Gå til innhold

Mimirs trussel: Samme handling, samme standard uansett politiker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge, vi har ikke globale fenomener som Mummitrollet. Men vi har mange politiske julenisser. Dagbladet vil aldri gå tom for noe å kommentere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
torbjornen skrev (1 time siden):

Å logge seg på internett er vel berre ein av mange dumme ting som folk gjer i fylla.

Jeg hørte han nettopp på NRK. Han var i Spania på ferie og hadde slettet sosiale medier for anledningen, men fikk melding direkte på Messenger.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Fatninja skrev (11 timer siden):

Biffen min i denne saken er ikke den truende meldingen, det er tilknytningen til HA.  En stortingspolitiker skal ikke ha tilknytning til en organisasjon som driver med organisert kriminalite

Men det har han innrømmet i ettertid at han ikke har. Han har sagt at han ikke kjenner noen fra det miljøet,  at det bare var tomme trusler. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Personen postet i følge seg selv en kommentar på et innlegg av Mimir. Deretter, for å være sikker på at han så det, sendte han det på messenger direkte til Mimir.

Dette forteller i grunn alt for min del om hvordan person dette er! Det er åpenbart en bakhistorie til hvorfor Mimir mistet besinnelsen. Utrolig dumt gjort og uprofesjonelt av en politiker, men også forståelig på et menneskelig plan, uansett om man representerer Rødt, Frp eller noe annet.

• Liker 7
Skrevet (endret)
leticia skrev (På 6.4.2026 den 23.54):

Merkelig nok så tolket ikke jeg dette som uttrykk for dette: Anser det som et mulig dialektord som fort i Stavanger kan være et uttrykk for å være i form

Vel, mulig du har rett, ikke vet jeg, jeg er ikke fra området.  Men skal man ta det du sier på alvor og for å unnskylde osv., så er vel greia slik at hvis denne visstnok ekstremt populære stavangeringen  (en smule uforståeligfor meg, men ok) f.eks. en sen kveld etter f.eks. det som kanskje har vært  en litt "slitsom" arbeidsdag med mye møter/Dagsnytt18-invitasjon/deltakelse/ flyreiser eller lignende for begge,  spør sin samboerske om "hvordan er det med fitten i kveld?", så er det altså et helt vanlig uttrykk der på di kanter  for spørsmål om hvordan formen er,  og som det altså ikke ville blitt reagert med forundring på der i huset. Ja vel.  

Endret av Skeptikus
Skrevet
Skeptikus skrev (10 timer siden):

Vel, mulig du har rett, ikke vet jeg, jeg er ikke fra området.  Men skal man ta det du sier på alvor og for å unnskylde osv., så er vel greia slik at hvis denne visstnok ekstremt populære stavangeringen  (en smule uforståeligfor meg, men ok) f.eks. en sen kveld etter f.eks. det som kanskje har vært  en litt "slitsom" arbeidsdag med mye møter/Dagsnytt18-invitasjon/deltakelse/ flyreiser eller lignende for begge,  spør sin samboerske om "hvordan er det med fitten i kveld?", så er det altså et helt vanlig uttrykk der på di kanter  for spørsmål om hvordan formen er,  og som det altså ikke ville blitt reagert med forundring på der i huset. Ja vel.  

Du må se ting i litt sammenheng her. Først av alt, det min partner som er fra annen kant av landet reagerte på ved dialekten er at vi legger ofte til en " e" ending på mange ord, som om vi snakker i flertall når vi egentlig mener entall.  F.eks: Jeg er trøtt, blir til "eg er trøtte".

Så hvis vi har vært på trening sammen, så kunne jeg fint ha sagt til han " skal si du var fitte i dag"... Han kjenner dialekten vår såpass bra nå at han ville ikke hevd på øyelokka engang, han vet veldig godt at jeg ikke sier at han er ei fitte, men at det er et komplement hvor sprek han var på trening. Det betyr altså ikke annet for meg enn at det var ergerlig at han var bedre enn meg på trening. Om en Siddis hadde sagt det samme til sin kvinne, det betyr ikke annet enn at hun var sprek på trening liksom. Det er ikke alle som tenker "koffert" med en gang ;) 

Man spør altså ikke direkte om "hvordan er det med fitten i kveld" helt ut av det blå, slik som du beskriver det. Det må ha en foranledning, en sammenheng. Jeg tror ikke engang at de i Stavanger bruker endingen "en" på det kvinnelige kjønnsorgan, de ville heller sagt hvordan er det med fitt (a) evt hvordan er det med fitt (å). Når en Stavangermann bruker "en" ending i den settingen og med den foranledningen så kan jeg nesten garantere deg at det mest sannsynlig handler om et spørsmål om 61 - åringen var tøff nok / sterk nok / i form nok til å komme på døra til Mimir for en slåsskamp... 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

På tide at de dær politikeran som overlevde på utøya våkner, slik at de blir til en trygghet for seg selv i stedet for en fare for måten de styrer politikken på, det er mange ting jeg sku sagt til dem men jeg når aldri frem desverre. 

Skrevet
Mr.Duklain skrev (8 minutter siden):

Så å true noen med Hells Angels er innafor? Flott, da vet jeg det neste gang jeg er sur på naboen. 

Bare hvis naboen vil at politiet skal droppe etterforskningen mot deg. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Bare hvis naboen vil at politiet skal droppe etterforskningen mot deg. 

Edit: Leste det nå.

Synes dette var stort av Bryne-mannen.

Det er mennesklig å feile, men gudommelig å tilgi :)

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Hvordan da, hvis jeg truer naboen med et HA-besøk? 

Det står i artikkelen:

"Henleggelsen er et resultat av en totalvurdering, hvor særlig ett moment har blitt tillagt avgjørende vekt. Fornærmede har gitt uttrykk overfor politiet at han ikke ønsker at mistenkte skal straffes, eller at politiet skal gå videre med saken"

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (10 timer siden):

Man spør altså ikke direkte om "hvordan er det med fitten i kveld" helt ut av det blå, slik som du beskriver det. Det må ha en foranledning, en sammenheng

"Foranledningen" var jo at debattant leticia skrev (6.4.) som en kjenner av dialekten/språket på de kanter, at dette like gjerne kunne være et uttrykk "for å være i form".  Derfor lurte jeg på om eksemplet jeg kom med og som du viser til  (altså etter en anstrengende dag osv.) om det var vanlig at en mann på de kanter da kunne spørre sin samboer/kone dette spørsmålet for eksempel.

Så da får vi vel si det slik da at denne stortingspolitikeren jo bare hadde stilt denne Brynemannen, som han var tydeligvis så eitrende irritert på, et spørsmål om hvordan formen til vedkommende var... Troskyldige greier mao. Hm. 

Så forresten et TV-innslag (måtte vel være en nyhetssending på NRK dette,  - for TV2 har jo ikke nevnt saken med ett ord i f.eks. sine 18.30-nyheter så langt har jeg lagt merke til (og undret meg bittelitt over, tross alt..), vel det dreide seg altså om et sånn "5 på gata"-spørsmål om hva de syntes om denne saken osv.  Tror sannelig alle syntes at dette var en "ikke-sak" og at politikeren var "kul" osv.

Har lyst til å våge meg på en liten spådom i den forbindelse, - dette partiet blir nok snart et "10 %"-parti.  Time will show.

Endret av Skeptikus
Skrevet

Jeg synes Mimir har fått sin straff og vel så det, og jeg synes generelt vi bær være flinkere til å tilgi de som i et svakt øyeblikk gjør noe dumt men så legger seg flate og ber om tilgivelse. Selv om den dominerende tilbakemeldingen fra høyre til venstre side virker å være at dette må han kunne komme tilbake fra slår likevel dekningen meg som vel voldsom. Det samme tenkte jeg under kjøret mot Atle Antonsen. 

Så står nok Mimir og jeg langt fra hverandre politisk, men han er likevel en av få fornuftige stemmer på den ytre venstresiden som ofte er verdt å lytte til. Jeg håper vi klarer å være like tilgivende ovenfor mindre ‘likandes’ figurer.

• Liker 6
Skrevet

Siden folk var så moralister når det kom til å Mimir tross for at han la seg flat, vil vi se det samme skje angående Morten Wold (FRP)? 
image.thumb.png.7024696c038b4cee7f4eecc6d220d296.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Skeptikus skrev (17 timer siden):

"Foranledningen" var jo at debattant leticia skrev (6.4.) som en kjenner av dialekten/språket på de kanter, at dette like gjerne kunne være et uttrykk "for å være i form".  Derfor lurte jeg på om eksemplet jeg kom med og som du viser til  (altså etter en anstrengende dag osv.) om det var vanlig at en mann på de kanter da kunne spørre sin samboer/kone dette spørsmålet for eksempel.

Hvorfor snakker du til meg og om meg i 3.person? Nei, det er ikke vanlig å spørre dama si om slike ting uten at det har en foranledning / sammenheng til en relevant hendelse. Normalt så spør man: Hvordan har du det i dag, hvordan går det med deg. Men hvis det er relatert til en treningsøkt, eller som her, foran en mulig slåsskamp, f.eks, så kan man fint spørre om man er "fit" i dag. 

Skeptikus skrev (17 timer siden):

Så da får vi vel si det slik da at denne stortingspolitikeren jo bare hadde stilt denne Brynemannen, som han var tydeligvis så eitrende irritert på, et spørsmål om hvordan formen til vedkommende var... Troskyldige greier mao. Hm.

Det er iallefall det jeg får ut av den samtalen mellom de 2, men det er ingen som nekter deg å ha en annen oppfatning. 

Hva betyr fit? "Fit" er et adjektiv som beskriver en person eller ting som er i god fysisk form eller kondisjon.

https://synonym.no/nob/fitjabu_n1

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (22 timer siden):

Det står i artikkelen:

"Henleggelsen er et resultat av en totalvurdering, hvor særlig ett moment har blitt tillagt avgjørende vekt. Fornærmede har gitt uttrykk overfor politiet at han ikke ønsker at mistenkte skal straffes, eller at politiet skal gå videre med saken"

Det synes jeg er riktig vurdering selv om saken er ganske alvorlig.

Jeg mener det Mimir skrev bør være straffbart, men politiet bør ikke lage en sak hvis offeret ikke ønsker det. Ikke i denne type saker. 

• Liker 2
Skrevet
Filmvenn skrev (4 timer siden):

Siden folk var så moralister når det kom til å Mimir tross for at han la seg flat, vil vi se det samme skje angående Morten Wold (FRP)? 
image.thumb.png.7024696c038b4cee7f4eecc6d220d296.png

En idiot som fortjener moralske fordømmelser og streng straff. Håper da ingen forsøker å bagatellisere dette.

Skrevet
frohmage skrev (På 7.4.2026 den 11.28):

Hvorfor skulle han slutte? Hadde ikke jeg giddet heller.

Fordi han tydeligvis mister kontrollen når han begynner å drikke.

Han planlegger nok ikke å bli full, men det blir han. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...