Gå til innhold

Eksplosjon på USAs ambassade i Oslo.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Satan666 skrev (2 minutter siden):

Dette betyr at våpnene det refereres til kan være arbeidskniver. Det står videre noe om batterisyre, som ut fra det jeg kan forstår er hva politiet mener faller innunder nevnte paragraf om "eksplosiver, ammunisjon og skytevåpen".

Det er klart at paragrafens ordlyd kan få fantasien til å løpe løpsk, men inntil mere info foreligger er jeg ikke overbevist om at dette faktisk er terrorister.

Noe nytt i denne saken enda? Forsvarere som har uttalt seg? Eller har vi bare politiets uttalelser?

Det er ikke sannsynlig at en arbeidskniv eller annen type kniv faller inn under en siktelse for brudd på §191.

§190 og §191 gjelder spesifikt skytevåpen og eksplosiver.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sannsynlig at en arbeidskniv eller annen type kniv faller inn under en siktelse for brudd på §191.

§190 og §191 gjelder spesifikt skytevåpen og eksplosiver.

Enn så lenge opplyses der bare om "våpen" og "batterisyre".

Våpen kan som sagt være kniv, mens batterisyre er det som kan ha utløst §191.

Jeg avventer ytterligere info, og skulle likt å høre hva forsvarerne sier. Burde vel ha vært fengslingsmøte i dag (mandag) mtp. at disse ble pågrepet på fredag.

• Liker 1
Skrevet

Blir spennende å se hva forsvarerne kommer med her etter hvert. Det virker jo som politiet har lagt seg på en veldig streng tolkning med disse paragrafene ut fra det lille vi vet, så det er vel naturlig at vi får noen kontraster når motparten får slippe til.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Satan666 skrev (46 minutter siden):

Det er klart at paragrafens ordlyd kan få fantasien til å løpe løpsk, men inntil mere info foreligger er jeg ikke overbevist om at dette faktisk er terrorister.

Enig. Personene som ble pågrepet ved synagogen i Oslo ble pågrepet helt tilfeldig, de hadde ingenting med verken synagogen eller eksplosjonen ved ambassaden i helgen å gjøre. Det virker som om politiet helt tilfeldig påtraff personene, som de kjente til fra før, og ved ransakelse ble det avdekket våpen.

Sitat

Politiet opplyste om at en politipatrulje som stod vakthold ved synagogen ble oppmerksom på en person som er kjent for politiet fra tidligere.

– Ved kontroll av personen ble politiet oppmerksom på at han var en del av et arbeidslag som over noe tid har jobbet med vedlikehold på en adresse i nærheten av synagogen. 

https://www.tv2.no/nyheter/to-personer-pagrepet-ved-synagoge-i-oslo/18638561/

• Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Nei, det gjorde han ikke. Hvor har du dette fra?

Norge har ikke fordømt hverken eskaleringen, angrepene eller USA/Israel, men sagt det er et brudd på folkeretten i likhet med f.eks. Frankrike, Storbritannia og Italia, som sagt.

Her er uttalelsen fra Støre:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/uttalelse-fra-statsminister-jonas-gahr-store-om-situasjonen-i-midtosten/id3150569/

Jeg gir deg rett i det, og jeg husket feil angående akkurat ordet fordømmer. Likevel er mitt overordnede inntrykk fortsatt at Norges posisjon og handlinger skiller seg fra den store majoriteten av europeiske land.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ps5 skrev (22 timer siden):

Da har vi fått oppmerksomhet også i USA. 

Vi ønsker ikke oppmerksomhet fra pedostøttende nazister.

• Liker 4
Skrevet
El burro skrev (22 timer siden):

Det er vel heller usannsynlig at det er iranere som står bak siden de fleste iranere i Norge har flyktet fra det onde islamske prestestyret, men det er jo slettes ikke usannsynlig at prestestyret har plassert sympatisører som er villige til å uføre terror og jihad i Norge og i andre europeiske land.

Iran har jo brukt kriminelle nettverk til aksjoner før.

Skrevet
Sovna skrev (10 timer siden):

Kan ha vært en medium stor kinaputt for hva vi vet. Ser alvorlig på saken? Tipper politiets etterforskere synes den nye kaffemaskinen på huset frister..

Hæ? Kaffemaskin?

Skrevet
Markiii skrev (1 minutt siden):

Hæ? Kaffemaskin?

Alltid valgets kvaler. Gjøre et arbeidsslag eller ta enda en kopp kaffe.

