Evil-Duck Skrevet 28. april Forfatter Skrevet 28. april Thor. skrev (6 minutter siden): Prøvde Bazzite for et år siden. Det var dårlig på multi-monitor setups så jeg falt tilbake på Windows. Nå er jeg på dag 10 i Pop! OS og det fungerer veldig bra. Jeg har litt tull med scrollehjul på mus og skurring o headset når maskinen vekkes fra sleep mode, men det fikses lett med en restart av mus/headset. Noen spill krangler litt, må bytte forskjellige Proton versjoner før jeg lander på en som virker tilfredsstillende, men det fungerer kjempe bra når riktig Proton er valgt. Veldig jevn bildeflyt, og ingen lugging fra oppblåst OS. Savner en fullgod erstatning for Notepad++, er noen funksjoner i den jeg er avhengig av, så jeg tester å kjøre den i Bottles nå. Ut av nyskjerrighet, hvilken problem hadde du med multimonitor på Bazzite? Jeg kjører litt sær multimonitor setup med en horisontal og en vertikal skjerm og har ikke hatt noen problemer med noen distroer jeg har prøvd så langt. Pop! OS er dessverre preget av mye bugs om dagen pga Cosmic DE'en som de lanserte alt for tidlig. Så i seg selv litt dårlig timing å hoppe inn på Pop! OS på, men om du trives med det så er det ikke noe galt med det 1 1
Chris93 Skrevet 28. april Skrevet 28. april Thor. skrev (9 minutter siden): Savner en fullgod erstatning for Notepad++, er noen funksjoner i den jeg er avhengig av, så jeg tester å kjøre den i Bottles nå. Skikkelig gamingtema dette her 😛 , men hvike editorer er det du har prøvd? Og hvilke funksjoner fra notepad++ er det som du er avhengig av? 1
vortex Skrevet 28. april Skrevet 28. april Skal gi South Park: Stick Of Truth et nytt forsøk til helgen, inntil videre er jeg litt i limbo mellom spill Savner et godt Racing/Rally spill som ikke er alt for krevende Noen som har tips?
Evil-Duck Skrevet 28. april Forfatter Skrevet 28. april Kommer ann på hva du liker, om du ser for deg realisme eller mer arcade type, og ikke minst hva du mener med "ikke alt for krevende" Forza Horizon 5 er ett svært bra spill som er realistisk nok til å ikke bli full arcade men urealistisk nok til at det blir veldig gøy med kontroller i hånda. Det kjører svært bra på hardware helt ned på steamdeck nivå og er svært godt optimalisert, har noen timer i det på min 1. gen ROG Ally med Z1 Extreme som kjører bazzite og kan kjøre stort sett det meste full pupp (utenom ray tracing og slikt) på mesteparte av innstillingene i turbo mode og fortsatt få 60 FPS pluss.
vortex Skrevet 29. april Skrevet 29. april 23 hours ago, Evil-Duck said: Kommer ann på hva du liker, om du ser for deg realisme eller mer arcade type, og ikke minst hva du mener med "ikke alt for krevende" Forza Horizon 5 er ett svært bra spill som er realistisk nok til å ikke bli full arcade men urealistisk nok til at det blir veldig gøy med kontroller i hånda. Det kjører svært bra på hardware helt ned på steamdeck nivå og er svært godt optimalisert, har noen timer i det på min 1. gen ROG Ally med Z1 Extreme som kjører bazzite og kan kjøre stort sett det meste full pupp (utenom ray tracing og slikt) på mesteparte av innstillingene i turbo mode og fortsatt få 60 FPS pluss. Mer sånn type lettdrevet, noen år tilbake i tid, arcade, men er åpen for alle forslag Jeg har nesten fullført Horizon Chase Turbo, men fikk skikkelig tunnelsyn av den sinnsyke fartsfølelsen, en liten feil så må jeg restarte level, jævla grind og terping Testet også Retrowave, men kom aldri helt inne i det Så har jeg 10 timer i NFS: Heat, der sitter jeg egentlig fast i save game jeg har, må nok grinde lette races for jeg trenger spenn til å tune bilen riktig Mulig jeg tester Art Of Rally, det har en roligere vibb og kul grafikk, kom ut for ikke så lenge siden
vortex Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai En test av gaming distroer https://www.lttlabs.com/articles/2026/04/29/we-tried-popular-linux-gaming-distros 2
Simen1 Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Jeg ser PopOS fikk dårlig benchmark, men når jeg søker på ordet "issue" i artikkelen så er PopOS det eneste jeg ikke finner noe issue med. Da blir det fortsatt PopOS her.
Evil-Duck Skrevet 1. mai Forfatter Skrevet 1. mai Simen1 skrev (8 timer siden): Jeg ser PopOS fikk dårlig benchmark, men når jeg søker på ordet "issue" i artikkelen så er PopOS det eneste jeg ikke finner noe issue med. Da blir det fortsatt PopOS her. Dette er hvertfall en oppførsel som hadde gjort meg sprø 😅 Sitat One interesting aspect of Pop! is the window positioning (foreground or background) in the COSMIC environment. All games experienced the same behaviours, that even if a game was set for exclusive fullscreen Pop! would often have the game windowed until the user clicks into the game. Even so, after the games settings were applied the same behaviour would occur, often requiring the user to change the game window setting again to maintain foreground priority. This could be due to the compositor for COSMIC and the older Mesa driver enforced. There were no found fixes for this issue. Games still performed similarly to other distros, meaning the results were the same and the compositing issue didn’t seem to affect results. Forza required more window toggling than the others, especially when taking screenshots for traceability. The window often would minimize and refuse to fullscreen again. 2
vortex Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 34 minutes ago, Evil-Duck said: Dette er hvertfall en oppførsel som hadde gjort meg sprø 😅 Husker jeg kom over dette problemet for mange år siden når jeg testet Pop! en stund. Rart det ikke er fikset
ZiggyStar Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai On 4/28/2026 at 8:33 PM, Thor. said: Savner en fullgod erstatning for Notepad++, er noen funksjoner i den jeg er avhengig av, Hvilke funksjoner? Visual Studio Code er en bra editor som funker strålende på Linux med stort utvalg av extensions fra en "store". Ellers fins det en helt ny editor med veldig bra ytelse kalt Zed 1
Thor. Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai On 4/28/2026 at 8:43 PM, Evil-Duck said: Ut av nyskjerrighet, hvilken problem hadde du med multimonitor på Bazzite? Jeg kjører litt sær multimonitor setup med en horisontal og en vertikal skjerm og har ikke hatt noen problemer med noen distroer jeg har prøvd så langt. Pop! OS er dessverre preget av mye bugs om dagen pga Cosmic DE'en som de lanserte alt for tidlig. Så i seg selv litt dårlig timing å hoppe inn på Pop! OS på, men om du trives med det så er det ikke noe galt med det Det var mer multitasking i Bazzite, var dårlig formulert av meg. Å bytte mellom vinduer var vanskelig når åpnede programmer ikke lå nede på taskbaren. Mulig det ikke var et problem i Bazzite, bare at jeg ikke fant ut av det de to ukene jeg prøvde å venne meg til Bazzite. On 4/28/2026 at 8:45 PM, Chris93 said: Skikkelig gamingtema dette her 😛 , men hvike editorer er det du har prøvd? Og hvilke funksjoner fra notepad++ er det som du er avhengig av? 20 minutes ago, ZiggyStar said: Hvilke funksjoner? Visual Studio Code er en bra editor som funker strålende på Linux med stort utvalg av extensions fra en "store". Ellers fins det en helt ny editor med veldig bra ytelse kalt Zed Nå skal jeg ikke okkupere tråden så mye lengre med dette, men det jeg bruker mest i NP++ er: Remove duplicate lines Remove blank lines Sortering Find -> Bookmark lines, samt remove bookmarked/non bookmarked lines. Text compare via plugin Ikke så mye koding, men roter litt rundt i Json. Jeg har landet på at jeg kan fint bruke Notepad++ via Bottles for dette. Mest fordi jeg kjenner grensesnitt og funksjonene godt. 2
Evil-Duck Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai vortex skrev (40 minutter siden): Hva spiller folk for tiden? Med det uendelige maset mitt om Launch Options på Crimson Desert så går det mye i det for tiden på hoved PCen, på Bazzite ROG Allyen går det og en del i Nine Sols, Hades 2 og Cult of the Lamb 2
vortex Skrevet tirsdag kl 18:28 Skrevet tirsdag kl 18:28 16 minutes ago, Evil-Duck said: Med det uendelige maset mitt om Launch Options på Crimson Desert så går det mye i det for tiden på hoved PCen, på Bazzite ROG Allyen går det og en del i Nine Sols, Hades 2 og Cult of the Lamb Cult Of The Lamb er kult, har kommet meg til dør nummer 2. Sitter litt fast akkurat der, culten går det egentlig bra med, men om jeg ikke får tak på mer ressurser så sliter jeg. Vurderer faktisk å ta noen runs i dør nummer 1, men der er jo vanskelighetsgraden oppgradert etter at man låste opp dør nummer 2. Jeg spiller Dead Cells for tiden, akkurat tatt første bossen 2
Chris93 Skrevet tirsdag kl 18:40 Skrevet tirsdag kl 18:40 vortex skrev (1 time siden): Hva spiller folk for tiden? En kamerat og jeg nærmer oss ferdig med en BG3 playthrough 2
HawP Skrevet onsdag kl 15:20 Skrevet onsdag kl 15:20 vortex skrev (21 timer siden): Hva spiller folk for tiden? Det har blitt mest Windrose i det siste, vi er som oftest 2 stk. av og til 3 eller 4. 1
vortex Skrevet fredag kl 18:26 Skrevet fredag kl 18:26 (endret) Noen som har gode anbefalinger for en kontroller i linux? Jeg har noen krav: Kablet, ingen bluetooth her i gården Xbox type stil, ABXY Vibrasjon Blir automatisk gjenkjent ved boot, slik at en slipper å plugge kontroller inn og ut av usb-c for at den skal bli gjenkjent. Sånn som jeg har det satt opp nå så bruker jeg en Xbox series kontroller, den blir ikke automatisk koblet til ved boot, så jeg må koble den fra og koble til når jeg er inne i OS 8BitDo Ultimate 2c Wired. den fungerer som jeg vil, dukker opp ved boot, men vibrasjon fungerer ikke med denne kontrolleren. Synd, for det er en sabla god kontroller Endret fredag kl 18:26 av vortex
Mr. A Skrevet fredag kl 19:04 Skrevet fredag kl 19:04 34 minutes ago, vortex said: 8BitDo Ultimate 2c Wired. den fungerer som jeg vil, dukker opp ved boot, men vibrasjon fungerer ikke med denne kontrolleren. Synd, for det er en sabla god kontroller Har den trådløse versjonen, og den fungerer fint (vibrasjon inkludert) i det aller meste. Eneste jeg har hatt problemer med er støtte for spill i nettleseren samt Need for Speed underground 2 gjennom Lutris (Tror dette løser seg med noen tredjeparts patcher). Hvilken distro kjører du?
vortex Skrevet fredag kl 19:18 Skrevet fredag kl 19:18 12 minutes ago, Mr. A said: Har den trådløse versjonen, og den fungerer fint (vibrasjon inkludert) i det aller meste. Eneste jeg har hatt problemer med er støtte for spill i nettleseren samt Need for Speed underground 2 gjennom Lutris (Tror dette løser seg med noen tredjeparts patcher). Hvilken distro kjører du? For tiden er jeg på CachyOS som er basert på arch.
Evil-Duck Skrevet fredag kl 19:34 Forfatter Skrevet fredag kl 19:34 Snodig at du har problemer med tilkoblingen på series kontrolleren. Jeg har en elite 2 som jeg har koblet til med kabel som funker hele tiden. Mulig du kan teste ut xone driveren å se om det løser problemet https://packages.cachyos.org/package/cachyos/any/xone-dkms selv om jeg har kjørt rett rett ut av esken med fra dag en med gaming meta pakkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå