Limbeck Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars (endret) Terskelen for hva man sier til hverandre er skyhøy. Det er derfor jeg aldri spiller multiplayer. Jeg vil bare ikke være en del av det. Man mister rett og slett litt troen på menneskeheten Endret 8. mars av Limbeck 2
AtterEnBruker Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Reg2000 skrev (4 timer siden): men alle har vel vært på en discord e.l der stemningen endrer seg totalt når det dukker opp en kvinnestemme. Alle kvinner jeg kjenner som spiller skjuler at de er kvinner, for de fleste. Hvordan vil det bli i statene hvis de får frem dette lovforslaget? https://theintercept.com/2026/03/05/kosa-online-age-verification-free-speech-privacy/ Og apropos holdninger mot kvinner i spillmiljøet, så gav Level Up Norge en skikkelig banger for et par måneder siden. 09:30 for relevant del, men anbefaler å se hele. Denne videoen "slæpper", som kidsa sier. 1 2
Atib Azzad Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars God artikkel fra aftermath om Epsteins involvering i gamergate, og kjønnskampen ytre høyre bidrar til: [...]If Epstein saw that something could be used to amass more power, it was on the table. This, obviously, includes video games and the internet, which have played an increasingly pivotal role in securing the far right’s grip on numerous institutions and governments over the past decade. It is no coincidence that monstrous crimes against women and children lie at the heart of the right wing's quest for power, whether or not Epstein himself succeeded at tilting the global balance of power. Far-right ideology begins at home, with the familial unit. However, under this framework family is not treated as a community to be nurtured, but as property to be owned and controlled. A core appeal of the patriarchal ideology is allowing some men who adhere to it to violently abuse people – including children – which is why some far-right politicians and media personalities have spent years trying to normalize rolling back laws around abortion, consent, marriage age, and spousal abuse. The next month, shortly after the June 2016 referendum that kicked off Brexit, Epstein emailed Thiel, saying "brexit, just the beginning" and then, in response to Thiel asking what he meant, "return to tribalism. counter to globalization. amazing new alliances. you and I both agreed zero interest rates were too high, and as i said in your office. finding things on their way to collapse, was much easier than finding the next bargain." (ICE now relies on data from Palantir to figure out which neighborhoods to raid.) Bannon catapulted himself into the public eye in 2012 by taking over Breitbart – a far-right publication and core Gamergate legitimizer – and then parlaying that right-wing revitalization effort into a 2016 gig as CEO of Donald Trump’s presidential campaign. Prior to all that, however, Bannon worked as CEO of Internet Gaming Entertainment, a World of Warcraft gold seller. Epstein maintained his fixation with virtual currency when the two met and began collaborating closely in 2017, with the two emailing about using crypto to fund a “populist/nationalist coalition” that could “stave off” Time’s Up – aka the #MeToo movement – “for [the] next decade plus." Epstein and Bannon would go on to message throughout 2018 and 2019 about various attempts at reshaping the political landscape. Bannon bragged that he had figures and groups like far-right Italian politician Matteo Salvini, Germany’s far-right Alternative for Germany (AfD) party, Hungarian Prime Minister Viktor Orbán, and right-wing UK politician Nigel Farage dangling from his puppet strings. Epstein, in turn, waxed grandiose of “twenty thousand hackers. showing up at the same place. . .. they will be sharing ideas on hacking crypto ex[c]hanges, voting booths, medical records, crypto wallets," which piqued Bannon’s interest. 1 3
