, jeg fant ut en ting nå! I det jeg åpner bare Brave-browser, så krasjer den! Jeg vet ikke helt hvorfor... Den gir meg ingen BSOD, men PC'en stopper opp i det jeg åpner Brave også krasjer den. Den stopper før jeg får sett om den åpner eksisterende nettsider eller om det er "blank" side den åpner... Glemte meg litt bort, så jeg rakk å avinstallere den allerede. Ang. temperaturer, så har kjøleren min, som jeg tydeligvis heller ikke har nevnt tidligere, som er en Montech Hyperflow Silent 360 vist temperaturer på CPU og GPU på henholdsvis 20-30C når PC'en står stille. Det var temperturer oppe i 70C for litt over 1 år siden, men det viste seg at min gamle AIO, som da var en Arctic Liquid Freezer II 360, hadde tatt kvelden, så jeg gikk da over til den jeg bruker nå, og temperaturene har vært gode, selv når jeg kjører renderingprogrammer og slikt. Jeg er for øvrig ingen gamer. Jeg buker PC'en til andre ting som f.eks redigering, AI og content creation, se filmer/serier, surfing og retrospilling. Jeg forsøkte også å se på temperaturer på de forskjellige kjernene, men alle ser ut til å ha lik temp mellom 20-25C. Jeg setter skikkelig pris på dette, folkens! Jeg er skikkelig i desperatmodus her, så det har gitt meg håp at så mange av dere har engasjert seg i dette, i håp om at det finnes en løsning på dette.
sedsberg Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) Har du sjekket med program som Prime95? Cinebench skal også være bra til slikt. Forøvrig er det en liten felle man kan gå i. Siden minnekontrolleren sitter i CPU kan symptomene på minnefeil faktisk være CPU som er gåen. Evt at minnet er OC-et for mye. Men har du skrudd av XMP så burde det være utelukket. Når du sjekker temperaturer så er det under last du må se. Hva enn temperaturene er uten belastning er totalt irrelevant. Edit: Jeg kom på nå et problem jeg hadde. Riktig nok på en 12900K. Her ble spenningen justert ned for mye og jeg måtte manuelt sette minimumsspenning i BIOS. Symptomene her var tilfeldige crash under liten eller ingen belastning. Endret 16. april av sedsberg
Fatninja Skrevet 16. april Skrevet 16. april 3 minutes ago, squaddie said: Det kan hende at når jeg satt sammen PC'en i 2022 at jeg tuklet noe med BIOS ang. overklokking... Jeg kommer dog ikke på om jeg gjorde det eller om jeg skulle gjøre det... Jeg nevnte dog i OP at jeg fjernet XMP, siden det var med RAM å gjøre, og den hadde jeg PÅ tidligere, men kanskje jeg skulle resettet hele BIOS først? Betyr dette at den da går til fabrikkinnstillinger og at jeg må reinstalle nyeste BIOS på nytt, eller? Det er riktig at jeg har Gigabyte Z690 Gaming X DDR4, Rev1.0 hovedkort. Jeg har ikke lastet ned de nevnte Intel-driverne, så jeg skal ta å gjøre det nå. Jeg kjøpte en brukt PC for noen år siden som hadde kjørt med overklokking. Den var veldig ustabil. Jeg endte opp med å underklokke den og da virket alt stabilt etter det. Jeg overklokker aldri noen ting, rett og slett fordi jeg elsker stabilitet over alt annet. Bare for å kaste ut et spørsmål her: Hvor stor er strømforsyningen din? (Det er mulig du har svart på dette allerede). Underdimensjonert strømforsyning kan gi alle mulige problemer.
squaddie Skrevet 16. april Forfatter Skrevet 16. april 22 minutes ago, sedsberg said: Har du sjekket med program som Prime95? Cinebench skal også være bra til slikt. Forøvrig er det en liten felle man kan gå i. Siden minnekontrolleren sitter i CPU kan symptomene på minnefeil faktisk være CPU som er gåen. Evt at minnet er OC-et for mye. Men har du skrudd av XMP så burde det være utelukket. Når du sjekker temperaturer så er det under last du må se. Hva enn temperaturene er uten belastning er totalt irrelevant. Edit: Jeg kom på nå et problem jeg hadde. Riktig nok på en 12900K. Her ble spenningen justert ned for mye og jeg måtte manuelt sette minimumsspenning i BIOS. Symptomene her var tilfeldige crash under liten eller ingen belastning. 19 minutes ago, Fatninja said: Jeg kjøpte en brukt PC for noen år siden som hadde kjørt med overklokking. Den var veldig ustabil. Jeg endte opp med å underklokke den og da virket alt stabilt etter det. Jeg overklokker aldri noen ting, rett og slett fordi jeg elsker stabilitet over alt annet. Bare for å kaste ut et spørsmål her: Hvor stor er strømforsyningen din? (Det er mulig du har svart på dette allerede). Underdimensjonert strømforsyning kan gi alle mulige problemer. Har ikke sjekket Prime95 nei. Hva skal den være god for? Ja, under last, så viste temp aldri mer enn 70C på GPU eller CPU... Og nei, jeg kan ikke huske å ha OC CPU'en... Var derfor jeg spurte om jeg kanskje skal ta å resette BIOS evt. underklokke CPU'en min? Hvordan underklokker jeg CPU'en da...? Jeg har en 850W PSU. Det bør vel være nok..?
sedsberg Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) 3 minutes ago, squaddie said: Har ikke sjekket Prime95 nei. Hva skal den være god for? Den kjører CPU på maksimal belastning og pleier å avsløre veldig raskt om det er noe feil med CPU. Som sagt så Cinebench også fungere til dette. Prime95 gir også melding om hvilken/hvilke kjerner som feiler. Crasher Prime95 på Small FFTs så er det så godt som alltid feil på CPU. Etter BIOS-oppdatering så er det anbefalt å resette BIOS-instillingene før man justerer noe og lagrer. Ofte er dette med F5 når man er i BIOS. Endret 16. april av sedsberg
Fatninja Skrevet 16. april Skrevet 16. april Underklokking: 🔧 1. Gå inn i BIOS Restart PC Trykk DEL flere ganger under oppstart ⚙️ 2. Skru av XMP (veldig viktig først) Dette er ofte årsaken til ustabilitet. Gå til: Tweaker / Advanced Memory Settings Sett: Extreme Memory Profile (XMP) → Disabled 👉 Dette senker RAM-hastighet til trygg standard 🧠 3. Underklokk CPU (enkelt og trygt) Gå til: Tweaker → CPU Settings Endre: CPU Clock Ratio (Multiplier) Standard: f.eks 47–50 Sett til: 42–45 👉 Lavere = mer stabil, mindre varme ⚡ 4. Senk CPU-spenning (undervolt) Dette er ofte det viktigste for BSOD-problemer. Finn: CPU Vcore / Voltage Sett: Mode: Normal / Adaptive Offset: -0.05V til -0.10V 👉 Start forsiktig (-0.05) 🌡️ 5. Slå av aggressive boost-funksjoner Intel Turbo Boost → Disabled (eller begrenset) Enhanced Multi-Core Performance → Disabled 👉 Dette fjerner “auto overclock” fra hovedkortet 💾 6. Lagre og test Trykk F10 → Save & Exit Test i Windows: Spill Stress-test (f.eks Cinebench) 🔴 Hvis du får BSOD (CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT) Da er dette ekstra relevant: Typisk årsak: For høy boost CPU ustabil på enkelte kjerner BIOS auto-innstillinger for aggressive 👉 Løsning: Senk multiplier enda mer (f.eks 40–42) Sørg for at BIOS er oppdatert 🧪 Bonus (rask “failsafe” metode) Vil du bare teste stabilitet raskt: Load Optimized Defaults i BIOS Deaktiver XMP Ferdig 👉 Dette løser 80% av slike problemer
Radon Måling Skrevet 16. april Skrevet 16. april Høres ut som en hardware-feil, da må man bruke elimineringstaktikker for å finne ut hvilken komponent som skaper problemer. Det er desverre tungt men viktig å bare sjekke en komponent av gangen.
