Gå til innhold

Hva mener du om «Jon blir bonde»?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tv-serien «Jon blir bonde» fikk en god førstesesong med priser og oppmerksomhet.
Et originalt fokus på en ofte stigmatisert næring samt en arrogant Jon Almås som er helt utenfor komfortsonen.
En positiv fremstilling av et kompetansekrevende yrke, godt naboskap og hjelpsomhet.

Sesong 2 har ikke fått like god mottagelse.
https://www.nationen.no/kraftig-fall-for-jon-blir-bonde/s/5-148-881549
Idyllen er erstattet med inntrykket av at gårdsbruk har blitt en lekegrind for de rike som ikke behøver å tjene penger på hobbyen sin. Inntektene genereres heller av influencerpoenget i serien eller av jobb nr 2. En mulighet de færreste i denne næringen har.

Å drive økologisk, med kostbare maskiner, med alle mulige dyr og rare forretningsideer er heller ikke realistisk for de som seriøst forsøker å hente ut en anstendig lønn fra gårdsdrift. Til det er innsatsen altfor stor og marginene altfor små.

Realitetene for den «vanlige» bonden gjenspeiles ikke i serien..

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er Clarksons farm nevnt, så da kan vi legge den ballen død.

Jeg synes Jon blir bonde er et underholdende program som viser hvor omfattende det er å være bonde. Alt fra regnskap, søknader og dokumentasjon til praktiske utfordringer i fleng. Hvert redskap er en vitenskap i seg selv og det skal mye kunnskap til for å få ting til å gro.

Tviler på programmet hadde blitt like populært om man fulgte en traust og vanlig bonde, men man kunne vært heldig og møtt på bøndenes Lothepus.

Har en nabo som er bonde. Han jobber "døgnet rundt". Det han driver med er relativt langt fra måten Jon jobber på, men programmet gir et innblikk i noe av det bøndene må forholde seg til bak kulissene. Tenker det er nyttig folkeopplysning, selv om det naturligvis er laget for underholdning – ikke som dokumentarserie.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (3 timer siden):

Tv-serien «Jon blir bonde» fikk en god førstesesong med priser og oppmerksomhet.
Et originalt fokus på en ofte stigmatisert næring samt en arrogant Jon Almås som er helt utenfor komfortsonen.
En positiv fremstilling av et kompetansekrevende yrke, godt naboskap og hjelpsomhet.

Sesong 2 har ikke fått like god mottagelse.
https://www.nationen.no/kraftig-fall-for-jon-blir-bonde/s/5-148-881549
Idyllen er erstattet med inntrykket av at gårdsbruk har blitt en lekegrind for de rike som ikke behøver å tjene penger på hobbyen sin. Inntektene genereres heller av influencerpoenget i serien eller av jobb nr 2. En mulighet de færreste i denne næringen har.

Å drive økologisk, med kostbare maskiner, med alle mulige dyr og rare forretningsideer er heller ikke realistisk for de som seriøst forsøker å hente ut en anstendig lønn fra gårdsdrift. Til det er innsatsen altfor stor og marginene altfor små.

Tenker jeg ikke går glipp av noe.

Hilsen en som ikke har sett på norsk reality-TV på minst 15 år.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er åpenbart mer reelt en det Clarkson driver på med. Helt klart at de ikke kunne holdt på slik om de måtte leve av det, men når de ordentlige bøndene er fornøyde med programmet er det vel greit? 

Jeg ser i opptak og spoler over deler som er uinteressante.

Skrevet

Jeg synes Mr Almås er skikkelig blærete, men har (dessverre) begynt å se litt på. Jeg tror det er en bra måte å få ut til folket hva det faktisk innebærer å være bonde. 

• Liker 1
Skrevet
KantHerre skrev (2 timer siden):

Tenker jeg ikke går glipp av noe.

Hilsen en som ikke har sett på norsk reality-TV på minst 15 år.

Gratulerer 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
^fmj skrev (2 timer siden):

Det er åpenbart mer reelt en det Clarkson driver på med. Helt klart at de ikke kunne holdt på slik om de måtte leve av det, men når de ordentlige bøndene er fornøyde med programmet er det vel greit? 

Jeg ser i opptak og spoler over deler som er uinteressante.

Gårdsdriften til Clarkson er nok også ekte, det økonomiske og det byråkratiske rundt selve driften er nok holdt separat fra showet.

"You’re dead right. It isn’t created or written or planned. The cameras just film us doing stuff."

"They normally say 'Is it all real?' and I go '100 percent'. I don't know how they think it's not real, I'm not an actor, I don't go up  there and act, I am myself."

https://www.ladbible.com/entertainment/tv/clarksons-farm-jeremy-season-4-real-scripted-606295-20250527

For dere som er interessert i hvordan det er å drive gårdsdrift i UK så anbefaler jeg YT kanalen til Jeremy Clarkson sin nabo, Harry Metcalfe som heter Harry's Farm. Harry er en meget kunnskapsrik fyr og han forklarer alt i fra frø til regnskap og politikk når det gjelder gårdsdrift og han har mye av de samme problemene og utfordringene som sin nabo. Clarkson har også vært med i minst en av videoene til Harry.

https://www.youtube.com/@harrysfarmvids/videos

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Har ikke sett sesong to, men som oppvokst på gård og eier av en nå synes jeg det var skikkelig bra med et program som viser en del av hvordan det er å jobbe (leve) som kornbonde. Mange har jo ikke peiling på hva det innebærer. God folkeopplysning, ispedd en del humor og ekte menneskelige historier. Tenker i tillegg at det er nettopp Almaas, hans bakgrunn og inngang til dette er det som gjør det til god tv.

Vokteren skrev (7 timer siden):

Hvilket grunnlag har du for å hevde dette? De fleste bønder i Norge har en jobb til og/eller flere inntekter for å få det til å gå godt rundt. Almaas er i så måte et bra eksempel på realitetene for den vanlige bonden. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg så en episode, han ventet på gjødselbilen. Og mens han ventet så diskuterte han hvilken positur han skulle ha når den kom. Da ble det klart at dette er TV først, bonde nr 2. En vanlig bonde hadde gjort noe fornuftig på gården, ikke bare ventet og fundert på positur. 🤣

Sikkert ok verdi for de som ikke kommer fra gård, mens jeg som kommer fra gård fikk en del "cringe" øyeblikk.

• Liker 2
Skrevet
OC-Freak skrev (Akkurat nå):

Jeg så en episode, han ventet på gjødselbilen. Og mens han ventet så diskuterte han hvilken positur han skulle ha når den kom. Da ble det klart at dette er TV først, bonde nr 2. En vanlig bonde hadde gjort noe fornuftig på gården, ikke bare ventet og fundert på positur. 🤣

Sikkert ok verdi for de som ikke kommer fra gård, mens jeg som kommer fra gård fikk en del "cringe" øyeblikk.

Det er jo en del av utviklingen hans, i hvert fall gjennom sesong en, at han lærer at han må bruke tida litt bedre.

Disse humor-øyeblikkene er jo noe av det som gjør dette til god tv, synes jeg!

• Liker 5
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det er jo en del av utviklingen hans, i hvert fall gjennom sesong en, at han lærer at han må bruke tida litt bedre.

Enig. Ut ifra det jeg så fra sesong 1 så var han jo ofte ukevis for sent til ting som måtte gjøres. Han har vel vært litt bedre denne sesongen, selv om han fremdeles er for sen. 

• Liker 3
Skrevet
El burro skrev (3 timer siden):

Gårdsdriften til Clarkson er nok også ekte, det økonomiske og det byråkratiske rundt selve driften er nok holdt separat fra showet.

Gården drives, det er bare ikke Clarkson som gjør det, forrige sesong var jo bare om baren og hadde lite av sjarmen som var i sesong 1. Almaas driver faktisk gården sammen med kona, det er stor forskjell.

• Liker 2
Skrevet

Som bonde må man gjerne være tusenkunstner. Sesongen er også viktig, det er ofte svært mye jobb som skal gjøres innenfor et kort tidsperspektiv. I tillegg har man ofte vær og vind som jobber mot seg.

Det som er skummelt er at yrket romantiseres slik at mange kan lokkes inn på feil premisser. For mange blir det nok bare en relativt kostbar hobby. Og det er jo greit nok hvis det er slik man ønsker det og er klar over det. Enkelte driver på svært hardt i mange år og gjør enormt med jobb. Det man sitter igjen med kan være omtrent bare knapper og glansbilder. Men det er jo fint for de som skal kjøpe varene, masse produsenter som ikke bryr seg om å gå i pluss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...