MadMax00 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Reg2000 skrev: 39 minutes ago, Kombucha said: Er det blitt annerledes nå at alle må flashe med sin identitet? (hvilket ønskes vel av samtlige markedsføringsavdelinger?). Det er tydeligvis slik at anonymt er bra, men man helst må røpe viktige detaljer om seg selv hehe. Jeg vet ikke hva du karakteriserer som "å flashe din identitet", men det skal ikke mye til å finne ut hvilket kjønn du har. Spesielt om du deltar i helt vanlige aktiviteter som feks å snakke på discord eller en annen voice-chat, noe det generelt oppfordres til i online spill. Man kan jo selvsagt gjøre som endel jenter gjør og nekte å snakke der medmindre de kjenner alle fra før, men det er ikke akkurat en løsning. Du skal ikke ha spilt lenge før du merker hvordan stemingen endres når du hører en kvinnestemme på voicechat. Kan du ikke si hva du egentlig mener? "Du skal ikke ha spilt lenge før du merker hvordan stemingen endres når du hører en kvinnestemme på voicechat." sier du. Jeg vil argumentere for at det er helt naturlig at stemningen forandrer seg når det kommer en jente inn i en gruppe med gutter. Og nå skal jeg til og med følge mitt eget råd og si hva jeg faktisk mener (det vil si, ikke bare komme med en påstand uten å også komme med en begrunnelse - som på juridisk språk kalles et "postulat". Jeg anbefaler deg å gjøre det samme). Gutter i selskap med andre gutter har ofte en "klikk" og etter hvert som de har møtt hverandre noen ganger (fysisk eller digitalt) svært, svært høy takhøyde for fri tale, skitsnakking osv osv. Dette handler om hvordan menn opptrer i eget selskap. Til og med i sitt eget selskap (med sine egne tanker, eller hvordan de snakker til TV-en når de ser på film eller serier). Jeg sier ikke at dette alltid er positivt, for det synes jeg faktisk ikke, men det er gjerne sånn de fleste grupper av gutter er av ren natur og oppdragelse - de har det veldig morsomt sammen, de er svært høylydte, ofte ganske useriøse osv. Når en jente/kvinne kommer inn i en slik "gruppe av gutter", vil den stemningen/klikken umiddelbart forandre seg, og det er bare helt naturlig, fordi da føler guttene at de må ta hensyn til jenta - det vil si forandre sin egen væremåte for å ikke fremstå som fullstendige apekatter. De blir sannsynligvis mer stille. Kanskje de vil prøve å fremstå mer "kule" enn det de egentlig er. Fremstå tøffere eller røffere i praten. Det lander ofte rett og slett ned på et grunnleggende ønske om å forsøke å imponere det motsatte kjønn, selv om selve gjennomføringen av det ofte kan være under enhver kritikk sett fra en jente/kvinnes perspektiv. Og denne dynamikken er mer eller mindre helt lik både i virkeligheten og i det digitale rom slik jeg ser det, men selvsagt med flere nyanser i det virkelige liv. Så det at stemningen endrer seg, det er jo ikke så rart. Når du sier at du merker hvordan stemningen endrer når man hører en kvinnestemme på voicechat - hva er det du egentlig mener? Hva er det du prøver å si? Sier du det samme som meg? Da er jo ikke det noe negativt i seg selv, i denne sammenhengen som artikkelen drøfter. Eller sier du at det at stemningen endrer seg er ensbetydende med at kvinnene blir diskriminert?
Iki Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Det er trist å se at selv et kommentarfelt i Norge, et land som burde vært blant de bedre, fortsatt inneholder en stor andel personer som er imot kvinner, er imot "woke" og imot likestilling. Har selv en følelse av at dette bare har blitt værre de siste årene. Det var en stund det ikke var så mange av dem her eller på andre nettsteder i Norge, men så skjedde det ett eller annet som utløste en bølge av dem. Det er enda verre på enkelte andre sider, som på tek, men det er et stort problem her også. 3
vampyrica Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars On 3/8/2026 at 6:23 AM, Boing 4EVER said: Skribentene på Gamer.no fortsetter å levere knallgode kronikker. Ja, det er fremdeles en stor jobb som gjenstår i gaming verdenen når det gjelder å endre holdninger hos macho menn. Kommer ikke dette an på hvilke land man spiller med? Ser lite problem i Europa med «macho», USA virker som dating tjeneste, så kommer andre steder i verdenen. Tror det blir litt lett å si dette er generelt, er kultur og oppvekst som spiller en stor rolle her selv om det alltids er et mindretall drittsekker i gode land også.
Boing 4EVER Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars vampyrica skrev (1 minutt siden): Kommer ikke dette an på hvilke land man spiller med? Ser lite problem i Europa med «macho», USA virker som dating tjeneste, så kommer andre steder i verdenen. Tror det blir litt lett å si dette er generelt, er kultur og oppvekst som spiller en stor rolle her selv om det alltids er et mindretall drittsekker i gode land også. Sier bare Gamingate. 1 1
vampyrica Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 9 minutes ago, Boing 4EVER said: Sier bare Gamingate. Er en gamer og vært der siden det startet men må faktisk søke opp gamingate før jeg sier noe. 1
vampyrica Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 11 minutes ago, Boing 4EVER said: Sier bare Gamingate. Ah, ga mening, er ikke helt personen som liker å merkelappe alt med nye ord. Så det ble nevnt 3 personer kun raskt søk, altså wiki som jeg ikke har noe sans for, men fikk poenget. Spiller alt mulig og også mmo og ser lite til problemet dog jeg kjenner til flere jenter som har problemer med særskilte land, spesielt «where winds meet» hvor drapstrusler og ekle meldinger rammer populære som klarer å komme seg inn på topp 10 sektene, men igjen her går det kun noen land som gjør dette. Nå spiller jeg ikke mye med folk under 30 så problemstillingen kan være annerledes grunnet generasjon.
Jan1984 Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Som jeg heldigvis ser en til her nevner, så er dette Kvinner hadde ikke stemmerett før 1913 argumentet lite forklart eller gått nærmere innpå. Stemmerett og dagens moderne verden er rett og slett ganske nytt, Og verken kvinner eller menn av vanlig klasse hadde noe some helst de skulle sagt gjennom meste av historien. Europa Generellt var styrt av monarkier, men det å oppsto republikker som i italia i middelalderen, makten der ble styrt mellom Aristokrater og de rike, da handelsfolk ble rike gjennom handel og forlangte rettigheter, penger er makt, og Familier som medici Kunne finansiere hærer for å få viljen sin. Fattige vanlige folk hadde ingenting de skulle si. Dette var ikke kjønnsbasert, men makt bassert, var du født inn i en aristokratisk familie som eide store landområder, der vanlige folk jobbet for lave lønninger så var du ytterst privligert, og du hadde inflytelse til å påvirke ting rundt deg til dine interesser. Eller du hadde skapt deg rikdom gjennom smart handel, da kunne du bruke denne rikdommen til å kjøpe deg inflytelse. Vi ser jo den dag i dag att penger og makt/inflytelse er fortsatt vesentlig. Og jeg som vanlig mann i gata har veldig liten inflytelse på valg som blir tatt her i norge. Hadde jeg vært en aristokratisk kvinne for 500 år siden ville jeg hatt vesentlig mer makt/inflytelse. Kjempebra att det er mange kvinner som spiller, men som jeg å ser andre her kommenterer att spørs om det gjelder for store titler generellt, eller om vi prater mobil spill. Poenget er ikke ta vekk noe for kvinner, men vi menn og kvinner har generelt litt forskjellige interesser, lag derfor spill som tiltaler til disse interessene, i stedet for fiaskoene vi har sett der det handler om kjønnsnøytralisering. Visste du foreksempel att guttebabyer, ser mer på ting, mens jentebabyer bruker mer tid på å studere ansikter, dette er altså innstinktivt i oss, og det er synlig før noen kan påståd sosial programmering, (Å ja, selvsakt er det noen få som er det motsatte) Slossing er å ytterst normalt for gutter/hannkjønn. Ta deg en tur på fjellet og du ser unge hanngeiter som stanger til på hverandre, som det sku være det mest normale i verden for dem, for det er akkurat det det er. Vi må få lov å være forskjellige, og like forskjellige ting, derfor må vi å få lov til å få spill som tiltaler interessene våres. Når man hører att en av spill designerne (ei dame) sier att det er beklagelig att Spillet tittelen har ordet krig i navnet, så lurer jeg på hvorfor du i det hele tatt jobber på dette spillet, du kommer til å påvirke det i en rettning som ikke tiltaler fansen. Å dette har vi nå sett i filmer og spill. Og det har kostet industrien dyrt. Få tilbake sunn fornuft og lag det som interesserer folk.
