Gå til innhold

EU-app for alderskontroll på nett klar til bruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Skrevet
Mr.M skrev (På 15.4.2026 den 15.13):

hvordan fungerer denne aldersverifiseringen i praksis/teknisk?

Det lurer jeg på også. Nå fremmes det jo en lov med 16 års aldersgrense på sosiale medier i Norge. Jeg har ingen sterke meninger om den..men måten man skal  verifisere alder på derimot..den vil jo gjelde alle. Må vi alle nå gjennom id kontroll på alt? 

• Liker 1
Skrevet

En (del-)løsning er jo at kontrollen skjer kun ved opprettelse av brukeren. Da må den som oppretter være over 16, men brukeren senere kan være yngre.

At det kun er tillatt med fullt navn som visningsnavn ville jo hjelpe mot at noen gjør dette som en vennetjeneste.

Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

En (del-)løsning er jo at kontrollen skjer kun ved opprettelse av brukeren. Da må den som oppretter være over 16, men brukeren senere kan være yngre.

At det kun er tillatt med fullt navn som visningsnavn ville jo hjelpe mot at noen gjør dette som en vennetjeneste.

må vel være mer "innviklet" en dette? Altså, bekreftelse via sms eller Bank-ID etc?

og krysse av for at man er over 16 år og skrive inn "et eller annet navn" er ikke revolusjonerende prosedyre.

med mindre statsmakten kommer opp med noe som faktisk virker etter hensikten, er det lett å mistenke de har gått for høyt ut på banen med "nå blir nettet barne-sikkert"

Skrevet
57 minutes ago, Mr.M said:

må vel være mer "innviklet" en dette? Altså, bekreftelse via sms eller Bank-ID etc?

og krysse av for at man er over 16 år og skrive inn "et eller annet navn" er ikke revolusjonerende prosedyre.

med mindre statsmakten kommer opp med noe som faktisk virker etter hensikten, er det lett å mistenke de har gått for høyt ut på banen med "nå blir nettet barne-sikkert"

Selvfølgelig. Trodde det var forstått.

Som HUDD.NO - da må du bruke bankID ved etablering og ekte navn etterpå.

Iaf har jeg ikke sett noen mulighet for alias - og ikke letet heller.

Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Det lurer jeg på også. Nå fremmes det jo en lov med 16 års aldersgrense på sosiale medier i Norge. Jeg har ingen sterke meninger om den..men måten man skal  verifisere alder på derimot..den vil jo gjelde alle. Må vi alle nå gjennom id kontroll på alt? 

Og hvem skal ordne verifisering, lagre personopplysninger? Ikke helt komfortabel med å dele personnummer med Meta & Co. Håper de har gode løsninger på dette.

Skrevet (endret)
1 hour ago, podcarsten said:

Og hvem skal ordne verifisering, lagre personopplysninger? Ikke helt komfortabel med å dele personnummer med Meta & Co. Håper de har gode løsninger på dette.

Du trenger ikke det.

Du logger bare inn registrerer deg med bankID/Vipps, og de ordner resten: de gir xyz ditt navn og ja/nei om du er over 16

Endret av trikola

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...