Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars FrihetensRegn skrev (3 timer siden): Kina bruker også svært mye kull, rekordmye naturgass og svært mye råolje. Bare fordi Kina gjør noe betyr ikke at vi skal kopiere det samme. I Kina er også annenhver nye bil en elbil, mot hver femte i EU. Det har foreløpig spart Kina for import av en million fat olje per dag. Noe som neppe er en ulempe slik oljeprisen er nå. Det beste EU kan gjøre for sin konkurransedyktighet er å få full fart på elektrifisering og utbygging av mer fornybar energi. Og en snarlig utfasing av mest mulig olje og gass. 5
kremt Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Just now, Jens Kr. Kirkebø said: utfasing av mest mulig olje og gass Kjernekraft er vel det som blir utfaset. Noe må jo erstatte dette også. Gass er svært viktig i mange land til koking, varmtvann, oppvarming. Et helt vanlig hus i Tyskland f.eks bruker gjerne ca 5000 kwh i strøm per år. Resten dekkes av gass. 2
obygda Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden): I Kina er også annenhver nye bil en elbil, mot hver femte i EU. Det har foreløpig spart Kina for import av en million fat olje per dag. Noe som neppe er en ulempe slik oljeprisen er nå. Det beste EU kan gjøre for sin konkurransedyktighet er å få full fart på elektrifisering og utbygging av mer fornybar energi. Og en snarlig utfasing av mest mulig olje og gass. Og kutte strømmen til en haug av unyttige datsentere som brenner krypto. Trodde ikke det var så mange datsentere igjen i landet som drev med krypto...men der tok jeg feil. Det står krypto selskaper i kø ennå og venter på kraft.
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars kremt skrev (10 minutter siden): Kjernekraft er vel det som blir utfaset. Noe må jo erstatte dette også. Gass er svært viktig i mange land til koking, varmtvann, oppvarming. Et helt vanlig hus i Tyskland f.eks bruker gjerne ca 5000 kwh i strøm per år. Resten dekkes av gass. Nettopp, og det gjør husholdningene der fattigere. De må fyre med gass som har en COP på kanskje 0,85 mens vi fyrer med varmepumpe med COP på 4 eller mer. Samme med koking, en gasskoketopp er omkring 35% effektiv mens en induksjonstopp ligger på rundt 75%. Gasskoketoppen bruker altså mer enn dobbelt så mye energi. Gassforbruket på en enebolig i Tyskland ligger typisk på 23-30.000kWh, i tillegg til strømforbruket. Dette er godt over norsk gjennomsnitt som er omkring 20.000kWh energi. I tillegg betaler de mer for gass enn det vi betaler for strøm med Norgespris. 3
FrihetensRegn Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Kahuna skrev (3 timer siden): reinspikka antivitenskap Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet ble vi lært at om 30 år kom bryggen i Bergen til å ligge permanent under sjøen fordi global oppvarming/klimaendringene kom til å heve havnivået og alle isbjørnene kom til å dø fordi isen på nordpolen kom til å smelte bort. Det viste seg å være helt feil, akkurat som vitenskapen en gang i tiden hevdet at jorden var i midten på universet og solen og alle andre himmellegemer gikk i bane rundt vår planet. Vitenskapen tar hele tiden feil og det inkluderer propagandaen rundt klimaendringer, som vi mennesker ikke har noen som helst påvirkning eller kontroll over. 2
