Gå til innhold

Over 30 kr/l for diesel nå! Hva bør gjøres?


Kryss av på utsagn du er enig i:  

158 stemmer

  1. 1. Kryss av på utsagn du er enig i:

    • Prisene blir som de blir - det bør ikke gjøres noe
      35
    • Jeg vil binde meg til "Norgespris" på 22 kr/l ut 2026. Dvs staten gir støtte eller ekstraavgift slik at din pumpepris alltid blir 22 kr hele året
      10
    • Jeg vil ha "Drivstoffstøtte", der staten dekker 90% av den delen av pumpeprisen som overstiger 28 kr. Ingen bindinstid.
      8
    • Norge bør fjerne CO2-avgiften og/eller veiavgiften på bensin og diesel så lenge drivstoffprisen overstiger 27 kr
      36
    • Norge bør innføre ekstraordinær støtte for å kjøpe elbil ut året
      20
    • De som ikke har kjøpt elbil ennå fortjener å steke i sitt eget fett. La de betale den fulle prisen
      15
    • Det bør vurderes ekstraordinære støttetiltak til de med lave inntekter og trygder
      29
    • Norge bør sende skip eller fly til Hormuz for å hjelpe USA og Israel med å oppheve blokkaden
      10
    • Norge bør sende skip eller fly til Hormuz for å hjelpe Iran med å forsvare seg mot USA og Israel
      1
    • Norge bør sette de ekstraordinære olje- og gass-inntektene i oljefondet
      22
    • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til å øke støtten til Ukraina
      38
    • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til ekstraordinære tiltak i Norge. F.eks forsvar, helse, utdanning, infrastruktur etc.
      36
    • Høye olje- og gass-priser er bra for nordmenn
      24
    • Høye olje- og gass-priser er dårlig for nordmenn
      16
    • Jeg håper på regimeskifte i Iran
      51
    • Jeg håper regimet i Iran består
      2
    • Jeg håper USA og Israel får svi for denne krigen
      45
    • Jeg håper USA og Israel kommer godt ut av denne krigen
      18
    • Jeg håper alle kan legge ned våpnene, bli venner, respektere hverandre, leve lykkelig og fredelig og holde hverandre i hendene.
      43
    • Jeg vet ikke / vil ikke svare / vil bare se hva andre har svart
      18


Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (18 minutter siden):

Mange sier de ikke blir rammet, men i praksis vil jeg si at absolutt ALLE blir rammet. Kjøper du varer i butikken blir du rammet. Kjøper du varer på netthandel blir du rammet. Tar du transport rundt omkring blir du rammet. Alle er avhengig av transport, frakt og infrastruktur på ett eller annet vis. Bare at du har strøm i kontakten hjemme og tilkoblet internett med fiber eller 5G ligger det en stor jobb bak med å bygge og vedlikeholde, konstant  holde dette i drift. 

Dette! Folk uten bil (eller med elbil) flirer kanskje over at dieselprisen når 30 kr/literen.

Håper de flirer like mye når dagligvareprisene stiger et tosifret prosent, kollektivtransporten blir markant dyrere og alt de handler på nett blir dyrere.

De eneste som blir helt uberørt av høye drivstoffpriser er de som er selvberget gjennom en naturalhusholdning som for hundre år siden.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fibonacci skrev (1 time siden):

Dette! Folk uten bil (eller med elbil) flirer kanskje over at dieselprisen når 30 kr/literen.

Håper de flirer like mye når dagligvareprisene stiger et tosifret prosent, kollektivtransporten blir markant dyrere og alt de handler på nett blir dyrere.

De eneste som blir helt uberørt av høye drivstoffpriser er de som er selvberget gjennom en naturalhusholdning som for hundre år siden.

Vet ikke hva slags livsstil han har, men jeg håper Danby "Trump er kulest i verden" Choi har både bensinbil og er veldig glad i mat.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Skrevet
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Bilisme er ikke bærekraftig, det gjelder el, diesel, hydrogen eller hva det måtte være.

95 % av Norge vil tømmes om det skje. 90 % av all omsetning vil forsvinne, det er for mange "næringsparker" utenfor bysentre og kommunikasjonssentre i befolkede strøk. For to hundre år siden hadde vi bare robåter, hester i helsefarlige veger -. du kan gå til Krokskogen for å se hva slags veger man hadde den gang - og beinene i såkalte "hulveger", som er tusener av år gammelt som store grøftliknende veger gjennom terrenget. Det var svært lite mobilitet den gang, det hendt bygdefolk knapt kom i kontakt med andre bygdefolk. Vi trenger jordbruk for å få livsnødvendigheter. Hva vil skje om all import av mat og kunstgjødsel slutte å komme? Den siste hungersnøden i Skandinavia er bare 150 år gamle. 

Urbaniseringen av den norske befolkningen betyr at andelen - som stort sett livnære seg gjennom servicetjenesten - er altfor stor for landets bærekraftighet, da man må ha verdiskapning - som ikke skje i byene, men på landet. Som bare er tilgjengelig med transportmidler som bilkjøretøyer. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jens Stoltenberg påstod i Debatten forrige uke at økningen i drivstoffprisen kun ville medføre økt utgift på 250 kr/mnd.

det ryker vel fort, dessuten må det være særdeles upresis beregning da forbruket varierer mellom folk.

spørs om ikke staten må ta litt av de ekstraordinære inntektene de nå håver inn på olje & gass, å gi tilbake på et eller annet hvis.

  • Liker 2
Skrevet
2 hours ago, barfoo said:

Innfør meir progressiv skatt då, og større frådrag i botnen. Gjerne negativ skatt opp til inntekt på 3-400k...

Det er ikkje nødvendig å subsidiere alle; det er ekstremt ineffektivt, fordi dei med mest penger også har størst forbruk, og størst evne til å bære det. 

Kan det tenkes at folk med mange penger har mer konstruktive oppgaver å gjøre enn overdreven kjøring og at de ikke kjører bil annet enn når det er høyst nødvendig?

  • Liker 2
Skrevet
JK22 skrev (19 minutter siden):

95 % av Norge vil tømmes om det skje. 90 % av all omsetning vil forsvinne, det er for mange "næringsparker" utenfor bysentre og kommunikasjonssentre i befolkede strøk. For to hundre år siden hadde vi bare robåter, hester i helsefarlige veger -. du kan gå til Krokskogen for å se hva slags veger man hadde den gang - og beinene i såkalte "hulveger", som er tusener av år gammelt som store grøftliknende veger gjennom terrenget. Det var svært lite mobilitet den gang, det hendt bygdefolk knapt kom i kontakt med andre bygdefolk. Vi trenger jordbruk for å få livsnødvendigheter. Hva vil skje om all import av mat og kunstgjødsel slutte å komme? Den siste hungersnøden i Skandinavia er bare 150 år gamle. 

Urbaniseringen av den norske befolkningen betyr at andelen - som stort sett livnære seg gjennom servicetjenesten - er altfor stor for landets bærekraftighet, da man må ha verdiskapning - som ikke skje i byene, men på landet. Som bare er tilgjengelig med transportmidler som bilkjøretøyer. 

Absolutt, jeg er helt enig. Og som en bruker sa, det rammer utrolig skjevt. De som ikke har hatt råd til å gå over til elbil får nå sinnsyke utgifter i måneden ekstra. Dette kommer oppå de økte levekostnadene vi har.

Jeg tror ikke bilen/lastebilen/traktoren vil opphøre å eksistere, men privatbilismen som vi kjenner den idag vil endres totalt. Jeg håper det kommer bruksrett lignende lover eller andre tiltak som vil sikre akkurat de tingene du nevner der. Man kan ikke bare gjøre denne endringen imorgen, dette er en gradvis prosess som krever at reisene vi skal foreta oss blir raskere og billigere enn det å bruke bilen.

Skrevet

En fordel med disse drivstoffprisene, er jo at Støre slipper å uroe seg for at lynsjemobben har med seg molotov's den dagen folk får nok. :whistle:

  • Liker 2
Skrevet

Selv om oljeprisen er høy i dag, har den vært betydelig høyere tidligere. I 2008 lå den på 140usd, noe som utgjør omtrent 210,- når vi justerer for inflasjon, det vil si det dobbelte av det den er i dag. At vi merker dagens priser såpass godt, skyldes i stor grad den svake norske kronen og den generelle økonomiske situasjonen i landet.

