Gå til innhold

Hvem er Jehovas Vitner og hva står de for?

Anbefalte innlegg

Skrevet
arne22 skrev (16 minutter siden):

Hadde vel knapt nok hørt om Adventistene, men det virker faktisk som at dette er en enda større internasjonal organisasjon enn Jehovas Vitner. (22 Millioner vs 8 millioner.) Samtidig så ser det ut som et de er en god del mindre i Norge, enn Jehovas Vitner. (4.500 vs ca 12.000)

Men det ser da ut til å være en del forskjell i teologien. Mitt inntrykk av Jehovas Vitner det er at de er litt glade i dette med helvete og å holde svovelpølen i beredskap. I følge leksikon så kan det se ut som at dette ikke helt er tilfellet for Adventistene. (Men det er vel ikke alt som man kan lese ut i fra et leksikon.)

https://snl.no/adventisme

https://snl.no/Jehovas_vitner

Ser ellers at Aventistene har en forholdvis original vri på sin business-del av virksomheten:

https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/913766091

Der ser du hvor viktig det er å ikke stole på alt man leser. Noe både JV og Adventistene har felles er nettopp det at de mener bibelen ikke støtter en lære om et helvete, verken åndelig eller metaforisk. Snarere tvert imot - de mener til evig liv er er ingenting (noe som for mange i dagens travle samfunn kan høres ganske fristende ut ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet
arne22 skrev (24 minutter siden):

Hadde vel knapt nok hørt om Adventistene, men det virker faktisk som at dette er en enda større internasjonal organisasjon enn Jehovas Vitner. (22 Millioner vs 8 millioner.) Samtidig så ser det ut som et de er en god del mindre i Norge, enn Jehovas Vitner. (4.500 vs ca 12.000)

Men det ser da ut til å være en del forskjell i teologien. Mitt inntrykk av Jehovas Vitner det er at de er litt glade i dette med helvete og å holde svovelpølen i beredskap. I følge leksikon så kan det se ut som at dette ikke helt er tilfellet for Adventistene. (Men det er vel ikke alt som man kan lese ut i fra et leksikon.)

https://snl.no/adventisme

https://snl.no/Jehovas_vitner

Ser ellers at Aventistene har en forholdvis original vri på sin business-del av virksomheten:

https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/913766091

Hvis du mener det med helvete og svovelpølen som en bokstavelig tolkning, er det ikke en del av Jehovas vitners teologi. De har en snever oppfatning av hvem og hvor mange som skal til "himmelen", og tror på en bevisstløs tilværelse for alle andre som er døde. Innenfor Jehovas vitners teologi slås det gjerne opp at de ikke fremmer en lære om et brennende helvete, et slags moralsk poeng rettet mot kristne trosretninger hvor et brennende helvete tradisjonelt har blitt tolket bokstavelig og brukt disiplinært (I henhold til deres vers-til-vers-forklaring av Johannes' Åpenbaring kan det se ut til at Katolsk kristendom har vært en erkenemesis siden trossamfunnet var kjent som Bibelstudentene). "Gode" mennesker skal ifølge Jehovas vitner bli vekket opp fra de døde, men ikke i himmelen.

Skrevet
Satan666 skrev (13 timer siden):

Jeg ser ikke problemet her. Folk tror på noe. Og hva så?

Problemet er ikke at "folk tror på noe". Problemet er hvordan JV som organisasjon/sekt behandler og lurer sine medlemmer, og i enkelte tilfeller til og med folk som ikke ønsker å ha noe med JV å gjøre overhodet.

• Liker 2
Skrevet
Lenvar skrev (2 minutter siden):

Problemet er ikke at "folk tror på noe". Problemet er hvordan JV som organisasjon/sekt behandler og lurer sine medlemmer, og i enkelte tilfeller til og med folk som ikke ønsker å ha noe med JV å gjøre overhodet.

Dette høres bare rart ut. Jeg ser ikke at JV har gjort noe galt. Folk har selv et ansvar for hvem de vil omgås. Om noen føler JV er fæle, så står de alle fritt til å ikke ville ha noe med dem å gjøre, og vice versa.

Skrevet
Satan666 skrev (Akkurat nå):

Dette høres bare rart ut. Jeg ser ikke at JV har gjort noe galt. Folk har selv et ansvar for hvem de vil omgås. Om noen føler JV er fæle, så står de alle fritt til å ikke ville ha noe med dem å gjøre, og vice versa.

Vi snakker om en ekstrem hjernevasking og manipulering. De går målrettet mot personer som fremstår som ensomme, gjerne eldre, og skaper en tillitt som etter hvert misbrukes. Og hvis man blir innviet og døpt, og deretter velger å gå ut av JV, så er du i praksis død for de du tidligere så som dine beste venner. Selv foreldre kutter alle bånd til barn som går ut av organisasjonen... barn kutter alle bånd til foreldre og søsken som går ut av organisasjonen. Hvis du av medisinske årsaker, eller på grunn av skader, får blodoverføring i stedet for å dø, blir du kastet ut og ingen (venner, familie) vil lenger ha noe med deg å gjøre... jeg kunne holdt på i evigheter.

Man blir ødelagt i hodet av å være med i en slik sekt, men man blir så hjernevasket at de fleste ikke klarer å se det.

Les deg opp på hva JV står for, hvordan de går etter personer, hva som skjer innad i organisasjonen, så tror jeg du endrer mening.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Cascada81 said:

Hvis du mener det med helvete og svovelpølen som en bokstavelig tolkning, er det ikke en del av Jehovas vitners teologi. De har en snever oppfatning av hvem og hvor mange som skal til "himmelen", og tror på en bevisstløs tilværelse for alle andre som er døde.

Ja, det ser ut til å være helt rett. Noen helvetslære kan man ikke tilskrive dem.

https://www.jw.org/no/bibliotek/videoer/ebtv/finnes-helvete/

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/finnes-det-et-helvete/

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/ildsjoen/

Takker for interessant oppklaring!

Endret av arne22
Skrevet
14 minutes ago, Lenvar said:

Vi snakker om en ekstrem hjernevasking og manipulering. De går målrettet mot personer som fremstår som ensomme, gjerne eldre, og skaper en tillitt som etter hvert misbrukes. Og hvis man blir innviet og døpt, og deretter velger å gå ut av JV, så er du i praksis død for de du tidligere så som dine beste venner. Selv foreldre kutter alle bånd til barn som går ut av organisasjonen... barn kutter alle bånd til foreldre og søsken som går ut av organisasjonen. Hvis du av medisinske årsaker, eller på grunn av skader, får blodoverføring i stedet for å dø, blir du kastet ut og ingen (venner, familie) vil lenger ha noe med deg å gjøre... jeg kunne holdt på i evigheter.

Man blir ødelagt i hodet av å være med i en slik sekt, men man blir så hjernevasket at de fleste ikke klarer å se det.

Les deg opp på hva JV står for, hvordan de går etter personer, hva som skjer innad i organisasjonen, så tror jeg du endrer mening.

Har du sett noen konkrete eksempler på dette?

Jeg for min del må tilstå at jeg aldri har kjent noen medlemmer av Jehovas Vitner personlig, og det eneste jeg har sett til dem det er at de har vært på døren noen ganger og sagt noe om at de ønsket å formidle sitt budkap. Da har jeg bare sagt til dem noe slikt som at: "Her ser dere en glad og fornøyd synder, og slik kommer det nok fortsatt til å være, så her er alt håp ute". Da har de bare sagt ok og gått.

Jeg har kjent noen personer opp gjennom tiden som har hatt alvorlige psykiske problemer. For de av dem som har oppsøkt såkalt "profesjonell hjelp", gjennom psykiatrien, så har det bare ballet på seg mer og mer og til slutt endt med en dødlig utgang.

For noen andre med tilsvarende problemer så har løsningen vært å ta kontakt med det som for meg framstår som litt "ekstreme menigheter", og så har de liksom snakket litt i tunger og hatt sine religiøse opplevelser, og blitt tatt vare på, og etter hvert så har de faktisk kviknet til og blitt ganske bra.

Ettersom jeg selv er litt lite inn i det religiøse, og kanskje heller litt over mot det filosofiske, så vet jeg ikke helt nøyaktig hva slags sekt eller retning dette dreide seg om, men jeg lurer på om det kan ha vært noe "pinsevennaktig".

Ettersom jeg ikke selv er noen innsider innenfor disse religiøse sirklene, så kjenner jeg jo ikke detaljene, men jeg må jo faktisk kreditere disse religiøse miljøene for at av det jeg har sett i praksis så er det faktisk enkelte ting som har fungert veldig bra. 

Gjennomgående så har faktisk religion fungert veldig mye bedre enn psykiatri, i de forhåldsvis få tilfeldige eksempelene som jeg kjenner til. 

Skrevet
RosaGnom skrev (På 19.3.2026 den 2.18):

Siterte du feil? Det er mange som sier at det er et valg å være Jehovas vitne, men i realiteten er det ikke det, av grunner du nevner her.  Man kan ikke kalle seg et Jehovas vitne uten å være døpt var vel poenget mitt.

Kilde:
«Ja, for å formelt kalles et "Jehovas vitne" og anerkjennes som en del av trossamfunnet, må man være døpt medlem. Udøpte kan delta på møter og studere, men regnes ikke som fullverdige medlemmer eller "vitner" før dåpen, som skjer etter opplæring og tro på deres lære.» Det er dette jeg mente med at man må være medlem.  Kilde.

Nei, jeg siterte ikke feil, bare påpekte at det du sier kanskje stemmer i teorien men ikke så mye i praksis. JV gjør alt de kan for å forholde seg til reglene de må forholde seg til for å få statstøtte, i TEORIEN...

Jeg har gått på skole med JV indoktrinerte og de kunne ikke en gang dusje med andre, ikke en gang av samme kjønn, så de stinket ikke bare religion etter gymmen for å si det sånn 😉

Skrevet
trn100 skrev (2 timer siden):

Nei, jeg siterte ikke feil, bare påpekte at det du sier kanskje stemmer i teorien men ikke så mye i praksis. JV gjør alt de kan for å forholde seg til reglene de må forholde seg til for å få statstøtte, i TEORIEN...

Jeg har gått på skole med JV indoktrinerte og de kunne ikke en gang dusje med andre, ikke en gang av samme kjønn, så de stinket ikke bare religion etter gymmen for å si det sånn 😉

Jeg siterte kun ifra Jehovas Vitner sine sider. 

Skrevet (endret)
arne22 skrev (På 19.3.2026 den 18.16):

Har du sett noen konkrete eksempler på dette?

Ja. Jeg har hatt JV i ganske nær familie og sett mer en nok av konkrete eksempler.

men jeg lurer på om det kan ha vært noe "pinsevennaktig"

Jeg har ikke noe direkte kjennskap til til pinsevenner, men ut fra hva jeg har lest, så er de og JV to veldig forskjellige trossamfunn, med JV på den negative siden.

men jeg må jo faktisk kreditere disse religiøse miljøene for at av det jeg har sett i praksis så er det faktisk enkelte ting som har fungert veldig bra. 

På utsiden fremstår JV som et veldig bra trossamfunn, og det må de gjøre for å tiltrekke seg medlemmer. Men hvis man som utenforstående graver litt, eller får litt mer inngående kjennskap, finner man mange mørke sider. 

og så har de liksom snakket litt i tunger og hatt sine religiøse opplevelser, og blitt tatt vare på, og etter hvert så har de faktisk kviknet til og blitt ganske bra.

Helt til de eventuelt velger å forlate JV fordi de ser eller opplever ting de ikke kan stå inne for. Da mister man alle "venner" og familie (hvis de også er medlemmer i JV), og venner fra før tiden i JV har de brutt med for lenge siden for de har ikke lov til å ha venner på utsiden. Jeg vil si det er bedre å heller oppsøke et tradisjonelt kristent miljø, og finne en mening med livet der, fremfor et ekstremt trossamfunn som JV.

EDIT: Jeg kan nevne at jeg hadde en kollega som fortalte meg at han var med i JV og hadde lyst til å forlate de. Men han turte ikke, for da ville han miste alt av venner og familie, og være helt alene i verden.

Endret av Lenvar
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For noen andre med tilsvarende problemer så har løsningen vært å ta kontakt med det som for meg framstår som litt "ekstreme menigheter", og så har de liksom snakket litt i tunger og hatt sine religiøse opplevelser, og blitt tatt vare på, og etter hvert så har de faktisk kviknet til og blitt ganske bra.

Ettersom jeg selv er litt lite inn i det religiøse, og kanskje heller litt over mot det filosofiske, så vet jeg ikke helt nøyaktig hva slags sekt eller retning dette dreide seg om, men jeg lurer på om det kan ha vært noe "pinsevennaktig".

Jeg er pinsevenn, og det er mye tungetale i våre menigheter, og jeg opplever ihvertfall den menigheten jeg gpr i nå, som omsorgsfull og ivaretakende, og betyr mye.

Skrevet (endret)

Menigheter forsøker å leve opp til ideen om omsorgsfull. Man kan se at de har sinnene sine fokusert veldig på akkurat dette, fra minuttet du kommer inn der.

De har lest det så mange ganger i skriften om det å vise omsorg.

Endret av Paratech
Skrevet
Paratech skrev (9 timer siden):

De har lest det så mange ganger i skriften om det å vise omsorg.

Mulig det har plukket opp noe og tatt det til seg, men det er jaggu mye annet kloakk der også, hat, fordommer, rasisme, kvinnehat, lgbtq hat.

Mange har også plukket opp akkurat det hatet, det er noen som prøver, men det er mange som ikke gjør det, 95% hat mot 5% omsorg, hatet ser ut til å vinne med klar margin. usa og russland sin kristne kjærlighet gjør alt de kan for å kvele demokratiet, jeg føler ikke på den omsorgen gitt. 

Paratech skrev (9 timer siden):

Menigheter forsøker å leve opp til ideen om omsorgsfull. Man kan se at de har sinnene sine fokusert veldig på akkurat dette, fra minuttet du kommer inn der.

• Innsiktsfullt 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
arne22 skrev (På 19.3.2026 den 3.49):

Ja, det er helt rett. Hva folk tror på er ikke hva denne tråden handler om. Tråden inneholder et annet tema.

Jeg fant ellers noe info omkring hvor inntektene til Jehovas Vitner kommer i fra:

https://www.jw.org/en/jehovahs-witnesses/faq/donations-worldwide-work-finances-money/

I følge Vårt Land så sendes overskuddet fra innsamlede midler i Norge til Jehovas Vitners sentrale organiasjon i USA:

Det ser ut som pengene går videre til fattige land, til nødhjelp og bygging Osv

Global nødhjelp under en global pandemi | Hvordan bidragene dine blir brukt

Hvordan bidragene dine blir brukt

Skrevet
kingpig skrev (1 minutt siden):

Det ser ut som pengene går videre til fattige land, til nødhjelp og bygging Osv

Det er klart JV er jo ikke akkurat en veldig troverdig kilde for hva JV gjør eller ikke gjør.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
39 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er klart JV er jo ikke akkurat en veldig troverdig kilde for hva JV gjør eller ikke gjør.

Jehovas vitner framstår jo nærmest som en religiøs franchisekjede, altså et slags religionenes svar på MCDonalds.

I en slik franchiskjede med "ferdig branding", "ferdig uniform" og "ferdig produkt" og "ferdige svar" så vil det jo typisk gå en vedvarende kontantstrøm i fra franchisetakerne til moderselskapet i USA. For JV så forholder det seg jo slik at det meste av det som skjer av økonomisk aktivitet ikke ligger åpnent, men den delen av regnskapene som ligger åpent viser at det går en vedvaredne kontantstrøm på ca 100 mill kroner til morselskapet i USA.

Hvis man skal ha noen mening om hvordan disse pengene fra religiøse franschisetakere over hele verden blir brukt, så måtte man nok se litt nærmere på eierstrukturen i USA. Hvis de klarer å få inn 100 millioner i fra Norge, på årlig basis, så er det jo nærliggende å tro at driften verdensbasis gir betydelig større inntekter enn det.

Jeg synes ellers at MCDonalds har gjort en utrolig god jobb for å få til et ensartet produkt og en ensartet kundeopplevelse over hele verden. Når man er ute og reiser så vet man alltid hva man får når man går inn i en MCDonalds restaurant. Det gir en form for trygghet.

Når man forholder seg til en religiøs fransichekjede som er bygd opp på noenlunde samme måte, så behøver man jo heller ikke å forholde seg til religiøse vanskelige spørsmål, det holder med å forholde seg til selskapet og hente ut de ferdige svar.

Når man går inn på en MCDonalds restaurant, så slipper man slike vanskelige eksistensielle spørsmål som om man skal velge mellom fenalår, suchi og lutefisk. Da kan man jo bare velge en ferdig standardisert burger, som er lik over hele verden. Og den som ikke liker burger, han kan jo bare stå utenfor.

Jeg iker ikke å snakke slemt om de religiøse, for det finnes jo en del bra i den sammenheng, men jeg kunne bare ikke dy meg.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (36 minutter siden):

De blir fulgt med lupe i Norge, og garantert det samme i andre land.
Så jeg regner med at det ville blitt oppdaget om det var noe juks i regnskapene.
Det hadde vel også kommet frem om noen privatpersoner hadde tatt ut lønn eller utbytte, vil jeg tro.

Skrevet
kingpig skrev (15 minutter siden):

De blir fulgt med lupe i Norge, og garantert det samme i andre land.

Dette er også en påstand uten noe dokumentasjon, mye mulig det stemmer, men jeg vet ikke. 

kingpig skrev (16 minutter siden):

Så jeg regner med at det ville blitt oppdaget om det var noe juks i regnskapene.

Jeg kan si det samme, jeg regner med at det ikke blir oppdaget da det er en hierarkisk sekt som opererer som et pyramidespill, alt går jo tilsynelatende oppover, men aldri nedover? Men jeg vet ikke, det jeg vet er at de linker fra jv for å bevise jv sine påstander blir lite annet enn sirkulær argumentasjon. 

kingpig skrev (22 minutter siden):

Det hadde vel også kommet frem om noen privatpersoner hadde tatt ut lønn eller utbytte, vil jeg tro.

Med den risikoen det innebærer for varsleren? Jv er altså en hierarkisk sekt som rettferdiggjør utfrysing av sine medlemmer som en kollektiv straff, det er ikke noen åpenbar gulrot her for å være en varsler, bare pisk og det er nok ved design.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (44 minutter siden):

Dette er også en påstand uten noe dokumentasjon, mye mulig det stemmer, men jeg vet ikke. 

Bare denne siden og mange flere her, er vel dokumentasjon på dette.

Jv er veldig hatet så veldig mange som leiter etter noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...