Gå til innhold

Over 30 kr/l for diesel nå! Hva bør gjøres?


Kryss av på utsagn du er enig i:  

158 stemmer

  1. 1. Kryss av på utsagn du er enig i:

    • Prisene blir som de blir - det bør ikke gjøres noe
      35
    • Jeg vil binde meg til "Norgespris" på 22 kr/l ut 2026. Dvs staten gir støtte eller ekstraavgift slik at din pumpepris alltid blir 22 kr hele året
      10
    • Jeg vil ha "Drivstoffstøtte", der staten dekker 90% av den delen av pumpeprisen som overstiger 28 kr. Ingen bindinstid.
      8
    • Norge bør fjerne CO2-avgiften og/eller veiavgiften på bensin og diesel så lenge drivstoffprisen overstiger 27 kr
      36
    • Norge bør innføre ekstraordinær støtte for å kjøpe elbil ut året
      20
    • De som ikke har kjøpt elbil ennå fortjener å steke i sitt eget fett. La de betale den fulle prisen
      15
    • Det bør vurderes ekstraordinære støttetiltak til de med lave inntekter og trygder
      29
    • Norge bør sende skip eller fly til Hormuz for å hjelpe USA og Israel med å oppheve blokkaden
      10
    • Norge bør sende skip eller fly til Hormuz for å hjelpe Iran med å forsvare seg mot USA og Israel
      1
    • Norge bør sette de ekstraordinære olje- og gass-inntektene i oljefondet
      22
    • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til å øke støtten til Ukraina
      38
    • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til ekstraordinære tiltak i Norge. F.eks forsvar, helse, utdanning, infrastruktur etc.
      36
    • Høye olje- og gass-priser er bra for nordmenn
      24
    • Høye olje- og gass-priser er dårlig for nordmenn
      16
    • Jeg håper på regimeskifte i Iran
      51
    • Jeg håper regimet i Iran består
      2
    • Jeg håper USA og Israel får svi for denne krigen
      45
    • Jeg håper USA og Israel kommer godt ut av denne krigen
      18
    • Jeg håper alle kan legge ned våpnene, bli venner, respektere hverandre, leve lykkelig og fredelig og holde hverandre i hendene.
      43
    • Jeg vet ikke / vil ikke svare / vil bare se hva andre har svart
      18


Anbefalte innlegg

Skrevet
geir__hk skrev (58 minutter siden):

Hvis du allerede befinner deg i den gruppa som kjører fosilt, så gjør det vel litt enklere å spare opp til senere kjøp av elbil.

Men ikke alle er i den gruppa. Noen kjører ikke bil privat i det hele tatt. Et generelt skattelette ville kunne veie opp for noe av prisøkningen på drivstoff (eller strøm) uten å nødvendigvis gi mest til de som bruker mest.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutes ago, frohmage said:

Men ikke alle er i den gruppa. Noen kjører ikke bil privat i det hele tatt.

Nei det er sant. Mer penger spart (med mindre du befinner deg i gruppa som sparer opp til bil)

 

18 minutes ago, frohmage said:

Et generelt skattelette ville kunne veie opp for noe av prisøkningen på drivstoff (eller strøm) uten å nødvendigvis gi mest til de som bruker mest.

Bortsett fra det faktum at det ikke nødvendigvis er de som kjører fosilt som bruker mest (penger). Det synes å være en tendens til at de som kjører elbil er bedre økonomisk stilt enn de som kjører fosilt.

  • Hjerte 1
Skrevet
geir__hk skrev (5 minutter siden):

Nei det er sant. Mer penger spart (med mindre du befinner deg i gruppa som sparer opp til bil)

Hvis du ikke skal ha bil vil du ha mere igjen for skattelette enn for drivstoffsubsidier. Mest penger sparer man jo om man ikke kjøper noe som helst.

Skrevet
52 minutes ago, frohmage said:

Hvis du ikke skal ha bil vil du ha mere igjen for skattelette enn for drivstoffsubsidier. Mest penger sparer man jo om man ikke kjøper noe som helst.

Vel, hvis man lever under en stein langt unna sivilisasjonen så er det vel kanskje mulig å ikke kjøpe noe. Forøvrig koster det å bo, det koster å komme seg til jobb enten man kjører eller ikke. Er man direktør så har man forøvrig råd til å bo 2 minutter unna jobbenmog har således mer nytte av generelle subsidier enn subsidiert drivstoffavgift.

  • Liker 1
Skrevet
geir__hk skrev (18 minutter siden):

Vel, hvis man lever under en stein langt unna sivilisasjonen så er det vel kanskje mulig å ikke kjøpe noe.

Det finnes folk som ikke bor under en stein, men kan komme seg uten drivstoff til jobben. Det finnes også mange som ikke har råd eller bruk for bil.

Skrevet
frohmage skrev (6 timer siden):

Budsjettet skal gå opp, og når du kutter i inntekter må du øke et annet sted. 

Nei, man må absolutt ikke øke inntektene et annet sted. De trenger ikke engang kutte utgiftene. De kunne hatt en litt mindre økning i pengebruken. Statsbudsjettet er økt med 180 milliarder siden i fjor.

Det er greit å huske at hele situasjonen starter med dyr olje og strøm. Det gir Staten ekstra  inntekter på bekostning av befolkningen. Spørsmålet er om staten ikke kan la husholdningene beholde litt mer selv. 

frohmage skrev (6 timer siden):

Helt greit at du ønsker lavere skattenivå, men det får man ikke ved å subsidiere enkeltgrupper.

Det argumentet blir brukt mot alle lettelser i skatter og avgifter. 

Skrevet

I går gikk vårt 100% avgiftsfrie drivstoff opp atter en gang..

image.png.528f15e6b02767fd2ed6bcfa42e21e35.png

 

Vi har altså null avgifter, ikke mva eller co2-avgift eller noe..

Pr. nå er det vel slik at man ellers i Norge har CO2-avgift og mva på bensin etter hva jeg forstår.

Hadde det vært med vanlig avgiftsregime slik det er i mesteparten av Norge nå (kun CO2-avgift og mva) ville prisen vært hele 25,95 for bensin med dagens pris..

Diesel har jeg ikke regnet på hva ville kostet.

Konklusjonen er vel uansett at vi trolig har verdens dyreste avgiftsfrie drivstoff..

Skrevet
Snylter skrev (2 minutter siden):

Konklusjonen er vel uansett at vi trolig har verdens dyreste avgiftsfrie drivstoff..

Du burde sjekket bensinstasjonen på Jan Mayen eller Bouvetøya..

Det kan jo hende frakt har noe med saken å gjøre og at avgiftsfritaket er der for en grunn.

  • Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Simen1 said:

Du burde sjekket bensinstasjonen på Jan Mayen eller Bouvetøya..

Det kan jo hende frakt har noe med saken å gjøre og at avgiftsfritaket er der for en grunn.

Nå var du morsom.

Når det er sagt, det superkommersielle statlige selskapet Kings Bay AS har bensinstasjon i Ny-Ålesund.

Der koster det 13,- for diesel og 14,- for bensin.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...