Gå til innhold

Over 30 kr/l for diesel nå! Hva bør gjøres?

Kryss av på utsagn du er enig i:  

158 stemmer

1. 1. Kryss av på utsagn du er enig i:

• Prisene blir som de blir - det bør ikke gjøres noe
      35
    • Jeg vil binde meg til "Norgespris" på 22 kr/l ut 2026. Dvs staten gir støtte eller ekstraavgift slik at din pumpepris alltid blir 22 kr hele året
      10
    • Jeg vil ha "Drivstoffstøtte", der staten dekker 90% av den delen av pumpeprisen som overstiger 28 kr. Ingen bindinstid.
      8
    • Norge bør fjerne CO2-avgiften og/eller veiavgiften på bensin og diesel så lenge drivstoffprisen overstiger 27 kr
      36
    • Norge bør innføre ekstraordinær støtte for å kjøpe elbil ut året
      20
    • De som ikke har kjøpt elbil ennå fortjener å steke i sitt eget fett. La de betale den fulle prisen
      15
    • Det bør vurderes ekstraordinære støttetiltak til de med lave inntekter og trygder
      29
    • Norge bør sende skip eller fly til Hormuz for å hjelpe USA og Israel med å oppheve blokkaden
      10
    • Norge bør sende skip eller fly til Hormuz for å hjelpe Iran med å forsvare seg mot USA og Israel
      1
    • Norge bør sette de ekstraordinære olje- og gass-inntektene i oljefondet
      22
    • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til å øke støtten til Ukraina
      38
    • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til ekstraordinære tiltak i Norge. F.eks forsvar, helse, utdanning, infrastruktur etc.
      36
    • Høye olje- og gass-priser er bra for nordmenn
      24
    • Høye olje- og gass-priser er dårlig for nordmenn
      16
    • Jeg håper på regimeskifte i Iran
      51
    • Jeg håper regimet i Iran består
      2
    • Jeg håper USA og Israel får svi for denne krigen
      45
    • Jeg håper USA og Israel kommer godt ut av denne krigen
      18
    • Jeg håper alle kan legge ned våpnene, bli venner, respektere hverandre, leve lykkelig og fredelig og holde hverandre i hendene.
      43
    • Jeg vet ikke / vil ikke svare / vil bare se hva andre har svart
      18

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter at USA og Israel i felleskap angrep Iran har Iran svart med å stenge Hormuz-stredet med trusler om droner og miner, samt angrepet olje- og gass-infrastruktur i og rundt Persiagulfen. Dette har gått dramatisk ut over tilgangen på olje og gass, og med det har prisene gått til "himmels". Dette påvirker drivstoffprisene her i Norge, strømpriser og mye annet. Denne tråden handler om drivstoffprisene i Norgre: Pumpeprisen på bensin og diesel.

Bør staten reagere på prisøkningene? Evt hvordan? Stem og si din mening i tråden.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Irans morderiske styre terroriserer sivile skip. Ganske åpenbart at disse sivile skipene bør beskyttes. Men vår regjering vil ikke hjelpe til med det ser det ut til. Trump administrasjonen har som vanlig helt rett i den udugeligheten som rår i Europa.

Egentlig skulle vi i Europa ha frigjort Irans folk for lenge siden, spesielt med den retorikken vi har hatt vedrørende andre land som på langt nær har vært så ille som Iran. Libya f.eks. Hvis Irans folk hadde vært forsøkt frigjort av Europa for lenge siden, så hadde vi ikke trengt at denne situasjonen i dag hadde/måtte oppstå.

Trump administrasjonen har rett i at Iran ville blitt mye verre å hanskes med senere, hvis det ikke ble gjort noe nå. Litt dyrere drivstoff er en FillEtInG i forhold til hva som kunne blitt resultatet senere hvis Irans morderiske styre fikk bygge seg opp enda mer for å terrorisere naboland og vesten.

Vi bør hjelpe til med å frigjøre Irans folk. Vi har snakket i ÅRTIER om å demokratisere andre land. Her er den gyldne muligheten rett foran alle i Europa, men de gir ganske så blanke. Ikke så tøff med sine menneskerettighetstaler når det gjelder virkelige problem i verden. Mye viktigere for Tyskland å f.eks storme borgerne sine med politi hvis de kaller en av politikerne feit... Alt for å beskytte at folk skal bli fornærmet. INGEN beskyttelse for den sivile skipsfarten, og INGEN beskyttelse for folk i Iran som nå blir skutt hvis de sier noe kritisk, og må leve med trusler om at barna deres også blir avlivet i samme slengen.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

prisene (E10 bensin) varierer mellom ca. 21,80 til 28,50 ser jeg i drivstoff-appen.

Dette er altså på samme tidspunkt, hvordan forklares egentlig det, hvis det er oljeprisen/pr. fat olje på verdensmarkedet som angivelig styrer svingningene??

Skrevet

Hvis du kan, handle i Sverige. Både mat og drivstoff. Så kan den store Staten bare sitte der med sine høye avgifter som ingen gidder å betale. Unndra mest mulig avgift. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet

As norge kan lett sette ned prisene på drivstoff. Ca 60% er skatt får å  ikke å velge el?

Jeg kan ikke velge el. For ikke lovt å lade her( Hadde en lexus 450H+(22) som jeg ikke kunne lade.

Så valgte yaris cross 2025.

Toyota/lexus er kun el. Hva jeg gjør om 3 år vet jeg ikke, kanskje velge en gammel diesel bil.

Hilsen en som er skuffet på all el maset i norge 

• Liker 3
Skrevet

Hvis man sparer 500 kroner ved å fylle i Sverige for østlendinger, må staten definitivt gjøre noe med avgiftene. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
22 minutes ago, kremt said:

Hvis du kan, handle i Sverige. Både mat og drivstoff. Så kan den store Staten bare sitte der med sine høye avgifter som ingen gidder å betale. Unndra mest mulig avgift. 

Det kan ikke vi som sender olje pengene til oslo.

Dyrt for meg å kjøre fra stavanger til Sverige?

• Liker 2
Skrevet
Fazam skrev (6 minutter siden):

Hvis man sparer 500 kroner ved å fylle i Sverige for østlendinger, må staten definitivt gjøre noe med avgiftene. 

de bryr seg ikke siden fleste nordmenn ikke har mulighet å handle i Sverige (for langt unna)

de bryr seg jo ikke om tobakk/alkohol, fordi de drar inn mer i avgift på de som kjøper i Norge, enn det staten hadde "tapt" ved å gå ned til svensk nivå. 

• Liker 1
Skrevet

Det meldes om lange køer i Sverige for fylling av drivstoff. Søta bror til redningen igjen for fattige nordmenn som blir tynt av Staten. 

Svaret fra Stoltenberg var at «jeg vil ikke utelukke en vurdering av tiltak i forbindelse med jobben med statsbudsjettet. Det er imidlertid for tidlig å konkludere nå, siden det er usikkert hvordan utviklingen i prisene blir framover».

Det er bare å glemme avgiftskutt med andre ord. Man bør også huske at Støre ønsket å sette opp avgiftene betydelig for årets budsjett. Men Vedum fikk forhandlet bort det meste av dette. 

3 minutes ago, Mr.M said:

elendige kursen på NOK

Blitt en del bedre nå faktisk, akkurat i dette øyeblikk er det ca 102.25 for 100 svenske. Så kommer vekslingsgebyr på 1.75 % på toppen da som med alt av valuta. Så knappe 105. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

En slags rettferdighet her er at de som er mest tilbøyelige til å støtte amerikanske krigseventyr i Asia også er de som blir mest rasende over høye bensinpriser.

Og kommer det store flyktningestrømmer som følge av krigen blir de enda mer rasende.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

En slags rettferdighet her er at de som er mest tilbøyelige til å støtte amerikanske krigseventyr i Asia også er de som blir mest rasende over høye bensinpriser.

Skal ikke gå nærmere inn på hva de mest sannsynlig stemmer ved Stortingsvalg.

Nå er det ikke så mange partier som støtter Israel, så det sier seg selv.

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Folkflesk said:

Og kommer det store flyktningestrømmer som følge av krigen blir de enda mer rasende.

Hæ. Hvilken verden er du i?

Jeg støtter ikke noe av det du babler om?

Så si hva din verden skal være?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kjetil Lura skrev (3 minutter siden):

Hæ. Hvilken verden er du i?

Der hvor de få som støtter krigen gjerne også er over gjennomsnittet opptatt av billig bensin.

Men vi snakker kanskje kun de største 10% noldusene i landet. Trump og billig bensin er bra det!

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Topp tre utsagn så langt:

• Jeg håper på regimeskifte i Iran 13 av 35
  • Jeg håper USA og Israel får svi for denne krigen 13 av 35
  • Norge bør bruke de ekstraordinære olje- og gass-inntektene til å øke støtten til Ukraina 12 av 35

Høyt politisk engasjement! :thumbup:

• Liker 1
Skrevet
12 minutes ago, Fazam said:

Nå er det ikke så mange partier som støtter Israel, så det sier seg selv.

Støtter israel ?

Er de andre så mye bedre? Ap støtter hva der nede? Husk det?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...