Gå til innhold

Staten skal kutte utgifter. Hva mener du bør kuttes?

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (2 minutter siden):

Dette bygget er jo ett resultat av terror, nå bygger man bare en mer terrorsikker bygning i steden for og spre risikoen, men jeg vil tro at det bygges mye i undergrunnen og at kostnadene ligger der.

I følge prosjektleder er 60% av kostnadene en følge av økt sikkerhet. Noe av det er nok i undergrunnen, jeg har ikke hørt noe om hvor stor andel det utgjør.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
agvg skrev (2 minutter siden):

Er vel ingen som bestrider det, men man behøver jo ikke være enig i en politikk som øker Oslo sin viktighet på bekostning av alt annet i landet, så viktig er den ikke.

Det går ikke på bekostning av andre steder i landet noe mer enn det København og Stockholm gjør. Med mindre vi gjør som sveits og desentraliserer staten fullstendig så må landet styres fra et sted. Å flytte det til et annet sted vil bare gjøre det stedet til det viktigste, det gir ikke noen gevinst til Drammen eller Spikkestad om regjering og storting flytter til gardermoen. 

• Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (4 minutter siden):

I følge prosjektleder er 60% av kostnadene en følge av økt sikkerhet. Noe av det er nok i undergrunnen, jeg har ikke hørt noe om hvor stor andel det utgjør.

Mao man er villig til å betale mer enn dobbelt pris for å ha denne funksjonen i Oslo sentrum enn f.eks på Gardermoen...sykt..og når man ser på hva noen bomber i krigen i Iran kan gjøre..Nei..helt syk bruk av penger..Flytt dette ut av Oslo er første punkt på min kuttliste

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Det går ikke på bekostning av andre steder i landet noe mer enn det København og Stockholm gjør. Med mindre vi gjør som sveits og desentraliserer staten fullstendig så må landet styres fra et sted.

Mye av det statlige styringssystemet er ikke avhengig av sted, som nevnt flyttet man noen direktoratet ut av Oslo for endel år siden, de fungerte helt fint utenfor Oslo.

Men hylingen og klagingen var høy fra Oslo sentrum den gangen, det var og anse som umulig og bygge kompetanse andre steder i Norge.

Endret av agvg
  • Liker 3
Skrevet

Apropos bompenger - siden alle benytter veiene, enten ved å fysisk kjøre der selv med egen bil eller kollektivtransport, eller de forventer mat i butikkene og post i postkassen, så burde veier vært 100% av det offentlige. Dette gjelder spesielt siden bompenger også blir brukt til finansiering av alt fra kollektivtransport til sykkelveier.

• Liker 1
Skrevet
Cascada81 skrev (8 timer siden):

Sykehusreform: Alt av planlagte operasjoner og inngrep som ikke er trivielle (type gipsing av en arm eller andre inngrep som nesten kan gjøres hos legevakten) bør kunne gjøres av ett og samme sykehus, og foreslår det bygget på Gardermoen. Man oppnår økt effektivitet og økt grad av spesialisering, samt at man kan redusere tilfeller med nordsjøturnus hos leger og kirurger, samt kutte i antallet sykepleiere som tjener to millioner i året gjennom vikarbyråene de jobber for.

Tja, hvis vi kjapt ser for oss at leger og sykepleiere tjener 60 pasienter per dag (en per kvarter), og har 5 dagers turnusdager. Tror du det blir billigere eller dyrere for AS Norge å sende de 300 pasientene til Gardemoen, enn å sende legen og sykepleieren på turnus den uka f.eks til Mosjøen, bare for å ta et sted? Og med noen tusen leger og sykepleiere burde vel disse turnusene dekke ganske mange norske steder samtidig.

Jeg skjønner ideen om stordriftsfordeler, men går man for langt og konsturerer en norsk Mega-Kowloon city for å støvsuge landet for folk, med ideen om at det skal gi stordriftsfordeler så ignorerer man jo alle de lokalt forankrede arbeidsplassene. De som ikke kan flyttes. Smelteverk, fiskeri, landbruk, gruvedrift, hyttelandsbyer, shippingrelatert, oljerelatert osv osv.

Jeg er enig i at bærekraften til ulike lokalsamfunn bør ha en viss vurdering, men alt i alt så er befolkningen naturlig fordelt på den måten det er for mange grunner. Å ignorere dette vil skade landet på jakt etter et luftslott (ultimat stordrift).

Cascada81 skrev (8 timer siden):

Reform for høyere utdanning: Slå sammen like studier som ikke fylles opp, og samle disse på færre studiesteder. Fjern eller reduser også studiestøtte for humaniora som leder til arbeidsledighet, eller enda bedre, reguler antall studieplasser til det man faktisk har bruk for, omtrent slik det gjøres på politihøgskolene. Hvis noen ønsker å opprette private utdanningsinstitusjoner for å utdanne disse, er jo det et gangbart alternativ, da man ikke lenger sløser med offentlige midler.

Slik arbeidsmarkeds-basert justering av antall studieplasser er allerede gjennomgående i hele utdanningstilbudet. Men det er ikke alltid like lett å forutse arbeidsmarkedet 3,5-5,5 år før vitnemålet foreligger så det hender det blir overskudd eller underskudd. Begge deler skrikes det høyt om i avisene. Det tar ca 3,5-5,5 år fra søknadsfrist til vitnemål, men i realiteten må studiet være finansiert og folk ansatt tidligere enn det, for at elevene skal ha plasser å søke på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville foreslått å legge på avgifter på elbiler fremfor å kutte. Bare tull at elbiler skal stort sett være fritatt for avgifter bensin- og diesel-biler må bære. Det var greit nok som et tiltak når elbiler var en sjeldenhet, nå er det penger ut av vinduet.

• Liker 1
Skrevet

Angående bompenger så er det mange som tenker tunellsyn på statsbudsjettet som om en liste over utgifter. Der er vei kun en utgift. Men det ignoreres at vei også er en inntekt via bompenger. Hvis man utvider synsfeltet og tenker skattebyrde i stedet for utgiftsliste så er definitivt bompenger en del av skattebyrden. Og milliarder av disse pengene forsvinner på veien fra innkreving til finansiering av veiprosjekter. Det er dette milliardtapet som vil kuttes hvis vi endrer skattebyrden fra dagens innkrevingssystem til f.eks årsavgiften på biler som Dubious foreslår.

Jeg vil også endre innkrevingen for å fjerne svinnet, men foreslår en litt annen variant enn Dubious:

- Via skatteseddelen i stedet for årsavgiften. Fordi: 1. Det er en mye mer sosial profil når de som tjener best betaler mest, og de som tjener minst betaler minst. og 2. fordi ALLE bruker vei enten de har bil eller ikke. Busser, lastebiler, alt av offentlige kjøretøy etc. trenger vei de også. ALLE burde også bruke veier som offentlige turløyper, parkveier, gangveger og sykkelveger. Men her finnes hverken bommer eller kjøretøy med årsavgift. ALLE forbruker varer og tjenester. Så det blir for urettferdig å legge hele skattebyrden på bilistene alene. Offentlig vei av alle typer burde være en felles investring, over statsbudsjettet.

Joachim Vadseth skrev (2 timer siden):

Forsvar.

Forsvar er det absolutt siste stedet vi bør kutte penger i dagens sterkestes rett - geopolitikk.

• Liker 4
Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Overrasket over mengden som kun sier bistand, som en da kan lese som all bistand.

Spoiler

For min del kan jeg være enig i at en bør fjerne bistand som fungerer dårlig og i værstefall havner i feil hender men jeg er for omfordeling mot tiltak som fungerer.

En skal ikke glemme at vi er i en ekstremt privilegert posisjon her i Nord bare siden vi tilfeldigvis landa på ett sjukehus her når det var tid for å komme ut. Det er det MANGE i verden som ikke er, og da tenker i alle fall jeg at en bør bruke noe av de midlene en har på å gjøre det bedre for de som ikke har det så bra. 

Men igjen, slutt med bistand som ikke fungerer/havner i feil hender.  

Helt enig! Det samme gjelder sekkeposten "innvandring". Ut med dumsnillhet og inn med etiske og fornuftige tiltak til en fornuftig kostnad. Heller klokt og taktisk framfor trumpistiske massekutt.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Helt enig! Det samme gjelder sekkeposten "innvandring". Ut med dumsnillhet og inn med etiske og fornuftige tiltak til en fornuftig kostnad. Heller klokt og taktisk framfor trumpistiske massekutt.

100% enig! Alt trenger ikke å være svart hvit(Bruk eller kast), en kan fikse ting. Selv om det muligens krever mye for å få det fikset så kan en ikke bare gi det opp. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Nye sykehus klarer man heller ikke bygge i dette landet. Hvorfor skal det designes i hytt og gevær? Lag 2-3 modeller som ALLE sykehus må bygges etter. Da sikrer man  funksjonelle sykehus som trolig kan bygges på mye kortere tid og enkelt vedlikeholdes da alt er standard..like dører,vinduer osv osv. Alt for lite av det offentlige anskaffelser er standardisert..det er kvasi standardisert.

Sykehus er komplekse og må nødvendigvis tilpasses pasientgrunnlag for hver av sykehusets tjenester. Det er ikke det samme pasientgrunnlaget for samtlige tjenester for de har ulik dekningsgrad både i form av responstid, behov for nærhet og avlastning av andre helseinstitusjoner med f.eks tilbud X og Y, men ikke Z og Æ som ligger f.eks i nabokommunen. Siden det er ekstremt mange slike tilpasninger i hvert enkelt sykehusprosjekt, for å kutte kostnader der det kan kuttes, så kan man ikke bygge blåkopier av det samme sykehuset X antall steder. Ideen din vil dessverre føre til et enormt offenlig sløseri.

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (42 minutter siden):

Mye av det statlige styringssystemet er ikke avhengig av sted, som nevnt flyttet man noen direktoratet ut av Oslo for endel år siden, de fungerte helt fint utenfor Oslo.

Det du mister er 'hukommelsen'. Det omplasserte direktoratet får da muligheten til å gjenta gamle tabber.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (49 minutter siden):

Mao man er villig til å betale mer enn dobbelt pris for å ha denne funksjonen i Oslo sentrum enn f.eks på Gardermoen...sykt..og når man ser på hva noen bomber i krigen i Iran kan gjøre..Nei..helt syk bruk av penger..Flytt dette ut av Oslo er første punkt på min kuttliste

Nå står faktisk byggene der allerede. Dette 'sparetiltaket' er altså 15 år for sent.

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (9 timer siden):

Bare så det er sagt så er jeg veldig mot bomringer.
Tittelen her er hvor staten kan/burde kutte utgifter.
Kan du forklare meg hvordan bomringer er en utgift for Staten?

Kjøp, bygging å installasjon, vedlikehold, faenskapen bruker nødvendigvis litt strøm, det hadde vært faen så mye billigere å bare tatt det på skatten, alle trenger veier, ikke bare bilister, mat blir fraktet i lastebiler på veier, alle trenger veier, bomringer koster penger, det hadde vært bedre og billigere om vi alle bare betalte litt mer skatt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (25 minutter siden):

Jeg ville foreslått å legge på avgifter på elbiler fremfor å kutte. Bare tull at elbiler skal stort sett være fritatt for avgifter bensin- og diesel-biler må bære. Det var greit nok som et tiltak når elbiler var en sjeldenhet, nå er det penger ut av vinduet.

Problemet er at for mye av folks penger beslaglegges, staten trenger ikke disse pengene

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Jeg opplever det som ganske ille å måtte reise INN til Oslo..pga all denne trafikken der inne..Og det hadde vitterlig blitt mindre om disse politikere hadde flyttet ut. Tenk hvor mye folk som hadde fulgt etter. Australia har jo Canberra..vært der og det er en stille plass...Hvorfor ikke gjøre noe slikt i Norge også? Det er mye bedre sikkerhetsmessig også. Nå er jo regjeringens lokaler og Stortinget et mål i krig og terror. 

Godt poeng. Et ny-Oslo, med en spesifikt regjerings-bydel (med departementer etc), som ligger nært både gamle-Oslo og hovedflyplassen er faktisk en veldig god idé.

Nå må jeg bare understreke at mitt mål på nært er ikke kilometer men reisetid. Så i teorien kunne f.eks en norsk shinkanse gjort Hønefoss eller Sørumsand nært. Tenker man reisetid og mulighetene for hurtigtog så åpner det seg langt flere muligheter for lokalisering enn de begrensningene dagens veikart gir.

Skrevet
Duriello skrev (9 timer siden):

Nå skal altså dem som ALDRI bruker disse veiene også betale for dem? Alle skal flåes. 😂

Hvis du ikke er 100% selvforsynt så bruker du veier du også, hvis du handler jevnlig på en norsk butikk så er du en bruker av vei via lastebilen som leverer maten til butikken. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, skaftetryne32 said:

Hvis du ikke er 100% selvforsynt så bruker du veier du også, hvis du handler jevnlig på en norsk butikk så er du en bruker av vei via lastebilen som leverer maten til butikken. 

Men du betaler veibruken ved at butikken betaler for transporten av varer til butikken og disse veikostnadene er innbakt i vareprisen

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
14 minutes ago, skaftetryne32 said:

Kjøp, bygging å installasjon, vedlikehold, faenskapen bruker nødvendigvis litt strøm, det hadde vært faen så mye billigere å bare tatt det på skatten, alle trenger veier, ikke bare bilister, mat blir fraktet i lastebiler på veier, alle trenger veier, bomringer koster penger, det hadde vært bedre og billigere om vi alle bare betalte litt mer skatt.

Hvorfor i all verden skal vi betale mer skatt? Det flommer jo over av penger. Problemet er at de ikke brukes riktig. Sendes til regnskogen i Brasil, kjøpe klimakvoter fra u-land osv. Helt hinsides ting som ikke bidrar noe som helst for oss innbyggere. Og så kan vi slutte å gi penger til disse her organisasjonene som tror på alle mulige slags eventyr av diverse slag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...