Gjest 445dc...eab Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Lurer på hvordan jussen er rundt å beskytte gårdseier / utleiere. Etter å ha vært på søking etter et lokale, har jeg kommet over et bygg hvor det har vært betydelig feilberegninger i oppmålt areal ut til leietagere hvor det ble litt krangling ( egentlig bare gårdseier, jeg takket nei etter å ha kommet med motbud som gårdseier syntes var frekt) Og før du spør, ja det er tatt i betraktning at de som har tilgang til fellesarealer får noe større en faktisk bruksareal, dette beregnes da på % andel av det man leier av totalbygget, hvorav man får tilsvarende % andel av fellesarealene lagt til på leiekontrakten. Men dette handler om de som ikke har tilgang til fellesarealer overhodet ( joda, de betales felleskostnader som inkluderer fellesareal, som er helt innafor, dette handler om kvm leieprisen og kun den) I lokalet A var det opplyst om at det var 100kvm, ved oppmåling vises det 70kvm. Det opplyses samtidig at før endring var lokalet på 150kvm orignialt, men naboleietager trengte mer plass og fikk en liten del. Gårdseier mener da at naboen fikk 50kvm, men etter oppmåling er det reelt bare 22kvm. Ergo var originalt lokale bare 92kvm. Men det har vært leid ut FØRST som 150kvm til én leietager Deretter leid ut som 100kvm til samme leietager, + 50kvm til nabotager I en annet lokale var det opplyst 78kvm, ved oppmåling var det 52kvm. Tidligere leietagere har nå sendt krav til utleier da en part har leid i godt over 15 år, den andre i 10 år. Jeg har tilbudt meg å gjøre oppmålinger for de andre leietagerne også, og jeg fikk nå et lite "trusselbrev" fra gårdseier om at jeg ikke har lov til å gjøre dette og han vil kreve erstatning for alt merarbeid jeg forårsaker han. Siste del der vet jeg han ikke kommer noe vei med, det er ikke hva posten handler om, men gir et lite bilde om gårdseier. Man kan si at det er finurlig at folk ikke skjønner at de får opplyst så mye feil, men jeg tror ikke disse menneskene har tenkt på kvm når alt har skjedd, bare at det er "plass" det er også høy takhøyde i lokalene, som får alt til å se mye større ut, jeg ble selv overraskest over målingene. Så har utleiere retten på sin side når det er så "grovt" feil? For leietager A er det snakk om nærmere 1-1.1Mnok i for mye betalt over perioden de har leiet. For leietager B er det snakk om nærmere 450-500k for mye betalt over leieperioden for leietager C ( som får ekstra lagerplass) Er "bare" snakk om 50k. Og det er 14 andre leietagere som ikke har fellesareal tilgang også, som jeg ønsker skal gjøre en oppmåling. For hvis dette er et gjentagende mønster, så kan det balle på seg mange mange millioner kroner her. Anonymous poster hash: 445dc...eab
WiiBoy Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Men du hverken har eller har hatt noen avtale med gårdeier? Du gjør dette kun for å være snill med leietakerne, som du ikke har noe forhold til?
The Avatar Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Jussen her er både avhengig av kva som er avtalt, og ei skjønnsmessig vurdering av om avviksarealet utgjer ein mangel. Eit veldig relevant spørsmål opp mot vurderinga av mangel er om du har takka ja til å leige basert på ei visning der du fekk sjå størrelsen på arealet, eller om du leigde berre basert på utleigars oppgitte areal.
Gjest 445dc...eab Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars Marzo skrev (På 10.3.2026 den 15.42): Betaler dere leie basert på kvadratmeter? Det er vanlig det ja ? Kr XYX pr kvm årlig er normal prissetting i Næring etter min erfaring. Anonymous poster hash: 445dc...eab
krikkert Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars I næringsforhold er det vanlig å verdsette leie per kvadratmeter. Det er imidlertid vanlig å betale leie basert på flere kvadratmeter enn man disponerer alene (se Rt. 1997 s. 1109, Tapperiet-dommen), slik at det at areal er feil angitt i leieavtalen ikke nødvendigvis utgjør noen mangel. Så lenge differansen ikke er stort mer enn 20 % vil dette godtas, se f.eks. Oslo tingrett i TOSLO-2001-7091, hvor ett av vitnene ellers ga uttrykk for at påslag på mellom 11 % og 55 % var kjent i deres kontraktspraksis. Normalt kan man kreve et prisavslag hvis arealsvikten er større enn dette, Rt. 2003 s. 612 (som riktignok gjaldt boligsalg). Hva prisavslaget blir er imidlertid ikke gitt - og foreldelsesfristen er tre år. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå