Gå til innhold

Hvem er Jehovas Vitner og hva står de for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En sekt, det er en sekt.

Faktisk så er alt av religion sekt. Alt bygger på hjernevasking, makt over svake sjeler, begrunnelse og rettferdigjøre kriminelle handlinger, psykopater som hadde ett behov for å ytre sine følelser og ønsker at de måtte skrive bøker og kalle det "Guds ord" for å få andre til å følge dem.

Ærlig talt, religion er det største vissvasset som noen gang er oppfunnet. Sci-fi laget for mange tusen år siden av smarte maktsyke mennesker hvor folk var utrolig lettlurte, ikke hadde noe kunnskap om noen ting og kunne dermed prate om alt mulig og folk trodde på det. Om du har ett behov for å tro på åndelige makter for å komme deg igjennom hverdagen, ha noe å skylde på, ja da er det du som kanskje trenger å jobbe litt med deg selv. 

At folk bare kan lese en bok og dermed tro på det som står der skriker svakt menneske, hjernevasking på høyt nivå. Blir like dumt som om jeg skulle finne opp en karakter å skrive noen kjekke ord i en bok og si alt jeg har "opplevd" fordi denne karakteren ønsket at jeg skulle det. Latterlig!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En rekke innlegg som diskuterer rettskriving som medførte en haug unødvendig støy er fjernet. 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden 

Skrevet
Gouldfan skrev (På 3.5.2026 den 20.05):

Jehovas vitner vant saken i Høyesterett, noe jeg synes er helt riktig med prinsippet i norsk lov om trosfrihet.

https://www.nrk.no/sorlandet/hoyesterett-har-talt_-staten-kan-ikke-nekte-jehovas-vitner-statstilskudd-og-registrering-1.17859583

Jehovas Vitner er bare toppen av isfjellet av moralsk forkastelige praksiser som brutal utfrysing av barn og familiemedlemmer fra hele lokalsamfunn. Hele statsstøtte-systemet bør skrotes. Disse interesseorganisasjonene klarer fint å samle inn til egen drift og bør overhodet ikke tappe skattekassa for penger, som burde gått til gode formål i stedet for.

Prinsippet religionsfrihet trues ikke av at de frigjøres fra statlig subsidiering av moralsk avfall.

Skrevet

Da er godt over halve tråden moderert bort i all hovedsak grunnet OT, denne tråden handler om Jehovas Vitner ikke om kristendommen som en religion eller annet som ikke knytt til Jehovas Vitner, hvem de er, hva de står for og relevante saker som den nylige høysterettdommen. Da diskusjonen ellers var så ufin, med utbredt bruk av AI for å argumentere for seg selv valgte jeg her å bare slette hele røkla istedenfor å prøve å splitte det ut i en egen tråd.

Modereringen skal ikke kommenteres i tråden

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det navnet de hadde valgt, er hentet fra Bibelen. Det forherliger ikke noe menneske eller noen religiøst eller kultus, men er basert på det skriftstedet som det er henvist til ovenfor, Jesaja 43:10-12 og som i utdrag lyder: I er mine vitner sier (Jehova) og min tjener som jeg har utvalgt, forat I skal kjenne og tro på meg og forstå at jeg er Gud...Jeg har forkynt det og frelst, jeg har kunngjort det og der var ingen fremmed gud blant eder. I er mine vitner sier (Jehova) og jeg er Gud..(Jes 44:8)

Resolusjonen Et nytt navn ble spredt i millioner av eksemplarer på mange språk over hele kristenheten. Jehovas folks lokale menigheter over hele jorden vedtok den og bekjente derved overfor Gud og mennesker at de forpliktet seg til å være Jehovas vitner, i likhet med den store sky av vitner fra den første martyr Abel og fram til døperen Johannes. (Heb 11.4 til 12:1)

Dette mishaget folk i religiøse kretser og de spurte hånlig: Hvem har bedt disse menneskene å være Jehovas vitner? Hvor står det at Jehova har bedt dem være sine vitner? Og verdslige skeptikere mente eller erklærte at navnet ikke ville vinne hevd. Diktatorer som Hitler, Mussolini, Stalin og andre har gjort hva de kunne for å komme navnet til liv ved å forby vitnearbeidet og undertrykke og prøve å tilintetgjøre dem som bærer det, men uten hell. Navnet har vunnet hevd og har bestått til denne dag og det finnes nå i alle slags offentlige opptegnelser og dokumenter og er kjent både av landets høyeste myndigheter og av den menige mann.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...