Reg2000 Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars (endret) 5 hours ago, AtterEnBruker said: Hvordan vil det bli i statene hvis de får frem dette lovforslaget? https://theintercept.com/2026/03/05/kosa-online-age-verification-free-speech-privacy/ Det vil neppe hjelpe noe særlig. Det kan vel heller fort gå motsatt vei hvis det blir lettere å spore opp folk. Det vi trenger er at gamere tar litt ansvar og ikke later som om drittsekkene er kule og edgy og forsvarer dem. Spark dem ut til de lærer å oppføre seg som folk så blir det bedre for alle som er glad i å spille med andre. Quote Og apropos holdninger mot kvinner i spillmiljøet, så gav Level Up Norge en skikkelig banger for et par måneder siden. 09:30 for relevant del, men anbefaler å se hele. Denne videoen "slæpper", som kidsa sier. Må innrømme at jeg er så drittlei sånne videoer at jeg ikke gidder se noen av dem. Jeg skulle virkelig ønske folk kunne skrive tekst isteden for å forklare hva de mener enn å lage disse videoene. Men skjønner at det er noe annet de tjener penger på. Endret 8. mars av Reg2000 2
Fahlar Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Jeg gjenkjenner argumentene fra en del folk her fra da samme diskusjon gikk for over ti år siden. "Men altså, kvinner spiller ikke ekte spill". Det eneste du viser når du skriver noe sånt, er at du ikke vet hva du snakker om. Men det kjennetegner vel også denne debatten. Den handler om følelser, og ikke fakta. Og bare for å være tydelig, denne er ment for de sutrete guttene som syns det er umulig å tenke seg en verden der kvinnelige gamere kan få lov til å nyte sitt fritidsmedium uten å bli trakassert. 3 1
Fleskelars Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Generelt er det jo et giftig miljø blant onlinespill , det er ikke bare snakk om kjønn , alle får gjennomgå . I fremtiden vil AI også luke ut svina som lirer av seg dritt verbalt . Det må gå ann å oppføre seg . 1
magne.moe Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Jeg vil si det avhenger veldig mye av hvilke spill. I MMO min erfaring var WOW or er Elder Scroll online damer er veldig velkommen, men her er voice mest i guild I hvert fall for pc. Og uten at du snakker vil ingen vite dit kjønn om det ikke er personelle samtaler. Og innen et guild ønsker du en positiv atmosfære og det er din gruppe. Andre spill genere har en mer giftig kultur. Tror ikke den er mer kvinne fiendtlig men rask til å kritisere andre med anonymiteten er det lett å være giftig.
PosteMonopolet Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Og hvordan går det med likestillingen i syklubbene da? 2
herzeleid Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Sitat I Norge fikk kvinner full stemmerett i 1913. Det er litt over hundre år siden. I et historisk perspektiv er det knapt et øyeblikk. De rettighetene vi i dag tar for gitt, er resultatet av konflikt, motstand og langsom endring. Og menn fikk allmenn stemmerett i 1898, som i et historisk perspektiv så og si er samtidig med kvinner, og fattigfolk (menn som kvinner) fikk ikke stemmerett før 1919. https://no.wikipedia.org/wiki/Stemmerett Dette momentet tror jeg ufrivillig illustrerer noe viktig; om vi overfokuserer på enkeltgrupper, oppkonstruerer og overdriver forskjeller samt setter grupper opp mot hverandre er det en stor sjanse for at vi sporer av fra det som forener 99% av oss som spiller - at vi ikke liker drittsekkoppførsel. For jeg er helt enig i at kvinner og jenter ikke skal trakasseres i spill, eller noen som helst andre arenaer for den del, akkurat som menn og gutter skal slippe det samme. Dessverre finnes det en del mennesker som oppfører seg dårlig på nettet, og har det som fristed for å spre møkk. La oss samles i vår motstand mot det fremfor å gjøre dette til kjønnskamp, sette kjønn opp mot hverandre eller fordumme samtalen med misvisende aktivistiske talepunkter. 1
kremt Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Noen av de som hevder de er inkluderende og krever mye av andre er samtidig ganske fordomsfulle og kravstore mot andre. Ofte vil de ikke selv oppfylle noen av kravene de stiller til andre, men jammen er de flinke til å klage og kreve ting. 1
Atib Azzad Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars 21 minutes ago, kremt said: Noen av de som hevder de er inkluderende og krever mye av andre er samtidig ganske fordomsfulle og kravstore mot andre. Ofte vil de ikke selv oppfylle noen av kravene de stiller til andre, men jammen er de flinke til å klage og kreve ting. 2
Donkey Kong Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars (endret) Det er synd å skrive en negativ ladet kommentar, men disse falske påstandene trodde jeg vi var ferdig med for mange år siden. For alle som har vært i guild eller spilt et spill der voicechat benyttes, er det åpenbart at ikke halvparten av spillerne er kvinner. I alle fall ikke om man tar utgangspunkt i det de fleste her anser som "gaming": regelmessig spilling på PC eller konsoll. Når man tar bort "gaming" på telefon er det klart at menn/gutter er i majoritet. Denne studien kan leses her. Når det er sagt bør alle behandle andre med respekt, uavhengig av kjønn. Og det er selvsagt bare positivt om flere jenter/kvinner vil game. Endret 9. mars av Donkey Kong
rabler Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Og bare dersom noen skulle lure, så stiller forumet til gamer.no villig opp og demonstrerer at 8. mars fremdeles, dessverre, er veldig nødvendig. 3
Boing 4EVER Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars kremt skrev (35 minutter siden): Noen av de som hevder de er inkluderende og krever mye av andre er samtidig ganske fordomsfulle og kravstore mot andre. Ofte vil de ikke selv oppfylle noen av kravene de stiller til andre, men jammen er de flinke til å klage og kreve ting. En stor seier som indikerer at rasisme mot mørkhudede ikke eksisterer. Ikke sant? 1
Gringorilla Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars herzeleid skrev (11 timer siden): om vi overfokuserer på enkeltgrupper, oppkonstruerer og overdriver forskjeller samt setter grupper opp mot hverandre er det en stor sjanse for at vi sporer av fra det som forener 99% av oss som spiller - at vi ikke liker drittsekkoppførsel. For jeg er helt enig i at kvinner og jenter ikke skal trakasseres i spill, eller noen som helst andre arenaer for den del, akkurat som menn og gutter skal slippe det samme. Dessverre finnes det en del mennesker som oppfører seg dårlig på nettet, og har det som fristed for å spre møkk. La oss samles i vår motstand mot det fremfor å gjøre dette til kjønnskamp, sette kjønn opp mot hverandre eller fordumme samtalen med misvisende aktivistiske talepunkter. Hear hear! Jeg opplever stadig drittsekkoppførsel på nett. Ofte i spill, men kanskje enda oftere i kommentarfelt og andre steder. Folk er rett og slett bare alt for tøff i trynet når de ikke risikerer å motta en flyvende knyttneve. Anonymisering forsterker det, men selv ikke mangel på anonymisering stopper de verste drittsekkene. Jeg tror kanskje gutter/menn har lettere for å børste det av seg, men jeg tror det er nesten like mye hets mot menn som kvinner. MEN, det endrer ikke det faktum at det er et problem som må settes i søkelys. Men da må man bevege seg bort fra nettopp denne måten å stille grupper opp mot hverandre. Det er oppførselen som er problemet, ikke mottakeren av oppførselen.
Reg2000 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 1 hour ago, Gringorilla said: Jeg tror kanskje gutter/menn har lettere for å børste det av seg, men jeg tror det er nesten like mye hets mot menn som kvinner. MEN, det endrer ikke det faktum at det er et problem som må settes i søkelys. Men da må man bevege seg bort fra nettopp denne måten å stille grupper opp mot hverandre. Det er oppførselen som er problemet, ikke mottakeren av oppførselen. Ja det er åpenbart at kvinner som spiller opplever mye negativt. Det burde vært åpenbart utfra det som skjer helt åpent, men folk som ikke tror på dette burde spørre en kvinne som spiller om å ta screenshots av det de får på pm i løpet av en uke. Istedenfor å angripe disse postene og late som om kvinner ikke spiller, eller at det de opplever ikke er reellt så bør man heller få frem at ja jeg som mann opplever også mye dritt, og jeg er like lei drittsekkene som dere er. Istedenfor å forsvare drittsekkene slik mange gjør nå, må man gå sammen om å redusere problemet slik at spilling blir en hyggeligere opplevelse for alle. Det er dessverre ingen tegn til at det blir bedre, det går vel heller motsatt vei. Så har valgt å kutte ut de fleste online spill, og kutte de fleste sosiale interaksjoner i de jeg fortsatt deltar i. 2 2
Kombucha Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Reg2000 skrev: 1 hour ago, Gringorilla said: Jeg tror kanskje gutter/menn har lettere for å børste det av seg, men jeg tror det er nesten like mye hets mot menn som kvinner. MEN, det endrer ikke det faktum at det er et problem som må settes i søkelys. Men da må man bevege seg bort fra nettopp denne måten å stille grupper opp mot hverandre. Det er oppførselen som er problemet, ikke mottakeren av oppførselen. Ja det er åpenbart at kvinner som spiller opplever mye negativt. Det burde vært åpenbart utfra det som skjer helt åpent, men folk som ikke tror på dette burde spørre en kvinne som spiller om å ta screenshots av det de får på pm i løpet av en uke. Istedenfor å angripe disse postene og late som om kvinner ikke spiller, eller at det de opplever ikke er reellt så bør man heller få frem at ja jeg som mann opplever også mye dritt, og jeg er like lei drittsekkene som dere er. Istedenfor å forsvare drittsekkene slik mange gjør nå, må man gå sammen om å redusere problemet slik at spilling blir en hyggeligere opplevelse for alle. Det er dessverre ingen tegn til at det blir bedre, det går vel heller motsatt vei. Så har valgt å kutte ut de fleste online spill, og kutte de fleste sosiale interaksjoner i de jeg fortsatt deltar i. Mange gode kommentarer om anonymisering, toxic og giftige online-miljøer. Alt dette henger godt sammen. Ser jeg tilbake på min online-tidsalder, var det nok en ubevisst forventing om at man spilte med gutter/menn. Men det var ikke slik at man signaliserte sitt kjønn, legning, kroppslige data. Det var irrelevant og snarere motsatt. Husker vi hadde ei jente som spilte med oss (CS), men da var det bare en minor detail. . Er det blitt annerledes nå at alle må flashe med sin identitet? (hvilket ønskes vel av samtlige markedsføringsavdelinger?). Det er tydeligvis slik at anonymt er bra, men man helst må røpe viktige detaljer om seg selv hehe. . Ellers så har det vel vært slikt hele tiden med giftige miljøer. Internettet og online-spilling er styrt av anonyme holdninger, så ofte ender man opp med rått og uhemmet, ofte ekstremt innhold. Alle rasister og ekstremister lever tydeligvis kun på det digitale planet. . Min oppfatning av kvinnelig gaming, er at det er bare bra. Vi må nok bare innse at jenter og damer leter ikke nødvendigvis etter de samme greiene som gutter gjør. Følelser og emosjoner, sosial tilknytning har tydeligvis et hakk annerledes vekting, og dette hakket er nok viktig. Det var fint om noen kunne ha gjort nettopp som Arc Raiders-skaperne: følge med på spillerens spillepreferanser og skille dem ut i passende pools etter hva slags ting man er ute etter.
Reg2000 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 39 minutes ago, Kombucha said: Er det blitt annerledes nå at alle må flashe med sin identitet? (hvilket ønskes vel av samtlige markedsføringsavdelinger?). Det er tydeligvis slik at anonymt er bra, men man helst må røpe viktige detaljer om seg selv hehe. Jeg vet ikke hva du karakteriserer som "å flashe din identitet", men det skal ikke mye til å finne ut hvilket kjønn du har. Spesielt om du deltar i helt vanlige aktiviteter som feks å snakke på discord eller en annen voice-chat, noe det generelt oppfordres til i online spill. Man kan jo selvsagt gjøre som endel jenter gjør og nekte å snakke der medmindre de kjenner alle fra før, men det er ikke akkurat en løsning. Du skal ikke ha spilt lenge før du merker hvordan stemingen endres når du hører en kvinnestemme på voicechat. 1 2
herzeleid Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Reg2000 skrev (8 timer siden): ...at det de opplever ikke er reellt... Istedenfor å forsvare drittsekkene slik mange gjør nå... Er det egentlig noen her som gjør dette? Jeg oppfatter vel heller at alle er enige i at drittsekkoppførsel finnes og er ugreit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå