Fibonacci Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars (endret) Ahoy! Jeg ser et produkt på finn.no som jeg er interessert i. Personen bor like ved, og jeg kan tenke meg å møte personen og betale direkte med vipps ved overlevering. Men selgeren har tydeligvis bare valgt Fiks Ferdig, noe som gjør at jeg ikke kan sende en direktemelding på noe vis uten å legge inn et (forpliktende?) bud og velge levering via Posten eller Postnord. Dette virker som en ganske enshittifisert løsning, da det vil være mye enklere å bare sende en melding til vedkommende og høre om vi kan møtes, i stedet for å måtte sende varen i posten og ikke kunne kommunisere normalt. Er det jeg som har misforstått noe, eller kan selgere gjøre det mulig å bare kommunisere via Fiks Ferdig-bud og påfølgende pakkesending? Finner ingen direktemeldingsfunksjon verken på personens profil eller i salgsannonsen. Endret 13. mars av Fibonacci
kremt Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars Hvis du kjøper det direkte av han blir det jo ikke noe avgifter til finn for sending og betaling. Det er trolig også en del selgere som er redd for å møte folk som selger. Det er litt sånn samfunnet har blitt de senere årene.
Fibonacci Skrevet 13. mars Forfatter Skrevet 13. mars (endret) Ffs. Det er jo totalt idiotisk. Jeg vil heller gå i 20 minutter, se på varen og bare vippse, enn å måtte få den tilsendt i posten. Men om finn har blitt så grådige og folk så introverte, får det heller bare være. Bestiller heller varen fra en nettbutikk. Eventuelt kan jeg legge inn et bud på 1 krone og beskrive problemstillingen i meldingen. Endret 13. mars av Fibonacci
Fibonacci Skrevet 13. mars Forfatter Skrevet 13. mars (endret) La inn et bud på 10,- (minstepris på finn, visstnok) og 89,- i div drittgebyrer og frakt, så får vi se hva selger svarer ... Edit: Da ble det avtale om å møtes og overlevere produktet og betale. Mye enklere enn "the finn"-way. Så blir summen refundert når selger har fått direktebetaling og avviser tullebudet via finn. Endret 13. mars av Fibonacci 3 1
Runar Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars Nå løste det seg likevel, men du kan fint sende meldinger til selgere som har laget annonser med Fiks ferdig. Jeg har gjort det flere ganger selv, med spørsmål eller lignende. Du må skrolle ned til der du finner selgerens profilnavn og -bilde, der skal det være en knapp det står «Kontakt selger» på. 2 1
Simen1 Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Jeg irriterer meg også over at Finn forsøker å pushe frakttjenester så hardt ved å krympe og plassere kontakt selger-knappen langt nede på siden. Eksempel fra en tilfeldig annonse: Spoiler 1
Runar Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Simen1 skrev (6 timer siden): Jeg irriterer meg også over at Finn forsøker å pushe frakttjenester så hardt ved å krympe og plassere kontakt selger-knappen langt nede på siden. Jeg er todelt. Som kjøper skulle jeg gjerne ha sluppet alle gebyrene, men samtidig liker jeg tryggheten Fiks ferdig gir meg, for det er flere selgere jeg rett og slett ikke stoler på men ikke har mulighet til å møte fysisk. Som selger er det ganske kjekt, for Finn ordner alt for meg og kjøper betaler gebyrene. Jeg slipper også å be om forhåndsbetaling (noe jeg unngår selv), samtidig må man stole på at kjøperen ikke lyver om tilstanden på varene ettersom Finn passer på pengene dine en liten stund. 1
ali q Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars (endret) Knappen for å kontakte selger er mye lenger ned enn Fiks Ferdig bud/kjøp knappen(e). Under profil (selv skjult profil har denne knappen som heter "Kontakt selgeren" i en litt diskre hvit bakgrunn og blå tynn tekst) er det en "Kontakt selgeren" knapp. Urlen for å kontakte er https://www.finn.no/messages/new/xyz og xyz er annonseID-nummeret (man kan ikke kontakte profiler direkte, alt må gå via en annonse eller tidligere annonse). Dersom profilen er skjult vil du ikke få opp selve profilnavnet (som kan være et pseudonym) før du faktisk sender en melding til personen, men det å sende en slik melding er en grei funksjon å huske dersom du ønsker å få profil ID på en skjult profil i en annonse (utover å sjekke om postnummeret er samme som du mistenker). Endret 16. mars av ali q 1
Markiii Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars Det finnes da en link for å kontakte selger uansett. Har aldri opplevd at jeg ikke kan sende melding til selger med eventuelle spørsmål. 1
Zepticon Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars Runar skrev (På 14.3.2026 den 16.18): men samtidig liker jeg tryggheten *illusjonen av trygghet Flere som trodde de hadde trygghet som endte opp med ingen vare og ingen penger fordi pakken ikke kommer frem, og selger (og finn) ikke gir deg en dritt når helthjem roter den vekk.
ilpostino Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars Jeg er også litt todelt når det gjelder Fiks ferdig. For en tid siden solgte jeg et objektiv via Finn, og varen ble sendt via Helt hjem. Jeg tror de brukte 6 uker på å frakte den mellom Oslo-området og nordvestlandet. Både jeg og kjøperen tok kontakt med Helt hjem og de visste ikke hvor pakken var. Fra da av bruker jeg kun Posten til å sende.
ali q Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Zepticon skrev (På 16.3.2026 den 10.30): *illusjonen av trygghet Flere som trodde de hadde trygghet som endte opp med ingen vare og ingen penger fordi pakken ikke kommer frem, og selger (og finn) ikke gir deg en dritt når helthjem roter den vekk. Tipper det er enda flere som har fått faktisk trygghet selv hvis vi ignorerer totalt mørketallene på hvor mange svindlere som nå ikke lenger får holde på. Jeg har selv fått holde igjen penger fra selger frem til de korrigerte flere ganger; Hovedkort med defekt RAM-slot, selger som glemte å sende strømforsyningen, jeg fikk pengene igjen fra en handel hvor nettopp helt hjem rotet bort pengene (egentlig selger som fikk pengene igjen, men siden varen aldri kom så fikk jeg pengene igjen fra finn (egentlig Adyen). Og for de som synes gebyrene er sure/høye (som jeg ofte merker selv jeg irriterer meg over), husk at Finn.no ikke krever en eneste krone for selger på Finn Torget. Dette betyr at annonser kan fornyes i 60 dager i det uendelige uten en krone, som skaper et større marked slik at du som kjøper faktisk har villige selgere som ikke må betale og har svært få klikk for å fornye annonser hver 60. dag. Finn har nesten monopol og likevel krever de nesten ingenting fra selger eller kjøper hvis dere begge avtaler handelen utenfor finn.no. Ofte når jeg byr på auksjonen så må jeg betale mva på en brukt PC fordi selgeren er en bedrift. Når samme bedriften selger brukt PC på finn.no så sparer jeg både 25% mva og et minimumsgebyr på 400 kr til auksjonen.no... 1 1
Markiii Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars (endret) Zepticon skrev (På 16.3.2026 den 10.30): *illusjonen av trygghet Flere som trodde de hadde trygghet som endte opp med ingen vare og ingen penger fordi pakken ikke kommer frem, og selger (og finn) ikke gir deg en dritt når helthjem roter den vekk. Har også opplevd at en drittsekk solgte meg en vare som var i vesentlig dårligere stand enn den ble påstått å være i annonsen. I annonsen sto det at den var som ny og ikke synlig brukt. Da jeg åpnet sendingen var den full av riper og inngrodd møkk, med mer. Jeg fikk fullt medhold av Finn, men selger nektet å betale returporto. Finn tvang meg til å betale returporto, ellers ville de utbetale pengene til svindleren. Jeg tapte altså penger på at en fyr løy i annonsen. Fiks ferdig-dritten fremstod da som en svindel i seg selv, da jeg sitter igjen med tap, mens svindleren kan satse på at neste person ikke gidder å klage. (Merkelig nok er det ikke første gang folk påstår på Finn at noe er som nytt og ikke synlig brukt, og så er det riper og annet, selv når jeg avtaler å hente selv. Er folk tilbakestående eller satser de på at man ikke tør å avvise handelen når det er åpenbart at tingen er godt synlig brukt?) Endret 20. mars av Markiii 1
ali q Skrevet 22. mars Skrevet 22. mars (endret) Markiii skrev (På 20.3.2026 den 23.15): Har også opplevd at en drittsekk solgte meg en vare som var i vesentlig dårligere stand enn den ble påstått å være i annonsen. I annonsen sto det at den var som ny og ikke synlig brukt. Da jeg åpnet sendingen var den full av riper og inngrodd møkk, med mer. Jeg fikk fullt medhold av Finn, men selger nektet å betale returporto. Finn tvang meg til å betale returporto, ellers ville de utbetale pengene til svindleren. Jeg tapte altså penger på at en fyr løy i annonsen. Fiks ferdig-dritten fremstod da som en svindel i seg selv, da jeg sitter igjen med tap, mens svindleren kan satse på at neste person ikke gidder å klage. (Merkelig nok er det ikke første gang folk påstår på Finn at noe er som nytt og ikke synlig brukt, og så er det riper og annet, selv når jeg avtaler å hente selv. Er folk tilbakestående eller satser de på at man ikke tør å avvise handelen når det er åpenbart at tingen er godt synlig brukt?) 1. Frakten tilbake er noe vi må også dekke når man bruker angreretten i Norge. En minimal kostnad og risikoen å tape den lille hundrelappen er mye mer fristende enn å måtte betale for hele varen (som er risikoen man tar om man forhåndsbetaler og mottar en gråstein). 2. Betalte du med bankkort, debit eller kreditt- (VISA er VISA uansett, MasterCard er Mastercard uansett), så hadde du også hatt kortreklamasjon som en siste trygghet (men ja, jeg vet hvor mye Finn.no pusher folk til å bruke Vipps uten slik forbrukertrygghet), og da kunne du endt opp med både pengene igjen og varen igjen (hvis selger ikke ville legge ut for returportoen). Selv hvis du benyttet Vipps så kunne tatt personen til Forbrukerklagenemda (som ikke lenger er gratis, men du har både FKU og domstolene til din dispensasjon). Gidder majoriteren å gå til slike steg over en hundrelapp i frakt? Nei, men du hadde valget. 3. Så nei, du ble ikke tvunget til å betale returporto. Du fikk et valg. Du tok valget. Du alene tok det valget. Du tok dette valget etter at du også aksepterte risikoen som man alltid aksepterer når man bedriver fjernkjøp fra andre privatpersoner på nett. Endret 22. mars av ali q
Capitan Fracassa Skrevet 22. mars Skrevet 22. mars ali q skrev (39 minutter siden): 1. Frakten tilbake er noe vi må også dekke når man bruker angreretten i Norge. Men dette var ikke å bruke angreretten, men å reklamere på en være som ikke er som annonsert, og da er ikke frakt noe man må betale. Resten av innlegget ditt virker som unødvendig kverulering. 1
Markiii Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars (endret) ali q skrev (På 22.3.2026 den 9.08): 1. Frakten tilbake er noe vi må også dekke når man bruker angreretten i Norge. En minimal kostnad og risikoen å tape den lille hundrelappen er mye mer fristende enn å måtte betale for hele varen (som er risikoen man tar om man forhåndsbetaler og mottar en gråstein). 2. Betalte du med bankkort, debit eller kreditt- (VISA er VISA uansett, MasterCard er Mastercard uansett), så hadde du også hatt kortreklamasjon som en siste trygghet (men ja, jeg vet hvor mye Finn.no pusher folk til å bruke Vipps uten slik forbrukertrygghet), og da kunne du endt opp med både pengene igjen og varen igjen (hvis selger ikke ville legge ut for returportoen). Selv hvis du benyttet Vipps så kunne tatt personen til Forbrukerklagenemda (som ikke lenger er gratis, men du har både FKU og domstolene til din dispensasjon). Gidder majoriteren å gå til slike steg over en hundrelapp i frakt? Nei, men du hadde valget. 3. Så nei, du ble ikke tvunget til å betale returporto. Du fikk et valg. Du tok valget. Du alene tok det valget. Du tok dette valget etter at du også aksepterte risikoen som man alltid aksepterer når man bedriver fjernkjøp fra andre privatpersoner på nett. Men jeg betalte Finn for ekstra "trygghet". Likevel tapte jeg penger på det. Dessuten var det ikke angrerett, som det ble nevnt her. Det var en vare som åpenbart ikke var i nærheten av det den var annonsert som engang. Er du kanskje en av disse som selger ripete, hakkete og møkkete gjenstander på Finn og påstår de er "som ny, ikke synlig brukt"? Endret 27. mars av Markiii 1
joandreas Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars (endret) Man har ikke angrerett på den tjenesten da den er allerede levert. men er nok å spørre @krikkert på det. https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/22619024392210-Vilkår-for-Fiks-ferdig "6. Angrerett Du har ikke angrerett på tjenesten Fiks Ferdig, jf. angrerettloven § 22 første ledd bokstav c." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27/KAPITTEL_6#§22 " c. tjeneste som er levert fullt ut, dersom avtalen forplikter forbrukeren til å betale, levering har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå tapt etter at den næringsdrivende har oppfylt alle sine forpliktelser etter avtalen," Endret 27. mars av joandreas
joandreas Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars (endret) Gjør og som ebay og kjøp fra folk som tar skikkelige bilder av varen. jeg unngår de med produsentbilde. uansett hvor god prisen er.. Endret 27. mars av joandreas
ali q Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars Markiii skrev (2 timer siden): Men jeg betalte Finn for ekstra "trygghet". Likevel tapte jeg penger på det. Dessuten var det ikke angrerett, som det ble nevnt her. Det var en vare som åpenbart ikke var i nærheten av det den var annonsert som engang. Er du kanskje en av disse som selger ripete, hakkete og møkkete gjenstander på Finn og påstår de er "som ny, ikke synlig brukt"? Du betalte speditøren for trygghet under frakten. At Helt Hjem mister pakken din er ikke Finn.no sin feil selv hvis du gikk tilbake i tid når både finn.no og helt hjem hadde samme eier (Schibsted). Selger kan kreve pengene tilbake fra Helt Hjem og få vareverdi dekket og du kan få pengene dine igjen siden pakken aldri kom frem, så hva faen er problemet? Jeg sa ikke at du hadde angrerett, jeg nevnte angrerett som en tilsvarende og nesten identisk type transaksjon hvor du i begge tilfeller må dekke returfrakten (som er bedre enn å tape vareverdien siden den i 99,9999% av tilfellene er høyere enn selve frakten kostet deg. Jeg har vel så vidt solgt 3 ting på finn.no torget, samt noen biler og båter på finn.no sine andre kategorier, og jeg hadde ikke solgt en 3 mill cabin cruiser med fiks ferdig da det uansett hopper over gapet som er "varer som ikke er verdt å ta til forbrukerklagenemda eller domstolene", som er nettopp de type summene fiks ferdig er laget for å håndtere så terskelen for handel senkes (noe alle tjener på, både selger, kjøper og platformtilbyder (og speditør)). Uten Fiks Ferdig og gratis annonsering så hadde ikke de med sære verdifulle varer giddet å la de ligge ute der i årevis (så du faktisk kan få tak i en sær vare flere år etter produsenten sluttet å produsere). Det var mye verre før når man måtte betale for å legge ut noe som kostet plutselig 50% mer hver bidige 30-60 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå