Spillredaksjonen Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Debatt: Likestilling er ferskvare Nesten halvparten av alle som spiller er kvinner, likevel er det et felt hvor likestilling langt fra er realisert, skriver Maria Eriksen i denne kronikken. Les hele saken på Gamer.no» 3
Philber Desanex Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Gratulerer med kvinnedagen! Jeg dette som en ukultur som er like gammel som internett selv. Det har vært et fristed for å være stygg i kjeften, vulgær, rasistisk etc. Spesielt der hvor man kan være anonym og det ikke er noen moderator. Det går alle veier, men jeg tror absolutt på at det går verst utover kvinner. 5 1
Aspiranten Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Jeg vil bare ha dataspill utviklet av menn, for menn. Forskjellene mellom de maskuline spillene for 20 år siden, og de rare kjønnsmangfoldige produktene som tvinges med makt ut dørene nå, er påfallende. Også er det supert om også kvinner kan få ha sine egne spill. Men akkurat nå er vi inne i en rar periode hvor absolutt alt skal være kjønnsnøytralt eller feminint, og da mister menn interessen. De fleste jeg kjenner kjøper og spiller bare indie games fra små utviklere nå, mens vi deler memes av disse dyre spillene og ler av dem. Heldigvis går det dårlig med selskapene som lener seg tungt inn i denne politikken, og jeg håper at det endrer seg til å bli mer mangfold i moderne spill igjen. Ja til mer maskulinitet igjen. 5 2 1
Boss-Znakemaster Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars "Nesten halvparten av alle som spiller er kvinner". Candy Crush på jobben teller ikke som det folk flest tenker på når de snakker om gaming. Det er mer en liten greie du holder for deg selv og ikke tar med hjem. Fjerner vi de som bare spiller gratis mobilspill på telefonen i pausene, snur tallene seg skikkelig. Da lander vi nok nærmere 75/25, kanskje til og med 80/20, for de som spiller på PC og konsoll. 3 1 1
ripdfg Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Først litt historisk kontekst. Kvinners stemmerett kom i mange land rundt tidlig 1900-tallet. I Norge fikk kvinner full stemmerett i 1913. Samtidig fikk ikke menn generell stemmerett før rundt hundre år tidligere. Før dette var det i stor grad kun aristokrater, embetsmenn eller andre samfunnseliter som hadde politisk innflytelse. Går man enda lengre tilbake, fantes det perioder hvor beslutninger ble tatt mer kollektivt i lokalsamfunn. Man kan selvfølgelig argumentere med at de nevnte var menn, men samtidig så ser jeg ikke på f.eks Trump, Kristi Noem, Pol-pot, eller Queen Mary I som kjønn sånn sett, de er bare forferdelige mennesker. Og det har vært en god del dårlige dronninger gjennom tidene også, for den saks skyld. Derfor blir det litt misvisende å fremstille historien som om menn alltid har hatt stemmerett, mens kvinner aldri har hatt det. Realiteten er at nesten ingen hadde stemmerett i lange perioder av historien. Den moderne, universelle stemmeretten er et relativt nytt fenomen for alle. Men dette er egentlig ikke kjernen i saken her. Temaet handler om likestilling i spillmiljøer. Det blir ofte sagt at rundt 50 prosent av gamere er kvinner. Det kan godt stemme hvis man inkluderer mobilspill og mer casual spill. Men spiller man de store konkurransespillene, typisk spill med ranking osv, vil jeg tro tallene ser helt annerledes ut, der er det nok en god overvekt med menn. Det er også i disse spillene hvor gjentagende kommunikasjon skjer mest. I den type spill er det er det som nevnt rating/rangering o.l. Statistisk sett gjør kvinner det, i gjennomsnitt, noe svakere i disse miljøene, noe som gjør at de ofte havnere i lavere ranks. Samtidig er det ofte i disse ranksa at man finner de mest frustrerte spillerne, gjerne de som sitter fast og ikke kommer videre. Når de angriper andre spillere, så går de bare etter enkleste måte å provosere. Om du er mann, så vil de gjøre noe med moren din, om du er kvinne, så vil de tråkke på deg. Jeg sier ikke at kjønnsbasert trakassering ikke skjer. Det gjør den. Men jeg tror det er flere faktorer som spiller inn enn bare kjønn alene. Min egen erfaring er litt annerledes enn det som ofte beskrives. Jeg har spilt i alt fra hardcore til casual, jeg har også jobbet med både blizzard og riot. Nå er jeg riktignok 40, med 2 barn og kone, og det går mer i clair obscur enn wow, league og dota, men likevel. Hvis jeg kan velge, spiller jeg ofte kvinnelig karakter og bruker enten kvinnlig suffix eller bare noe nøytralt gamernick. Tror jeg har opplevd 2 ganger i løpet av 20-25 år at noen antar at jeg er kvinne og angriper på grunn av det. Jeg har også spilt mye med to venninner fra ungdomsskolen, og to andre damer. En fra Australia og en fra Frankrike. Vi spiller på relativt høyt nivå (fra plat til challenger i league, og #1 eller #2 guild i wow) og der oppleves det lite av diskriminerende oppførsel. Vil si det heller er tvert i mot, de blir tatt godt i mot av alle, på lik linje med menn. De får selvfølgelig noe mer oppmerksomhet, men den er ikke negativ. Jeg prøver virkelig ikke å si at problemet ikke finnes, jeg bare tror det er mer sammensatt enn det ofte fremstilles. Og det er selvfølgelig en bråte menn der ute som aldri burde kontakte det motsatte kjønn før de lærer seg sosiale normer og regler. 2 1
Boing 4EVER Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Skribentene på Gamer.no fortsetter å levere knallgode kronikker. Ja, det er fremdeles en stor jobb som gjenstår i gaming verdenen når det gjelder å endre holdninger hos macho menn. 7 1
Frikko Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars "Tenk over det et øyeblikk: I en av verdens største sosiale møteplasser føler mange behov for å skjule hvem de er. Det er ikke likestilling." Kanskje bare meg, men har alltid skjult hvem jeg er når jeg er i online spill. Kan det være at forventningene til platformen er forskjellig for menn og kvinner? For min del handler det ikke om å være meg selv og la alle andre vite det, mindre de vet jo bedre. At de fleste menn ikke vil legge ut for mye, men bare vil spille? At kvinner søker en mer personlig tilkobling til de som de spiller med? 3 1
Fleskelars Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Aspiranten skrev: Jeg vil bare ha dataspill utviklet av menn, for menn. Forskjellene mellom de maskuline spillene for 20 år siden, og de rare kjønnsmangfoldige produktene som tvinges med makt ut dørene nå, er påfallende. Også er det supert om også kvinner kan få ha sine egne spill. Men akkurat nå er vi inne i en rar periode hvor absolutt alt skal være kjønnsnøytralt eller feminint, og da mister menn interessen. De fleste jeg kjenner kjøper og spiller bare indie games fra små utviklere nå, mens vi deler memes av disse dyre spillene og ler av dem. Heldigvis går det dårlig med selskapene som lener seg tungt inn i denne politikken, og jeg håper at det endrer seg til å bli mer mangfold i moderne spill igjen. Ja til mer maskulinitet igjen. Veldig enig med deg , alt har blitt en grå kjedelig masse - indie-spill er veien å gå . Ellers finner jeg denne artikkelen litt generaliserende og litt som når antirasistiske mennesker , selv skaper rasisme . Er VIRKELIG denne " kvinnekampen " viktig i spill lengre ? 2 1
Boing 4EVER Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Fleskelars skrev (8 minutter siden): Aspiranten skrev (1 time siden): Jeg vil bare ha dataspill utviklet av menn, for menn. Forskjellene mellom de maskuline spillene for 20 år siden, og de rare kjønnsmangfoldige produktene som tvinges med makt ut dørene nå, er påfallende. Også er det supert om også kvinner kan få ha sine egne spill. Men akkurat nå er vi inne i en rar periode hvor absolutt alt skal være kjønnsnøytralt eller feminint, og da mister menn interessen. De fleste jeg kjenner kjøper og spiller bare indie games fra små utviklere nå, mens vi deler memes av disse dyre spillene og ler av dem. Heldigvis går det dårlig med selskapene som lener seg tungt inn i denne politikken, og jeg håper at det endrer seg til å bli mer mangfold i moderne spill igjen. Ja til mer maskulinitet igjen. Veldig enig med deg , alt har blitt en grå kjedelig masse - indie-spill er veien å gå . Ellers finner jeg denne artikkelen litt generaliserende og litt som når antirasistiske mennesker , selv skaper rasisme . Er VIRKELIG denne " kvinnekampen " viktig i spill lengre ? Med rettssaken som pågår om Marius H. og hans eskapader, ja helt klart. 2 1
bananspiser Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars "Mer enn halvparten (59 prosent) av kvinnelige spillere oppgir at de bruker mannlige, eller kjønnsnøytrale alias når de spiller online." Leseren får et inntrykk av at en stor andel kvinnelige gamere utgir seg for å være menn for å slippe trakassering. Teksten til denne artikkelen på Gamers hovedside hinter også til det. Men som skribenten skriver, så er det mannlige ELLER kjønnsnøytrale alias.. Mitt brukernavn er kjønnsnøytralt. Flesteparten av brukernavn og brukere er kjønnsnøytrale. Dette er helt vanlig. Kvinner som bruker mannlige alias for å slippe pes eksiterer, og er også en årsak til at noen velger kjønnsnøytralt, men det store tallet kommer av at mora de sin Nintendo bruker er et bilde av katta si med navnet til katta o.l. Det er ikke noe ondskapelig bak mesteparten av dette tallet. 2
Reg2000 Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Pvp spill har en generelt stor andel folk som ikke kan oppføre seg normalt. Personlig ble jeg bare lei hele greia og spiller aldri den typen spill lenger. Multiplayer pve er ofte bedre, men alle har vel vært på en discord e.l der stemningen endrer seg totalt når det dukker opp en kvinnestemme. Alle kvinner jeg kjenner som spiller skjuler at de er kvinner, for de fleste. 2 1
erikric Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Fleskelars skrev: Aspiranten skrev: Jeg vil bare ha dataspill utviklet av menn, for menn. Forskjellene mellom de maskuline spillene for 20 år siden, og de rare kjønnsmangfoldige produktene som tvinges med makt ut dørene nå, er påfallende. Også er det supert om også kvinner kan få ha sine egne spill. Men akkurat nå er vi inne i en rar periode hvor absolutt alt skal være kjønnsnøytralt eller feminint, og da mister menn interessen. De fleste jeg kjenner kjøper og spiller bare indie games fra små utviklere nå, mens vi deler memes av disse dyre spillene og ler av dem. Heldigvis går det dårlig med selskapene som lener seg tungt inn i denne politikken, og jeg håper at det endrer seg til å bli mer mangfold i moderne spill igjen. Ja til mer maskulinitet igjen. Veldig enig med deg , alt har blitt en grå kjedelig masse - indie-spill er veien å gå . Ellers finner jeg denne artikkelen litt generaliserende og litt som når antirasistiske mennesker , selv skaper rasisme . Er VIRKELIG denne " kvinnekampen " viktig i spill lengre ? Har du noensinne spilt CS og hørt hva som skjer så fort laget innser at det er en jente med? Ja, dennne kampen er i høyeste grad nødvendig. 5 1
Markiii Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Aspiranten skrev (4 timer siden): Jeg vil bare ha dataspill utviklet av menn, for menn. Forskjellene mellom de maskuline spillene for 20 år siden, og de rare kjønnsmangfoldige produktene som tvinges med makt ut dørene nå, er påfallende. Også er det supert om også kvinner kan få ha sine egne spill. Men akkurat nå er vi inne i en rar periode hvor absolutt alt skal være kjønnsnøytralt eller feminint, og da mister menn interessen. De fleste jeg kjenner kjøper og spiller bare indie games fra små utviklere nå, mens vi deler memes av disse dyre spillene og ler av dem. Heldigvis går det dårlig med selskapene som lener seg tungt inn i denne politikken, og jeg håper at det endrer seg til å bli mer mangfold i moderne spill igjen. Ja til mer maskulinitet igjen. Hvor gammel er du? 5 3
bubba477 Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Aspiranten skrev (4 timer siden): Jeg vil bare ha dataspill utviklet av menn, for menn. Forskjellene mellom de maskuline spillene for 20 år siden, og de rare kjønnsmangfoldige produktene som tvinges med makt ut dørene nå, er påfallende. Også er det supert om også kvinner kan få ha sine egne spill. Men akkurat nå er vi inne i en rar periode hvor absolutt alt skal være kjønnsnøytralt eller feminint, og da mister menn interessen. De fleste jeg kjenner kjøper og spiller bare indie games fra små utviklere nå, mens vi deler memes av disse dyre spillene og ler av dem. Heldigvis går det dårlig med selskapene som lener seg tungt inn i denne politikken, og jeg håper at det endrer seg til å bli mer mangfold i moderne spill igjen. Ja til mer maskulinitet igjen. Må si meg enig her. Blir bare trøtt og lei hver gang mer kulturkamp erstatter det som er moro. 3
Fleskelars Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars erikric skrev: Fleskelars skrev: Aspiranten skrev: Jeg vil bare ha dataspill utviklet av menn, for menn. Forskjellene mellom de maskuline spillene for 20 år siden, og de rare kjønnsmangfoldige produktene som tvinges med makt ut dørene nå, er påfallende. Også er det supert om også kvinner kan få ha sine egne spill. Men akkurat nå er vi inne i en rar periode hvor absolutt alt skal være kjønnsnøytralt eller feminint, og da mister menn interessen. De fleste jeg kjenner kjøper og spiller bare indie games fra små utviklere nå, mens vi deler memes av disse dyre spillene og ler av dem. Heldigvis går det dårlig med selskapene som lener seg tungt inn i denne politikken, og jeg håper at det endrer seg til å bli mer mangfold i moderne spill igjen. Ja til mer maskulinitet igjen. Veldig enig med deg , alt har blitt en grå kjedelig masse - indie-spill er veien å gå . Ellers finner jeg denne artikkelen litt generaliserende og litt som når antirasistiske mennesker , selv skaper rasisme . Er VIRKELIG denne " kvinnekampen " viktig i spill lengre ? Har du noensinne spilt CS og hørt hva som skjer så fort laget innser at det er en jente med? Ja, dennne kampen er i høyeste grad nødvendig. Var hakket verre vil jeg påstå , når ene laget besto mesteparten av russere og det andre laget polakker . Stemningen i akkurat den kampen var overhodet ikke på topp . Ja hatt min del i CS . 1
Philber Desanex Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars bubba477 skrev (29 minutter siden): Må si meg enig her. Blir bare trøtt og lei hver gang mer kulturkamp erstatter det som er moro. Artikkelen handler ikke om å få mer woke inn i spillene. Det handler om at kvinner skal slippe å bli trakassert både som gamere og som ansatte i spill-selskapene. 3 3
bubba477 Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Philber Desanex skrev (1 time siden): Artikkelen handler ikke om å få mer woke inn i spillene. Det handler om at kvinner skal slippe å bli trakassert både som gamere og som ansatte i spill-selskapene. Nå er ikke jeg kvinne men spiller en del. Opplever ikke at dette er tilfelle der jeg er og det er ofte mange kvinner der. De fleste store selskapene tar slike ting på alvor og har modereringsverktøy på plass. Gjør artikler som denne problemet større enn det er tro? Det er også vanskelig for meg å ikke se deler av dette som en fortsettelse av kulturkampen også. Innholdet i spillene justeres for å imøtekomme slike krav. 1
LampeLars94 Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Tragisk at det er sånn. Vi må alle ta et grep mot skittkasting i onlinespill. . Det er jo ikke bare litt "haha, knuste deg" heller. Er 9999x N-ordet fra man begynner liksom. 3
Populært innlegg Sava Skrevet 8. mars Populært innlegg Skrevet 8. mars (endret) Det er så pinlig at det fortsatt er nedlatende kommentarer om hva kvinner (eller jenter) potensielt spiller («Candy Crush [...] telles ikke»). Det er en del av problemet. Hvis en ikke ønsker å spille «woke, grå, kjedelige masser», er det vel bare ikke å gjøre det? Det er lov å innse at ikke alle spill (eller andre medier) ikke er noe du må samhandle med. Jeg bryr meg fint lite om Call of Duty, Final Fantasy og FIFA, men de som er interesserte i dem skal gjerne få lov til å fortsette å spille dem uten at jeg skal hvine på nettet om deres eksistens. Har masse førstehåndserfaring med at mine kvinnelige venner trakasseres i spillmøljer og i nettspill, i tillegg til de som snakker imot mobberne. Det er litt snålt at det skal segregeres så mye i dagens miljøer, når kvinner har vært involvert fra begynnelsen av. Endret 8. mars av Sava språkvask 6 2 2
Reg2000 Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars (endret) 1 hour ago, bubba477 said: Gjør artikler som denne problemet større enn det er tro? Nei om noe er problemet sterkt underdrevet. Tonen og retorikken innen gaming blir bare mer og mer ekstrem. Spesielt knyttet til pvp spill. Det er ikke bare kvinner som får unngjelde, men de får klart mest. Det gjelder ikke bare de som spiller, men også langt på vei utviklerne. Man kan unngå noe av det ved å stenge alle kommunikasjonskanaler når du spiller, men det er jo tragisk for opplevelsen av online spill at man ender opp med å gjøre det. Andre mennesker skal liksom gjøre opplevelsen bedre, men i stor grad blir det motsatt. Når jeg fortsatt gadd å spille spill som DOTA og CS muta jeg alle på eget lag og motstandernes lag dersom jeg ikke spilte med kjente. Selv om kommentarene ikke var retta mot meg orker jeg ikke sitte å se på at folk spammer n-ordet tusen ganger. Mye av den samme ekstremt aggressive tonen og retorikken preger alle spillforumene. Og det tragiske er at gamerne ikke engang forsøker å ta ett oppgjør med det og gjøre spill til en hyggelig hobby. Her skal drittsekkene isteden forsvares for enhver pris og det ropes gjerne høyt om ytringsfrihet hver gang en mod prøver å rydde opp. (Denne tråden er forøvrig et godt bilde på at det neppe kommer til å bli bedre med det første). Endret 8. mars av Reg2000 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå