Gå til innhold

NRK: Kvinner holder høyere moralske standarder enn menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere kvinner bør inn i styrer: – De er som vaktbikkjer mot ulovlig atferd (https://www.nrk.no/sorlandet/styrer-med-minst-tre-kvinner-er-best-viser-ny-forskning-1.17757932). Nei, det er ikke et meningsinnlegg, men en artikkel skrevet av en av NRKs journalister. I ingressen leser vi: "Kvinner er nemlig nøkkelen til et mer ansvarlig næringsliv". 

I oppsummeringen kommer det fram at "Kvinner i styrer er ofte mer bevisste på etterlevelse av lover og regler, noe som reduserer risikoen for ulovligheter."

NRK viser tilsynelatende til forskning, men lener seg et anekdotisk eksempel når de beskriver en av kvinnenes personlige opplevelser: "Torunn Høyum-Eriksen mener kommunikasjonen endrer seg når det er nok damer rundt styrebordet.

– Kvinner er generelt flinkere til å lytte, og lar alle komme til ordet før det konkluderes.

I styrer med en høyere andel menn er det ofte annerledes, opplever hun.

– Da blir det gjerne mer om og gjøre å få fram sitt eget standpunkt og stå på det."

De har intervjuet Quershi, som sier: "Kvinner opptrer gjerne som vaktbikkjer mot ulovlig eller uetisk atferd i styrer", før han legger til at risikoen [for svindel og misligheter i næringslivet] reduseres med nok kvinner rundt styrebordet.

Er det der vi er i 2026, at moralsk standard følger kjønn? Ja, det er flere kriminelle menn enn kvinner, og kunne sikkert dratt opp av hatten statisktikk som viser at innvandrere per capita oftere blir tatt for kriminalitet enn nordmenn, men hele argumentasjonen for at næringslivet blir mer renhåret med flere kvinner i styret bygger på det som ellers ville blitt betegnet som fordommer mot individet. Ville man ha argumentert mot at menn skulle jobbe i skoler og barnehager fordi det i all hovedsak er menn som blir tatt for seksualforbrytelser? Det er jo på det nivået man bygger argumentasjon for flere kvinner i styrerommet på, at kvinner er menn moralsk overlegne, og at det derfor er lurt å ha flere kvinner i styrerommet.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det stemmer. Menn er mye mer kriminelle.

Det må kanskje være lov å si at menn i snitt har noen positive egenskaper også. Vilje til å kaste seg uti ting uten at man har full kontroll på alt. Det er ofte en forutsetning for å starte en bedrift og skape noe nytt. Ta plass. Være litt arrogant. Det er ikke bare negativt.

Jeg tror kvinner kan ha noe å lære av det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Ærlig talt! Nå må vi legge ned NRK - den type stigmatiserende og kjønnsdiskriminerende overgeneralisering er provoserende!

Samtidig så kan vi ikke sensurere fakta bare fordi de er ubeleilige, det fremstår ikke som generalisering på meg. At menn har en helt annen type risikovurdering enn kvinner føler jeg er ganske åpenbart og ikke minst logisk fra ett evolusjonistisk ståsted. En kan se fordeler ved å ha en viss mengde menn i styret også nettopp på grunn av det. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Boing 4EVER said:

Epstein filene viser jo at (norske) kvinner ikke er noe bedre enn menn.

Du har virkelig forstått statistikk.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, Cascada81 said:

Flere kvinner bør inn i styrer: – De er som vaktbikkjer mot ulovlig atferd (https://www.nrk.no/sorlandet/styrer-med-minst-tre-kvinner-er-best-viser-ny-forskning-1.17757932). Nei, det er ikke et meningsinnlegg, men en artikkel skrevet av en av NRKs journalister. I ingressen leser vi: "Kvinner er nemlig nøkkelen til et mer ansvarlig næringsliv". 

I oppsummeringen kommer det fram at "Kvinner i styrer er ofte mer bevisste på etterlevelse av lover og regler, noe som reduserer risikoen for ulovligheter."

NRK viser tilsynelatende til forskning, men lener seg et anekdotisk eksempel når de beskriver en av kvinnenes personlige opplevelser: "Torunn Høyum-Eriksen mener kommunikasjonen endrer seg når det er nok damer rundt styrebordet.

– Kvinner er generelt flinkere til å lytte, og lar alle komme til ordet før det konkluderes.

I styrer med en høyere andel menn er det ofte annerledes, opplever hun.

– Da blir det gjerne mer om og gjøre å få fram sitt eget standpunkt og stå på det."

De har intervjuet Quershi, som sier: "Kvinner opptrer gjerne som vaktbikkjer mot ulovlig eller uetisk atferd i styrer", før han legger til at risikoen [for svindel og misligheter i næringslivet] reduseres med nok kvinner rundt styrebordet.

Er det der vi er i 2026, at moralsk standard følger kjønn? Ja, det er flere kriminelle menn enn kvinner, og kunne sikkert dratt opp av hatten statisktikk som viser at innvandrere per capita oftere blir tatt for kriminalitet enn nordmenn, men hele argumentasjonen for at næringslivet blir mer renhåret med flere kvinner i styret bygger på det som ellers ville blitt betegnet som fordommer mot individet. Ville man ha argumentert mot at menn skulle jobbe i skoler og barnehager fordi det i all hovedsak er menn som blir tatt for seksualforbrytelser? Det er jo på det nivået man bygger argumentasjon for flere kvinner i styrerommet på, at kvinner er menn moralsk overlegne, og at det derfor er lurt å ha flere kvinner i styrerommet.

Artikkelen henviser da til forskning. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (24 minutter siden):

Samtidig så kan vi ikke sensurere fakta bare fordi de er ubeleilige, det fremstår ikke som generalisering på meg. At menn har en helt annen type risikovurdering enn kvinner føler jeg er ganske åpenbart og ikke minst logisk fra ett evolusjonistisk ståsted. En kan se fordeler ved å ha en viss mengde menn i styret også nettopp på grunn av det. 

Det er generalisering når man skal skape generelle regler for styresammensetning basert på generelle betraktninger om kjønnslig egnethet.

Hver bedrift burde være fri til å velge de styremedlemmene de mener er best egnet til jobben. "Gutteklubben"-styrer som bare velger menn på grunn av kjønn skyter seg selv i lommeboka. De burde selvsagt ansette de som er best egnet. Det samme gjelder "Kvinneklubben"-styrer. Styrets jobb er å jobbe for aksjonærenes interesser. Gjør de ikke en god jobb så straffer det seg økonomisk.

Å kjønnskvotere inn styremedlemmer er en grov ignoranse mot folks intellekt og arbeid for bedriftens og aksjonærenes interesser. Kjønn hverken er eller vil noen sinne bli en kompetanse som er relevant for styrearbeid. Kjønn er en kompetanse/egenskap som utelukende hører til privatlivet, gjerne på soverommet.

Kjønnskvotering basert på statistiske betraktninger er også en grov generalisering av folks individuelle egenskaper. Noen ganger er et 100% kvinnelig styre de individuelt best egnede, og da vil mannskvotering være til skade for bedriften og aksjonærene. Andre ganger er det motsatt. Men som oftest vil en mellomting være best for bedriftene. Derfor burde det være full frihet til å kunne ansette de beste styremedlemmene.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Boing 4EVER said:

Kan du utdype hva du mener og hvor jeg tar feil eller mangler kunnskaper?

Du trekker konklusjoner om kvinner på grunnlag av eitt enkelttilfelle. 

Det er ikkje sånn det funker. Det er ingen som har påstått at kvinner ikkje gjer feil, er umoralske e.l., men forskninga (som NRK bygger på) viser at dei i snitt er mindre tilbøyelege til det enn menn.

Om du grev i Epsteindokumenta så tipper eg dei vil vise nøyaktig det samme: menn er grovt overrepresentert. At Mette-Marit var amoralsk idiot endrer ikkje det.

• Liker 6
Skrevet

Mette-Marit er et godt eksempel på at individuell egnethet eller mangel på sådann er en mye viktigere vurdering enn en så generaliserende "kompetanse" som hennes kjønn. For kjønnsbalanse kan jeg trekke fram Terje Rød Larsen som et annet skrekkeksempel.

• Liker 5
Skrevet
barfoo skrev (7 minutter siden):

Det er ikkje sånn det funker. Det er ingen som har påstått at kvinner ikkje gjer feil, er umoralske e.l., men forskninga (som NRK bygger på) viser at dei i snitt er mindre tilbøyelege til det enn menn.

Om du grev i Epsteindokumenta så tipper eg dei vil vise nøyaktig det samme: menn er grovt overrepresentert. At Mette-Marit var amoralsk idiot endrer ikkje det.

Hvordan kan du si det? Hvordan kan du påstå at jeg generaliserer ved å bruke et eksempel?

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Boing 4EVER said:

Epstein filene viser jo at (norske) kvinner ikke er noe bedre enn menn.

1 minute ago, Boing 4EVER said:

Hvordan kan du si det? Hvordan kan du påstå at jeg generaliserer ved å bruke et eksempel?

Eg kan sei det fordi... det er nettopp det du impliserte?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
barfoo skrev (Akkurat nå):

Eg kan sei det fordi... det er nettopp det du impliserte?

Nei, du påstår at jeg generaliserer med basis i kun et eksempel. Du har jo ikke spurt meg om jeg gjør det, men du konkluderer med det. Eksemplet mitt var kun et av mange mulige eksempler. 

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Å kjønnskvotere inn styremedlemmer er en grov ignoranse mot folks intellekt og arbeid for bedriftens og aksjonærenes interesser. Kjønn hverken er eller vil noen sinne bli en kompetanse som er relevant for styrearbeid. Kjønn er en kompetanse/egenskap som utelukende hører til privatlivet, gjerne på soverommet.

At det er forskjell på menn og kvinner mener jeg er ganske åpenbart, og det er ikke en generalisering, men heller fakta, og nei jeg er ikke en fan av kvotering jeg heller, men at kvinner er forskjellige fra menn og at menn er forskjellig fra kvinner mener jeg det er liten tvil om, om det er sånn at det må tys til kjønnskvotering så viser vel styret at de ikke har stort med intellekt, og det er verdt å ignorere dem.

Verdt å påpeke at jeg ikke argumenterer for kjønnskvotering, men for at denne artikkelen mest sannsynlig er korrekt, og at det er NRK sin oppgave som allmenn kringkaster å formidle nyheter. Som aktiv mannerettsmann selv ser jeg ikke noe problem med denne artikkelen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...