Iki Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Jan1984 skrev (34 minutter siden): Vi må få lov å være forskjellige, og like forskjellige ting Jan1984 skrev (35 minutter siden): Få tilbake sunn fornuft og lag det som interesserer folk. Motsier deg selv her. Enten må dem få lov til å lage de spillene de har lyst til å lage, eller så må de kun få lov til å lage de spillene du har lyst på. At et spill ikke interesserer deg betyr jo ikke at det ikke interesserer andre. 2 1
Gringorilla Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Iki skrev (33 minutter siden): Enten må dem få lov til å lage de spillene de har lyst til å lage, eller så må de kun få lov til å lage de spillene du har lyst på. At et spill ikke interesserer deg betyr jo ikke at det ikke interesserer andre. Her tror jeg du gikk glipp av poenget hans. Han er ikke uenig med deg, men snarere tvert imot. Det er nok i stor grad utgiverne som presser utviklerne til å appelere bredere. Men det fungerer ofte dårlig. En video som ble postet lenger opp her forklarer det overraskende bra. Om man lager spill for spillets del, så kommer folk. Om man ser et umettet marked i form av (eksempelvis) kvinner, så kan man lage noe som appellerer til dem. Men å endre spillene som allerede appellerer til én gruppe, for å tiltrekke en annen gruppe, da ender man opp med at ingen av gruppene liker spillene. Man har bare gjort den første gruppen forbannet. The Sims spilles i godt overtall av kvinner, fordi spillet ble laget for spillets del, og appelerte tilfeldigvis for kvinner. Men det er et bra spill fordi det først og fremst var spillet som var i fokus, og den brede appellen var en bieffekt. Men å plutselig putte kjoler inn i Call of Duty (som et banalt eksempel) gjør ikke at Call of Duty appellerer mer til kvinner, men gjør heller at menn blir mindre interessert. OG det gjør at kvinner som i utgangspunktet likte Call of Duty OGSÅ blir mindre interessert. Man gjør ikke fotball mer interessant for kvinner ved å gjøre hands lovlig. Man finner heller opp håndball. Det nyeste eksempelet på et godt laget spill er Arc Raiders. Det har en stor mengde kvinnelige spillere, men ikke fordi det ble laget med kvinner i tankene. Spillet er bare godt, og appellerer tilfeldigvis til kvinner. Man kan gjerne lage spill som appellerer spesifikt til kvinner, men da igjen mister man brorparten av markedet. Bare lag gode spill, damnit!
Iki Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Gringorilla skrev (15 minutter siden): Her tror jeg du gikk glipp av poenget hans. Han er ikke uenig med deg, men snarere tvert imot. Det er nok i stor grad utgiverne som presser utviklerne til å appelere bredere. Men det fungerer ofte dårlig. Problemet er når man skal påstå at noe er feil retning fordi man selv ikke liker denne retningen. Setningen om kvinnen som ikke ville ha krig i navnet på spillet, og dermed ikke appelerte til fans av krigsspill, motsier dette poenget om at hun skal få lov til å lage det spillet hun selv har lyst til å lage. Hele dette om at spill ikke appellerer til folk flest motsier poenget om at de skal lages for enkeltes interesser. 2 1
anaaaltraktaaat Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Som mann har jeg aldri opplevd dette problemet som kvinner forteller om, så da kan det umulig være reelt. Og dessuten er de ikke ekte gamere heller, siden de spiller noe annet enn meg - og på en annen måte enn meg. BTW, si ifra om dere lurer på noe om mensen. Mange feiloppfatninger ute og går der også, hører jeg. 2 1
Kombucha Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars Reg2000 skrev: 39 minutes ago, Kombucha said: Er det blitt annerledes nå at alle må flashe med sin identitet? (hvilket ønskes vel av samtlige markedsføringsavdelinger?). Det er tydeligvis slik at anonymt er bra, men man helst må røpe viktige detaljer om seg selv hehe. Jeg vet ikke hva du karakteriserer som "å flashe din identitet", men det skal ikke mye til å finne ut hvilket kjønn du har. Spesielt om du deltar i helt vanlige aktiviteter som feks å snakke på discord eller en annen voice-chat, noe det generelt oppfordres til i online spill. Man kan jo selvsagt gjøre som endel jenter gjør og nekte å snakke der medmindre de kjenner alle fra før, men det er ikke akkurat en løsning. Du skal ikke ha spilt lenge før du merker hvordan stemingen endres når du hører en kvinnestemme på voicechat. Prøver å svare på dette her, siden kommentarfeltet har est ut (og det er bra!) .... "Flashe" med identitet var nok snarere et stikk mot markedsføring og sånt med identitetsmarkering .... Det jeg generelt har prøvd å si er at statistisk sett så har mye av det vi kaller for online-spilling oppstått som et guttefenomen. Kjernen av online-spilling hadde gjennom tider utfoldet seg nettopp gjennom vekst av hankjønn-spillere. Da jeg spilte CS og vi hadde ei jente med på laget, var det overraskende nok stille mtp. "macho", men det skyldes sikkert flere grunner inkl. det at det skjedde for 15-20 år siden. Jeg må nok innrømme at jeg da ble interessert om hvem hun var og sånt (kunne kjenne at hormonene begynte å virke hehe). Dra jeg denne utviklingen ut til nåtiden, kan jeg tenke meg at det har blitt mye mer voldsomt, bokstavelig og overført. Dette samtidig som andelen hunkjønnspillere tydeligvis har blitt større. .... Konkurranse og flerspiller-spilling er i sitt vesen et alternativ til en brytingskonnkurranse blant humanoide aper. Så det er bare vanskelig for meg å se hvordan ape-elementet kan fjernes eller modereres uten å ty til enten vold eller en voldelig sensurering. .... Når gutter og menn konkurrerer så ser jeg vanligvis at "apen" etter hver hopper ut. Vi bør formane til grei oppførsel og oppdra spillere. Konkluderer da med at: Gutter er i utgangspunktet stygge når vi konkurrer (se på småbarn fader). God skikk og god sportmanship må opparbeides, uansett om det er CS eller tennis. Blir damene med i konkurranser (som ofte er mannsdominerte), blir det ofte fra vondt til verre. Anonymitet gjør det EKSTREMT mer fra vondt til verre. Det vi bl.a. kan gjøre, er å lage dedikerte servere sånn at jenter kan kose seg uten å risikere å pådra seg "hormonelle aper". .... Det er i tillegg et særansvar hos spillprodusentene å bidra til god skikk og kultur. Det er de som eier spill og de som egentlig styrer hele den kulturelle, dannelsesprosessen. Gjør de nok? 1
Gringorilla Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars Iki skrev (På 11.3.2026 den 9.14): Problemet er når man skal påstå at noe er feil retning fordi man selv ikke liker denne retningen. 100% enig. anaaaltraktaaat skrev (10 timer siden): Som mann har jeg aldri opplevd dette problemet som kvinner forteller om, så da kan det umulig være reelt. Og dessuten er de ikke ekte gamere heller, siden de spiller noe annet enn meg - og på en annen måte enn meg. BTW, si ifra om dere lurer på noe om mensen. Mange feiloppfatninger ute og går der også, hører jeg. Det er bokstavelig talt ingen her som har disse meningene, og den slags retorikk skaper bare dypere skyttergraver. Det må være lov å ta en dialog på hva problemet EGENTLIG er, og ikke bare hva symptomene er. Gaming har generelt et stort problem med toksisitet, og fiendtlighet mot kvinner er bare ett av symptomene. Rasisme er et annet. "Morra di"-utsagn og lignende er et tredje. Dette handler ikke om whataboutism, men om å finne roten til problemet. Og man finner ikke roten ved å utforske løvene. Videre finnes det hvite løgner, forbannede løgner, og statistikk. Å oppgi at halvparten av gamere er kvinner, uten å informere om hva som legges i ordet "gamer", er i beste fall misvisende. Du kan jo prøve å telle antallet mannlige gamere du kjenner og måle de opp mot kvinnelige gamere uten å inkludere mobilspill, og se hvilken hånd som først slipper opp for fingre. Jeg har et meget stort nettverk av venner over hele landet, da jeg både er gammel og har bodd et titalls forskjellige steder, og jeg trenger fortsatt bare én hånd for å telle antallet kvinner jeg kjenner som gamer på noe annet enn mobil, mens antall menn passerer 100. Kan ikke tro noe annet enn at en lignende statistikk viser seg for de fleste, INKLUDERT kvinner. Å diskutere slike problemstillinger uten å ha en tydelig statistikk vil ikke kunne føre til noen som helst varig og fonuftig løsning. La heller problemstillingen være: Hva må gjøres for å eliminere toksisitet online? 1
herzeleid Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars (endret) Gringorilla skrev (12 timer siden): Videre finnes det hvite løgner, forbannede løgner, og statistikk. Akkurat dette synes jeg er ganske vanskelig når deg gjelder denne typen partsinnlegg med en betydelig andel misvisende eller tendensiøse påstander; skal en la det gå uten å påpeke de misvisende påstandene argumentasjonen bygger på eller skal man påpeke det? Lar man det gå vil uriktige og usanne påstander få befeste seg og diskusjonen får fortsette på et misvisende grunnlag. Påpeker man det kan andre igjen tolke eller bruke det som støtte til noe ingen uttrykker støtte til. Gjerne også ty til uredelige lettvintheter som «se, her er beviset på at de andre er slemme», uten å ta tak i eller forstå poenget en prøver å få frem. Det blir i det hele tatt fort en veldig rotete og dum diskusjon, og jeg tror det er dømt til å bli det så lenge kommentaren/artikkelen i så stor grad er basert på misvisende og tendensiøse ‘talking points’. Endret 12. mars av herzeleid 1
DeathXV88 Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars gaming synes jeg skal være tilgjengelig for alle under alle aldre og lage factions mellom oss mot dem er latterlig det eneste jeg ikke liker med gaming er alt dette Woke Slop some tvinger politiske syn in i spill det er det eneste jeg ikke liker med dagens gaming, ellers synes jeg likestilt at alt skal være for alle. politikk hører til i hverdags livet ikke når du vil slappe av og kose deg med et spill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå