Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Boksere/undertøy ødelegges i vask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skyldes at strikken i boksere blir løs etter vask? Etter noen få vask er strikken så løs at bokseren er ubrukelig. Jeg har pleid å vaske på 60 grader, sentrifugering på 1200 omdreininger, altså samme program som håndklær og sengetøy.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vaske på 40 grader. Ikke bruk tørketrommel.

Alternativt vask de på eget program, f.eks syntetisk og 800 RPM.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Skrevet

Du sparer en del slitasje på å vaske på 40 grader, og henge tøyet til tørk, i stedet for å tromle. Bonus er at det tar vanvittig kort tid. Tørketrommel er tidkrevende, støyende og energikrevende. Klessnor er faktisk ikke så dumt.

• Liker 2
Skrevet

Ville aldri ha vasket undertøy på 40 grader. Kan til nød bruke 50 grader.

Kjøp annet undertøy da det må være av dårlig kvalitet. Følg også vaskeanvisningen, men om det står vask på 40 grader ville jeg kjøpt nye boxere av hygieniske årsaker.

• Liker 3
Skrevet

Undertøy skal gjerne ikke vaskes på mer en 40 grader. Det står også på vaskelappen på undertøyet. Står også gjerne at tørketrommel ikke skal brukes. Så om du ikke følger anvisningene på vaskelappen så ville jeg startet med det først. Det kan jo selvfølgelig også hende at du kjøper klær av suboptimal kvalitet. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trulss skrev (7 minutter siden):

Ville aldri ha vasket undertøy på 40 grader.

Føniks skrev (5 minutter siden):

Undertøy skal gjerne ikke vaskes på mer en 40 grader. Det står også på vaskelappen på undertøyet.

Som IVRIG Temu-kunde 😜 så vaskes alt undertøy alltid på minimum 60 grader eller alternativt kokvask.
Men kun på første vask, jeg stoler på at 40 grader holder til relativt rent tøy!  Som @Føniks sier så står dette på vaskelappene.. Følg de lappene, det er IKKE ment som pynt! 😄

Skrevet

40 grader er kroppstemeratur og holder ikke. Ingenting blir rent av å vaskes på 40 grader, særlig ting man har nær huden bør man etterstrebe å vaske må høyere temperatur.

Mine boksere vaskes på 60 grader og holder i mange år. Kjøper alltid bomull og det bør vaskes på 60 grader.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Trulss said:

40 grader er kroppstemeratur og holder ikke. Ingenting blir rent av å vaskes på 40 grader, særlig ting man har nær huden bør man etterstrebe å vaske må høyere temperatur.

Mine boksere vaskes på 60 grader og holder i mange år. Kjøper alltid bomull og det bør vaskes på 60 grader.

Vad är det som sker når mitt och väldigt många andras klär alltså ikke er rena? 

Skrevet (endret)
Sitat

In most cases, washing underpants at 30 degrees is sufficient to keep them clean and fresh. This prevents wear, retains the colors and ensures that the elastic lasts longer.

For a more hygienic wash it is sometimes necessary to wash your underwear at a higher temperature. But when do you choose to wash underwear at 40 or 60 degrees?

40 degrees - This is the standard for cotton underpants and underwear that needs slightly more cleaning. At this temperature, bacteria and sweat are effectively removed without unnecessarily burdening the substance. Perfect for daily use.

60 degrees - Only use this temperature if you really have dirty underpants, for example after intensive exercise, illness or if extra hygiene is desired. Keep in mind that repeatedly washing at 60 degrees can shorten the lifespan of your boxer shorts, especially with elastic materials.

https://www.muchachomalo.com/en-int/blogs/news/wash-underwear-this-way-it-stays-fresh-and-in-top-shape?

Endret av Føniks
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

60 gradersvask:
Kroppsnære plagg som truser og boksere utsettes for svette, hudceller og avføring i små mengder. Høyere temperatur gir tryggere hygienisk vask og fjerner mer effektivt bakterier.
Dersom man deler husstand med flere personer og vil redusere bakteriespredning, spesielt viktig ved sykdom f.eks. omgangssjuke, diare, etc.

Skrevet
4 hours ago, eplekasse said:

Hva skyldes at strikken i boksere blir løs etter vask? Etter noen få vask er strikken så løs at bokseren er ubrukelig. Jeg har pleid å vaske på 60 grader, sentrifugering på 1200 omdreininger, altså samme program som håndklær og sengetøy.

Kjøp kvalitet så skal det ikke være noe problem, men om vaskemaskinen din har skyld er jo mulig. 

Aldri hatt dette problemet selv og vasker i 60 grader selv. Verste som kan skje er at det revner over tid men konstant 60 eller 90 grader, hender de går i 90 vasken med andre ting, men det tar tid. 

nå kjøper jeg nytt undertøy og t-shorts hver 6-12 måned, ser ikke store utgiftene med det så det blir noe annet enn folk som bruker i årevis.

Prøv å bytt merket, kjøp en Dovre som eksempel, er boxershorts noen har hatt i 30 år, seriøst 😂

Bruker de selv samt de billigste kommer fra EMP shop, et dårlig produkt er bjørn borg og ei ikke behagelig. 

