Gå til innhold

Talkmore i Sverige, gikk ikke å ringe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi var en tur i Sverige med familien nå i Påsken. Vi har alle Talkmore, ungene har Iphone, og jeg og fruen har Huawei. 

Jeg og fruen fikk ikke ringt, verken utgående eller innkommende samtaler, men melding (sms) og Mobildata (4g) virket fint.

Ungene med Iphone hadde ingen problemer med å ringe. 

Jeg la merke til at VoLTE-symbolet ikke var der, slik det er hjemme. Jeg prøvde manuelt å velge nett, og velge kun 2g, men det gikk ikke å ringe samme hva jeg gjorde. Roaming var selvfølgelig på. Kundeservice hos Talkmore var stengt i Påsken, så ingen hjelp å gå der. 

Hva kan årsaken være? 

Ikke si at vi har gammel telefon, for de har alltid virket tidligere i utlandet, både med Talkmore, og Telia som vi hadde før. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, slenger meg på her siden jeg også har Tm og tenker å dra til Sverige om ikke lenge.

Supert om du oppdaterer tråden etter kontaktet Tm, må vel være mange flere som har Tm og skal dra til Sverige som har nytte av dette.

Skrevet

Som sagt, Iphone gikk fint. 

Jeg og kona har Huawei P20 og P20 Pro. Det var de som ikke ville ringe. De begynner å bli noen år, men de virket fint forrige gang vi var i Sv, så de burde ikke være helt "utdatert". 

Gjest Slettet-fShil
Skrevet

Den mest nærliggende forklaringen er at de to gamle telefonene ikke støtter VoLTE i Sverige.

Skrevet

Ja, men det burde i det minste gått å ringe via 2g. Huaweiene fikk VoLTE i Sverige da vi hadde Telia... 

Har nå vært i kontakt med kundeservice hos Talkmore, men ble ikke noe klokere av det. Ingen feil hos oss, sa de bare. Prøv å velge nett manuelt, sa de bare. Men vi var innom alle nett som var tilgjengelige, og ingenting nytta. Fikk ikke noe mer hjelp der! 

Så nå driver jeg å ser på Chili (Telia) og ICE. Vi skal til USA til sommeren, så vi må ha noe som virker. 

Gjest Slettet-fShil
Skrevet

Hvis jeg har forstått rett så ble din og fruens telefon lansert i 2018. Det har skjedd en del på 8 år, så den beste forsikringen for at du får brukt telefonen i USA, er å kjøpe ny... Rått og brutalt.

BTW: ICE har veldig gunstige pakker for bruk i USA, både på data og tale. Sjekk dem ut. Telia har OK datapakker, men ringe og SMS er dyrt.

Skrevet

Det er ikke aktuelt å bytte telefon, så da jakter jeg heller etter en operatør som støtter telefonene våre. ICE ser jo lovende ut. De støtter både VoLTE og VoWIFI på Huawei P20 Pro. 

Men det gjør jo Talkmore og... 

Gjest Slettet-fShil
Skrevet

Flere operatører i USA lar deg enkelt sjekke hvilke telefoner som støtter VoLTE. 

Skrevet

En pre 2020 Huawei bør byttes grunnet sikkerhet og manglende nettversstøtte. Appstøtten er heller ikke på topp.

You should strongly consider replacing a Huawei phone from 2018 (such as the P20, P20 Pro, or Mate 20) if you live in Europe. While Huawei hardware from that era is durable and often remains physically functional, it poses significant security and usability risks in 2025.

Telefonene er ei "tikkende bombe". Det er ikke forsvarlig å gi noen andre råd enn å bytte telefonene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har en lignende sak på min telefon, med VoWifi, men det er ikke relatert til roaming da. Måtte prøve mange forskjellige operatører før jeg fikk tak i et simkort som vowifi fungerte med. Talkmore var én av de som ikke fungerte. Plussmobil sine simkort fungerte tidligere, men så gjorde de en eller annen oppdatering og sendte ut nye simkort og da forsvant vowifi-støtten på min telefon. Telefonen er en samsung galaxy note 10+. Med chilimobil så fungerer det som det skal. Ice, talkmore, plussmobil og happybytes fungerer ikke, ihvertfall ikke på tidspunktet da jeg testet dem. Telefonen fungerer utmerket, så jeg har ikke noe ønske om å bytte den ut. Men hvis nødvendig funksjonalitet som har fungert fint i åresvis plutselig fjernes, så tvinges man jo til å kjøpe nytt. Og kaste noe som egentlig er helt i orden.

Endret av bo1e
Skrevet (endret)

En kniv er fremdeles en kniv om 100 år. Mobiltelefoner, routere, operativsystemer som har nådd End of Life, blir en risiko etter hvert som verden går videre, selv om de virker rent teknisk.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Saken er at VoLTE (4G tale) er en mildt sagt lite smidig teknologi som er "hacket" oppå 4G som er avhengig av at operatøren legger inn konfigurasjon for mobilene i sitt system. Dette gjør at det stort sett er de mest solgte mobilene de orker å støtte, som Iphone, samsung osv.

Det var ikke et problem før, for telefonene gikk automatisk tilbake til 3G tale eller 2G. Men nå som de stenger disse nettene for å spare penger får du situasjonen du er i, at fullt fungerende mobiler er elektronisk avfall. "Forced obsolescence" som det heter på engelsk.

Endret av likferd
  • Liker 1
Skrevet

Talkmore/Telenor har sperret bruk for mine aldrende 4G+ routere uten forklaring fra kundeservice. Byttet selvsagt operatør til noen andre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...