Fantomtegningen Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) 1 hour ago, Gavekort said: Er det en spesiell versjon av Windows? Ikke helt sikker, men det blir i praksis som å kjøre Linux fra en USB pinne. En kan bruke Rufus til å lage en "Windows to go" fra en Windows 10 ISO. Idêen er egentlig å ha minst mulig inngripen på selve datamaskinen, slippe å muligens skape rot i BIOS. Kjekt å bare kunne stappe i en USB pinne for de gangene jeg skal spille BF6 og ha den liggende i skuffen til den trengs. Endret 7. august av Fantomtegningen
vortex Skrevet 7. august Skrevet 7. august 55 minutes ago, Fantomtegningen said: Ikke helt sikker, men det blir i praksis som å kjøre Linux fra en USB pinne. En kan bruke Rufus til å lage en "Windows to go" fra en Windows 10 ISO. Idêen er egentlig å ha minst mulig inngripen på selve datamaskinen, slippe å muligens skape rot i BIOS. Kjekt å bare kunne stappe i en USB pinne for de gangene jeg skal spille BF6 og ha den liggende i skuffen til den trengs. Det blir for stor belastning å spille BF6 fra en usb pinne, selv om den er rask, så når den ikke opp til NVMe SSD hastigheter. Det er også problemer med varmgang når du bruker en usb pinne som skal lese enorme mengder, det typiske er at hastigheten går nedover under varmgang, noe som vil forringe spill opplevelsen ytterligere. Du bør også regne med syyykt lange lastetider 2
tflovik Skrevet 7. august Skrevet 7. august Fantomtegningen skrev (10 timer siden): Jeg sitter å småfunderer på å bare ta et leap of faith og installere Linux i disse tider, men jeg fikk en telefon fra en kompis i går som spurte om tips om å bygge en stasjonær da han fikk lyst å gå fra å spille Battlefield 6 på Playstation til PC. I og med at jeg har lyst til å spille sammen ble det sammen med ham (og andre hvis ryktet sprer seg), så lurte jeg på hvordan ytelsen blir ved å installere Win10 "Windows to go" på en USB-C 256GB minnepinne som denne sammen med Origin/Battlefield 6? Det beste hadde vært en intern SSD såklart, men er litt nysgjerrig. Da lurer jeg hva dette har med gaming på Linux å gjøre, dette er nok helt feil tråd for dette spørsmålet.
Fatninja Skrevet 7. august Skrevet 7. august 21 hours ago, frohmage said: Går det ikke an å spille på web, eller er det noe annet spill du tenker på? https://www.free-hearts.com/#/app/game Dette var absolutt en lekker, ryddig og reklamefri versjon av hjerter. Hun foretrekker nok windows 7 hjerter, men får se "if it sticks" . Jeg tror jeg skal prøve winero med proton om jeg får ork en dag for å se om det virker bedre enn wine 11. Inntil videre får den du foreslo her duge!
frohmage Skrevet 7. august Skrevet 7. august Fatninja skrev (13 minutter siden): Inntil videre får den du foreslo her duge! Dette var bare et random treff fra et google-søk jeg gjorde, så det finnes kanskje andre varianter som passer enda bedre 🙂 1
vortex Skrevet 20. august Skrevet 20. august Til dere som kjører Lutris eller Heroic Games Launcher, hvilken av disse to er best med tanke på GOG spill, da tenker jeg spesifikt på DOS spill. Jeg har logget inn med kontoen min på Heroic, men får ikke kjørt noen spill, er det slik at jeg må installere en Wine versjon eller Proton-GE versjon før jeg i det heletatt får spilt noen spill? Vanligvis har jeg bare høyreklikket installfila jeg har lastet ned fra GOG og kjørt den via Wine, men tenkte å prøve meg på Heroic, siden launcheren støtter cloud backups på visse spill
Evil-Duck Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august vortex skrev (32 minutter siden): Til dere som kjører Lutris eller Heroic Games Launcher, hvilken av disse to er best med tanke på GOG spill, da tenker jeg spesifikt på DOS spill. Jeg har logget inn med kontoen min på Heroic, men får ikke kjørt noen spill, er det slik at jeg må installere en Wine versjon eller Proton-GE versjon før jeg i det heletatt får spilt noen spill? Vanligvis har jeg bare høyreklikket installfila jeg har lastet ned fra GOG og kjørt den via Wine, men tenkte å prøve meg på Heroic, siden launcheren støtter cloud backups på visse spill Om du høyreklikker på spillet i Heroic å velger settings skal det åpne seg ett "wine" vindu hvor du velger hvilken Proton eller Wine versjon du vil kjøre spillet gjennom. Du må ha proton installert på PCen, ProtonPlus er fin app for å gjør det litt enklere, så må du peke Heroic mot proton prefix folderen din for å få opp de forskjellige protonutgavene. Det holder for det fleste med Proton-GE-latest eller Proton-CachyOS-Latest (trenger ikke å kjøre cachy for å bruke cachy proton). Hva som er best av Heroic og Lutris er vel mest preferansebasert, det er enklere å sette opp Heroic etter min mening, men du har mer individuell kontroll i Lutris. 1
vortex Skrevet 20. august Skrevet 20. august 8 minutes ago, Evil-Duck said: Om du høyreklikker på spillet i Heroic å velger settings skal det åpne seg ett "wine" vindu hvor du velger hvilken Proton eller Wine versjon du vil kjøre spillet gjennom. Du må ha proton installert på PCen, ProtonPlus er fin app for å gjør det litt enklere, så må du peke Heroic mot proton prefix folderen din for å få opp de forskjellige protonutgavene. Det holder for det fleste med Proton-GE-latest eller Proton-CachyOS-Latest (trenger ikke å kjøre cachy for å bruke cachy proton). Hva som er best av Heroic og Lutris er vel mest preferansebasert, det er enklere å sette opp Heroic etter min mening, men du har mer individuell kontroll i Lutris. Takker for tips. Jeg prøvde flere versjoner av Proton, også Cachy versjonen uten hell, prefix skal være til riktig mappe. Jeg hadde uansett større suksess med Lutris, der fungerte DOS spillene på første forsøk, det viktigste er vel at jeg får kjørt spillene jeg vil, uten noe form for kluss, så da blir det å holde seg til Lutris fram til GOG Galaxy kommer til Linux om 1 år eller 2 🙂 1
HawP Skrevet 20. august Skrevet 20. august DOS-spill, som i spill laget for MS-DOS (altså 16-bit) i motsetning til "command-prompt" i Windows, støttes vel ikke av verken Wine eller Proton kan det se ut som. Da trenger en vel DOSBox e.l. ... 1
vortex Skrevet 20. august Skrevet 20. august (endret) 14 minutes ago, HawP said: DOS-spill, som i spill laget for MS-DOS (altså 16-bit) i motsetning til "command-prompt" i Windows, støttes vel ikke av verken Wine eller Proton kan det se ut som. Da trenger en vel DOSBox e.l. ... Ja, det stemmer. Det som er greit med Lutris og Heroic er at dosbox er bakt inn i software, men det er fortsatt avhengig av wine og proton for å kjøre. Jeg snakker ikke om rene DOS spill, men DOS spill pakket inn i en .exe fra GOG Endret 20. august av vortex
Fantomtegningen Skrevet 26. august Skrevet 26. august (endret) I did a thing! Tok endelig spranget og installerte CachyOS på hovedpc'en, tar litt tid å drive med oppsett av programmer og lignende. Tok å lagde en OS Migration versjon av Windows på en SATA SSD jeg hadde i den gamle, sånn i tilfelle jeg må over for å fikse noe (noe jeg har gjort 3 ganger allerede 😛 ). MEN en aldri så liten: For jeg har jo hatt Windows installert på en 1TB NVMe SSD og spill på en 2TB NVMe, altså installert launchers og spill på denne 2TB SSD'en. Når jeg nå åpner f.eks Steam eller Battle.net så kommer ikke denne SSD'en opp... Tips og triks til hvordan jeg fikser dette? Clean install av alt går fint, da jeg kan kopiere f.eks cache og addons til WoW. Må bare få tilbake de 2TB med lagring.... Forsåvidt kommer de opp i Dolphin (?) Endret 26. august av Fantomtegningen 1
vortex Skrevet 26. august Skrevet 26. august 1 hour ago, Fantomtegningen said: I did a thing! Tok endelig spranget og installerte CachyOS på hovedpc'en, tar litt tid å drive med oppsett av programmer og lignende. Tok å lagde en OS Migration versjon av Windows på en SATA SSD jeg hadde i den gamle, sånn i tilfelle jeg må over for å fikse noe (noe jeg har gjort 3 ganger allerede 😛 ). MEN en aldri så liten: For jeg har jo hatt Windows installert på en 1TB NVMe SSD og spill på en 2TB NVMe, altså installert launchers og spill på denne 2TB SSD'en. Når jeg nå åpner f.eks Steam eller Battle.net så kommer ikke denne SSD'en opp... Tips og triks til hvordan jeg fikser dette? Clean install av alt går fint, da jeg kan kopiere f.eks cache og addons til WoW. Må bare få tilbake de 2TB med lagring.... Forsåvidt kommer de opp i Dolphin (?) Regner med siden du kommer fra Windows, at den 2TB SSDen er formatert som NTFS, det du må gjøre er å kopiere ut det du ikke gidder å laste ned igjen ( WOW saker som du nevner ) Så bruker du software til å formatere den 2TB SSDen til EXT4, jeg kan anbefale Gnome Disks, du trenger ikke bruke Gnome for å bruke denne softwaren! Når den er ferdig formatert går du på Settings i Steam, deretter Storage, så legger du til den nylig formaterte disken der, du kan med det samme huke av at den skal være standard disken, slik at du slipper å velge hver gang du laster ned et spill 2
Fantomtegningen Skrevet 26. august Skrevet 26. august (endret) 23 minutes ago, vortex said: Regner med siden du kommer fra Windows, at den 2TB SSDen er formatert som NTFS, det du må gjøre er å kopiere ut det du ikke gidder å laste ned igjen ( WOW saker som du nevner ) Så bruker du software til å formatere den 2TB SSDen til EXT4, jeg kan anbefale Gnome Disks, du trenger ikke bruke Gnome for å bruke denne softwaren! Når den er ferdig formatert går du på Settings i Steam, deretter Storage, så legger du til den nylig formaterte disken der, du kan med det samme huke av at den skal være standard disken, slik at du slipper å velge hver gang du laster ned et spill Skal forsøke det når jeg har tid. Forresten litt OT: Hvordan fjerner man passord kravet for innlogging og installasjoner ? Ja, jeg er fullt klar over det skumle at andre har da fri fysisk adgang, men det er kun jeg som har fysisk tilgang til rommet. Erges over å måtte skrive passordet hver gang jeg logger inn og når jeg åpner diskene, osv . Forsåvidt det samme med .appimages. Curseforge (WoW addon manager) har bare appimage og må ha bekreftelse hver gang den åpnes. Endret 26. august av Fantomtegningen 1
Fantomtegningen Skrevet 26. august Skrevet 26. august (endret) Fikk formatert 2TB nvme til ext4 etter instrukser/youtube (tror jeg), så jeg satt Steam nedlastningmappe til denne. Steam derimot, ser ut til å ha problemer med å laste ned spill. Den har stått slik i over 10 minutter nå, hva skjer? EDIT: Tror det var noe krøll med "Steam Linux Runtime 3.0 (sniper)" og "Steam Linux Runtime 4.0", fikk flyttet dem over fra 1TB disk til 2TB disk. Men det tok fortsatt forferdelig lang tid i forhold til Windows 10. Endret 26. august av Fantomtegningen 1
Evil-Duck Skrevet 26. august Forfatter Skrevet 26. august vet ikke hvordan du er i forhold til bruk av AI, men det har vertfall hjulpet meg enormt med å løse slike problemer. Tipper det har noe med mounting av disken eller lese/skriverettigheter steam har til disken selv om det er rart at den fikk ned 5 gb før det stoppet. For å slippe passord på diskene må en automatisk mounte diskene ved oppstart, er ikke familiær med med Gnome sitt diskverktøy men i KDE sitt verktøy som du trolig og har forhåndsinstallert trykker du på tannhjulet på den partisjonen du vil mounte og velger mount option og krysser av på Mount at system start up. For å slippe å skrive passord ved login er det følgende setting : Det ligger i "hamburgermenyen" som heter behaviour oppe til venstre når du er inne på login screen (SDDM). Å slippe å skrive passord under sudo er en mer innvolvert prosess, og noe jeg ikke ville gjort, men det er mulig ved bruk av terminalen, her ville jeg kanskje fått en AI til å guide deg om du virkelig vil det. 2
vortex Skrevet 27. august Skrevet 27. august 8 hours ago, Evil-Duck said: vet ikke hvordan du er i forhold til bruk av AI, men det har vertfall hjulpet meg enormt med å løse slike problemer. Tipper det har noe med mounting av disken eller lese/skriverettigheter steam har til disken selv om det er rart at den fikk ned 5 gb før det stoppet. For å slippe passord på diskene må en automatisk mounte diskene ved oppstart, er ikke familiær med med Gnome sitt diskverktøy men i KDE sitt verktøy som du trolig og har forhåndsinstallert trykker du på tannhjulet på den partisjonen du vil mounte og velger mount option og krysser av på Mount at system start up. For å slippe å skrive passord ved login er det følgende setting : Det ligger i "hamburgermenyen" som heter behaviour oppe til venstre når du er inne på login screen (SDDM). Å slippe å skrive passord under sudo er en mer innvolvert prosess, og noe jeg ikke ville gjort, men det er mulig ved bruk av terminalen, her ville jeg kanskje fått en AI til å guide deg om du virkelig vil det. For å ikke gi personen komplett forvirring så er Gnome Disks og Disks akkurat samme software, jeg burde vel poengtert det i mitt første svar.
Fantomtegningen Skrevet 27. august Skrevet 27. august (endret) 8 hours ago, Evil-Duck said: vet ikke hvordan du er i forhold til bruk av AI, men det har vertfall hjulpet meg enormt med å løse slike problemer. Tipper det har noe med mounting av disken eller lese/skriverettigheter steam har til disken selv om det er rart at den fikk ned 5 gb før det stoppet. For å slippe passord på diskene må en automatisk mounte diskene ved oppstart, er ikke familiær med med Gnome sitt diskverktøy men i KDE sitt verktøy som du trolig og har forhåndsinstallert trykker du på tannhjulet på den partisjonen du vil mounte og velger mount option og krysser av på Mount at system start up. For å slippe å skrive passord ved login er det følgende setting : Det ligger i "hamburgermenyen" som heter behaviour oppe til venstre når du er inne på login screen (SDDM). Å slippe å skrive passord under sudo er en mer innvolvert prosess, og noe jeg ikke ville gjort, men det er mulig ved bruk av terminalen, her ville jeg kanskje fått en AI til å guide deg om du virkelig vil det. Takker! Fortsatt bare hatt 1 full dag erfaring med Linux, men det kommer seg nokså fort. Fant ut av det med automatisk login uten passord, men skal undersøke mer om mounting av disk, takk for tips! AI har jeg ikke så stor tro på enda, men kan jo forsøke slik at jeg ikke lesser ned tråden med dårlige spørsmål. Men jeg husker at SDDM ikke kommer opp når jeg søker på det i system, er det en skjult funksjon? 33 minutes ago, vortex said: For å ikke gi personen komplett forvirring så er Gnome Disks og Disks akkurat samme software, jeg burde vel poengtert det i mitt første svar. Jeg har KDE-Plasma installert. Fulgte han her til å formatere ntfs til ext4, som gikk veldig greit. KDE-diskbehandling klarte ikke å gjøre noe med den som ntfs, men terminalen fikset biffen. Fikk også Battle.net opp å gå, samt installerte WoW uten problemer med Lutris. Leste at de aller fleste anbefalte å installere gjennom Steam, men der fikk jeg ikke til å endre installasjonsmappen til 2TB disken, selv etter mange forsøk (reinstallere bnet). Med Lutris var instruksene 4 linjer og fungerte helt fint. Endret 27. august av Fantomtegningen 1
vortex Skrevet 27. august Skrevet 27. august 11 minutes ago, Fantomtegningen said: Takker! Fortsatt bare hatt 1 full dag erfaring med Linux, men det kommer seg nokså fort. Fant ut av det med automatisk login uten passord, men skal undersøke mer om mounting av disk, takk for tips! AI har jeg ikke så stor tro på enda, men kan jo forsøke slik at jeg ikke lesser ned tråden med dårlige spørsmål. Men jeg husker at SDDM ikke kommer opp når jeg søker på det i system, er det en skjult funksjon? Jeg har KDE-Plasma installert. Fulgte han her til å formatere ntfs til ext4, som gikk veldig greit. KDE-diskbehandling klarte ikke å gjøre noe med den som ntfs, men terminalen fikset biffen. Fikk også Battle.net opp å gå, samt installerte WoW uten problemer med Lutris. Leste at de aller fleste anbefalte å installere gjennom Steam, men der fikk jeg ikke til å endre installasjonsmappen til 2TB disken, selv etter mange forsøk (reinstallere bnet). Med Lutris var instruksene 4 linjer og fungerte helt fint. Bra du finner ut av ting selv, det er en del av opplevelsen, vil nå jeg si 🙂 Stusser fortsatt litt over at du ikke får brukt 2TB SSD inni Steam, forhåpentligvis finner du ut av det ganske kjapt 1
Fantomtegningen Skrevet 27. august Skrevet 27. august 3 minutes ago, vortex said: Bra du finner ut av ting selv, det er en del av opplevelsen, vil nå jeg si 🙂 Stusser fortsatt litt over at du ikke får brukt 2TB SSD inni Steam, forhåpentligvis finner du ut av det ganske kjapt Etter litt hodebry, så går det meste seg til. Jeg fikk til å bruke 2TB SSD i Steam etter formateringen til ext4 og CS2 ble ferdig installert etter en god stund. Tenker at Steam har kjørt en slags katalogisering eller en konfigurasjon av oppsettet for førstegangsinstallasjon, skal installere et tilfeldig spill når jeg kommer hjem og se om det oppfører seg bedre. 2
ahpadt Skrevet 27. august Skrevet 27. august On 8/20/2026 at 11:22 AM, vortex said: Til dere som kjører Lutris eller Heroic Games Launcher, hvilken av disse to er best med tanke på GOG spill, da tenker jeg spesifikt på DOS spill. Jeg har logget inn med kontoen min på Heroic, men får ikke kjørt noen spill, er det slik at jeg må installere en Wine versjon eller Proton-GE versjon før jeg i det heletatt får spilt noen spill? Vanligvis har jeg bare høyreklikket installfila jeg har lastet ned fra GOG og kjørt den via Wine, men tenkte å prøve meg på Heroic, siden launcheren støtter cloud backups på visse spill Det jeg fant ut var den enkleste måten å installere non-Steam spill på var faktisk å bruke Steams "Add Non-Steam Game" funksjonalitet. Følg instruksene der og bare pek på Windows-installasjonsfilen på spillet du ønsker. Jeg kjører Battle.net på denne måten. La til battle.net som non-steam game, så installerte den launchern. Og inni den launchern kjører jeg alle spill. Steam fikser alt med proton å gjøre. Har enda ikke brukt noen annen launcher enn steam. Syntes dette er mye mer "clean" enn å bruke så mange launchere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå