Gå til innhold

Kan kulturkrigen i vesten skremme andre land å bli demokratisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Cancel-culture, woke, anti-woke, kjønnsdefinisjon osv osv. Når land i den tredje verden ser dette, er det egentlig noe de vil ha innført? Eller frister den kineiske kommunist kapitalisme modellen mer? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ForTheImperium skrev (5 minutter siden):

Cancel-culture, woke, anti-woke, kjønnsdefinisjon osv osv. Når land i den tredje verden ser dette, er det egentlig noe de vil ha innført? Eller frister den kineiske kommunist kapitalisme modellen mer? 

Hvor lang tid tok det før de fleste land i Europa ble demokratiske? Hva er forutsetningen for at et land kan få en demokratisk styreform?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om du heller ønsker et autoritært styresett ala Ungarn eller Russland, er det bare å stå på. Afrikanske land kan fortsette med stammekriger og korrupsjon om de ønsker det fremfor demokrati med "woke". Var nettopp inne på HDI-oversikten og man kan ane et visst mønster mellom styresett og levestandard, for å si det slik.

Ps! Ikke skyld på gammel imperialimse. Man kan ikke gi det skylden for alltid.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg tror konsekvensene av liberal innvandringspolitikk som viser seg tydelige i spesielt Frankrike, UK, Tyskland og Sverige kan skremme andre land til å velge mindre demokratisk anlagte folk, som MAGA i USA. Og sikkert også skremme befolkningene i ikke-demokratier fra å ta steg mot demokrati. Det er helt sikkert mulig.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det virker ikke være særlig tvil om at det i alle fall brukes av udemokratiske krefter for å gjøre Vesten og våre verdier og samfunn mindre attraktive og dermed diskreditere interne stemmer som kjemper for frihetene vi tar for gitt. Så tror jeg samtidig man alltid vil finne noe en kan bruke i propagandaøyemed så hvor stor forskjell såkalt "kulturkrig" utgjør for hvordan disse landene ser på oss skal jeg ikke ha sagt, men kanskje er "de klarer ikke å definere en kvinne og mener menn kan være mødre" osv. lettere å selge enn mye annet. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det skal sies at kjønn/trans-debatten får uproporsjonalt stor oppmerksomhet fra både liberale og konservative.

Hvor stort "problem" er det egentlig i det virkelige liv, i hverdagen til folk flest?

Det er i stor grad en konstruert problemstilling og en proxy for holdninger mer enn faktiske tilfeller.

Det må være et av samfunnets minste reelle problemer, men fremstilles som om det er avgjørende i valgkamper og en stor del av hverdagen.

Endret av Fibonacci
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fibonacci skrev (1 time siden):

Hvor stort "problem" er det egentlig i det virkelige liv, i hverdagen til folk flest?

For de aller fleste er vel disse problemstillingene fullstendig irrelevante, ser ut til at mye av det lever i subkulturer som skaper mye støy og får mye oppmerksomhet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er riktignok en stor forskjell i å fremstille transpersoner som en trussel mot vårt levesett, og våre barn, med alt det innebærer av negative konsekvenser for transpersoner, og for samfunnet som helhet.
-Og det å protestere på en sånn fremstilling og forsøke tilbakevise den som konstruert og ondsinnet, begge sider gir saken oppmerksomhet, men begge sider er ikke drevet av kampanjer i samme grad, det er aksjon, og reaksjon, intensjonen er ikke den samme, gutta på skauen og naziokkupantene i Norge kan sies å begge ha gitt samme oppmerksomhet til nazismen, men bevegelsene er ikke dermed like (uten sammenligning forøvrig).

Totalitære land uten stemmerettigheter og andre former for medbestemmelse og gjennomsiktighet, er ikke bedre beskyttet mot misinformasjon, mye av denne kulturkrig-propagandaen kommer jo nettop fra Russland, hvor propagandaen også brukes mot det russiske folket, og det er vanskeligere å oppsøke mer sannferdig informasjon.
Jeg vil påstå demokrati, med alt det innebærer av tilgang til informasjon, og flat struktur er mer effektiv for å bekjempe desinformasjon, selv om man fremdeles er sårbare når pengesterke aktører bruker masse penger på påvirkningskampanjer, som igjen kan sees som et udemokratisk verktøy i form av at makt og inflytelse følger penger.

Endret av Atib Azzad
uklar formulering
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Politiserte påfunn ("tulle-biologi") om et det er mange kjønn har fått mye oppmerksomhet i media. Slikt er gjerne "mat" for de som vil beskrive demokratiske samfunn som perverse i henhold til deres tradisjoner. Sexsualiserte opptog kan selvsagt være morsomme for oss som er vant til det, men hadde mine beste-/olde-foreldre opplevd dette så ville de sikkert ha sagt at dette ville de ikke ha noe av 🙂

De kunne også ha ment at Melogi Grand Prix (MGP) er pervers 🙂

Men hvor foretrekker folk å migrere til?  Det er vel ikke stor entusiasme for å migrere til Russland for tiden?  Eller til Kina 🙂

Endret av lada1
Skrevet
lada1 skrev (3 timer siden):

Politiserte påfunn ("tulle-biologi") om et det er mange kjønn har fått mye oppmerksomhet i media.

Kjønn som i engelske 'sex', eller kjønn som i engelske 'gender'?

Hvis man forstår hva budbringer i slike tilfeller mener -- som oftest 'gender' -- så sparer man seg for mye bry, da diskusjonene om kjønn da handler mer om semantikk enn om biologi, og de som klager på bruken av ordet 'gender', som også er kjønn, på norsk, står ikke sterkt all den tid de rir på et poeng om semantikk -- ikke biologi.

Biologisk er det ingenting i veien for at folk er tiltrukket av mer enn ett kjønn, og dermed ingen problemer ved at en hjerne opplever tilhørighet til mer enn ett ideal for hva vi sosialt og kulturelt opplever som idealer for 'kjønn', gender.

• Liker 2
Skrevet
Fibonacci skrev (På 7.3.2026 den 17.53):

Det skal sies at kjønn/trans-debatten får uproporsjonalt stor oppmerksomhet fra både liberale og konservative.

Det er i stor grad en konstruert problemstilling og en proxy for holdninger mer enn faktiske tilfeller.

Det må være et av samfunnets minste reelle problemer, men fremstilles som om det er avgjørende i valgkamper og en stor del av hverdagen.

Definitivt! Du er nok inne på noe i det med at det blir mer som en distraksjon fra seriøse og viktige samfunsspørsmål som man ikke liker å ta tak i. Folk med kjønssdysfori utgjør vel....noen få promiller av verdens befolkning så at dette blåses ut av propoasjoner som noe "viktig" er ubegripelig for de fleste som ikke er aktive i kulturkrig på nettet. Jeg bryr meg lite om hele denne diskusjonen fra eller til; det har ingenting med meg og min hverdag å gjøre. Men det irriterer meg at det brukes så vanvittig mye energi på noe såpss mikromariginalt.

• Liker 1
Skrevet
ForTheImperium skrev (På 8.3.2026 den 0.07):

Tredje verden kommer ikke hit fordi de beundrer våre verdier dvs. demokrati, iikestilling, frihet, empati mm.

Det mest oppsiktsvekkende er imidlertid at venstresiden i Vesten og spesielt kvinnesakskvinner (!!) legger seg flate for islam og klankultur. Forsvarer det på alle måter mot vestlig innflytelse. Rødstrømper tar på seg hijab med en gang noen anmoder om dette - og de smiler.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
On 3/10/2026 at 10:37 AM, Red Frostraven said:

Biologisk er det ingenting i veien for at folk er tiltrukket av mer enn ett kjønn, og dermed ingen problemer ved at en hjerne opplever tilhørighet til mer enn ett ideal for hva vi sosialt og kulturelt opplever som idealer for 'kjønn', gender.

Ja man kan sikkert bli tiltrukket av så mangt.  Om jeg er tiltrullet av raske biler så er jeg kanskje bilfil🙂 Men det har lite mening å rote til biologisk klassifisering av den grunn.

Skrevet (endret)
lada1 skrev (9 timer siden):

Ja man kan sikkert bli tiltrukket av så mangt.  Om jeg er tiltrullet av raske biler så er jeg kanskje bilfil🙂 Men det har lite mening å rote til biologisk klassifisering av den grunn.

...er kjønn, gender, biologisk klassifisering fundert på hvorvidt man har anlegg små og store kjønnsceller -- eller er det kjønn, sex, som er biologisk klassifisering som er fundert på hvorvidt man har anlegg for produksjon av store eller små kjønnsceller..?

Er hjernens kjønnsdifferensieringsprosess -- hva som gir oss opplevelsene av kjønn, som inkluderer legning og kjønn, gender, og anlegg for kjønnsrollemønster og kjønnsuttrykk og opplevelsen av sosiale/kulturelle kjønnsforskjeller -- binært i utfall og direkte fundert på vårt biologiske kjønn..?

Der kan jeg svare for deg; Nei. 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...