Gå til innhold

Komplett sender PS5 direkte i originalembalasjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte nylig en PS5 Pro fra Komplett og ble mildt sagt overrasket når jeg åpnet pakkeboksen og så den ligge der uten noe form form beskyttelse utenpå originalemballasjen. Alle hjørnene er slitte og flere steder er det stygge skraper og riper. For ikke å snakke om pakkseddelen som er klistret direkte på esken.

Jeg trodde Komplett, av alle, burde ha forståelse for at veldig mange som kjøper gamingartikler er opptatte av originalforpakning. Enda mer oppsiktsvekkende er det at Komplett mener at dette er helt standard måte å gjøre det på. Kan det virkelig stemme?

Hva tenker dere om dette? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutes ago, oleto said:

Jeg trodde Komplett, av alle, burde ha forståelse for at veldig mange som kjøper gamingartikler er opptatte av originalforpakning. Enda mer oppsiktsvekkende er det at Komplett mener at dette er helt standard måte å gjøre det på. Kan det virkelig stemme?

Du har kjøpt PS5, ikkje eska. 

Har Komplett levert det dei solgte? Ja.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Den hadde jeg sendt i retur.

XXL ba meg om å ikke lime returlappen på originalemballasjen da jeg skulle sende noe i retur, måtte gi beskjed om at det hadde de allerede gjort.

Syns også det er en uting at noen butikker bare sender varen i originalemballasjen. 

Endret av ^fmj
Skrevet

Skjedde med en pakke jeg fikk nettopp også, fra Proshop

De kutter vel utgifter, så hvorfor bruke ekstra penger på papp når det de sender allerede er godt beskyttet? Ikke vet jeg, men noe har endret seg.

Småelektronikk sender de vel fortsatt i papp

Skrevet
barfoo skrev (1 time siden):

Du har kjøpt PS5, ikkje eska. 

Har Komplett levert det dei solgte? Ja.

Med den logikken kunne de like gjerne sendt konsollen i en plastpose. Man kjøper faktisk ikke bare selve konsollen, man kjøper også originalemballasjen som følger med produktet. For mange er den en del av helheten, enten fordi man vil oppbevare konsollen i esken, eller fordi det har betydning for videresalg senere.

Det er fullt mulig at det juridisk sett ikke finnes noe krav om at emballasjen må være uten slitasje, og det er heller ikke poenget mitt. Dette handler mer om å forstå kundene sine. I gamingmiljøet er det ganske vanlig at folk bryr seg om originalemballasje, og da fremstår det ganske merkelig å sende en dyr konsoll rett i produktesken med fraktseddel og hele pakken.

Ja, jeg kjøpte konsollen, men originalemballasjen er en del av det man får når man kjøper et nytt produkt. Når den brukes som ytteremballasje og blir merket og slitt under transport, så er det faktisk en forringelse av det man har mottatt, særlig med tanke på andrehåndsverdi.

Jeg mener ikke at det nødvendigvis er ulovlig, men det er ganske oppsiktsvekkende fra en aktør som profilerer seg som gamernes valg og som påstår at de forstår gamingkulturen.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Når varene blir sendt til butikken så er det også emballasje utanpå emballasjen. Ofte i form av at originalemballasjen er stabla opp på ein pall som er pakka inn i plastfolie. Formålet er sjølvsagt at pen originalemballasje ofte er eit viktig salgsmoment når varen skal stillast ut i lokalet.

Når det gjeld i kva grad du kan kreve at originalemballasjen blir beskytta under sending, så kan du nok ikkje det sidan det ikkje er eit krav, jamfør det som var sagt om at du kjøper produktet inni emballasjen og ikkje emballasjen i seg sjølv.
Her har nok også ulike personar ulik oppfatting. Enkelte samlar på originalemballasjen som eit samleobjekt, og for andre går emballasjen umiddelbart i søpla.

Eg synes likevel at det er lite økonomisk gjennomtenkt av Komplett (med fleire) å legge seg på ein slik praksis når vi her i landet har 14 dagars angrerett. Og sjølv om det sikkert går ann å prøve seg på å sende samme returnerte PS5 til neste kjøpar, så taper butikken både frakta frå butikken til kunden og ikkje minst arbeidstid. Det å bruke 3 kroner på litt gråpapir og tape er nok ein lønnsom investering totalt sett.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Føniks skrev (13 minutter siden):

Emballasje utenpå emballasje? Hallo miljøhensyn? Dette må være helt innafor for en nettbutikk å gjøre. Ønsker du en fin og pen originalemballasje kan du handle på en fysisk butikk.

Poenget er jo at mange faktisk bryr seg om originalemballasjen når de kjøper spillkonsoller og lignende. I gamingmiljøet er det helt vanlig å ta vare på esker, både for oppbevaring og fordi det har noe å si for videresalg. Det er altså ikke noe sært, men noe ganske mange er opptatt av.

Derfor blir det litt rart å late som om emballasjen er irrelevant. Når man kjøper et nytt produkt, forventer mange at originalemballasjen ikke er brukt som fraktemballasje.

Det jeg reagerer mest på er at Komplett ikke skjønner dette, særlig når de profilerer seg så tydelig mot gamere. Da burde det være ganske åpenbart at akkurat sånne ting faktisk betyr noe for en del av kundene deres.

• Liker 1
Skrevet

Nå er vel produktet pakket slik at original emballasje er ment å være beskyttende.

Om det var slik at det var nødvendig med en eske og skum utenpå denne igjen så ville saken vært noe annerledes.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Litt pussig, de gjør jo ikke det med laptoper. Sist jeg bestilte laptop derfra fikk jeg den levert i en typisk, brun pappeske, med original emballasje inni.

Kanskje de ikke har esker som egner seg rent størrelsesmessig? Alt er jo veldig standardisert der.

• Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (33 minutter siden):

Minner meg om småunger som griner fordi maten ble servert på grå tallerken og ikke en hvit.

Merkelig sammenligning. Når jeg kjøper et nytt produkt forventer jeg at det ser nytt ut. Også innpakningen, som jo vitterlig er del av produktet.

Salg handler også om opplevelse, og den starter i det du mottar produktet. Det er jo en grunn til at produsenter legger mye arbeid i emballasje og presentasjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har beholdt orginaleskene på mesteparten av fotoutstyret.

på feks stasjonær pc har jeg bare beholdt hovedkort esken med deler og manualer.

skjermkortet sin eske er og kjekk og beholde.

Endret av joandreas
Skrevet (endret)
3 hours ago, oleto said:

veldig mange som kjøper gamingartikler er opptatte av originalforpakning. 

De utgjør en særdeles liten andel, så da er det miljømessig tullete å sende en boks i en boks for alle, sånn i tilfelle noen skulle bry seg.

Men det kunne absolutt vært et valg.

Når du handler på Amazon er dette et valg ved bestilling og har vært det lenge. Så ja, komplett har rett i at dette er normalt.

Endret av John-B
  • Liker 5
Skrevet

Der er merkelig å sende slike produkter uten ekstra emballasje, spesielt i disse tider når det er så mange kjeltringer som stjeler pakker. En eske der det er tydelig at det er en PS5 inni er jo rene invitasjonen for uærlige tjenere. 

Skrevet
1 hour ago, oleto said:

Med den logikken kunne de like gjerne sendt konsollen i en plastpose. Man kjøper faktisk ikke bare selve konsollen, man kjøper også originalemballasjen som følger med produktet. For mange er den en del av helheten, enten fordi man vil oppbevare konsollen i esken, eller fordi det har betydning for videresalg senere.

Du kjøper i like stor grad emballasjen Komplett ville brukt til å pakke inn emballasjen som Sony brukte til å pakke inn PS5en med. Hva med de som er opptatt av den? Skal posten pakke inn emballasjen som komplett pakker inn emballasjen som Sony pakker inn PS5 med? og hva med de som er opptatt av emballasjen til Posten? Enda en runde med innpakkning? 

Nei, dette er tull. Er du opptatt av emballasjen, så må du handle i fysisk butikk og bære den skånsomt ut i bilen selv.

• Liker 4
Skrevet

Men det skal være sagt at Komplett har blitt mer gjerrig på embalasjen. Slik sendte de harddisker til meg. 3 ganger!

Spoiler

xUwFZDH.thumb.jpg.78eb32e57979441dfd04d2905a54dc42.jpg

Rettere sagt én til meg privat og to ganger til jobben. Grunnen til at de sendte to ganger til jobben var fordi første gangen var harddiskene totalt knust etter å ha ligget og smelt i hverandre under transport.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...