FrihetensRegn Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Jens Kr. Kirkebø skrev (31 minutter siden): I Kina er også annenhver nye bil en elbil, mot hver femte i EU. Det har foreløpig spart Kina for import av en million fat olje per dag. Noe som neppe er en ulempe slik oljeprisen er nå. Det beste EU kan gjøre for sin konkurransedyktighet er å få full fart på elektrifisering og utbygging av mer fornybar energi. Og en snarlig utfasing av mest mulig olje og gass. Det vi må gjøre er å kvitte oss med EU, senke skatter og avgifter, fjerne reguleringer og la markedet få bestemme hva vi trenger via tilbud og etterspørsel, slik at Europeiske land kan konkurrere med resten av verden, spesielt USA og Kina. Akkurat nå ødelegges Europa av masseinnvandring, det grønne skiftet og overbryåkratisering. Det vil forhåpentligvis snu etter hvert som parti med mer sunn fornuft som Frp i Norge, AfD i Tyskland og Reform eller Restore Britain i UK og lignende partier i resten av Europa vinner frem i valg. 1 1
Kahuna Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars FrihetensRegn skrev (Akkurat nå): Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet Har det aldri slått deg at det vi lærer på barneskolen er en forenkling av en forenkling av noe som uansett kommer fra gamle bøker? Det tar rett og slett litt tid før noe som står i feks 'Nature' havner i pensumbøker for barneskolen. JEg er heller ikke sikker på at hverken jeg eller du skal stole på din hukommelse i denne saken. FrihetensRegn skrev (4 minutter siden): Vitenskapen tar hele tiden feil og det inkluderer propagandaen rundt klimaendringer, som vi mennesker ikke har noen som helst påvirkning eller kontroll over. Det siste der er 100% oksemøkk. Det burde du vite. 2
Simen1 Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars kremt skrev (38 minutter siden): Kjernekraft er vel det som blir utfaset. Kjernekraft blir faset inn for tida. Finland har nettopp bygget et nytt stort kjernekraftverk og Tyskland skal visst gjenåpne et av sine. Sverige har et ute av drift, men jobber på for å få det online igjen. Det er statusen for kjernekraft for tida.
Kahuna Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars FrihetensRegn skrev (7 minutter siden): Det vil forhåpentligvis snu etter hvert som parti med mer sunn fornuft som Frp i Norge, AfD i Tyskland og Reform eller Restore Britain i UK og lignende partier i resten av Europa vinner frem i valg. Det håper jeg virkelig vi slipper å oppleve. De partiene er Putins nyttige idioter i vest-europa(FrP er heldigvis langt fra like ille som de andre) 3
Simen1 Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars FrihetensRegn skrev (9 minutter siden): Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet ble vi lært at om 30 år kom bryggen i Bergen til å ligge permanent under sjøen fordi global oppvarming/klimaendringene kom til å heve havnivået Kilde?
Matteo Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Det er jo også et spørsmål om hvor disse selskapene faktisk skatter. Hvis de får subsidiert strøm og samtidig sluser overskuddet ut av landet, sitter vi igjen med lite annet enn belastningen på kraftnettet og naturinngrepene. Debatten burde kanskje handle mer om netto verdiskaping for samfunnet enn bare antall arbeidsplasser. 1
FrihetensRegn Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars Simen1 skrev (8 minutter siden): Kilde? Sorry, tok ikke opp videoopptak fra de timene. Kahuna skrev (8 minutter siden): Det håper jeg virkelig vi slipper å oppleve. De partiene er Putins nyttige idioter i vest-europa(FrP er heldigvis langt fra like ille som de andre) Å oppfordre til fred i Europa og samtaler med Russland er sunn fornuft. En trussel mot krigshissere og krigsindustrien ja.
Simen1 Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars FrihetensRegn skrev (42 minutter siden): Sorry, tok ikke opp videoopptak fra de timene. Synd, for jeg tror selektiv hukommelse spiller deg et puss. Litt som hviskeleken som går runder i eget hode år ut og år inn. Da samsvarer neppe input og output. Kan det være at det var 100 år i stedet for 30 år? Og/eller at "i følge det aller verste scenariet" har forsvunnet fra setninga? 1
Kahuna Skrevet 9. mars Skrevet 9. mars FrihetensRegn skrev (45 minutter siden): Å oppfordre til fred i Europa og samtaler med Russland er sunn fornuft. En trussel mot krigshissere og krigsindustrien ja. Nå er krigshisser #1 Putin da. Vi har forsøkt å snakke med ham. Han er egentlig veldig grei å ha med å gjøre. Så lenge ukraina kapitulerer og lar russerne voldta og drepe alle ukrainere så blir han jo fornøyd. Ja også kommer han til å komme for å ta *oss* om 3-4 år. Han skal bare tvangsrekruttere alle de ukrainerne han ikke dreper først. Du beundrer kanskje Putin du? 2
skaftetryne32 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars FrihetensRegn skrev (10 timer siden): Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet ble vi lært at om 30 år kom bryggen i Bergen til å ligge permanent under sjøen fordi global oppvarming/klimaendringene kom til å heve havnivået og alle isbjørnene kom til å dø fordi isen på nordpolen kom til å smelte bort. Nå tror jeg du husker feil eventuelt hadde du en lærer som ikke greide å formidle materialet helt korrekt, det var alltid et hypotetisk scenario, vi ble ikke lært at dette faktisk skulle skje, det var alltid ett i verste fall scenario der vi passerer vippepunktet for ukontrollert global oppvarming. 2
Philber Desanex Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars kremt skrev (10 timer siden): Kjernekraft er vel det som blir utfaset. Noe må jo erstatte dette også. Gass er svært viktig i mange land til koking, varmtvann, oppvarming. Et helt vanlig hus i Tyskland f.eks bruker gjerne ca 5000 kwh i strøm per år. Resten dekkes av gass. De la ned kjernekraften, og det må bortimot ha vært den største tabben tyskland har gjort siden krigen. Dårlig sikkerhetspolitikk og dårlig næringspolitikk. Dårlig for folk flest. Nå er det flertall i Tyskland for å gjenåpne kraftverkene. Tema i hele Europa er mer kjernekraft, både for klima, velferd og næringsliv. 1
Philber Desanex Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars skaftetryne32 skrev (34 minutter siden): Nå tror jeg du husker feil eventuelt hadde du en lærer som ikke greide å formidle materialet helt korrekt, det var alltid et hypotetisk scenario, vi ble ikke lært at dette faktisk skulle skje, det var alltid ett i verste fall scenario der vi passerer vippepunktet for ukontrollert global oppvarming. I filmen "An inconvenient truth" (Al Gore 2006) er det en animasjon av at Florida synker under vann. Jeg er tilhenger av klimatiltak, men jeg må si saken har blitt oversolgt til tider. 2
skaftetryne32 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Philber Desanex skrev (21 minutter siden): I filmen "An inconvenient truth" (Al Gore 2006) er det en animasjon av at Florida synker under vann. Jeg er tilhenger av klimatiltak, men jeg må si saken har blitt oversolgt til tider. Ja det var nok ett hypotetisk scenario, men det kan skje, og det er litt av poenget med disse eksemplene, vise det at prisen for å ikke gjøre noe er langt høyere enn å faktisk gjøre noe med problemet, og det skumle er jo at det er fremdeles mennesker som faktisk ikke tror på manbearpig, så jeg tror ikke det blitt oversolgt i det hele tatt. 1
Neptun1 Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Philber Desanex skrev (På 10.3.2026 den 8.41): De la ned kjernekraften, og det må bortimot ha vært den største tabben tyskland har gjort siden krigen. Dårlig sikkerhetspolitikk og dårlig næringspolitikk. Dårlig for folk flest. Nå er det flertall i Tyskland for å gjenåpne kraftverkene. Tema i hele Europa er mer kjernekraft, både for klima, velferd og næringsliv. Allikevel stoler EU-tilhengerne blindt på EU's vurderingsevner - som en langt under middels person kunne forutse bedre i denne viktige saken: https://www.tu.no/artikler/von-der-leyen-strategisk-tabbe-av-eu-a-satse-mindre-pa-kjernekraft/569369 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå