Gå til innhold

Nettbutikk kansellerte orden min

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bestilte i går noe fra "multicom.no". Noen timer etter, så jeg at varen var borte, tatt vekk fra sortimentet. Når jeg bestillte sto det at varen var forventet inn på lager 15.03, altså ca 3 dager etter jeg bestillte den. Varen jeg kjøtpe var ca 35% billigere enn konkurent, jeg tenkte det var et greit tilbud. Jeg vil tro at de nå kansellerte ordren min pga feil pris og bruker dette som unnskyldning.  

Jeg fikk nå en mail hvor det står "vi gjør oppmerksom på at bestilt vare dessverrre ikke kan leverss fra våre leverandører. Kjøpet er derfor hevet, og beløpet vil bli tilbakeført. Dersom du ønsker, kan vi selvfølgelig hjelpe deg med å finne et alternativt produkt som er tilgjengelig nå"

De kan vel ikke bare kansellere ordren min, hvertfall ikke med denne unnskyldningen vel?

Hva slags rettigheter har jeg og er det noe jeg kan gjøre?

Endret av Arnep
  • Arnep endret tittelen til Nettbutikk kansellerte orden min
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhandler har ikke lov til å heve kjøpet uten ditt samtykke, når pengene først er overført. Dette kommer klart frem av forbrukerkjøpsloven, der det står at heving av kjøp er en rettighet kunden alene har, under visse forutsetninger.

Det hører med i dette at det heller ikke er tillatt å faktisk trekke pengene (dvs ikke reservere, men trekke) før varen sendes, men dette er noe Multicom driter i. Dermed gjør de det vanskeligere for seg selv, med at de "må" bryte loven på andre måter når slike ting som dette inntreffer.

I slike situasjoner har du etter loven mulighet til å foreta dekningskjøp, dvs kjøpe varen fra en annen forhandler og kreve at Multicom dekker mellomlegget - men også dette er en rettighet loven gir deg om som Multicom driter jevnt og langt i.

Ikke kjøpe ting fra tvilsomme forhandlere, er løsningen.

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet kan dei ikkje heve avtalen nei, med mindre det er åpenbart feilprisa. 

Ta kontakt og forklar at dei ikkje har rett til å heve kjøpet.

Skrevet

Jeg vil ikke si at det var åpenbar feilprising, uansett er det heller ikke unnskyldningen dems, de har samme vare under annet navn i nettbutikken også.

Skrevet (endret)

Eksempler fra nyere tid;

Multicom solgte feks 20tb thoshiba til rundt 5000kr, ellers kostet den rundt 6000-6500 i markedet, de leverte - var ikke given at deres pris var feil "bare fordi den er billigere", like sannsynlig hadde de en god pris, og justerte siden. Netonnet solgte lenge 1,2 og 4 tb 990 nvm disker til gamle priser, ikke noe problem det heller - andre hadde doblet. Jeg tror ikke netonnet gir vekk 4000kr ca hvis de ikke må per disk, jeg kjøpte 2.

Først leste jeg Arnep sitt svar feil, så måtte omformulere

Endret av Christian86
Skrevet

Jeg er klar over multicom.no sin ulovlige praksis men lot meg likevel friste for noen få dager siden (to rambrikker til under forventet pris, men ikke åpenbart feilpriset). Jeg er forberedt på å lage et sant helvete for disse hvis de forsøker seg på lovbrudd. Rambrikkene er "kjekt å ha", ikke noe jeg er helt avhengig av, så dette er litt sosialt eksperiment, i tillegg til å være kjekt å ha hvis kjøpet går smertefritt. Hvis de lager noe trøbbel så lager jeg ny tråd og holder dere oppdatert om sirkuset.

• Liker 4
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg er klar over multicom.no sin ulovlige praksis men lot meg likevel friste for noen få dager siden (to rambrikker til under forventet pris, men ikke åpenbart feilpriset). Jeg er forberedt på å lage et sant helvete for disse hvis de forsøker seg på lovbrudd. Rambrikkene er "kjekt å ha", ikke noe jeg er helt avhengig av, så dette er litt sosialt eksperiment, i tillegg til å være kjekt å ha hvis kjøpet går smertefritt. Hvis de lager noe trøbbel så lager jeg ny tråd og holder dere oppdatert om sirkuset.

Da er det nok kanskje samme vare vi snakker om. Fikk du samme mail som jeg viste til over hvor de skylder på "leverandørproblemer"?

Skrevet

Nei, jeg har bare fått ordrebekreftelse. Både når jeg bestilte (12.3) og nå står det at varen er på leverandørlager. Det burde bety at jeg får sporingsnr snart. 2x PNY DDR4-2666 16 GB SO-DIMM. Stykkprisen var 612 kr inkl mva + eks frakt.

Skrevet

Det ser ut som jeg må lage tråd...

Etter ordrebekreftelse og trukket pengene fra konto så sendte de en epost og sier at de ikke får tak i disse lengre og at de kan tilby en tilsvarende - men til en annen pris. Kanonene er ladet! Jeg tar det som en utfordring.

• Liker 4
Skrevet
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Det ser ut som jeg må lage tråd...

Etter ordrebekreftelse og trukket pengene fra konto så sendte de en epost og sier at de ikke får tak i disse lengre og at de kan tilby en tilsvarende - men til en annen pris. Kanonene er ladet! Jeg tar det som en utfordring.

Ok, ikke samme produkt som meg. 

Da sa de omtrent det samme, at de ikke er på lager, men kan hjelpe med å tilby tilsvarende vare. Jeg sendte mail tilbake hvor jeg ønsker tilsvarende vare, men da selvfølgelig til samme pris som jeg bestilte. Venter fortsatt på svar fra dem.

Skrevet
Simen1 skrev (På 14.3.2026 den 13.51):

Nei, jeg har bare fått ordrebekreftelse. Både når jeg bestilte (12.3) og nå står det at varen er på leverandørlager. Det burde bety at jeg får sporingsnr snart. 2x PNY DDR4-2666 16 GB SO-DIMM. Stykkprisen var 612 kr inkl mva + eks frakt.

Tenkte jeg skulle henge meg på denne i ånd av ditt sosiale eksperiment, men ser ut til at de har fjernet produktet fra nettsiden dessverre. 

• Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 3/17/2026 at 9:26 PM, Arnep said:

Ok, ikke samme produkt som meg. 

Da sa de omtrent det samme, at de ikke er på lager, men kan hjelpe med å tilby tilsvarende vare. Jeg sendte mail tilbake hvor jeg ønsker tilsvarende vare, men da selvfølgelig til samme pris som jeg bestilte. Venter fortsatt på svar fra dem.

Hørt no' mer?

Skrevet
Aetius skrev (1 time siden):

Hørt no' mer?

Det har vært noe meldingsutveksling, men de har ikke vært særlig behjelpelige.

De er fortsatt ikke villige til verken gi meg tilsvarende vare til samme pris eller dekningskjøp. Først skyldte de på leverandør problemer, så markedssituasjonen som gjør at de ikke kan matche pris på tilsvarende vare (selv om de har på lager og ellers i markedet). Så opplyser de at levering av tilsvarende vare vil medføre urimelige kostnader og ulempe, og derfor ikke kan tilby erstatningsvare eller godta dekningskjøp og refererer til forbrukerkjøpsloven § 21. 

I siste svaret fra dem så opprettholder de hva de har sagt hvor de avviser levering til opprinnelig pris og ansvar for dekningskjøp og sier at de ikke har tilsvarende vare til samme pris eller lavere, men at jeg kan komme med forslag til tilsvarende produkter hos konkurrenter som de eventuelt kan vurdere uten at det innebærer aksept av oppfyllelse eller ansvar.
Dette har nå pågått i 2 uker hvor de generelt er trege til å svare og jeg har sendt flere påminnelser. Jeg har tidligere også kommet med forslag til vare.

Skrevet

Jeg kommer til å opprettholde kravet mitt med frist til i morgen, om de ikke er villige til å levere tilsvarende vare til samme pris så foretar jeg dekningskjøp. Forventer vel at jeg må ta dekningskjøpet til fobrukerrådet. 

Skrevet
23 minutes ago, Arnep said:

Jeg kommer til å opprettholde kravet mitt med frist til i morgen, om de ikke er villige til å levere tilsvarende vare til samme pris så foretar jeg dekningskjøp. Forventer vel at jeg må ta dekningskjøpet til fobrukerrådet. 

I sp fall kan du gjøre regning med at det vil ta rundt tre år før du får pengene dine, hvis Multicon setter seg på bakbeina og du må via Forbrukerklageutvalget.

Skrevet
Aetius skrev (10 timer siden):

I sp fall kan du gjøre regning med at det vil ta rundt tre år før du får pengene dine, hvis Multicon setter seg på bakbeina og du må via Forbrukerklageutvalget.

Så får det nå være, har gitt de frist ut dagen så får se. Det er også en prinsipp sak.

Skrevet
Arnep skrev (32 minutter siden):

Så får det nå være, har gitt de frist ut dagen så får se. Det er også en prinsipp sak.

I den forbindelse vil jeg bemerke at du vil ha krav på forsinkelsesrenter fra 30 dager etter at du fremsetter kravet og at satsen per nå er 12%. Det kan således være lurt å fremsette kravet så tidlig som mulig og så vil du egentlig tjene på at det tar lang tid før du ser noe til pengene. Men det er kanskje ønskelig å få saken ut av verden så fort som mulig og da har jeg erfart, begge de to gangene jeg har vært i en slik situasjon, at viljen til å løse saken raskt øker betraktelig når man gjør det klart hvilke rettigheter man har og eksplisitt påpeker at man kommer til å kreve forsinkelsesrenter.

Pass bare på at dekningskjøpet er forsvarlig og ta gjerne noen screenshots fra prisjakt så du kan dokumentere dette.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Oppdatering:

De svarte før fristen og snudde helt. De tilbød meg nå tilsvarende vare til originalt avtalt pris. Nå gjenstår det å se om det blir levert, men regner med at det skal ordne seg. Da ble det en fin løsning til slutt, etter mye venting og protestering.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...