lada1 Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars (endret) Jeg har flere ganger bedt en jordskifterett om den kunne hjelpe meg med å lese/forstå noen gamle eiendomspapirer. Jeg har fått "blankt nei" og blir bedt om å "starte en sak". Dette kan vel ikke være riktig? Hvor i herrens navn kan en stakkars fattig idiot få gratis hjelp til å forstå hva som er skrevet på slike gamle papirer? Må en vente på neste versjon av ChatGPT? 🙂 Endret 9. mars av lada1
krikkert Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Jordskifterettens oppgave er å "bruke verkemidla i [jordskiftelova] §§ 3-4 til 3-10 for å bøte på utenlege eigedomshøve". "Hjelpe borgeren med å forstå hva som er skrevet på slike gamle papirer" er ikke et av virkemidlene nevnt i jordskiftelova. 1 1
lada1 Skrevet 9. mars Forfatter Skrevet 9. mars (endret) 1 hour ago, krikkert said: Jordskifterettens oppgave er å "bruke verkemidla i [jordskiftelova] §§ 3-4 til 3-10 for å bøte på utenlege eigedomshøve". "Hjelpe borgeren med å forstå hva som er skrevet på slike gamle papirer" er ikke et av virkemidlene nevnt i jordskiftelova. Og jeg trodde (feil) at Jordskifteretten hadde plikt til å veilede - at den skal prøve å få tingene rett på plass, liksom. Men hvor kan en fattig stakkars borger får hjelp til å tyde gamle papirer? Må bare vente på bedre AI-systemer siden en kan bli kraftig lurt av dagens versjon av ChatGPT? 🙂 Endret 9. mars av lada1
ili Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Du må jo bare tyde papirene slik at det betyr best mulig for deg. Eller poste noen bilder her inne så er det kanskje noen som vil hjelpe. 1
wampster Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars lada1 skrev (1 time siden): Jeg har flere ganger bedt en jordskifterett om den kunne hjelpe meg med å lese/forstå noen gamle eiendomspapirer. Jeg har fått "blankt nei" og blir bedt om å "starte en sak". Dette kan vel ikke være riktig? Hvor i herrens navn kan en stakkars fattig idiot få gratis hjelp til å forstå hva som er skrevet på slike gamle papirer? Må en vente på neste versjon av ChatGPT? 🙂 Hvorfor mener du at man har rett på å få gratis hjelp til å tyde eldre dokumenter? Og hvorfor skal det at man er idiot eller ikke ha noe å si ? 1
agvg Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars lada1 skrev (2 timer siden): Jeg har flere ganger bedt en jordskifterett om den kunne hjelpe meg med å lese/forstå noen gamle eiendomspapirer. Jeg har fått "blankt nei" og blir bedt om å "starte en sak". Dette kan vel ikke være riktig? Hvor i herrens navn kan en stakkars fattig idiot få gratis hjelp til å forstå hva som er skrevet på slike gamle papirer? Må en vente på neste versjon av ChatGPT? 🙂 Er det skriften eller innholdet som er uklart? 1 1
lada1 Skrevet 9. mars Forfatter Skrevet 9. mars (endret) 37 minutes ago, wampster said: Hvorfor mener du at man har rett på å få gratis hjelp til å tyde eldre dokumenter? Og hvorfor skal det at man er idiot eller ikke ha noe å si ? Fordi trengende folk med svakheter ellers gjerrne får hjelp ? Her er forresten meninger om rettsystemet i Trøndelag: https://www.innherred.no/naeringsliv/mn24/n/vgV4Xw/paa-tide-at-ny-domstol-overtar-tilliten-er-totalt-fravaerende Endret 9. mars av lada1 1
krikkert Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars lada1 skrev (16 timer siden): Og jeg trodde (feil) at Jordskifteretten hadde plikt til å veilede - at den skal prøve å få tingene rett på plass, liksom. Dette er en veldig vanlig misforståelse av offentlige organers veiledningsplikt. De har en generell plikt til å veilede om regelverket på sitt saksområde. Det er den retten alle har. Mer spesifikk veiledning forutsetter at man har et konkret behov for det, det vil i praksis si at man er part i en sak (eller har en partslignende posisjon).
barfoo Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 15 hours ago, lada1 said: Fordi trengende folk med svakheter ellers gjerrne får hjelp ? Du har ikkje krav på gratis hjelp generelt sett. Vil du ha juridisk hjelp får du kontakte advokat. Og betale for det. 1
agvg Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars barfoo skrev (6 minutter siden): Du har ikkje krav på gratis hjelp generelt sett. Vil du ha juridisk hjelp får du kontakte advokat. Og betale for det. Ja, det fine prinsippet om at penger kjøper rett.
krikkert Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Penger kjøper også mat, strøm, vann... Disse tingene dør man av ikke å ha tilgang til. 2
agvg Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars krikkert skrev (1 minutt siden): Penger kjøper også mat, strøm, vann... Disse tingene dør man av ikke å ha tilgang til. Nei, men hvis man ikke kan hevde sin rett så er det ett demokratisk problem til slutt
agvg Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Men er det skriften så kan jo ett lokalt historielag kanskje hjelpe deg, det er ofte veldig vanskelig og lese slike håndskrevne dokumenter men de som har historie som hobby må lære seg kunsten. 1
lada1 Skrevet 11. mars Forfatter Skrevet 11. mars (endret) Dette blir litt på siden av temaet,men ikke helt: Dersom A prøver å drepe B og lykkes med det, så er dette en politisak, men dersom A ikke lykkes (B overlever), så må B anmelde A for å få følelsen av rettferdighet? Har jeg forstått riktig? Endret 11. mars av lada1
barfoo Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars 1 hour ago, lada1 said: Dersom A prøver å drepe B og lykkes med det, så er dette en politisak, men dersom A ikke lykkes (B overlever), så må B anmelde A for å få følelsen av rettferdighet? Politiet kan anmelde drapsforsøk sjølv. Dei er ikkje avhengige av å vente på at B anmelder det. 1
Herr Brun Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars lada1 skrev (3 timer siden): Dette blir litt på siden av temaet,men ikke helt: Dersom A prøver å drepe B og lykkes med det, så er dette en politisak, men dersom A ikke lykkes (B overlever), så må B anmelde A for å få følelsen av rettferdighet? Har jeg forstått riktig? Det er fullstendig på siden av temaet, og nei, du har forstått dette feil. Det er også litt vanskelig å forstå hvor du drar dette fra. B må ikke anmelde for at politiet skal følge opp et drapsforsøk. 1
lada1 Skrevet 11. mars Forfatter Skrevet 11. mars 4 hours ago, barfoo said: Politiet kan anmelde drapsforsøk sjølv. Dei er ikkje avhengige av å vente på at B anmelder det. Tviler ikke på det, men hvor går grensen her? Ikke drapsforsøk, men forsøk på tyveri da?
wampster Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Hva med at man stenger denne tråden så kan du eventuelt ta opp drapsforsøk og politiet i en annen tråd?
Herr Brun Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars lada1 skrev (2 timer siden): Tviler ikke på det, men hvor går grensen her? Ikke drapsforsøk, men forsøk på tyveri da? Påtalemyndighetens skjønn. I den gamle straffeloven var det mange straffebud hvor det var særlige krav til at det offentlige skulle ta ut tiltale uten at fornærmede begjærte det, men etter "ny" straffelov av 2005 (stort sett i kraft fra 2015) er det svært få om noen straffebud hvor fornærmedes begjæring er nødvendig for å ta ut tiltale. I praksis er dette regelstyrt gjennom interne instrukser i påtalemyndigheten, men det er ikke regler som den tiltalte kan forsvare seg med. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå