Sovna Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Innenfor to kvartaler på Grünerløkka i Oslo så så jeg i går ikke mindre enn 3 stk tobakks-forretninger. Jeg gikk innom en av de. Vi har tradisjonelt i Oslo hatt én slik forretning i Oslo. Sol cigar ved slottet. Forretningen jeg gikk innom på Grünerløkka hadde åpent til 02 på lørdager og søndager. Da må det jammen være et marked i dette området hvor ungdommen florerer i gatene. Grünerløkka er hipt. Dette er ikke godt nytt for de som har røyket til vanlig. Siden dette tydelig sprer om seg så må vi for all del ikke glemme at vi har regel, forbud og avgifts partiet Ap ved roret for tida. Nå ser de muligens sitt snitt til å servere dobbel pris til en forbruker av tobakk og sigaretter. Jeg kjøpte på impuls en pakke tobakk og en rullemaskin. Fikk tips om at rød miks var den med mest tobakksmak. Skal slite litt med den merker jeg.
Salvesen. Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars (endret) Kan det ha noe med Ukraina situasjonen å gjøre? Min erfaring er at røyking fortsatt er poppis i disse trakter og nå har vi jo fått mange på "besøk" de siste årene. Generelt sett øker røyking på når en beveger seg sørover fra Norge. Endret 6. mars av Salvesen.
Gavekort Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Dette er hva vi på godt norsk kaller et confirmation bias. Let etter et mønster du tror finnes, så vil du plutselig se mønsteret bli tydeligere og sterkere. Vi har heldigvis en kur mot dette, og det er statistikk https://www.ssb.no/helse/helseforhold-og-levevaner/statistikk/royk-alkohol-og-andre-rusmidler/artikler/1-av-4-snuser-eller-royker-daglig 1 1
Jobs Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Koser meg med en god cigar en gang i blant ,men vanlig sigaretter er ikke noe for meg.Og så blir det så god lukt i huset av cigar røk.
Zlatzman Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars (endret) Gavekort skrev (14 minutter siden): Dette er hva vi på godt norsk kaller et confirmation bias. Let etter et mønster du tror finnes, så vil du plutselig se mønsteret bli tydeligere og sterkere. Vi har heldigvis en kur mot dette, og det er statistikk https://www.ssb.no/helse/helseforhold-og-levevaner/statistikk/royk-alkohol-og-andre-rusmidler/artikler/1-av-4-snuser-eller-royker-daglig Når det er sagt viser lenken din til SSB at blant de yngre går utviklingen i feil retning: Sitat Blant unge menn i alderen 16–24 år oppgir 24 prosent at de røyker av og til. Dette er en økning fra 17 prosent i 2016 – en vekst på 7 prosentpoeng de siste ti årene. Samtidig har andelen unge menn som røyker daglig gått ned fra 6 til 1 prosent i samme periode. Det innebærer at omtrent like mange unge menn røyker regelmessig i 2025 som i 2016, men at færre gjør det daglig enn tidligere. For unge kvinner viser utviklingen et annet mønster. Blant kvinner i alderen 16–24 år har andelen som røyker regelmessig økt de siste ti årene. Andelen dagligrøykere i denne gruppen har holdt seg stabilt lav, rundt 2 prosent, mens andelen som røyker av og til har økt fra 11 til 18 prosent. Dette tyder på en samlet økning i røyking blant unge kvinner. Endret 6. mars av Zlatzman 1
Sovna Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Jobs skrev (16 minutter siden): Koser meg med en god cigar en gang i blant ,men vanlig sigaretter er ikke noe for meg.Og så blir det så god lukt i huset av cigar røk. Tipper du er singel..
Jobs Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Sovna skrev (14 minutter siden): Tipper du er singel.. Hehe,hvordan kunne du gjette det ?
The Avatar Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Det er lett å gløyme kor vanlegrøyking eigentleg er ute i den store verden, vi skal ikkje langt utanfor Norges grenser før røyking er mykje vanlegare. Grunnen til at det er slik er nok litt samansatt, men viktigaste grunnen er nok at vi i Norge har snus som eit tobakks alternativ og at vi har fått ein røykelov som har fungert så godt at røykarar til og med har slutta å røyke inne i eigne hus og leilegheiter. Snusbrukens bakside er at det er stor tobakksbruk som blir meir skjult sidan det ikkje er like lett å sjå at nokon har ein snus under leppa samanlikna med kor lett det er å sjå at nokon held ein sigarett. Dei siste 20+ åra så har talet på tobakksforetninger falt dramatisk over heile landet, det er ikkje mange stadar igjen der du kan kjøpe sigarar som blir oppbevart i humidorer som sikrer perfekt luftfuktigheit for langtidslagring. Slike fant du før på alle stadar med bystatus, men det er nok meir sjeldan. At det har dukka opp fleire i tobakksforetninger i Oslo overrasker meg ikkje veldig mykje, det er tross alt mange innflyttarer og besøkande frå land der det er langt meir vanleg å røyke, og for alle dei som er ute etter tobakk utanom dei store amerikanske sigarettmerka så er det nok eit marked for tobakksforetningar som kan spesialisere seg på tobakksimport frå heile verden. Den lokale Kiwien vil aldri ta inn syriske sigaretter, så om du er syrisk flyktning så er det nok ikkje utan vidare lett å få tak i favorittsigarettane anna enn på tobakksforetningar som kan spesialeisere seg i slik import. Om det har blitt meir poplært å røyke har eg ikkje noko godt svar på, utanom at statistikken viser ein forholdsvis flat graf for alle typar tokbakksbruk, medan andelen med rein røyking fortsatt går litt ned samtidig som andelen snusarar aukar litt. Utifrå statistikken så ser det ut som at dei som sluttar å røyke går over til å snuse i staden for sidan det er omtrent like mange nye snusarar per år som det er personar som oppgir å ha slutta å røyke. Eg trur kanskje likevel at til tross for dyrtid så er det stadig fleire som har fått sansen for luksus og kvalitet. Der enkelte f.eks. festrøyker på ein sigar eller kanskje pipetobakk utan at dei nødvendigvis reknar seg sjølv for å være røykarar. På mange måtar er det nok i dag mindre populært å røyke vanlege sigarettar om ein ikkje har ei nikotinavhengigheit som ein må tilfredsstille, og rulle-tobakk er vell så u-hipt som vi kan få det sidan rullings stort sett berre blir assosiert med gamle gubbar som har røykt i 50 år. Det som eg kanskje vil påstå har blitt hipt er bruk av e-sigarettar, men der mykje av omsettinga skjer via internett og ikkje over disk. E-sigarett er likevel ein ting som ikkje er supervanleg å drive med i full offentlegheit. Bruk av e-sigarett ser eg stort sett påfest og heime hos folk, det er ikkje så ofte eg ser folk med e-sigarett på bussholdeplassen eller utanfor inngangsdøra. Det er også stor variasjon i kva e-sigarett-røykarar røyker. Mange brukar nikotinfri tobakk som berre har smak, litt som ein moderne vannpipe. Andre brukar nikotinholdig og smaksatt tobakk, og i tillegg så er det ein god del som brukar e-sigarett med THC-væske. For sistnemte så er dette ofte ei gruppe som ikkje anerkjenner seg sjølv som røykarar sidan dei ikkje røyker tobakk. Eg trur nok også at dei som inntek cannabisen gjennom e-sigarett i stor grad gjer det fordi dei ikkje liker å røyke vanleg tobakk, og då er e-sigarett damp med smakstilsetting eit enkelt substitutt. 1
Sovna Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars (endret) The Avatar skrev (30 minutter siden): Den lokale Kiwien vil aldri ta inn syriske sigaretter, så om du er syrisk flyktning så er det nok ikkje utan vidare lett å få tak i favorittsigarettane anna enn på tobakksforetningar som kan spesialeisere seg i slik import. Da tenker jeg stakkars syrere og ukrainere m.m. Nå blir de snart slaktet med avgifter fra Ap tenker jeg. Ap vil sikkert disse nye tobakk forretningene til livs. Med ovasjoner fra Krf. Røykere må sannsynligvis få ekstra tilskudd fra NAV for å ha råd til å røyke, eller de blir lagt inn på sykehus med abstinenser istedenfor. Endret 6. mars av Sovna
Deechon Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Røyking kommer aldri til å bli helt borte. Jeg var nylig i Kina på familiebesøk og der røykes det fortsatt over en lav sko blant menn i alle aldre (men sjeldent kvinner) Men i norge har jeg inntrykk av at røyking stort sett har vært en arbeiderklassegreie, værtfall de siste 10-15 årene. Mange uføre/industriarbeidere jeg kjenner som fortsatt røyker mye daglig, uten at jeg egentlig skjønner hvordan de har råd 😅
OC-Freak Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Var på fjelltur i Albania, Montenegro og Kosovo i fjor, der røykes det også svært mye. Var i Marokko for et par år siden, hotellet vi var på stinket, siden det er helt vanlig å røyke inne/over alt. 🤮 Det er når man reiser at man ser hvor langt man har kommet i Norge med å få redusert svineriet. Dog jeg irriterer meg enda på naboen som røyker utenfor døren sin slik at lukta siver inn på soverommet mitt! 🙈 1 1
Woff Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars (endret) OC-Freak skrev (9 minutter siden): Dog jeg irriterer meg enda på naboen som røyker utenfor Ville irritert meg grenseløst også til tross for at det er hele 40 år siden jeg sluttet med faenskapet! Skriftlig nabovarsel? 😜 Endret 6. mars av Woff
^fmj Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars Deechon skrev (På 6.3.2026 den 13.31): Røyking kommer aldri til å bli helt borte. Jeg var nylig i Kina på familiebesøk og der røykes det fortsatt over en lav sko blant menn i alle aldre (men sjeldent kvinner) Men i norge har jeg inntrykk av at røyking stort sett har vært en arbeiderklassegreie, værtfall de siste 10-15 årene. Mange uføre/industriarbeidere jeg kjenner som fortsatt røyker mye daglig, uten at jeg egentlig skjønner hvordan de har råd 😅 Utrolig mange menn i Kina som røyker, glad for at det har blitt mye bedre her hjemme på berget. Jeg har inntrykk av at festrøyking er veldig vanlig blant ungdommen, dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå