Gå til innhold

Den lillestore gaming på Linux tråden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha brukt Linux som primær OS en god stund nå som gamer, tenker jeg at en dedikert tråd hvor vi kan diskutere dette aspektet rundt Linux som siste par årene har blitt veldig bra, og dele tips, erfaringer og stille spørsmål.

Jeg kjører selv nå CachyOS på en AMD 9950X3D CPU og Nvidia RTX 5090 GPU. Selv om Nvidia har sine problemer fungerer denne komboen og meget bra. Og med forbedringene som har skjedd med Nvidia driverne og VKD3D i det siste blir det bare bedre og bedre. 

Nyttige ressurser for gaming på Linux

ProtonDB: Her kan du sjekke om spillet du ønsker fungerer, samt lese anbefalinger til tweaks som launch options i steam for å få best mulig opplevelse.

AreWeAntiCheatYet: Oversikt over spill med anti-cheat som fungerer (eller ikke)

Lutris: For spill utenfor Steam (GOG, Epic, etc.).

Heroic : En annen god launcher for spill utenfor steam som er mer prekonfigurert enn Lutris for spesifikke platformene GOG, Epic og Prime Gaming

Valg av Distro

Når det kommmer til distro anbefalinger er dette mer smaksak mer enn noe annet, men det er enkelte ting som er greit å ha i tankene. Om man har nyere hardware eller man generelt kjører Nvidia fra 2000 serien eller nyere er det ganske mye å hente på å bruke mer bleeding edge distroer som leverer siste kernel og drivere, uten at de kreves mye konfigurering og manuell installering fra din side. Av disse er gode alternativer i dag: 

Fedora baserte :

BazziteKanskje den mest diskuterte "gaming" distroen for tiden. Ett fint insteg i linux verden, veldig enkelt å sette opp, holder seg oppdatert og forholder seg svært lite til bruk av terminalen. Holder seg og til "flatpaks" for programvare som du kan installere gjennom dens "appstore" Bazaar. Denne distroen er såkalt immutable, som i praksis betyr at root er read only. Dette har sine fordeler og baksider, fordelen er at du ikke klarer å ødlegge hele OSet med ett uhell om du ikke vet hva du driver med. Baksiden er at det kan være begrensende for folk som liker å tilpasse og gjøre mer avanserte ting med OSet sitt, samt dens forhold til at all programvare helst skal være flatpaks kan være begrensende mtp. programvare utvalg. Uansett ett fint startpunkt og en myk start for nybegynnere. 

Nobara : Laget av Thomas Crider, som og står bar Proton-GE som er den mest brukte Proton kompatabiltetslaget for Linux. Her får du prekonfigurert kernel-patcher for spill ytelse og apper som steam, discord og OBS ferdig installert. Og følger ellers semi rolling release som base Fedora som betyr at du får ett operativsystem som er up to date. 

Base Fedor Her har du mer ett valg hvor du vil konfigurer ting selv og velge ett hav forskjellige Desktop Enivorments, sette opp de appene du måtte ønske, mangler kernel optimaliseringene fra Bazzite og Nobara, men forskjellen er i praksis ganske liten, og om en er kompetent nok så kan en kjøre custom kernels om en virkelig ønsker. Ellers er alle fordelene der med at alt holder seg up to date, og er fortsatt ett godt valg for en gaming PC. 

Arch baserte :

Cachy OS  Og en meget diskutert "gaming" Distro, selv om det aldri var meningen at det skulle være en distro som var spesielt rettet mot gaming. Denne kommer med en rekke kernel patcher som forbedrer ytelse og prekonfigurert med drivere og det du trenger. Arch basert, på godt og vondt, så trolig ikke den distroen du vil hoppe inn i som din aller første, og det er en fordel å være komfortabel med å bruke terminalen til forskjellige oppgaver. Sammenlignet med vanilla Arch så er oppsettet enklere, men i det daglige er det mye det samme. 

Endeavouros Mye det samme som Cachy, enklere oppsett, men ellers arch på godt og vondt. 

Base Arch  Vurderer du vanilla Arch er du viderkommende og trenger ikke at jeg lister opp baksider og fordeler

Så har man jo og de forskjellige Debian basert distroene som Mint, Kubuntu, Zorin og Ubuntu som alle er gode stabile og nybegynnervenlige distroer, men henger ofte litt etter på oppdateringer av kernel og drivere (for stabilitetens skyld), så om en kjører nyere hardware og har ambisjoner om best mulig spillytelse er det bedre å gå for Fedora eller Arch baserte distroer.

Ellers er det enormt med forskjellige distroer å velge mellom, man kan skape seg en oversikt over det enorme utvalget her : https://distrowatch.com. Jeg har nevnt de mest populære valgene overfor, og er svært imøtekommende til å utvide listen.

Populære distroer å unngå akkurat nå : 

Manjaro: Det foregår for øyeblikket en power strugle mellom utviklerne/maintenerne av distroen og lederne av prosjektet så dens fremtid er noe usikker. 

Pop_OS! : De har nylig gått over til sin egenutviklede Cosmic DE som overhode ikke var klar for mainline som har gjort hele OSet mer som en beta test enn ett fullgodt OS, bør ungåes til de har fått fikset opp i det. 

Elleres er jeg åpen for tilbakemeldinger og ting jeg bør inkludere i åpningsinnlegget og håpre dette kan bli en fin og informativ tråd hvor takhøyden er lav og en ikke skal være redd for å stille spørsmål. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om man er på 595 Nvidia driver branchen og sliter med å få Crimson Desert til å fungere så løser denne launch optionen i steam problemet : PROTON_VKD3D_HEAP=1 %command% 

Etter dette har spillet fungert perfekt for meg. vil og poengtere at de aller fleste spill fungerer uten å måtte kjøre noe launch options i det hele, men akkurat Crimson Desert har vist seg å være litt trøblete på de siste Nvidia Driverne. Det funker på 590 branchen uten å gjøre noe, men det har mye bedre ytelse på 595. 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg kjenner enkelte som har testet Star Citizen på Linux og som melder om dramatisk forbedret fps i forhold til på Win11.

Jeg er ikke helt der at jeg kjører Linux på hovedmaskinen, men jeg her testet litt med Linux Mint Cinnamon på en gammel laptop (8 GB RAM, i5-8xxx, MX150) og det går ganske greit for lettere og eldre spill. Noen bugs har det vært - for eksempel at Steam nekter å starte hvis ikke jeg starter Chrome først - men utover det ikke noen vesentlige problemer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gravde fram den gamle pc'en med i7 3770K og 16GB DDR3 ram og installerte CachyOS for å trykke og oppleve litt Linux formatet før jeg eventuelt installerer Linux på hovedpc'en. Var snodig å oppleve at den gamle var langt kjappere enn hovedpc'en, selv med en gammel Samsung SATA SSD, kontra Win10 på Adata SX8200 Pro. muligens det er noe smårusk på Win10.

For moro skyld installerte jeg den norske versjonen av Lego Rock Raiders som jeg har hatt vanskeligheter å få virke på Win10, med mye om og men. på CachyOS installerte jeg bare som vanlig og startet opp med en gang, litt sånn hokus pokus (eller rettere sagt uten noe hokus pokus :p ).

Da kan jeg faktisk begynne å lete frem gamle klassikere og installere på hovedpc'en uten noe bekymringer. :)
(Spiller ikke noe Valorant eller BF6 og i den duren, så Kernel anti-cheat bryr jeg meg ikke noe om.)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Jeg gravde fram den gamle pc'en med i7 3770K og 16GB DDR3 ram og installerte CachyOS for å trykke og oppleve litt Linux formatet før jeg eventuelt installerer Linux på hovedpc'en. Var snodig å oppleve at den gamle var langt kjappere enn hovedpc'en, selv med en gammel Samsung SATA SSD, kontra Win10 på Adata SX8200 Pro. muligens det er noe smårusk på Win10.

For moro skyld installerte jeg den norske versjonen av Lego Rock Raiders som jeg har hatt vanskeligheter å få virke på Win10, med mye om og men. på CachyOS installerte jeg bare som vanlig og startet opp med en gang, litt sånn hokus pokus (eller rettere sagt uten noe hokus pokus :p ).

Da kan jeg faktisk begynne å lete frem gamle klassikere og installere på hovedpc'en uten noe bekymringer. :)
(Spiller ikke noe Valorant eller BF6 og i den duren, så Kernel anti-cheat bryr jeg meg ikke noe om.)

Hadde samme erfaring med Dragon Age Origins, mye dill å få til å fungere på Windows 11, men på Linux var det bare å trykke play i steam så startet det rett opp. Riktignok fortsatt problemer med at det overhode ikke er laget for å skalere bra på 4K skjermer, så tekst og UI elemter blir veldig små, så litt dilling er det fortsatt, men ikke Linux sin feil akkurat det 🥲

• Liker 1
  • Evil-Duck fremhevet, fjernet fremheving og klistret denne emne
Skrevet (endret)

Bra initiativ. Jeg hiver meg på, da jeg er i startfasen av å skalere opp spillingen på en maskin her. 

Maskinvare: Ryzen 5 3600 på B450 chipset og 16 GB ram, Radeon RX 5500 XT. Logitech G25 ratt og pedaler

Programvare: Ubuntu 25.10 og Steam

Spillsjangere: Racing og krig

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Er i startgropen selv, en low spec gaming pc for å koble til tven i stuen.

Jeg kommer til å installere Bazzite-deck, som er så nært SteamOS man kommer uten at det er SteamOS, laster jeg ned RetroArch inne i Steam for emulering så er alt mulig å kontrollere med en kontroller, mus og tastatur er ikke nødvendig

Specs er på den svake siden, men det tyngste spillet jeg kommer til å spille er nok Blue Prince. Ellers vil det gå i masse retro spill og 2,5D spill som fks Bravery And Greed, Stardew Valley osv

Tanken er å bare slå på maskinen, så slenge meg i sofaen å spille

Endret av vortex
Skrevet

Har gjort det samme på SFFPC jeg har stående på stua, litt dritt at HDMI forum gatekeeper HDMI 2.1 for AMD GPUer som gjør at en blir stuck med HDMI 2.0 på Linux dersom en kjører AMD GPU. Det finnes dog workarounds ved å bruke en aktiv displayport til HDMI adapter. Bare kjipt at alle TVer er stuck på den proprietære HDMI standarden, skulle gjerne sett  TVer komme med displayport. 

Skrevet
20 minutes ago, Evil-Duck said:

Har gjort det samme på SFFPC jeg har stående på stua, litt dritt at HDMI forum gatekeeper HDMI 2.1 for AMD GPUer som gjør at en blir stuck med HDMI 2.0 på Linux dersom en kjører AMD GPU. Det finnes dog workarounds ved å bruke en aktiv displayport til HDMI adapter. Bare kjipt at alle TVer er stuck på den proprietære HDMI standarden, skulle gjerne sett  TVer komme med displayport. 

Ja, jeg skjønner ikke helt meningen bak å gatekeepe på den måten, men det får så være, det er ikke noe jeg personlig kommer til å savne med den setupen jeg skal kjøre

Jeg kjøpte meg en Mini-DP til HDMi kabel. Har ikke fått testet den enda, men selve hodet til HDMi pluggen er gigantisk av en eller annen grunn. Skjermkortet har Mini-DP, får bare satse på at kabelen fungerer

Skrevet

Har kjørt på Linux Mint siden september-ish. Spiller ikke all verdens ulike spill, men det blir mange timer i Farming Simulator og jeg har bedre framerate enn på Windows 10. Eneste ulempen er at PC-en produserer ekstremt mye mer varme enn i Windows, selv om det ut fra lyden høres ut som viftene går omtrent like mye. (Jeg har ikke RPM-målinger fra Windows å sammenligne med). Viftene går ikke på max, så jeg må vel prøve å få satt en bedre profil på dem.

Ryzen 9 5950X, RTX 4090 og 64 GB RAM.

Skrevet

Er det noen som har testet RV there yet? Via proton/ge?

av en eller annen merkelig grunn står det ikke oppført hos protondb.com

Skrevet
vortex skrev (1 minutt siden):

Har noen timer i det og det fungerer helt perfekt :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skal snart prøve CachyOS selv (stått på lista en stund), men hva slags spillmus bruker dere eventuelt? Har en fra Razer med knapper som kan programmeres og følsomhet/oppløsning som settes med egen knapp, og vil gjerne ha det samme i Linux.

Sikter for øvrig på en ny, helst europeisk, mus ettersom den ene katta muligens tok feil av ledningen og en biologisk musehale ...

Fin tråd :)

Endret av panzerwolf
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Bruker Logitech Superlight med programmet Solaar som erstatning for Logitech G HUB.

For Razerprodukter kan du prøve Openrazer. Ser ut som du kan hente det rett fra Octopi. 

Screenshot_20260408_051906.png.2e22dcf198cc2e9c3a770858a7eb83e8.png

Ellers bruker jeg Openrgb for å styre lys på tastaturet(Corsair) og hovedkort/skjermkort

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, Mr. A said:

Bruker Logitech Superlight med programmet Solaar som erstatning for Logitech G HUB.

For Razerprodukter kan du prøve Openrazer. Ser ut som du kan hente det rett fra Octopi. 

Screenshot_20260408_051906.png.2e22dcf198cc2e9c3a770858a7eb83e8.png

Ellers bruker jeg Openrgb for å styre lys på tastaturet(Corsair) og hovedkort/skjermkort

Solaar må jeg teste ut, har en Logitech Lift med Bolt reciever

Skrevet
On 4/7/2026 at 1:34 PM, vortex said:

Alt jeg har prøvd som kjører unreal engine funker som hakka møkk.

Skrevet
10 minutes ago, ahpadt said:

Alt jeg har prøvd som kjører unreal engine funker som hakka møkk.

Nvidia eller AMD du har?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...