squaddie Skrevet 16. april Forfatter Skrevet 16. april 1 hour ago, sedsberg said: Den kjører CPU på maksimal belastning og pleier å avsløre veldig raskt om det er noe feil med CPU. Som sagt så Cinebench også fungere til dette. Prime95 gir også melding om hvilken/hvilke kjerner som feiler. Crasher Prime95 på Small FFTs så er det så godt som alltid feil på CPU. Etter BIOS-oppdatering så er det anbefalt å resette BIOS-instillingene før man justerer noe og lagrer. Ofte er dette med F5 når man er i BIOS. 1 hour ago, Fatninja said: Underklokking: 🔧 1. Gå inn i BIOS Restart PC Trykk DEL flere ganger under oppstart ⚙️ 2. Skru av XMP (veldig viktig først) Dette er ofte årsaken til ustabilitet. Gå til: Tweaker / Advanced Memory Settings Sett: Extreme Memory Profile (XMP) → Disabled 👉 Dette senker RAM-hastighet til trygg standard 🧠 3. Underklokk CPU (enkelt og trygt) Gå til: Tweaker → CPU Settings Endre: CPU Clock Ratio (Multiplier) Standard: f.eks 47–50 Sett til: 42–45 👉 Lavere = mer stabil, mindre varme ⚡ 4. Senk CPU-spenning (undervolt) Dette er ofte det viktigste for BSOD-problemer. Finn: CPU Vcore / Voltage Sett: Mode: Normal / Adaptive Offset: -0.05V til -0.10V 👉 Start forsiktig (-0.05) 🌡️ 5. Slå av aggressive boost-funk 👉 Dette fjerner “auto overclock” fra hovedkortet 💾 6. Lagre og test Trykk F10 → Save & Exit Test i Windows: Spill Stress-test (f.eks Cinebench) 🔴 Hvis du får BSOD (CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT) Da er dette ekstra relevant: Typisk årsak: For høy boost CPU ustabil på enkelte kjerner BIOS auto-innstillinger for aggressive 👉 Løsning: Senk multiplier enda mer (f.eks 40–42) Sørg for at BIOS er oppdatert 🧪 Bonus (rask “failsafe” metode) Vil du bare teste stabilitet raskt: Load Optimized Defaults i BIOS Deaktiver XMP Ferdig 👉 Dette løser 80% av slike problemer 1 hour ago, Radon Måling said: Høres ut som en hardware-feil, da må man bruke elimineringstaktikker for å finne ut hvilken komponent som skaper problemer. Det er desverre tungt men viktig å bare sjekke en komponent av gangen. Jeg prøver først BIOS-greiene, deretter Prime95 før jeg installer Win11 på nytt. Nå har jeg "Load defaults" på BIOS. Så nå er det gjort. XMP var allerede deaktivert. Men... CPU Clock Ratio har jeg ikke. Jeg ser kun Performance CPU Clock Ratio og Efficiency CPU Clock Ratio hvor jeg kan stille til de verdiene som blir foreslått. Hvilken av de er det jeg skal endre? Jeg antar det er Performance, sant? Det sto 36 før jeg endret det til 42... CPU Vcore / Voltage er nå satt til Normal, med DVID offset -0.005V. Intel Turbo Boost er nå satt til Disabled Enhanced Multi-Core Performance er også satt til Disabled Så får vi se hva Prime95 sier... har satt den i gang nå. Jeg antar at det var 20 stress cores jeg skulle sette i Prime95, hva? Etter det, så er det vel reinstall av Win11 som er neste steg, hva?
Svein M Skrevet 16. april Skrevet 16. april Bare la Performance CPU Clock Ratio og Efficiency CPU Clock Ratio være som default. Det var foreslått å sette max frekvensen ned til 42, men det er tydligvis ikke den settingen som er 36 default.
Radon Måling Skrevet 16. april Skrevet 16. april 6 hours ago, squaddie said: Etter det, så er det vel reinstall av Win11 som er neste steg, hva? Ja reinstall av OS er også noe man bør prøve tidlig. Kan være drivere som er fubar
tommyb Skrevet 16. april Skrevet 16. april Hvis maskinen konsekvent virker fint i safe mode, hadde jeg mistenkt drivere, ja. 1
squaddie Skrevet 19. april Forfatter Skrevet 19. april (endret) Nå har det gått et par dager, og jeg har de samme problemene fremdeles. Vel, nesten... Så langt, så har den ikke gitt meg noe BSOD helt sånn plutselig, men jeg kan manuelt "trigge" den ved å åpne f.eks Brave nettleseren. Da stopper hele PC'en opp før den krasjer. Enda det er en helt fresh installasjon av Brave... Jeg får ikke oppe noe BSOD Som om ikke det er nok, så har det blitt et par Windows-oppdateringer de seneste dagene, så når jeg slår av PC'en, uten å velge å installere oppdateringene, så oppdaterer den allikevel. Og når den start PC'en på nytt igjen for å ferdiggjøre oppdateringen, så får jeg bare blackout skjerm igjen... 1 spørsmål: Siden jeg nå skal prøve å legge inn Win11 på nytt på en SATA hdd, hva er en "clean" installasjon av Win11 som dere anbefaler meg å gjøre, sånn at jeg er helt sikker på at det blir en helt fresj Win11 på PC'en min, uten for mye drit? Er det en bestemt guide jeg bør følge, eller? Jeg vet ikke helt om spørsmålet ga noe mening, men jeg håper det... Endret 19. april av squaddie
Brukernavn1984 Skrevet 19. april Skrevet 19. april 2 hours ago, squaddie said: 1 spørsmål: Siden jeg nå skal prøve å legge inn Win11 på nytt på en SATA hdd, hva er en "clean" installasjon av Win11 som dere anbefaler meg å gjøre, sånn at jeg er helt sikker på at det blir en helt fresj Win11 på PC'en min, uten for mye drit? Er det en bestemt guide jeg bør følge, eller? Jeg vet ikke helt om spørsmålet ga noe mening, men jeg håper det... Nei, bare installer vanlig Windows fra minnepinne, men kople ut andre disker først. Siden du har nevnt at symptomene forsvinner i Safe Mode er det all grunn til å tro at reinstallasjon av Windows vil løse problemet.
Svein M Skrevet 19. april Skrevet 19. april (endret) Microsoft har et verktøy for å lage installasjons-minnepinnen. https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows11 Endret 26. april av Svein M
KittenMittens Skrevet 26. april Skrevet 26. april (endret) Har du testet med en annen NVME? Skjer det kun etter at Windows har oppdatert, eller oppstår det helt fra base / blank install av Win? Altså en helt ny install med kun Brave og drivere installert? Er det siste downloadet versjon fra Microsoft? Har du testet å installere Linux eller kjøre det via en live usb? Jeg får inntrykk av at dette er driver konflikt, firmware eller lignende. Men kan jo fort være hardware relatert. Ville testet en annen disk. Koble fra alle extra peripherals. Minimere variabler så godt som mulig. Laveste hengende frukt imo, etter alt du har testet, er fortsatt å teste Linux. Installer Brave og appene du pleier å bruke som er tilgjengelig, og se om det oppstår samme der. Windows er notorious til å ha driver konflikter. Ting som Razer, Patriot ARGB, osv kan skape BSOD bl.a. Har også installert driver til usb devices, hubs osv som ga samme vansker, og brukte timesvis for å klare å feilsøke det. Fant det ut til slutt, men var mye jobb å pinpointe siden den kom opp i Windows anbefalte drivere automatisk. Ville også sjekket minidump for å se hva som driver crashene. Pleier ofte gi svar på om det er en driver eller lignende som er årsaken. Eventviewer ser jeg har blitt anbefalt. Hatt lite hell med å bruke den selv. Husker det er ett annet system, men navnet svinner, ikke brukt Win på snart 1 år nå. https://learn.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-client/performance/read-small-memory-dump-file Edit: Tenkte på en annen ting. Siden du sier skjermen går i svart på login. Har du prøvd å ta ut GPU og kjøre via iGPU hvis CPUen din har det? Kjenner du noen som kan låne deg en annen HK/CPU combo for å teste? Siden du har testet alt annet ville jeg gjort det bare for å utelukke noen faktisk feil med hardware. Høres litt ut som ESD type problematikk jeg har slitt med tidligere. Hvor alt bare fusket uansett hva som ble gjort, og feilene skjedde helt sporadisk. Endret 26. april av KittenMittens
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå