Gå til innhold

Den lillestore gaming på Linux tråden.


Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutes ago, vortex said:

For tiden er jeg på CachyOS som er basert på arch.

Bruker samme distro. Du kan se om den kanskje står i Dinput mode, eventuelt koble den til en windows eller macos maskin og kjøre en firmware update. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Mr. A said:

Bruker samme distro. Du kan se om den kanskje står i Dinput mode, eventuelt koble den til en windows eller macos maskin og kjøre en firmware update. 

Skal prøve det, takk

Skrevet

Linus Tech Tips utfordrer seg selv med Linux. De (han og kompanjongene) sliter visst litt.. Episode 1 og 2 av muligens 4:

 

  • Hjerte 1
Skrevet

Episodene er satt på spissen som de alltid gjør i LTT videoer.

Jeg er mest enig med Luke når det kommer til opplevelsene de har med distroer. 
 

 

Skrevet (endret)

Har fått noen timer i Forza nå, fungerer veldig bra på PCen min men ser det er enkelt som har problemer, spesielt med AMD virker det som https://github.com/ValveSoftware/Proton/issues/9789 

Ray Tracing er desverre bugga enn så lenge, men det er ikke det viktigste, spillet ser fantastisk ut uten. Om en opplever black screen når en starter så er en kjapp alt+tab alt som skal til for å få bilde :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Skrevet (endret)
16 hours ago, Evil-Duck said:

Har fått noen timer i Forza nå, fungerer veldig bra på PCen min men ser det er enkelt som har problemer, spesielt med AMD virker det som https://github.com/ValveSoftware/Proton/issues/9789 

Ray Tracing er desverre bugga enn så lenge, men det er ikke det viktigste, spillet ser fantastisk ut uten. Om en opplever black screen når en starter så er en kjapp alt+tab alt som skal til for å få bilde :) 

Sliter en del med 'stuttering' i FH6 selv. Når jeg skrur på vsync iht maks Hz på skjermen min så hjelper det en stund men det virker som om innstillingen ikke holder seg siden stutter kommer igjen et par min etter og det går aldri vekk etter. Det går greit til singleplayer men vil ikke gidde med multiplayer til dette blir fiksa. Husker jeg hadde en del problemer som ligna når FH5 kom ut - som også viste seg til å ha med maks fps å gjøre - så håper dette ordner seg i løpet av et par uker.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Skrevet (endret)
ahpadt skrev (9 timer siden):

Sliter en del med 'stuttering' i FH6 selv. Når jeg skrur på vsync iht maks Hz på skjermen min så hjelper det en stund men det virker som om innstillingen ikke holder seg siden stutter kommer igjen et par min etter og det går aldri vekk etter. Det går greit til singleplayer men vil ikke gidde med multiplayer til dette blir fiksa. Husker jeg hadde en del problemer som ligna når FH5 kom ut - som også viste seg til å ha med maks fps å gjøre - så håper dette ordner seg i løpet av et par uker.

Jeg kjører følgende flagg under Launch Options med Proton-cachyos-20260506 

Sitat

VKD3D_CONFIG=descriptor_heap,enable_experimental_features PROTON_VKD3D_HEAP=1 %command%

Bruker ProtonPlus for å installere spesifikke proton typer og velger hvilken en vil bruke under compatability i innstillingene til spillet i steam. Så du kunne eventuelt teste dette å se om det hjelper på. Spillet mitt kjører helt perfekt bortsett fra at Ray Tracing ikke fungerer skikkelig for øyeblikket. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet
On 5/17/2026 at 2:48 PM, Evil-Duck said:

Jeg kjører følgende flagg under Launch Options med Proton-cachyos-20260506 

Bruker ProtonPlus for å installere spesifikke proton typer og velger hvilken en vil bruke under compatability i innstillingene til spillet i steam. Så du kunne eventuelt teste dette å se om det hjelper på. Spillet mitt kjører helt perfekt bortsett fra at Ray Tracing ikke fungerer skikkelig for øyeblikket. 

Har du AMD eller NVIDIA-kort?

Skrevet
2 hours ago, Evil-Duck said:

Nvidia 5090 

Jeg har 9070XT, som det virker som har mer kroniske problemer i FH6, i følge Proton og discord-diskusjoner. Satte environmental textures til laveste nivå nå og det hjalp en del med stuttering men merker det enda. Kommer nok en fix etter hvert håper jeg. Satte FH6 til proton hotfix midlertidig.

  • Liker 1
Skrevet

Bruker ikke protondb lengre, alle spill jeg kjøper fungerer.

Har AMD CPUer og AMD GPUer, kun RDNA2.

Bruker Proton-GE, Cachy Proton, Optiscaler og FSR 4.02.

Heroic til Epic, GOG og Amazon spill.

Bruker Faugus Launcher til repacks.

Prism Launcher til Minecraft.

 

Veksler mellom CachyOS, Nobara og Bazzite. Har vært lat og holdt meg til Bazzite en stund nå. Etter 11 år med Linux så passer Bazzite utmerket for meg. Har løst å teste ut KDE Linux etterhvert.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
On 5/19/2026 at 12:20 AM, ahpadt said:

Jeg har 9070XT, som det virker som har mer kroniske problemer i FH6, i følge Proton og discord-diskusjoner. Satte environmental textures til laveste nivå nå og det hjalp en del med stuttering men merker det enda. Kommer nok en fix etter hvert håper jeg. Satte FH6 til proton hotfix midlertidig.

Etter et par proton-patcher syntes jeg nå FH6 for det meste kjører ganske greit. Litt lugging i dag ang mangel på lyd når jeg booter opp spillet, men en omstart av spillet har fikset det. Spilte et par runder online for første gang og det gikk egentlig greit nok, selv om det var C class Honda Civic så var ikke stor sjanse for at det skulle gå alt for fort... :)

Endret av ahpadt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

For de som ikke vet så har jeg bare et RX 6400 4GB, så for første gang i går så møtte jeg på "out of memory" crash to desktop når jeg spilte Black Mesa 😄 Jeg kjører nå i 900p med alt på medium og eye candy slått av. Det ser fortsatt bra ut, eller bra nok, for mine øyne.

Jeg syns det er morro at jeg ikke kan kjøre alt på high eller ultra, fikle litt med settings er bare bra, samtidig vet jeg at jeg ikke får kjørt de nyeste AAA spillene, men det plager meg ikke nevneverdig, da det er så utrolig mange andre spill å spille

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...