Boing 4EVER Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars (endret) Laptopen min er flere år gammel og etter at Windows 10 lisensen gikk ut og den ikke kan kjøre Windows 11, falt valget på Linux Mint. Først Cinnamon Edition og deretter Xfce Edition. Jeg gjorde det fordi ting ble tregere og tregere på Cinnamon Edition. Mye bedre på Xfce Edition. Problemet er at jeg må kjøre denne kommandoen hver gang jeg starter maskinen: fsck -y /dev/sda3 Har skjønt at den er noe av det samme som CHKDSK på Windows. Så blir alle problemer løst og jeg kan trykke Ctrl+Alt+Delete og deretter gå inn i OSet. Det går helt som det skal, smooth med andre ord. Men jeg skjønner ikke hva problemet her kan være. Nå jeg slår av maskinen gjør jeg det på den ordentlige måte og lukker ikke bare igjen oversiden. Jeg venter til den jobber seg gjennom avslutningsprosedyren før den selv slår seg av. Er det noe kloke hoder her som kan se litt på dette? Endret 10. mars av Boing 4EVER
tflovik Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Hvis du trenger å kjøre fsck etter hver restart så er det stor sannsynlighet for at disken har en feil. Jeg ville kjøpt en ny SSD og installert Linux på nytt. 2
Svein M Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars (endret) At Cinnamon utgaven ble tregere etterhvert er også unormalt. Jeg tror også at ny SSD kan være det som må til. En bør også ha minst 4GB RAM (8GB vil være bedre). edit: En kan prøve å installere på nytt. Endret 10. mars av Svein M 2
a_aa Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars (endret) Dersom du kjører div Linux-distros fra USB-stick, skal det være mulig å starte et verktøy som heter "Boot Repair" elns. Tipper det gjelder Mint også, og vil i så fall anbefale å kjøre det for å se om det kan finne ut noe, og kanskje reparere eller foreslå endringer. Verdt et forsøk 👍 Tillegg: https://sourceforge.net/p/boot-repair/home/Home/ (som sagt er det mange bootbare ISO-filer for live-testing av distroer som har appen inkludert og som dermed kan kjøres på USB selv om PC ikke booter på disk som normalt). Endret 11. mars av a_aa Lagt til link til info om Boot repair
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå