Gå til innhold

Hvem håper du vinner krigen mellom US/Israel or iran?

Hvem håper du vinner krigen?  

50 stemmer

1. 1. Hvem håper du "vinner" krigen mellom US/Israel og Iran?

• US/Israel
      28
    • Iran
      4
    • Alle
      9
    • Ingen
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Kilde?
Aner ikke om dette er sant, men det kan umulig være lett å få frem faktiske tall på det du fremmer?
..Og kritisk som jeg er - antar jeg generel mangel på kilder er grunnen til at du ikke legger med kildene med en gang til en så vesentlig påstand som den du fremmer, men kun fremmer påstanden uten noe mer informasjon.
Det er tross alt en veldig viktig del når man deler den type bastant fakta basert informasjon som du formidler.

Den siste studien SnikPellik la frem indikerte kun 9% støtte til terrorregimet. Fra sent i 2025. Før det, 10-15%. 

Hvorfor i alle dager skulle @Simen1 bare finne på sånne tall?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
WiiBoy skrev (20 minutter siden):

Det er som mange skiver ingen "vinnere" i dette, men jeg håper dessverre at Iran setter USA litt på plass :(

Enig i det. Både Trump og Netanyahu er enorme drittsekker og fortjener å bli satt skikkelig på plass. Hevnlysten er absolutt til stede. Men ikke spesielt rasjonell eller viktig sammenlignet med.. 

På den andre siden så har Iran et voldsomt brutalt terror-regime som er et mye større problem målt i antall drepte og den systematiske ondskapen de har stått for i årtier. For meg er det et mye viktigere hensyn å få en slutt på dette regimet, enn primitive hevntanker ovenfor DT og BN. Med regimet mener jeg det brutale styret, ikke folk flest. Iranere flest er ganske siviliserte folk med med normale verdier, som f.eks ønske om demokrati og menneskerettigheter og respekt for liv og folk.

Når man ser disse to sidene opp mot hverandre så blir det ganske primitivt å la primitiv hevnlyst mot et par kronidioter overstyre hensynet til mange titalls millioner iranere.

Før denne krigen har jeg håpt på frigjøringen av det iranske folk i årtier. Undertrykkelsen og grusomhetene i landet har vært enorme. I tillegg til all terroren som de har finansiert i utlandet. Jeg håpte Iranerne selv skulle klare det under opprørene, men med den sykt brutale framferden, nedslaktingen 8.-9. januar, så forsvant mitt håp om at det iranske folk skulle klare det uten hjelp utenfra. Det er rett og slett umulig, uansett størrelsen på folkemassen, å kjempe med hender og steiner mot regimets brutale Basij og revolusjonsgarden som var tung bevæpnet med tusenvis av maskingevær, pansrede opprørskjøretøy, skjold og hjemper. Det er bare ikke mulig å nå gjennom på den måten. Det iranske folket måtte ha hjelp utenfra og en stor andel tar i mot støtten de får fra USA og Israel.

Men nå skal jeg ikke skjønnmale USA og Israels innsats heller. Intensjonene er helt på bærtur og hver gang disse to bandittene åpner munnen så renner det ut mer bensin på bålet som gjør mye mer skade enn nytte. Dette er styrt av komplette idioter som ikke en gang beklager helt grusomme feilbombinger. Trump og co + BN og hans regjering burde svi og stilles for riksrett. Samtidig bør Ayatollah-regimet knuses like hardt som terrororganisasjonen Hizbollah ble knust av Israel de siste par årene. Jeg håper det står igjen en soleklar vinner: Det iranske folk - regimekritikerne - en overveldende majoritet av befolkninga.

Denne undersøkelsen mangler dessverre alternativer så jeg kommer ikke til å stemme. Det beste er kanskje bare å stenge denne tråden og lage en ny tråd og undersøkelse med riktige alterantiver.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Enig i det. Både Trump og Netanyahu er enorme drittsekker og fortjener å bli satt skikkelig på plass. Hevnlysten er absolutt til stede. Men ikke spesielt rasjonell eller viktig sammenlignet med.. 

Er mye Trump gjør som jeg undrer meg over jeg også. Hvorfor skyve sine allierte fra seg og deretter starte en krig man kunne trengt støtte fra de rett etterpå? Mye ulogisk, selv om jeg støtter forsøk på å befri det iranske folk fra terrorregimet.

• Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (27 minutter siden):

Den siste studien SnikPellik la frem indikerte kun 9% støtte til terrorregimet. Fra sent i 2025. Før det, 10-15%. 

Hvorfor i alle dager skulle @Simen1 bare finne på sånne tall?

Disse trådene burde ha en måte å pinne faktaopplysninger som folk spør om igjen og igjen, eller når man må dokumentere og avkrefte de samme kreml-løgnene gang på gang.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ja, det hadde vært litt på sin plass at den fredselskende/aggressoren Trump fikk seg en lærepenge som svir. Det er ikke helt feil å ta med Benjamin på kjøpet..

Om det er Iran som bør få den gleden er jeg derimot ikke så sikker på.

• Liker 5
Skrevet
Sovna skrev (4 timer siden):

Ja, det hadde vært litt på sin plass at den fredselskende/aggressoren Trump fikk seg en lærepenge som svir. Det er ikke helt feil å ta med Benjamin på kjøpet..

Om det er Iran som bør få den gleden er jeg derimot ikke så sikker på.

Jeg tror Trump håpet på en rask seier, der USA slår ut hele den iranske politiske eliten slik at en langt mer moderat en kommer til makten og som er villig til å forhandle. Det motsatte skjedde. Det var uansett dømt til å mislykkes når amerikanerne starter krigen med å tomahawk «double-tappe»  skoler. Skolemassakren + Israelske angrep på sivil infrastruktur + fyllikken  Hegseth sine uttalelser om at alle iranere må dø uten å spesifisere om han mener alle iranere eller iranere i regimet. Dette har vært med på å styrke regimet sin posisjon. 
En genuin seier for amerikanere nå må innebære bakkestyrker da det er lite som tyder på at de kan bombe frem en revolusjon. 
Det er dårlig nytt for Tyrkia og oss i Europa da det vil trigge en ny flyktningkrise mest sannsynlig større enn den forrige vi hadde. På en annen side, med amerikansk fokus på Iran som fort kan vare mange år så er det mindre sannsynlighet for at Trump griper Grønland militært. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 hours ago, Simen1 said:

For min del, så er det ikke hevnlyst mot DT jeg føler på. For min del er det at ikke supermakter skal tjene på å angripe. Dersom DT lykkes i Iran, så kommer han til å fortsette med en ny krig et annet sted. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (3 timer siden):

Jeg tror Trump håpet på en rask seier, der USA slår ut hele den iranske politiske eliten slik at en langt mer moderat en kommer til makten og som er villig til å forhandle. Det motsatte skjedde. Det var uansett dømt til å mislykkes når amerikanerne starter krigen med å tomahawk «double-tappe»  skoler. Skolemassakren + Israelske angrep på sivil infrastruktur + fyllikken  Hegseth sine uttalelser om at alle iranere må dø uten å spesifisere om han mener alle iranere eller iranere i regimet. Dette har vært med på å styrke regimet sin posisjon. 
En genuin seier for amerikanere nå må innebære bakkestyrker da det er lite som tyder på at de kan bombe frem en revolusjon. 
Det er dårlig nytt for Tyrkia og oss i Europa da det vil trigge en ny flyktningkrise mest sannsynlig større enn den forrige vi hadde. På en annen side, med amerikansk fokus på Iran som fort kan vare mange år så er det mindre sannsynlighet for at Trump griper Grønland militært. 

Enda ikke skjønt motivet til USA, men det er kanskje bare meg. Trump uttalte i tillegg likegyldig at det godt tenkes det kommer en enda verre ekstremist som overtar Iran. Det må være pinlig når det faktisk er Israel som har lurt USA ut på glattisen, slik at de kan få hjelp til utrydde så mye muslimer som mulig. Motivet er kun så banalt som det.

Når denne krigen koster såpass med penger vil Trump sikkert vippe mer og mer kostnader over på Europa som han alltid ivrer etter. "Vi er da for faen Nato eller?..kompiser." For dette olje stredet, hvem skal få eliminert utryggheten helt og holdent der og ta de løpende kostnadene?

Det må snakkes med Iran her. Det beste ville være å holde både USA og Israel unna samtalene. De er hverken pedagogiske eller innehar sunn fornuft. De kan jo bare slutte med krigføringen sin de så får noen andre isteden som evner og har et godt motiv stå for samtalene. Målet må jo være å få avsluttet dette med en så god og gjensidige forståelse som overhode mulig. 

Ingen i verden kan leve trygt når to slike ideologer og religioner jøder/muslimer i uoverskuelig fremtid står så kompromissløst opp mot hverandre.

Dette er den eneste måten å få avsluttet dette på.

Endret av Sovna
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
14 hours ago, Simen1 said:

Dette er styrt av komplette idioter som ikke en gang beklager helt grusomme feilbombinger.

Det kan hende Irans prestestyre etterhvert må beklage for at de sendte en rakett på en jenteskole.

14 hours ago, Simen1 said:

Jeg håper det står igjen en soleklar vinner: Det iranske folk - regimekritikerne - en overveldende majoritet av befolkninga.

❤️

• Liker 3
Skrevet
14 hours ago, DukeNukem3d said:

Hvorfor skyve sine allierte fra seg

Det var ett spill for at vi skulle ta oss sammen her i Europa. For at vi skulle slutte å råtne på roten vår. De bryr seg om Europa, som de har uttrykt svært tydelig. De fleste vet noenlunde grunnen nå. Jeg sa ifra om dette lenge før de gjorde det klart selv.

De vil ikke at deres allierte skal bli svake, apatiske, eller miste sterke vestlige verdier som har tjent oss svært mye. Altså ren fornuft. Noen måtte ta oss i nakkeskinnet før det var for sent. Og det virker. Det er flere ting som skjer nå i Europa som går i rett retning, og vil gjøre oss sterkere igjen.

14 hours ago, DukeNukem3d said:

deretter starte en krig man kunne trengt støtte fra de rett etterpå?

Europa hadde vært enda litt mer irrelevant for dem hvis de ikke hadde tatt oss i nakkeskinnet før dette. Vi var på vei ned på mange samfunnsområder.

Hvis vi i Norge er så opptatt av menneskerettigheter som vi sier, så skulle vi også blitt med fra dag 1 å gjøre ende på det massemorderske og torturerske Iranske styret.

Cred til UK, frankrike, spania, tyskland, italia for deres begrensede støtte.

Hvis den svenske regjeringen hadde henrettet 2000 personer per år i sitt land, og myrdet alle som sa noe som helst kritisk om regjeringen sin, så hadde jeg hatt samme mening om styret i Sverige.

• Liker 1
Skrevet
Radon Måling skrev (21 timer siden):

Joda det er sikkert mulig å dikte opp mye rart, men det var ikke en invitasjon til en konkurranse i "mest mulig ironi"
Det var et svar til de som mener vestlig både kultur og styresett "må" inn i Iran

Det er ingen som har skrevet det tror jeg.
Etter hva jeg har fått med meg går det ut på at mange (ikke venstresiden, regjeringen eller norske medier) ønsker at det iranske folk skal få frihet fra det morderiske og diktatoriske prestestyret. Frihet til å kle seg som de vil og mye annet dom de ikke kan i dag.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...