Gå til innhold

Over 30 kr/l for diesel nå! Hva bør gjøres?


Kryss av på utsagn du er enig i:  

158 stemmer

  1. 1. Kryss av på utsagn du er enig i:

    • Prisene blir som de blir - det bør ikke gjøres noe
      35
    • Jeg vil binde meg til "Norgespris" på 22 kr/l ut 2026. Dvs staten gir støtte eller ekstraavgift slik at din pumpepris alltid blir 22 kr hele året
      10
    • Jeg vil ha "Drivstoffstøtte", der staten dekker 90% av den delen av pumpeprisen som overstiger 28 kr. Ingen bindinstid.
      8
    • Norge bør fjerne CO2-avgiften og/eller veiavgiften på bensin og diesel så lenge drivstoffprisen overstiger 27 kr
      36
    • Norge bør innføre ekstraordinær støtte for å kjøpe elbil ut året
      20
    • De som ikke har kjøpt elbil ennå fortjener å steke i sitt eget fett. La de betale den fulle prisen
      15
    • Det bør vurderes ekstraordinære støttetiltak til de med lave inntekter og trygder
      29
    • Norge bør sende skip eller fly til Hormuz for å hjelpe USA og Israel med å oppheve blokkaden
      10
    • Norge bør sende skip eller fly til Hormuz for å hjelpe Iran med å forsvare seg mot USA og Israel
      1
    • Norge bør sette de ekstraordinære olje- og gass-inntektene i oljefondet
      22
    • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til å øke støtten til Ukraina
      38
    • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til ekstraordinære tiltak i Norge. F.eks forsvar, helse, utdanning, infrastruktur etc.
      36
    • Høye olje- og gass-priser er bra for nordmenn
      24
    • Høye olje- og gass-priser er dårlig for nordmenn
      16
    • Jeg håper på regimeskifte i Iran
      51
    • Jeg håper regimet i Iran består
      2
    • Jeg håper USA og Israel får svi for denne krigen
      45
    • Jeg håper USA og Israel kommer godt ut av denne krigen
      18
    • Jeg håper alle kan legge ned våpnene, bli venner, respektere hverandre, leve lykkelig og fredelig og holde hverandre i hendene.
      43
    • Jeg vet ikke / vil ikke svare / vil bare se hva andre har svart
      18


Anbefalte innlegg

Skrevet

1 innlegg ble fjernet, bare lenking til et kjent konspirasjon/desinformasjonnettsted uten eget bidrag, har liten verdi, og ble derfor fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, Simen1 said:

Når disse 50 literne skal koste 250 kr ekstra så betyr det 5 kr/l ekstra

Her tar man bare hensyn til den primære prisøkningen på drivstoffet. Altså at du blir direkte rammet når du fyller selv for en høyere pris.

Men man vil også bli indirekte rammet. Når busser, tog, lastebiler etc må fylle for en mye høyere pris vil det etter hvert føre til en prisøkning på varer og tjenester. Det er rett og slett uunngåelig. Men det spørs hvor lenge situasjonen med høye priser vedvarer. Et par år med dette vil ha store konsekvenser for mange.

Hvis man sier den direkte prisøkningen blir 250 kr per måned kan nok den indirekte fort bli 2 til 3 ganger dette. Men det vil ta litt tid før man kommer så langt. 

  • Liker 3
Skrevet

Det er et godt poeng Simen1 drar opp om at det ikke alltid er rasjonelt å bytte ut en fullt fungerende fossilbil bare på grunn av pumpeprisen, spesielt hvis man har behov for henger eller langkjøring der rimeligere elbiler ofte kommer til kort. Utfordringen er vel at for mange så er det ikke et valg mellom "to biler", men at den ene bilen de har nå har blitt en enorm økonomisk belastning som de ikke bare kan "bytte ut" uten betydelig kapital.

  • Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (3 minutter siden):

Venstresiden skal bare se an, kanskje den bikker 40 før noe blir gjort. 

Merkelig. Skulle tro fossile biler var mer utbredt blant lavtlønnede og elbiler mer utbredt hos høytlønnede. Det burde jo være lett retorisk match å gjøre seg til talsperson for lavtlønnede, trygdede, folk langt ute på bygda, alenemødre med barnehagelogistikk osv. Like lett å fremstille elbilist ene som direktører og matpakkekjørere.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg tror ikke regjeringen kan eller bør kompensere for alt, men de burde gjort litt.

Det hadde vært bra med et eller annet tiltak, tilsvarende i Sverige, bare for å vise at de bryr seg om økonomien til vanlige folk og ikke ser alt fra Statens side.

Nå er planen å vente til mai før de kanskje gjør noe.

Skrevet

Det var da ingen hemmelighet at dagens regjering er vanskelig å ha med å gjøre når det kommer til å gi økonomiske lettelser til folket. Allikevel vant de valget på nytt. Det er omtrent like dumt som å le av at amerikanerne klarte å stemme inn en ubrukelig president på nytt.

  • Liker 6
Skrevet

Det skal visstnok være noen protester i form av at folk skal kjøre i 40 km/t og skape kø rundt om i landet. Det er da en start. Skulle helst sett at lastebilene sto helt stille og blokkerte veiene inn til Oslo, og at bøndene spredde møkk på stortinget, men nordmenn er vel ikke helt der enda. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
12 hours ago, kremt said:

Men man vil også bli indirekte rammet. Når busser, tog, lastebiler etc må fylle for en mye høyere pris vil det etter hvert føre til en prisøkning på varer og tjenester. Det er rett og slett uunngåelig. Men det spørs hvor lenge situasjonen med høye priser vedvarer. Et par år med dette vil ha store konsekvenser for mange.

Det er nok en ting selgere og tjeneste tilbydere prøver å fronte veldig for å forsvare ekstraordinære prisøkninger. 

Jeg leste denne:
https://www.vg.no/nyheter/i/zOOrp1/protestaksjon-mot-hoeye-dieselpriser-i-agder

 

Quote

Transportfirmaet hans i Kvinesdal har seks lastebiler som bruker mellom 150 og 200 liter diesel hver dag. Hvis prisen på diesel stiger med flere prosent på få uker, blir regningene tunge.


Så la oss si 175 liter og en prisøkning fra 20 til 25 kroner (Norges Lastebilforbund sier 26% og de har jo lavere avgifter).
Det vil si 4375kr nå (+875 kr dagen), før 3500. 

Utgift til en yrkessjafør er;
500'000 (lønn), (gange lønnen med 2 for å inkludere arb.avg, sykefravær, administrasjon,++) og regner 230 arbeids dager i året.
(500'000*2)/230 = 4350kr
Lastebilen har en innkjøpskost som skal avskrives, forsikringer av bil og last, dekk som slites, servicer, ++
Jeg vet ikke hvor mye det vil utgjøre pr dag, men ren gjetting 1000 kr. 
 Det vil si at dagskostnaden øker fra 8850 til 9725, eller 9.8%

Dersom transportkostnaden på en vare er 10% av varens kostnad, så vil det si at økningen da utgjør 0,99%.

Dette betyr på ingen måte at det er helt uproblematisk med slike kraftige svingninger i store kostnads poster, men at 26% høyere dieselprisen skal slå veldig ut i varens totalkostnad henger ikke på grep. 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
iGlenn skrev (13 minutter siden):

Det skal visstnok være noen protester i form av at folk skal kjøre i 40 km/t og skape kø rundt om i landet. Det er da en start. Skulle helst sett at lastebilene sto helt stille og blokkerte veiene inn til Oslo, og at bøndene spredde møkk på stortinget, men nordmenn er vel ikke helt der enda. 

Dere kan prøve dere! Jeg lader opp bilen med egg...

Skrevet

De siste årene omsatte norsk olje og gass-næring for rundt 1500 milliarder kroner per år. (Kilde) Det med en oljepris på rundt 60-75 dollar fatet. I år kan gass- og olje-prisene bli rundt 50% høyere. Dvs. rundt 750 milliarder kroner ekstra inntekt (ved samme produksjonsvolum, altså lite ekstra produksjonskostnader). Det er omtrent 2 milliarder kroner ekstra hver dag eller 60 milliarder i måneden.

I 2025 ble det solgt 830 millioner liter bensin og 2352 millioner liter avgiftsbelagt diesel (kilde). Hvis vi regner en gjennomsnittlig pumpepris på 20 kr/l så tilsvarer det 63,6 milliarder kroner per år, eller 0,175 milliarder per dag eller 5,2 millarder per måned.

Hvis avgiftene senkes med totalt 5 kr/l de neste 12 månedene så vil det koste landet 15,9 milliarder kroner. Av den økte omsetninga på 750 milliarder kroner. Næringa sitter fortsatt igjen med 734,1 milliarder i økt omsetning. Nesten 98% av de 750 milliardene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
WiiBoy skrev (15 minutter siden):

Dersom transportkostnaden på en vare er 10% av varens kostnad, så vil det si at økningen da utgjør 0,99%.

10% er å ta veldig hardt i. Da lurer jeg på hvilke varer det er snakk om. En lastebil som koster 1 mill i lønnsutgifter i året, 1 mill i drivstoff og 365 000 kr i avskrivninger frakter nok varer med verdi i størrelseorden 100 millioner kroner i året. Så 2,4% er kanskje mer realistisk? 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Synes det virker fornuftig å vente, nå er situasjonen ekstremt uforutsigbar og kan svinge voldsomt de neste ukene. Ser ikke helt poenget i å innføre en ganske minimal, men inflasjonsdrivende avgiftsreduksjon midt i denne situasjonen.

Philber Desanex skrev (1 time siden):

Nå er planen å vente til mai før de kanskje gjør noe.

Svenskene venter også til mai. Det ville være total idioti å innføre en eventuell avgiftsreduksjon .

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Synes det virker fornuftig å vente, nå er situasjonen ekstremt uforutsigbar og kan svinge voldsomt de neste ukene. Ser ikke helt poenget i å innføre en ganske minimal, men inflasjonsdrivende avgiftsreduksjon i denne situasjonen.

Svenskene venter også til mai. Det ville være total idioti å innføre en eventuell avgiftsreduksjon .

Det kjøper ikke argumentet med at det er inflasjonsdrivede.

Prisene stiger når dieselprisen går opp. Den kjøper jeg.

Nå skal de ha oss til å tro at prisene stiger når dieselprisen går ned. (Pga lavere avgift)

Det høres ut som bullshit. Det kan være effekter som isolert sett trekker i den retningen, men det er bullshit at man får inflasjon enten prisene går opp eller ned. 

  • Liker 4
Skrevet
Philber Desanex skrev (3 minutter siden):

Det kjøper ikke argumentet med at det er inflasjonsdrivede.

Et avgiftskutt på én krone vil koste rundt 3 milliarder kroner (men kan svinge enormt opp i en uforutsigbar situasjon som nå), og de pengene må komme fra et sted. Økt oljepengebruk er inflasjonsdrivende. 

Finansministeren er kaldere i huet enn populistene, det er jeg glad for:

- Vi har ikke hjulpet med folks privatøkonomi hvis vi gjør ting som kan gi kortsiktig glede, men som gjør at vi bidrar til at prisstigingen går enda mer opp, at arbeidsløsheten øker og gjør det mindre sannsynlig at lønningene vokser mer enn prisene, sier han.

  • Liker 1
Skrevet

Det er et grunnleggende problem her:

Mangel på drivstoff.   Årsaken er angrep på energi infrastruktur og blokkering av Hormuz stredet.

Da har vi to valg:   La markedet bestemme, noe som vil drive prisen opp og forbruket ned.  Det er det som har skjedd i Norge så langt.

Eller:  Subsidiere drivstoffprisene, noe som vil føre til drivstoffmangel.   Man kan da enten lide konsekvensene av dette, eller prøve å mitigere dem noe ved å innføre rasjonering.   I Thailand har det nå lenge vært rasjonering på drivstoff, men prisene er relativt lave.

På sikt mener jeg vi trenger partier i Norge som sørger for lave drivstoffpriser og lav pris på strøm.   Akkurat nå står vi midt i en krise.   Folk må skjønne at dette ikke er et problem bare når vi har en krise.

ALT i samfunnet blir dyrt når strømmen og drivstoffet er dyrt og det er de fattigste i samfunnet dette går ut over mest.  

  • Liker 4
Skrevet (endret)
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

Er det noe som ikke er inflasjonsdrivende nå for tiden?

Mindre etterspørsel og økt konkurranse, altså økt tilgang på varer er ikke inflasjonsdrivende.

Det internasjonale energibyrået sier dette er den største oljekrisa noensinne. De har kommet med anbefalinger til land om å innføre tiltak som f.eks. midlertidig lavere fartsgrenser, datokjøring i byer og lignende. En del land har nå gjort dette.

Dette er det beste vi kan gjøre for å få drivstoffprisene ned. Midlertidig minimal reduksjon i avgift løser ikke problemet på lengre sikt. Problemet er et enormt bortfall av olje, så forbruket må rett og slett ned.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Synes det virker fornuftig å vente, nå er situasjonen ekstremt uforutsigbar og kan svinge voldsomt de neste ukene. Ser ikke helt poenget i å innføre en ganske minimal, men inflasjonsdrivende avgiftsreduksjon midt i denne situasjonen.

De samme argumentene ble fremmet angående strømstøtte i månedene september-oktober 2021, men regjeringen valgte å innføre støtte fra desember det året. Støttemodellen de valgte gjorde at støtten automatisk frafalt straks strømprisen gikk ned. Støtten ble også kun gitt for priser som oversteg en terskelverdi, sånn at "grunnprisen" ikke ble støttet i det hele tatt.

Nå ser jeg ikke for meg hvordan man kan kopiere strømstøtten over til bensin og diesel sånn uten videre siden strøm er mer ferskvare, mens drivstoff er noe man tanker opp på ett øyeblikk og ofte bruker av i uker framover før man blir nødt til å fylle igjen. Så det er en helt annen "buffer" og strategi fra både kjøpere og selgeres side.

Videre så har man jo erfart at den nye norgesprisen som ble innført i oktober 25 har en stor negativ side i at folk ikke får pris-signal om når de bør spare på strømmen og når de bør få unnagjort større forbruk som f.eks lading av elbil. Det har vist seg å forsterke problemet for de som har prissignal. Så det er neppe aktuelt å kopiere norgespris til drivstoff. Da tror jeg heller på et flatt månedlig beløp per registrerte bil som bruker bensin eller diesel. Alternativt en flat skattelette på et eller annet område som også inkluderer de som ikke har bensin eller diesel-biler.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...