Populært innlegg sjamanen Skrevet 5. mars Populært innlegg Skrevet 5. mars (endret) https://www.nrk.no/rogaland/xl/sa-naer-hytta-kommer-et-av-norges-storste-datasenter-_-ble-ikke-varslet-1.17755215 Som om vi ikke hadde nok med utbygging av motorveier og vindmøller, så har vi altså fått denne trusselen med datasentre. Definert som viktig for rikets sikkerhet av den internasjonale globalist-elite forvaltningsadministrasjonen vår (regjeringen), skal vi nå altså ødelegge enda mer sårbar natur, ødelegge nærområder hvor familier og folk har bodd i flere generasjoner, og for hva? Noen skarve skattekroner fordi en eller annen fattig kommune trenger mer inntekter? Da er et bedre å bare gi de oljepenger rett fra oljefondet. For f. Dette gjør meg rasende. Og ikke nok med dette, det er altså et utenlandsk selskap som skal inn her. Nok et eksempel på hvordan det forretningsmisteriet Arbeiderparti og høyrestyrte regjeringer i realiteten er blitt, selger ut landet vårt bit for bit. Familieeiendommer ødelegges. Familier må flytte. Natur forsvinner. Matjord. Strømprisene går opp. Folk blir fattigere og i neste runde må vi bygge mer vindmøller. Det er helt for jævlig. Nå må folk våkne. Og for hva da? For å lagre gigabytes med bilder turister har tatt av prekestolen på norgesturne? Eller for å støtte opp om strømmetjenester, ting folk må bruke som bare skaper mer og mer separasjon mellom oss og som gjør oss mer og mer sinte på hverandre og ensomme? Hva i alle dager er det som skjer og hvorfor i helsike aksepterer folk dette her!! Jeg skal umiddelbart slette alle bilder jeg har lagret på en sky, jeg skal slette netflixkontoen jeg har. Jeg skal gjøre mitt. Jeg har heldigvis aldri stemt på Arbeiderpartiet, og nå må folk slutte å la seg svindle og lure av dette partiet som ødelegger landet vårt. Endret 5. mars av sjamanen 10 1 1
ilpostino Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Ut ifra hva du skriver virker det som du ser for deg at datasentrene skal legges nær bysentrum, og det er helt feil. At du er i mot motorveier, fornybar strøm og ny teknologi som kan gi arbeidsplasser til Norge så er du bakstreversk. 6
Salvesen. Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Vi har mer enn nok av friområder i Norge. En må tåle at det dukker opp ny teknologi og innfrastruktur i noen få områder som i dag har vært idylliske. Ja, det er kjipt for de som blir påvirket såklart men slik er livet. Det er masse områder å ta av og de kan nok få det fint der også. Fiskere og mange andre var svært i mot oljeindustrien også, hører ikke mye om det nå... 4
trikola Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars 14 hours ago, sjamanen said: Jeg skal umiddelbart slette alle bilder jeg har lagret på en sky, jeg skal slette netflixkontoen jeg har. Jeg skal gjøre mitt. Jeg har heldigvis aldri stemt på Arbeiderpartiet, og nå må folk slutte å la seg svindle og lure av dette partiet som ødelegger landet vårt. Husk å slette din konto her på diskusjon.no også og be administratorene om å slette alt du noen gang har lagt fra deg her. Diskusjon.no kjører med sikkerhet på en server i et datasenter. 4
Populært innlegg MrL Skrevet 6. mars Populært innlegg Skrevet 6. mars "Vi trenger ikke datasenter".. Postet på et internettforum (datasenter), basert på en informasjon du har fått fra NRK.no (annet datasenter). Ah.. ironien 10 2
sedsberg Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Hvor ellers skal vi få Al-videoer av katter med musikkinstrumenter og J. D. Vance med overvekt og judobelte? 6 1
The Avatar Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Å kalle dette for svindel synes eg er sterke ord, sjølv om eg er einig i at dette er eksempel på korttenkte løysingar om målet er å sikre småkommunar inntekter. Datasenter, vindmøller, osv vil aldri generere dei heilt store inntektene for lokabefolkninga. I beste fall får eit lokalt firma jobben med å sette opp lagerhallen som skal huse datasenteret, eller lage traktorvegen opp til der vindmøllene skal stå, men deretter så kreves det nesten ikkje lokal arbeidskraft for å drifte anlegget. Det som blir lagt igjen av skatteinntekter til kommunen er ikkje store greiene, for kraftverk så er det produksjonsavgifta som genererer inntektene, eigedomsskatten blir berre ein liten andel. Det som kan være den økonomiske fordelen med datasenter er at det vil være mogleg å endre avgiftssystemet etter at store datasenter er etablert, og tene pengar på den måten (om datasenteret då ikkje berre relokaliserer anlegget sitt). Likevel så er nok økonomien det som er minst viktig når ein gir løyve til å bygge datasenter. Den viktigaste fordelen vi får tilbake ved å etablere datsenter er datakontroll ved at våre data kan lagrast i Norge og ikkje i utlandet, slik kontroll er viktig både for personvernet, men også sikkerheitspolitisk ved at vi enklare kan beskytte eigne data, og potensielt spionere på andre nasjonars data som blir lagra i norske datasenter. Deretter så har vi miljøaspektet. Det å etablere datasenter i Norge der både utetemperatur og kraftprisar spelar på lag når ein treng å holde datasenteret kjølig, er sjølvsagt langt meir miljøvenleg enn å ha datasenter på stadar der det krev mykje meir kraft for å holde datasenteret kjølig. Ein praktisk utfordring her er maktkampen mellom kommunane og staten, der AS Norge vil ha på plass både vindmøller og datasenter, samtidig som at kommunane stritter imot og vil ikkje ha slike ting i eige nabolag. At ei kommune som er drevet av muligheitene for stabile inntekter og som er villige til å tøye regelverket for å få bygd f.eks. vindmølleparkar, heller burde fått disse inntektene direkte frå staten som erstatning for å bygge ned matjord og rasere urørt natur, er eg ikkje heilt ueinig med. Men samtidig så ser eg at ei slik ordning aldri vil fungere i praksis, for då ville kommunane til stadigheit "trua" med å bygge arsenikkfabrikkar og oljeraffineri ved drikkevatn, på matjord og langs strandsonen for å få seg nokre kjappe statlege inntekter sjølv om ein sjølvsagt aldri hadde reelle planar om øydelegge eiga vasskjelde med å bygge atomkraftverk rett over drikkevasskjelda. Når det gjeld artikkelen det er lenka til, så gir den eit inntrykk av at det her har skjedd ein saksbehandlingsfeil ved at hytteeigaren ikkje har fått god nok informasjon om kva som skjer på nabotomta. Samtidig så kan det openbart ikkje være slik at alle som kjøper seg eit mål med hyttetomt kan forvente at dei øvrige tomtene rundt blir liggande ubrukte til evig tid. Skal du være heilt sikker på å ikkje få ein hyttenabo så er du nesten nødt til å kjøpe ei så stor tomt at du sjølv har kontroll på eventuell bebyggelse, eventuelt må du kjøpe hyttetomt som grenser til areal som av ulike grunnar er lite sannsynleg blir utbygd, som til dømes areal som er regulert som LNF-område. 2 2
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars ilpostino skrev (2 timer siden): Ut ifra hva du skriver virker det som du ser for deg at datasentrene skal legges nær bysentrum, og det er helt feil. At du er i mot motorveier, fornybar strøm og ny teknologi som kan gi arbeidsplasser til Norge så er du bakstreversk. Det evinnelige argumentet om såkalte arbeidsplasser er helt klart også en bevisst pr strategi som brukes av politikere for å rettferdiggjøre hva som helst. Det er også utrolig trist at folk ikke klarer å se gjennom dette. For hva er egentlig en arbeidsplass? Er alle arbeidsplasser riktige for enhver pris? Vi må begynne å snakke om bærekraftige arbeidsplasser. Arbeidsplasser som gir grunnlag for verdiskaping over lang tid. Og vi må begynne å snakke om at arbeidsplasser ikke løser alt. Det handler om at lediggang er farlig, og det er ikke nødvendigvis fravær av arbeid. Dette er bare et paradigme vi er fullstendig låst i. Vi er nødt til å ta denne diskusjonen ikke minst før AI kommer for fullt. Jeg er slettes ikke bakstreversk. Det som er bakstreversk er det du skriver, å kaste og gamle løsninger på problemer for en ny tid. Fornybar energi du liksom. Det er bare keiserens nye klær. Det vi trenger er et lavere forbruk og det å slutte å frakte varer og strøm overalt. Mer lokalt, mer samhandling, mindre forbruk. 4
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars MrL skrev (2 timer siden): "Vi trenger ikke datasenter".. Postet på et internettforum (datasenter), basert på en informasjon du har fått fra NRK.no (annet datasenter). Ah.. ironien trikola skrev (2 timer siden): Husk å slette din konto her på diskusjon.no også og be administratorene om å slette alt du noen gang har lagt fra deg her. Diskusjon.no kjører med sikkerhet på en server i et datasenter. Dette er helt irrasjonelle argumenter. Jeg er ikke kategorisk imot datasentre og lagring av data. Jeg er imot at vi bruker datasentre og dyrebar strøm på unødvendig lagring. Jeg vil påstå at et diskusjonsforum i mangel av at vi møtes fysisk, er et gode og omfattes ikke av det jeg karakteriserer som unødvendig lagring av data. 5
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Salvesen. skrev (2 timer siden): Vi har mer enn nok av friområder i Norge. En må tåle at det dukker opp ny teknologi og innfrastruktur i noen få områder som i dag har vært idylliske. Ja, det er kjipt for de som blir påvirket såklart men slik er livet. Det er masse områder å ta av og de kan nok få det fint der også. Fiskere og mange andre var svært i mot oljeindustrien også, hører ikke mye om det nå... Det er urovekkende hvor mange nordmenn som er villig til å lukke øynene og ikke ser at landet spises opp bit for bit. Dette skjer også over generasjoner, hvor den nye generasjonen har glemt hva som skjedde forrige gang. Vassdragene som ble demmet opp på 70 tallet. Stort tap av natur. Nå er vi der igjen, og ingen husker hvor mye vi tapte sist. Du må sette deg inn i den kartleggingen NRK gjorde for ikke så lenge siden så vil du se hvor lite villmark vi faktisk har igjen og hvor få områder Norge har som faktisk ikke er i nærheten av en eller annen menneskelig installasjon. Her lar vi oss lure av kapitalkrefter og vanlige borgere selges inn på behov av såkalte arbeidsplasser. 1 1
MrL Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars sjamanen skrev (13 minutter siden): Dette er helt irrasjonelle argumenter. Jeg er ikke kategorisk imot datasentre og lagring av data. Jeg er imot at vi bruker datasentre og dyrebar strøm på unødvendig lagring. Jeg vil påstå at et diskusjonsforum i mangel av at vi møtes fysisk, er et gode og omfattes ikke av det jeg karakteriserer som unødvendig lagring av data. Dette henger jo lite på grep med argumentene du tar opp i første post. Men om det skal dreie seg om unødvendig bruk, vet du i det hele tatt hva datasenteret du klager over skal brukes til? 2
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars (endret) MrL skrev (18 minutter siden): Dette henger jo lite på grep med argumentene du tar opp i første post. Men om det skal dreie seg om unødvendig bruk, vet du i det hele tatt hva datasenteret du klager over skal brukes til? Det henger veldig på greip. Jeg er ikke motstander av at vi lagrer vår egen helt skjær nødvendige data i Norge. Men utover det, skylagring av titusenvis av gigabytes med kattevideoer, lagring på vegne av utlendinger, permanent lagring av sikkerhetsdata som egentlig ikke trenger å lagres permanent, det er jeg sterkt imot. Dessuten mener jeg dette henger sammen med en veldig uheldig samfunnsutviklings forøvrig, som handler om at vi stadig isoleres oss mer og mer (boligmarkedet for eksempel) og dermed søker samhandling i digitale tjenester som i tur krever store mengder med strøm, gjør oss enda mer deprimerte, slik at vi trenger enda mer dopamin og enda mer datakraft sammen med medisiner for depresjon. Lagring av data for utlendinger er også bare en ny form for bistand, eller det idiotiske argumentet om at vi skal produsere olje fordi oljen vår er "renere enn andres". Her har FRP skamløst kastet seg på venstresidens kjepphest, som egentlig handler om at vi skal redde verden (vi ser nå hvordan akkurat den biten er i ferd med å rakne, jamfør Jagland og co), for å rettferdiggjøre det at vi egentlig bare ønsker å tjene mest mulig penger! Vær ærlig om det! Selv om vi har et klima og kraft som i verdenssammenheng gjør det fornuftig å lagre data her, så er jeg sterk motstander av at vi skal gjøre det av flere grunner. Nummer en er at verden utenfor oss er enorm og slettes ikke har tatt et oppgjør med hva som skal lagres. Nummer to er, hvor stopper det? Hvor mye data skal lagres før vi sier stopp? Skal vi lagre all verdens data? Dette er en intellektuell felle vi er gått i. Vi må ta vare på oss selv, og ikke resten av verden. Vi skal ikke redde europas kraftforbruk i "klimaets navn". Ei heller lagre data for alle andre bare fordi vi har gode klimatiske betingelser. Problemet med klimaet er forbrukerkulturen. Og det er den som det må tas et oppgjør med - før vi bygger vindmøller eller datasentre i Norge for å bøte på problemet. At vi skal hogge ned natur og ikke minst bruke strøm på å støtte opp en slik utvikling er helt SINNSYKT og det må vi umiddelbart reversere. Endret 6. mars av sjamanen 3
sedsberg Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Datasentre, inkludert digital gruvedrift og digital oljeutvinning er jo en genial måte å gjøre strøm direkte om til penger uten forurensende mellomledd. 3
Salvesen. Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars sjamanen skrev (38 minutter siden): Det er urovekkende hvor mange nordmenn som er villig til å lukke øynene og ikke ser at landet spises opp bit for bit. Dette skjer også over generasjoner, hvor den nye generasjonen har glemt hva som skjedde forrige gang. Vassdragene som ble demmet opp på 70 tallet. Stort tap av natur. Nå er vi der igjen, og ingen husker hvor mye vi tapte sist. Du må sette deg inn i den kartleggingen NRK gjorde for ikke så lenge siden så vil du se hvor lite villmark vi faktisk har igjen og hvor få områder Norge har som faktisk ikke er i nærheten av en eller annen menneskelig installasjon. Her lar vi oss lure av kapitalkrefter og vanlige borgere selges inn på behov av såkalte arbeidsplasser. Har du beveget deg ut over din egen eiendom? Det er MYE plass i Norge. MYE. Jeg skjønner at det er problematisk når en får det rett i egen eiendom, men en plass må det plasseres. 2
kremt Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars 8 minutes ago, sedsberg said: strøm direkte om til penger varme 1
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars sedsberg skrev (8 minutter siden): Datasentre, inkludert digital gruvedrift og digital oljeutvinning er jo en genial måte å gjøre strøm direkte om til penger uten forurensende mellomledd. Dette er eksempler på ting jeg ikke uten videre avviser. Jeg kan ikke nok om det, om det faktisk er fornuftig energibruk eller ei. Men dersom det er det, så synes jeg det er fornuftig å bruke det på EGNE prosjekter. Det vil si, for våre egne selskaper som driver olje og gruvevirksomhet. Ikke for å hjelpe utenlandske selskaper løse disse utfordringene. Det må de selv finne ut av. På et eller annet tidspunkt må man definere hva vi ikke skal prøve å tjene penger på. Vi kan tjene penger på alt, vi kan oppheve markagrensen og la Oslo vokse vilt inn i naturen der og slippe inn alle utlendinger som har lyst å komme til Norge og leve i et svalt klima. Men alle skjønner at det kan vi ikke gjøre. På et eller annet tidspunkt må menneskene og naturen settes først. Alt det vi driver med er tross alt uansett kun for vår egen velferd. Og vår egen velferd er til syvende og sist ikke definert av hvor mye penger vi har. Det er mye viktigere med fri utsikt, natur, ro og stillhet. 3
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Salvesen. skrev (14 minutter siden): Har du beveget deg ut over din egen eiendom? Det er MYE plass i Norge. MYE. Jeg skjønner at det er problematisk når en får det rett i egen eiendom, men en plass må det plasseres. Det er nok et argument jeg hører pøses ut fra senterpartikretser og liknende og det er ikke sant. Jeg har reist landet rundt jeg, ikke tenk på det. Det vi har mye plass av er totalt utilgjengelige områder, skrenter og fjell og steder vi som mennesker overhodet ikke kan oppsøke. Det er ikke det vi snakker om her. Det du snakker om er teori, det jeg snakker om er faktisk i praksis plass. Som dette området her, som er et stille og rolig friområde hvor mennesker kan oppholde seg. 2
Simen1 Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Datasentrere er kraftkrevende industri anno dette århundret. Det er sånn verden fungerer nå. Etterspørselen etter de tjeneste som produseres her måles i kroner, på samme måte som f.eks aluminium. Aluminium er ikke noe "magisk" etisk bedre enn datasentere, eller mindre prisdrivende for strømprisen. Å argumentere mot datasentre og for smelteverk er hyklersk når det kommer til strømpriser. Noen datasenter driver med AI. Det er problematisk av helt andre grunner, som ser ut til å gå de fleste kritikerne hus forbi. AI truer ekstremt mange arbeidsplasser og i praksis verdens befolkning med arbeidsledighet. DET er alvorlig, og krever en løsning. AI kan ikke av-oppfinnes, men krever revolusjon innen hvordan folk lønnes og kan leve gode liv: borgerlønn. Borgerlønn har en del negative sider som må løses, men sånn i grove trekk er borgerlønn løsninga. Dette må betales av noen. Denne noen er tek-oligarkiet. Eiere av AI-systemer. Dette er ikke i nærheten av noen løsning ennå så det vil garantert tilspisse seg mer før det blir bedre. Norge bør sammen med andre land forberede seg på AI-revolusjonen mot tek-oligarkiet og begynne å skissere løsninger for ny fordeling av verdens velstand. Den nåværende "gamle" verden vil ikke bestå. 1
Simen1 Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars kremt skrev (21 minutter siden): sedsberg skrev (16 minutter siden): strøm direkte om til penger varme Nei, penger er hovedproduktet, varme er biproduktet. 2
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars The Avatar skrev (2 timer siden): Å kalle dette for svindel synes eg er sterke ord, sjølv om eg er einig i at dette er eksempel på korttenkte løysingar om målet er å sikre småkommunar inntekter. Datasenter, vindmøller, osv vil aldri generere dei heilt store inntektene for lokabefolkninga. I beste fall får eit lokalt firma jobben med å sette opp lagerhallen som skal huse datasenteret, eller lage traktorvegen opp til der vindmøllene skal stå, men deretter så kreves det nesten ikkje lokal arbeidskraft for å drifte anlegget. Det som blir lagt igjen av skatteinntekter til kommunen er ikkje store greiene, for kraftverk så er det produksjonsavgifta som genererer inntektene, eigedomsskatten blir berre ein liten andel. Det som kan være den økonomiske fordelen med datasenter er at det vil være mogleg å endre avgiftssystemet etter at store datasenter er etablert, og tene pengar på den måten (om datasenteret då ikkje berre relokaliserer anlegget sitt). Likevel så er nok økonomien det som er minst viktig når ein gir løyve til å bygge datasenter. Den viktigaste fordelen vi får tilbake ved å etablere datsenter er datakontroll ved at våre data kan lagrast i Norge og ikkje i utlandet, slik kontroll er viktig både for personvernet, men også sikkerheitspolitisk ved at vi enklare kan beskytte eigne data, og potensielt spionere på andre nasjonars data som blir lagra i norske datasenter. Deretter så har vi miljøaspektet. Det å etablere datasenter i Norge der både utetemperatur og kraftprisar spelar på lag når ein treng å holde datasenteret kjølig, er sjølvsagt langt meir miljøvenleg enn å ha datasenter på stadar der det krev mykje meir kraft for å holde datasenteret kjølig. Ein praktisk utfordring her er maktkampen mellom kommunane og staten, der AS Norge vil ha på plass både vindmøller og datasenter, samtidig som at kommunane stritter imot og vil ikkje ha slike ting i eige nabolag. At ei kommune som er drevet av muligheitene for stabile inntekter og som er villige til å tøye regelverket for å få bygd f.eks. vindmølleparkar, heller burde fått disse inntektene direkte frå staten som erstatning for å bygge ned matjord og rasere urørt natur, er eg ikkje heilt ueinig med. Men samtidig så ser eg at ei slik ordning aldri vil fungere i praksis, for då ville kommunane til stadigheit "trua" med å bygge arsenikkfabrikkar og oljeraffineri ved drikkevatn, på matjord og langs strandsonen for å få seg nokre kjappe statlege inntekter sjølv om ein sjølvsagt aldri hadde reelle planar om øydelegge eiga vasskjelde med å bygge atomkraftverk rett over drikkevasskjelda. Når det gjeld artikkelen det er lenka til, så gir den eit inntrykk av at det her har skjedd ein saksbehandlingsfeil ved at hytteeigaren ikkje har fått god nok informasjon om kva som skjer på nabotomta. Samtidig så kan det openbart ikkje være slik at alle som kjøper seg eit mål med hyttetomt kan forvente at dei øvrige tomtene rundt blir liggande ubrukte til evig tid. Skal du være heilt sikker på å ikkje få ein hyttenabo så er du nesten nødt til å kjøpe ei så stor tomt at du sjølv har kontroll på eventuell bebyggelse, eventuelt må du kjøpe hyttetomt som grenser til areal som av ulike grunnar er lite sannsynleg blir utbygd, som til dømes areal som er regulert som LNF-område. Dette er et veldig godt innlegg. Men ja, jeg aner nok litt spor av naivitet også hos deg her. Du er veldig saklig og balansert, men jeg mener vi må ta innover oss at både lokal og rikspolitikken er en annen enn den var før. Etter min mening har vi nå et politisk system som for lengst er kapret av kapitalistiske krefter og at vi har insentivstrukturer (som man ser med disse fattige kommunene) som tvinger de til å bukke under for kommersielle krefter. Vi ser opprullingen av Epsteinfilene, hvordan norske toppolitikere holder på, vi ser hvordan faktisk BLACKROCK sitter på eiersiden i norsk vindkraft, og jeg tror vi må ta et skikkelig oppgjør med hva slags land vi ønsker å være. I en reduksjonistisk verden vil det alltid være argumenter for og imot sånt som dette. Småsaker, nabotomter og saksbehandlingsfeil. Vi må løfte blikket og se hva vi faktisk driver med her. Har vi en sunn økonomi hvis vi må ofre stakkers hyttefolkets ro og fred for noen skarve skattekroner? Eller finnes det andre strukturelle problemer som kanskje heller må adresseres? Vi presses fra alle kanter, eksport av strøm, datasentre, økt forbruk som følge av elektrifisering, økt forbruk som følge av idiot og mammon (gulvvarme på hyttepalasser?). Det er ikke plass til alt dette her, og hvis vi tillater et nytt hyttefelt der, en liten vindmøllepark der, et datasenter der.. så blir det til slutt lite igjen av det som en gang var sammenhengende uberørte områder til glede for mennesker og dyr. Når det gjelder lagring av data, så tenker jeg at vi må begrense det til lagring av våre egne nødvendige data, og ikke begi oss ut på et prosjekt hvor vi skal redde verden og lagre alle andres data. Da kommer vi til å miste landet vårt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå