Gå til innhold

Hvem er Jehovas Vitner og hva står de for?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gouldfan skrev (22 minutter siden):

Religionsfrihet for Barn?

Ja deres rett til å ikke bli utsatt for religion eller dens inngripende praksiser, det er også religionsfrihet, det er derfor vi ikke egentlig har ekte religionsfrihet her til lands, det er for eksempel lov med kjønnslemlesting på religiøst grunnlag, en praksis som er kort og godt barbarisk, men like fullt lovlig, men bare på gutter, temmelig syke greier. 

Gouldfan skrev (26 minutter siden):

Jeg mener du har rett, barn må få lov til å tro hva de vil.

Jepp det bør de få lov til helt uten konsekvenser, og enda viktigere ingen ting bør fysisk endres i navnet til en gud. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er veldig lett å hate JV, fordi de er annerledes..

I den grad jeg "hater" noen (jeg vil heller bruke ordet "mislike") så er ikke det på grunn av at de er annerledes.

Så lenge de ikke skader andre, så kan de være så annerledes de vil for meg.

Det som gjør at jeg misliker JV er det jeg nevnte i et tidligere innlegg, og som mange andre er inne på... utestengelse, nekte blodoverføring, å skyve seksuelle overgrep under teppet... Dette er ting som skader mennesker fysisk og psykisk, både de som er med i sekten og de som bryter med de/blir utestengt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Det jeg er kritisk til er om de stenger ut mindreårige, feks om et barn er ateist, svartmetall fan eller homofil.

Jv har vel voksen dåp så da kan vel ikke barn bli ute stengt, når dem ikke er medlemer.

å praktisere homofili er ganske klart i bibelen så den bør være grei syntes jeg. 1 Timoteus 1:10

Om eget blod (plasma)kan brukes kan man jo lagre kjempe mengder over tid, så kan dette stemme?

Endret av kingpig
Skrevet
Lenvar skrev (23 minutter siden):

I den grad jeg "hater" noen (jeg vil heller bruke ordet "mislike") så er ikke det på grunn av at de er annerledes.

Så lenge de ikke skader andre, så kan de være så annerledes de vil for meg.

Det som gjør at jeg misliker JV er det jeg nevnte i et tidligere innlegg, og som mange andre er inne på... utestengelse, nekte blodoverføring, å skyve seksuelle overgrep under teppet... Dette er ting som skader mennesker fysisk og psykisk, både de som er med i sekten og de som bryter med de/blir utestengt.

Slik jeg forstod JV så er sexovergrep noe som kan føre til utestengelse, men så har de en praksis som krever to vitner fra Bibelen, og det er jo temmelig vanskelig ved sexovergrep, men om det blir politianmeldt og dømt så tror jeg det er nok. Nå antar jeg mye uten å vite. Men det gjør dere også. Er det noen kjente saker i Norge?

Skrevet
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Slik jeg forstod JV så er sexovergrep noe som kan føre til utestengelse, men så har de en praksis som krever to vitner fra Bibelen, og det er jo temmelig vanskelig ved sexovergrep, men om det blir politianmeldt og dømt så tror jeg det er nok. Nå antar jeg mye uten å vite. Men det gjør dere også. Er det noen kjente saker i Norge?

Denne er interessant

https://www.nrk.no/norge/_-dysser-ned-overgrep-1.8399572#:~:text=Internjustis i Jehovas vitner fører til at,skjer i Norge%2C mener tidligere Jehovas vitner-ledere.&text=Internjustis i Jehovas vitner fører til at,skjer i Norge%2C mener tidligere Jehovas vitner-ledere.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (12 minutter siden):

Søkte på overgrep på deres egen nettside, denne artikkelen er ganske interessant. 

EN ALVORLIG SYND

4, 5. Hvorfor er overgrep en synd mot offeret?

4 Overgrep mot barn har vidtrekkende følger. I tillegg til at det berører ofrene, berører det også dem som bryr seg om ofrene – familiene deres og deres kristne brødre og søstre. Overgrep mot barn er en alvorlig synd.

5 En synd mot offeret. c Det er en synd å påføre andre urettferdig smerte og lidelse. Som vi skal se i den neste artikkelen, er det akkurat det en overgriper gjør – han skader barnet på alvorlige måter. Han misbruker barnets tillit og tar fra ham eller henne tryggheten. Barn må beskyttes mot slike onde handlinger, og de som har blitt misbrukt, trenger trøst og hjelp. – 1. Tess 5:14.

6, 7. Hvorfor er overgrep mot barn en synd mot menigheten og mot myndighetene?

6 En synd mot menigheten. Når en som er en del av menigheten, gjør seg skyldig i misbruk av barn, fører han skam over menigheten. (Matt 5:16; 1. Pet 2:12) Så urettferdig dette er mot de millioner av trofaste kristne som ‘kjemper en hard kamp for troen’! (Jud 3) Personer som ikke angrer onde handlinger de har begått, og som fører skam over menighetens gode navn og rykte, får ikke fortsette å tilhøre menigheten.

7 En synd mot myndighetene. De kristne «skal underordne seg myndighetene». (Rom 13:1) Vi viser at vi underordner oss, ved å vise respekt for landets lover. Hvis noen i menigheten begår et brudd på straffeloven, for eksempel misbruker et barn, synder han mot myndighetene. (Jevnfør Apostlenes gjerninger 25:8.) De eldste har ikke myndighet til å håndheve landets lover. Men de vil ikke skjerme en overgriper mot de juridiske konsekvensene av hans synd. (Rom 13:4) Synderen høster det han har sådd. – Gal 6:7.

8. Hvordan ser Jehova på synder som blir begått mot mennesker?

8 Først og fremst en synd mot Gud. (Sal 51:4) Når et menneske synder mot et annet menneske, synder det også mot Jehova. Tenk over et eksempel fra den loven Gud ga Israel. Loven sa at en som stjal fra eller bedro en annen person, handlet «illojalt mot Jehova». (3. Mos 6:2–4) Det er derfor klart at når en person som er en del av menigheten, misbruker et barn – og dermed stjeler tryggheten fra barnet – handler han illojalt mot Gud. Overgriperen fører stor skam over Jehovas navn. Overgrep må derfor fordømmes som det det er: en alvorlig synd mot Gud.

9. Hvilken nyttig bibelsk informasjon har Jehovas organisasjon kommet med i årenes løp, og hvorfor?

9 I årenes løp har Jehovas organisasjon gitt mye informasjon basert på Bibelen om overgrep mot barn. Vakttårnet og Våkn opp! har for eksempel hatt artikler om hvordan overgrepsofre kan takle følelsesmessige  sår, hvordan andre kan hjelpe og trøste dem, og hvordan foreldre kan beskytte barna sine. De eldste har fått detaljert bibelsk opplæring i hvordan de skal håndtere saker som gjelder misbruk av barn. Organisasjonen vurderer jevnlig den måten menighetene tar hånd om slike saker på. Hvorfor? For å forsikre seg om at framgangsmåten vår er i samsvar med Kristi lov.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Søkte på overgrep på deres egen nettside, denne artikkelen er ganske interessant. 

EN ALVORLIG SYND

4, 5. Hvorfor er overgrep en synd mot offeret?

4 Overgrep mot barn har vidtrekkende følger. I tillegg til at det berører ofrene, berører det også dem som bryr seg om ofrene – familiene deres og deres kristne brødre og søstre. Overgrep mot barn er en alvorlig synd.

5 En synd mot offeret. c Det er en synd å påføre andre urettferdig smerte og lidelse. Som vi skal se i den neste artikkelen, er det akkurat det en overgriper gjør – han skader barnet på alvorlige måter. Han misbruker barnets tillit og tar fra ham eller henne tryggheten. Barn må beskyttes mot slike onde handlinger, og de som har blitt misbrukt, trenger trøst og hjelp. – 1. Tess 5:14.

6, 7. Hvorfor er overgrep mot barn en synd mot menigheten og mot myndighetene?

6 En synd mot menigheten. Når en som er en del av menigheten, gjør seg skyldig i misbruk av barn, fører han skam over menigheten. (Matt 5:16; 1. Pet 2:12) Så urettferdig dette er mot de millioner av trofaste kristne som ‘kjemper en hard kamp for troen’! (Jud 3) Personer som ikke angrer onde handlinger de har begått, og som fører skam over menighetens gode navn og rykte, får ikke fortsette å tilhøre menigheten.

7 En synd mot myndighetene. De kristne «skal underordne seg myndighetene». (Rom 13:1) Vi viser at vi underordner oss, ved å vise respekt for landets lover. Hvis noen i menigheten begår et brudd på straffeloven, for eksempel misbruker et barn, synder han mot myndighetene. (Jevnfør Apostlenes gjerninger 25:8.) De eldste har ikke myndighet til å håndheve landets lover. Men de vil ikke skjerme en overgriper mot de juridiske konsekvensene av hans synd. (Rom 13:4) Synderen høster det han har sådd. – Gal 6:7.

8. Hvordan ser Jehova på synder som blir begått mot mennesker?

8 Først og fremst en synd mot Gud. (Sal 51:4) Når et menneske synder mot et annet menneske, synder det også mot Jehova. Tenk over et eksempel fra den loven Gud ga Israel. Loven sa at en som stjal fra eller bedro en annen person, handlet «illojalt mot Jehova». (3. Mos 6:2–4) Det er derfor klart at når en person som er en del av menigheten, misbruker et barn – og dermed stjeler tryggheten fra barnet – handler han illojalt mot Gud. Overgriperen fører stor skam over Jehovas navn. Overgrep må derfor fordømmes som det det er: en alvorlig synd mot Gud.

9. Hvilken nyttig bibelsk informasjon har Jehovas organisasjon kommet med i årenes løp, og hvorfor?

9 I årenes løp har Jehovas organisasjon gitt mye informasjon basert på Bibelen om overgrep mot barn. Vakttårnet og Våkn opp! har for eksempel hatt artikler om hvordan overgrepsofre kan takle følelsesmessige  sår, hvordan andre kan hjelpe og trøste dem, og hvordan foreldre kan beskytte barna sine. De eldste har fått detaljert bibelsk opplæring i hvordan de skal håndtere saker som gjelder misbruk av barn. Organisasjonen vurderer jevnlig den måten menighetene tar hånd om slike saker på. Hvorfor? For å forsikre seg om at framgangsmåten vår er i samsvar med Kristi lov.

Men rapporterer de det videre så barnet kan beskyttes? Mye tyder på at svaret på det ihvertfall har vært nei

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Men rapporterer de det videre så barnet kan beskyttes? Mye tyder på at svaret på det ihvertfall har vært nei

PÃ¥inter  skrev 

7 En synd mot myndighetene. De kristne «skal underordne seg myndighetene». (Rom 13:1) Vi viser at vi underordner oss, ved å vise respekt for landets lover. 

og å dekke over overgrep barn  ville være å bryte norsk lov, så det kan ikke være lov.

Skrevet
kingpig skrev (Akkurat nå):

PÃ¥inter  skrev 

7 En synd mot myndighetene. De kristne «skal underordne seg myndighetene». (Rom 13:1) Vi viser at vi underordner oss, ved å vise respekt for landets lover. 

og å dekke over overgrep barn  ville være å bryte norsk lov, så det kan ikke være lov.

Ja. Men det har skjedd i praksis... i linken jeg gav, her igjen, er noen som påstår nettopp dette har skjedd i Norge

https://www.nrk.no/norge/_-dysser-ned-overgrep-1.8399572

Sitat

En annen kilde i Jehovas vitner som også har vært leder i en menighet, forteller hvordan trossamfunnet ikke ville kontakte barnevernet eller politiet da en mann i menigheten skal ha forgrepet seg på en ni år gammel jente.

– Vi lurte på hvordan vi kunne gi denne jenta hjelp. Svaret fra hovedkontoret var at varslet vi barnevernet, ville myndighetene få vite det, og det ville skade menighetens omdømme. De la lokk på saken, sier han til NRK.no.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (18 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men regner med det. Siste avsnittet sier dette:

23 Vi Jehovas vitner ser på seksuelt misbruk av barn som en alvorlig synd og en ond handling. Våre menigheter lar seg lede av Kristi lov og skjermer derfor ikke overgripere mot konsekvensene av det de har gjort. Men hva kan vi gjøre for å hjelpe dem som har blitt utsatt for overgrep? Dette spørsmålet blir besvart i den neste artikkelen.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (7 minutter siden):

Ja. Men det har skjedd i praksis... i linken jeg gav, her igjen, er noen som påstår nettopp dette har skjedd i Norge

Vi lurte på hvordan vi kunne gi denne jenta hjelp. Svaret fra hovedkontoret var at varslet vi barnevernet, ville myndighetene få vite det, og det ville skade menighetens omdømme. De la lokk på saken, sier han til NRK.no.

Hadde dette vært riktig(er jo en påstand fra enkel pers) ville jo dette blitt en stor straffe sak.

Så jeg tror ikke noe på akurat den.

Skrevet
Tussi skrev (12 minutter siden):

Her står det noe:

Når det gjelder menighetens håndtering av saken, hvorfor må det finnes minst to vitner til det som skal ha skjedd, for at de eldste kan nedsette et domsutvalg? Dette kravet er en del av Bibelens høye norm for rettferdighet. Når noen blir anklaget for en alvorlig synd, men nekter for å ha gjort det han blir anklaget for, må det to vitners utsagn til for at de eldste har bibelsk grunnlag for å nedsette et domsutvalg. (5. Mos 19:15; Matt 18:16; les1. Timoteus 5:19.) Betyr dette at det må finnes to vitner for å kunne melde fra til myndighetene om et overgrep som skal ha skjedd? Nei. Det er ikke nødvendig med to vitner for at eldste eller andre skal kunne varsle myndighetene om et angivelig brudd på landets straffelov.

Skrevet
kingpig skrev (6 minutter siden):

Vi lurte på hvordan vi kunne gi denne jenta hjelp. Svaret fra hovedkontoret var at varslet vi barnevernet, ville myndighetene få vite det, og det ville skade menighetens omdømme. De la lokk på saken, sier han til NRK.no.

Hadde dette vært riktig(er jo en påstand fra enkel pers) ville jo dette blitt en stor straffe sak.

Så jeg tror ikke noe på akurat den.

Hele greia er vel at det ikke ble en straffesak fordi det ikke ble rapportert, og NRKs kilder er anonyme 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å finne sympati for en organisasjon som ikke anmelder overgrep mot barn av hensyn til organisasjonens omdømme, men ekskluderer er voldtektsofre som ønsker å være en del av organisasjonen. 

Og dette er kun i Norge

• Liker 1
Skrevet (endret)

"Hele greia er vel at det ikke ble en straffesak fordi det ikke ble rapportert, og NRKs kilder er anonyme" 

Når slike saker har vært i media, kan det bli opprettet straffesak selv uten at noen av de involverte anmelder det, spesielt i så alvorlige saker.
Jeg har vært borti flere mindre saker der politiet har opprettet sak på egen hånd, så denne hadde de garantert sett på.

Endret av kingpig
Skrevet
kingpig skrev (1 minutt siden):

Når slike saker har vært i media, kan det bli opprettet straffesak selv uten at noen av de involverte anmelder det, spesielt i så alvorlige saker.
Jeg har vært borti flere mindre saker der politiet har opprettet sak på egen hånd, så denne hadde de garantert sett på.

Ja, hvis de visste hvem det var, men når kilden er anonym, hva skal de gjøre?

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis de visste hvem det var, men når kilden er anonym, hva skal de gjøre?

F.eks kontakte den ene kjente parten

Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

NRK? kildevernet er absolutt

nå prater jeg så klart om parten som påstått har dekket over dette, Jv hovedkontor. 

Og dem har regler på og måtte sammarbeide med myndigheter + ikke lov til å lyve.

Så jeg tror ikke noe på den saken.

Skrevet
kingpig skrev (15 minutter siden):

nå prater jeg så klart om parten som påstått har dekket over dette, Jv hovedkontor. 

Og dem har regler på og måtte sammarbeide med myndigheter + ikke lov til å lyve.

Så jeg tror ikke noe på den saken.

Ja, jeg er ikke så sikker...... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...