  • Liker 2
Skrevet

En annen ting som er verdt å merke seg er bensinstasjonskjedenes lynraske responstid på rykter om økende oljepriser. Et lite hvisk om økt oljepris i øret til ansvarlig for prisjustering er nok til at pumpeprisen fyker til værs raskere enn den raskeste kunden greier å komme seg over gata - det er ingen privatpersoner som skal kunne utnytte forhåndskunnskap om økte pumpepriser.

Når oljeprisen går nedover igjen derimot. Da har bensinstasjonskjedene all verdens tid på seg til å justere prisene ned igjen. Da får vi plutselig høre fra økonomene at det er dyrt "fordi kronen har svekket seg".

Da kan det vel egentlig ikke gå annet enn en vei, oppover.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes ikke våre politikere bør gjøre noe. En gylden anledning til å få byttet ut ennå flere fossile biler. Og om reiseaktiviteten går ned,spesielt med fly,er det også bare flott.

Jeg forstår at det er frustrerende at det å reise blir dyrt..men det er først og fremst på matvarepriser staten burde ta grep. 2% moms er passe.avgift på mat. Matprisene har steget mye de siste årene og mer enn f.eks lønnsutviklingen. Alle må ha mat og det er her folk med dårlig råd merker det mest. Norge burde se på alle avgifter relatert mat..og fokusert ene og alene her før man event. Så på andre avgifter 

Skrevet

Det Mr.M påpeker om de lokale forskjellene er jo et av de mest frustrerende elementene i dette. Selv når de globale prisene skyter i været, så ser vi at konkurransen lokalt (eller mangelen på den) kan utgjøre 4-5 kroner literen. Det tyder på at det er en god del 'slack' i marginene hos selskapene i perioder. Samtidig er det vanskelig å komme utenom at staten henter inn enorme summer på avgifter. Når vi nå ser priser på over 30 kroner, burde det kanskje vært på tide med en automatisk reduksjon i veibruksavgiften for å dempe de verste toppene, slik at ikke hele transportsektoren og folk med lange pendlerveier kneler helt.

Skrevet

Det er høye avgifter på drivstoff i Norge så det er gode muligheter for å redusere avgifter for å hindre at drivstoff blir for dyrt.

  • Liker 2
Skrevet

Vi blir svindlet. Hver eneste gang oljeprisen går opp skrur de opp drivstoffprisene umiddelbart, mens når oljeprisen går ned er det bare unnskyldninger og bortforklaringer. "Vi kan jo ikke bare skru ned prisen sånn helt uten videre, det skjønner du vel!"

  • Liker 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Matteo said:

Det Mr.M påpeker om de lokale forskjellene er jo et av de mest frustrerende elementene i dette. Selv når de globale prisene skyter i været, så ser vi at konkurransen lokalt (eller mangelen på den) kan utgjøre 4-5 kroner literen. Det tyder på at det er en god del 'slack' i marginene hos selskapene i perioder. Samtidig er det vanskelig å komme utenom at staten henter inn enorme summer på avgifter. Når vi nå ser priser på over 30 kroner, burde det kanskje vært på tide med en automatisk reduksjon i veibruksavgiften for å dempe de verste toppene, slik at ikke hele transportsektoren og folk med lange pendlerveier kneler helt.

Prisene her i dag morges, 24/3-26:

bensin_1.thumb.jpg.af1bbe3549c4c06dff2e04d870705c9d.jpg

21,67 for 95 bensin. Om jeg ikke husker feil var det 27-ognoe i nabokommunen 2 mil unna.

Endret av sedsberg
Feil dato.
  • Liker 1
Skrevet
Folkflesk skrev (10 timer siden):

Vet ikke hva slags livsstil han har, men jeg håper Danby "Trump er kulest i verden" Choi har både bensinbil og er veldig glad i mat.

Han kjører Tesla.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mr.M skrev (11 timer siden):

Jens Stoltenberg påstod i Debatten forrige uke at økningen i drivstoffprisen kun ville medføre økt utgift på 250 kr/mnd.

det ryker vel fort, dessuten må det være særdeles upresis beregning da forbruket varierer mellom folk.

spørs om ikke staten må ta litt av de ekstraordinære inntektene de nå håver inn på olje & gass, å gi tilbake på et eller annet hvis.

250 kr/mnd stemmer nok ganske bra. Stoltenberg snakker selvsagt om et gjennomsnitt - ikke uvanlig høye forbruk.

Gjennomsnittlig kjørelengde er litt under 12 000 km/år = 1000 km/mnd = 100 mil/mnd. Gang med 0,5 liter på mila i snitt så får vi 50 liter per måned. Når disse 50 literne skal koste 250 kr ekstra så betyr det 5 kr/l ekstra. Så han har nok regnet 20->25 kr/l.

Forbruket varierer selvsagt (i begge retninger) og Stoltenbergs anslåtte prisøkning treffer ikke nødvendigvis perfekt. Men merk at folk som vil krisemaksimere gjerne sammenligner den laveste prisen de har opplevd i januar-februar med landets høyeste pumpepris fra avisene i mars. Da vil det selvsagt framstå som en større økning enn om man sammenlignet epler med epler: Landets høyeste pumpepris i januar-februar med landets høyeste pumpepris i mars. Eller pris-bunn vs pris-bunn.

Selv om vi har sett 30,06 kr/l diesel i avisene så vil nok mange se seg om etter en annen bensinstasjon og kanskje fylle en annen dag for omtrent 25 kr/l diesel.

  • Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (10 timer siden):

En fordel med disse drivstoffprisene, er jo at Støre slipper å uroe seg for at lynsjemobben har med seg molotov's den dagen folk får nok. :whistle:

Folk kan jo ta håndstørrelse Li-ion-pakker og slå en spiker i de før de kastes med spaden... :p

  • Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke våre politikere bør gjøre noe. En gylden anledning til å få byttet ut ennå flere fossile biler. Og om reiseaktiviteten går ned,spesielt med fly,er det også bare flott.

Jeg forstår at det er frustrerende at det å reise blir dyrt..men det er først og fremst på matvarepriser staten burde ta grep. 2% moms er passe.avgift på mat. Matprisene har steget mye de siste årene og mer enn f.eks lønnsutviklingen. Alle må ha mat og det er her folk med dårlig råd merker det mest. Norge burde se på alle avgifter relatert mat..og fokusert ene og alene her før man event. Så på andre avgifter 

Det er ikke rasjonelt å bytte ut fossile biler som har 10+ gode leveår igjen. De bør "brukes opp". I tillegg er det veldig bra å ha to biler hvis man kan. Da kan man velge elbilen der den gjør jobben (fra A til B) best og så kan man velge fossilen til andre oppgaver. For eksempel trekking av henger, langkjøring på vinteren og sånt. Jeg kan godt se for meg et kjøremønster med 10 000 km med elbil per år + 2000 km med fossil per år. Da kan jeg beholde bensinbilen til de nevnte oppgavene nettopp for å slippe å kjøpe en svindyr elbil som må klare alle oppgaver. Det holder fint med en kompakt 4-seter med 300 km rekkevidde til mitt hverdagsbruk og disse koster forholdsvis lite. Men jeg har behov for å trekke båthenger på 1250 kg og overbygd varehenger (1750 kg) av og til og det ville sprengt elbilbudsjettet om jeg skulle kvittet meg med fossilen. Dessuten hadde jeg ikke trengt en svær elbil til daglig småkjøring 10 000 km/år. Så dobbelt opp er absolutt å foretrekke om man har parkeringsmuligheter til det.

Ellers enig i det med prisingen. Oljeprisen brent spot er vel 3-måneders kontrakter? Levering 3 mnd fram i tid. Det er altså råolje som må raffineres til bensin og diesel (tar sikkert tid det også), også skal både råoljen og bensin/diesel skipes (tar sikkert også tid), lagres i store tanker og distribueres ut til bensinstasjoner etter hvert som tanker nærmer seg tomme. Så vi snakker vel om minimum 4 måneder fra råoljekjøpet inngås på børsen til man faktisk står der og fyller tanken.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...