Skrevet
freedomseeker skrev (4 timer siden):

To menn i 40-årene er varetektsfengslet etter å ha blitt pågrepet ved synagogen på St. Hanshaugen i Oslo. De er siktet for brudd på straffeloven § 191, som gjelder grov ulovlig befatning med eksplosiver, ammunisjon og skytevåpen. Det melder TV2.

https://inyheter.no/09/03/2026/to-menn-med-eksplosiver-og-batterisyre-pagrepet-ved-synagogen-i-oslo/

EKSTREMT!!!

De hadde våpen og batterisyre, og slipper ut etter 1-2 uker. Latterlig. Det er å spytte i ansiktet på vanlige folk som ønsker å leve i trygghet.

• Liker 1
Skrevet
Satan666 skrev (1 time siden):

Er det virkelig så ekstremt?

De pågrepene skal ha tilhørt et arbeidslag som jobbet på et prosjekt i nærheten av synagogen. Dette betyr at våpnene det refereres til kan være arbeidskniver. Det står videre noe om batterisyre, som ut fra det jeg kan forstår er hva politiet mener faller innunder nevnte paragraf om "eksplosiver, ammunisjon og skytevåpen".

Noe nytt i denne saken enda? Forsvarere som har uttalt seg? Eller har vi bare politiets uttalelser?

Det er fullt lovlig å gå med arbeidskniv, så disse gikk åpenbart ikke med det.

Skrevet
Sovna skrev (3 minutter siden):

Alltid valgets kvaler. Gjøre et arbeidsslag eller ta enda en kopp kaffe.

Hva er det du snakker om?

Skrevet
Markiii skrev (1 minutt siden):

Hva er det du snakker om?

Er skeptisk til politiets arbeidsinnsatser. Er det lov å si?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Satan666 said:

Enn så lenge opplyses der bare om "våpen" og "batterisyre".

Våpen kan som sagt være kniv, mens batterisyre er det som kan ha utløst §191.

Jeg avventer ytterligere info, og skulle likt å høre hva forsvarerne sier. Burde vel ha vært fengslingsmøte i dag (mandag) mtp. at disse ble pågrepet på fredag.

Når politiet ber om varetektsfengsling i fire uker, er det nok snakk om mer enn bagatellmessige forhold. 

• Liker 2
Skrevet
ps5 skrev (18 timer siden):

Det er vel ikke gitt noen detaljer om dette men en variant av noe som kan kastes annet enn en enkel molotovcocktail er vel en god antagelse. 

Det er vel det minst trolige. En molotovcocktail gir normalt ikke noe smell å prate om, og vi ser heller ikke noe som tilsier en brann på bildene som er sluppet. Heller ikke spor etter en typisk handgranat på de bildene jeg har sett. Men de som bør 75-100meter unna sier det smalt godt, og da er det opplagt noe som har eksplodert.

• Liker 3
Skrevet
28 minutes ago, Jalla21 said:

Det er vel det minst trolige. En molotovcocktail gir normalt ikke noe smell å prate om, og vi ser heller ikke noe som tilsier en brann på bildene som er sluppet. Heller ikke spor etter en typisk handgranat på de bildene jeg har sett. Men de som bør 75-100meter unna sier det smalt godt, og da er det opplagt noe som har eksplodert.

Jeg skrev nå engang "annet enn en" som i ikke.

• Liker 1
Skrevet
Boing 4EVER skrev (22 timer siden):
RJohannesen skrev (22 timer siden):

Ønskelisten?

Det er neppe reelle flyktnigner fra Iran, de er gjerne veldig fornøyd med støtten fra USA og Israel. Men det er ganske sannsynlig at det er støttespillere til Iran, Hamas, Hezbollah, Houthi ol.

Ekspander  

LOL :D Morsom du.

Hva er morsomt? Det er jo tydelig forskjell på jenter som tar av seg hijaben i Iran og roper om frihet og demokrati, og Khameneis støttespillere som massakrerer de. 

Dette er heller ikke et enkeltangrep, det var også terrorangrep i New York der muslimske IS-sympatisører kastet spikerbomber mot anti-Mamdami demonstranter.

De kan ihvertfall ikke skylde på fattigdom her:

Parents of alleged ISIS-loving NYC bomb thrower own $2.5M Pennsylvania home, are naturalized citizens from Afghanistan

Parents of alleged NYC bomb thrower own $2.5M home, are naturalized citizens from Afghanistan

Og det var ikke tomme trusler:

Typisk en som virkelig ikke forstod alvoret, her kunne det fort blitt mange dødsfall blandt motdemonstrantene fra ytre venstre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...