Levis har gode også. 

jeg sliter mer at mye kan føles for hard i strikken uten at vask løsner (er ei tjukk 😂)

Skrevet
27 minutes ago, Føniks said:

Skal korrigere deg, bomull skal vaskes i 60 og det tåler det for det er lagd for dette, men annet undertøy kan vaskes i 40.

Silke gjerne i 30 men ikke noe man beholder i lang tid. 

Så er det andre produkter som vaskes med håndvask og disse er ment å vare over kortere tid, mer for lek.

Skrevet (endret)
vampyrica skrev (11 minutter siden):

Skal korrigere deg, bomull skal vaskes i 60 og det tåler det for det er lagd for dette, men annet undertøy kan vaskes i 40.

Silke gjerne i 30 men ikke noe man beholder i lang tid. 

Så er det andre produkter som vaskes med håndvask og disse er ment å vare over kortere tid, mer for lek.

Det er ikke meg du korrigerer. Jeg tror produsenter av undertøy selv vet hvor mange grader det de selv produserer skal vaskes på. Jeg har bomullsboksere selv fra flere merker. Comfyballs, lululemon og muchachomalo for å nevne noen. Alle disse viser til 40 grader for vask.

Dette gjelder Bjørn Borg: 

Sitat

Bomullsundertøy bør ikke vaskes over 40 grader og bør ikke tørketromles. 

https://bjornborg.zendesk.com/hc/no-no/articles/360009166673-Hvordan-vasker-jeg-mine-Björn-Borg-produkter

Endret av Føniks
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Woff skrev (3 timer siden):

Som IVRIG Temu-kunde 😜 så vaskes alt undertøy alltid på minimum 60 grader eller alternativt kokvask.
Men kun på første vask, jeg stoler på at 40 grader holder til relativt rent tøy!  Som @Føniks sier så står dette på vaskelappene.. Følg de lappene, det er IKKE ment som pynt! 😄

Om du tror at plagget blir noe tryggere etter en koke vask tror jeg du må revidere.

Trådstarter bruker kanskje tøymykner? 

Skrevet
5 minutes ago, Føniks said:

Det er ikke meg du korrigerer. Jeg tror produsenter av undertøy selv vet hvor mange grader det de selv produserer skal vaskes på. Jeg har bomullsboksere selv fra flere merker. Comfyballs, lululemon og muchachomalo for å nevne noen. Alle disse viser til 40 grader for vask.

Dette gjelder Bjørn Borg: 

https://bjornborg.zendesk.com/hc/no-no/articles/360009166673-Hvordan-vasker-jeg-mine-Björn-Borg-produkter

Jeg vet Bjørn Borg til og med sier svette boksere er helt fint med 40 grader 😂

Men dette har vært nok forskning på hva hvilke grader som rengjør og fjerner bakterier, om folk synes det er greit skal jeg ikke legge meg oppi, men jeg går for vitenskap på dette feltet. 

Men bytt oftere enn hvertfall 6 måneder om en går for 40, en kan lett lese opp alt dette.

Skrevet

Tar et lat svar da jeg er trøtt her dog søket var på vitenskap vel å merke;

Based on scientific studies and hygiene guidelines, the correct temperature for washing underwear depends on the material and the level of sanitation required.

The Short Answer:
  • For maximum hygiene (bacteria removal): Wash at 60°C (140°F).
  • For daily, light-soiled washing: 30°C–40°C (86°F–104°F) is often sufficient.
  • For delicates (silk, lace): 30°C (86°F). 
    image.png.1199d1737df52edcbc7cdce85d999172.pngCDA Appliances +5
Key Scientific Findings on Bacteria and Hygiene:
  • 60°C is Necessary for Full Decontamination: Washing below 60°C often fails to kill bacteria like E. coli, potentially spreading them to other garments in the same load.
  • The "Cold Wash" Myth: While 30°C–40°C with modern detergents makes underwear look and smell clean, it does not reliably eliminate all pathogens.
  • Alternatives to High Heat: If washing at lower temperatures, use antibacterial laundry sanitizers or detergents with bleaching agents (active oxygen) to achieve a 99.9% reduction in bacteria.
  • Drying Matters: Drying in a machine dryer or in direct sunlight provides an additional, necessary step to eliminate remaining bacteria.
  • Machine Care: To prevent the buildup of bacteria in the washing machine itself, run an empty, high-temperature cycle (90°C) with cleanser periodically. 
    image.png.c53c1bb6a4a049fd853ab29c66f99fd7.pngNational Institutes of Health (NIH) | (.gov) +8
Best Practices:
  • Separate Heavily Soiled Items: If dealing with illness or strong odors, wash underwear separately at 60°C.
  • Sort by Fabric: Use higher temperatures (60°C) for cotton and lower temperatures (30°C-40°C) for synthetic or mixed materials to prevent damage to elastic.
  • Use Laundry Bags: Use delicates bags for lace or delicate items. 
    image.png.41fe09aa6650674baf5e0abe8549684c.pngwww.nimoverken.com +4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...